• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fundering över lithiumsystemet

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.654
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Jag har ju ett lithiumpack i gamla husbilen som ska införlivas i den nya.
Funderar på att, i samma veva, köpa en packe till av samma storlek och montera parallellt med en ny BMS.
Så till frågan:
Om jag sätter två packar parallellt med var sin BMS, säg att varje BMS klarar 80A ut.
Kommer jag då kunna plocka ut 160A eller kommer det bli knas?
 
Jeg ville tvile litt på full dobling, da det batteri som har høyest utspenning forsøker å gi mest. Har mer tro på maks 50% økning så for deg maksimalt 120A.

Problemet med skjev levering av effekt er at det batteriet som leverer mest vil stenge av når det treffer sin effektgrense og det andre får hele belastningen og stenger av. For å unngå dette finnes det i noen BMS muligheten for å samkjøre flere i parallell, men det skal veldig mye til at et drop in batteri har slike BMS.

Det generelle rådet er å IKKE tro på en økning i uteffekt i det hele tatt, da ulikhet i spenning kan føre til at det kun er det ene som leverer strøm når du trenger mer effekt enn ett batteri kan klare. Uten BMS jamner det seg ut så en kan ta ut mer fra 2 enn fra 1 batteri.
 
Jeg ville tvile litt på full dobling, da det batteri som har høyest utspenning forsøker å gi mest. Har mer tro på maks 50% økning så for deg maksimalt 120A.

Problemet med skjev levering av effekt er at det batteriet som leverer mest vil stenge av når det treffer sin effektgrense og det andre får hele belastningen og stenger av. For å unngå dette finnes det i noen BMS muligheten for å samkjøre flere i parallell, men det skal veldig mye til at et drop in batteri har slike BMS.

Det generelle rådet er å IKKE tro på en økning i uteffekt i det hele tatt, da ulikhet i spenning kan føre til at det kun er det ene som leverer strøm når du trenger mer effekt enn ett batteri kan klare. Uten BMS jamner det seg ut så en kan ta ut mer fra 2 enn fra 1 batteri.
Har sett lösningen med en BMS som kan hantera fler batterier.
Fungerar det att ta ut ström till större förbrukare (läs inverter) före BMS:en?
I mitt fall kommer jag inte köra ur batteribanken, bara använda typ damsugare eller hårblås 5min men det drar mer än vad BMS:en tål.
 
Du kan lett få problemer med en kobling før BMS, da du ikke bør parallellkoble flere batterier på dette nivå når det sitter BMS på batteriene. Uten BMS hadde det vært løsningen. For å si det enkelt en 4S2P dobler brukstiden, 2P4S dobler maks effekt.
 
Knut du som kan har en fråga?
köpte ett batteri som enligt mitt förmenande ska kunna enkelt dra igång min småbil vilket det inte gjorde fick frågor omm laddaren flera gånger och sen ville han ha inte återta batteriet pga. fel laddare en intelligent laddare som påminner lite om ctek men lägre pris fungerat bra länge.
Misstänker att detta kan vara ett kinahopkok för att bli av med dåliga celler. Specen skiljer sej från andra ställen som marknadsför samma batteri , tycker 80A skulle kunna dra runt motorn på en 3 cyl motor typ aygo.
Det blir bara ett klick sen dör spänningen totalt eftersom som jag tror BMS stänger av.
 
Knut du som kan har en fråga?
köpte ett batteri som enligt mitt förmenande ska kunna enkelt dra igång min småbil vilket det inte gjorde fick frågor omm laddaren flera gånger och sen ville han ha inte återta batteriet pga. fel laddare en intelligent laddare som påminner lite om ctek men lägre pris fungerat bra länge.
Misstänker att detta kan vara ett kinahopkok för att bli av med dåliga celler. Specen skiljer sej från andra ställen som marknadsför samma batteri , tycker 80A skulle kunna dra runt motorn på en 3 cyl motor typ aygo.
Det blir bara ett klick sen dör spänningen totalt eftersom som jag tror BMS stänger av.
Det är nog BMS som är problemet 80A räcker inte,startmotorn är på 1,1kW
 
1,1 kW ved 12V gir 100A - no way det batteriet kan klare den startpulsen når det er en BMS involvert. Store muligheter for å brenne utgangs transistorene i BMS - om det er en standard China monolittisk BMS. Det er normalt at startpulsen er på maks effekt eller litt over.

Batteriet er et typisk forbruksbatteri, en stor kondensator mellom batteri og starter kan muligens gjøre jobben.
 
Även risker att bara parallellkoppla mot ett urladdat bly/syra, det blir stora strömrusningar.

Bengt, det finns mycket smidiga och bra starthjälp-batterier.
T.ex en sån här Starthjälp, Exide lithium power booster

Har själv en (annan modell) som aldrig svikit mej, jag har fått igång stora V8'or utan problem med detta hjälpmedel.
 
Ja då har jag köpt fel och har knappast någon nytta av det man vägrade ju återköpa det öven om det bara var laddat med en vanlig laddare, trodde leverantören bode i sverige eftersom det var en svensk sida.
Varnar för Batterinet.se de följer inte svenska lagar och svarar inte på frågor hittade bara på en ursäkt att inte ta tillbaka inom den normala tiden. Så handla inte där.
 
Jag har ju ett lithiumpack i gamla husbilen som ska införlivas i den nya.
Funderar på att, i samma veva, köpa en packe till av samma storlek och montera parallellt med en ny BMS.
Så till frågan:
Om jag sätter två packar parallellt med var sin BMS, säg att varje BMS klarar 80A ut.
Kommer jag då kunna plocka ut 160A eller kommer det bli knas?

Ifall dina nuvarande LFP-celler är i gott skick, kan det funka att dubbla cellantalet, samt köra med ett 4S BMS som klarar ditt uttag.
Men då blir det 2 celler parallellt till varje mätpunkt på ditt bms.
Du bör också innan slutlig montering göra en toppbalansering på alla cellerna med avsedd spänning, jag har en 3,65V laddare du kan få låna ifall du inte råka äga ett typ lab-aggregat.

Will förklarar det hela rätt bra i denna video

 
Ifall dina nuvarande LFP-celler är i gott skick, kan det funka att dubbla cellantalet, samt köra med ett 4S BMS som klarar ditt uttag.
Men då blir det 2 celler parallellt till varje mätpunkt på ditt bms.
Du bör också innan slutlig montering göra en toppbalansering på alla cellerna med avsedd spänning, jag har en 3,65V laddare du kan få låna ifall du inte råka äga ett typ lab-aggregat.

Will förklarar det hela rätt bra i denna video

Det var exakt så jag funderade på om man kunde lösa det.
Istället för att köpa en omgång mycket större celler och ny BMS så köper jag en omgång lika batterier och lägger dessa parallellt och en kraftigare BMS som klarar strömmen ut (runt 130A).
Då dubblar jag 105Ah och får 210Ah (räcker till dammsugaren en stund).
Jag har ett labbaggregat som klarar 6A (växelström) men jag kan lägga en likriktarbrygga innan batteriet så funkar det.
 
Köp en annan dammsugare.
Jag vet att Knut är en man som vet nästan allt jag skulle lyssna på honom i batterifrågan, han kunde ju på en gång svara mej som trots allt är någorlunda utbildad.
Mot de dumma har den vise inget fösvar.
 
Peter sitt forslag er en god løsning. Bygge et 2P4S batteri med større BMS. Tesla benytter 74P6S i sine 24 volt moduler (nominell spenning knapt 23 volt). for å klare strømuttaket. I en annen tråd er det en som vil bygge et slik batteri men med 280 Ah celler, det blir noe kraftigere enn Peter sitt 400Ah batteri.
 
Köp en annan dammsugare.
Jag vet att Knut är en man som vet nästan allt jag skulle lyssna på honom i batterifrågan, han kunde ju på en gång svara mej som trots allt är någorlunda utbildad.
Mot de dumma har den vise inget fösvar.
Jag får inte bestämma vad vi ska ha för dammsugare däremot får jag fortsätta med mina elektriska experiment om jag betalar själv :cool:
 
Som dammsugare i husbilen hadde vi en Dyson ladbar med 12v lader, denne fulgte oss når vi emigrerte og brukes stadig. Beste for dyrehår på møblene. Varning Dyson er ikke billig :D
 
Köpte en dysonkopia i spanien men den fungerar dåligt motorn är för klen så den suger dåligt bara damm fäljer med upp och den sätter ofta igen sej men ser lika fin ut som en dyson.
Skulle aldrig köpt den vad jag förstår äe dyson bäst.
 
Tillbaka
Toppen