• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskador

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskador

Hejsan
Googla på uthyrning fuktmätare. Jag vet inte vilket större stad som klippan nära.
Det borde gå att borra hål. Om du mäter först sedan borrar du hål 0ch låter en värmare stå på så ser du om det blir någon skillnad efter några dagar.
Lycka till
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Nu har jag googlat allt vad jag orkar, och det enda jag hittar är ett företag i Malmö. Ni känner inte till någon närmare? Man kanske skulle investera i en egen mätare och sen erbjuda sig att hjälpa folk.. :p
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskador

Så trist alltihopa!
Vi råkade ut för samma sak själv.
Jag skrev innan i forumet att vi hade fukt vid en lastlucka. Det var inget mot vad jag hittade sedan...
Jag har lagt ner säkert 80 timmars arbete denna sommar på att reparera fukt och rötskador i vår husbil.
Skadorna satt i luckan till toalettinsatsen och runt skorstenen till varmvattenberedarens utlopp vid sidan.
Jag funderar på att lägga upp en tråd med bilder på arbetet för jag är övertygad om att många fler har samma problem runt sina varmvattenberedare utan att veta om det.
I varje fall så har jag köpt en sån fuktmätare som visas på bild.
Den finns på Elektronik på nätet, Hus & trädgård, Verktyg - Conrad Elektronik Webbshop
Mätaren är väldigt bra och ett måste vid denna typ av arbeten.

Jag hade nog kollat upp väggen vid fuktskadan. Skruvarna är rostiga....
Vatten rinner dessutom nedåt....

Vad gäller fukt inne i väggar är det oerhört svårt att torka ut detta utan att riva ner ytskiktet.
Dessutom.
Finns det fukt finns det mögel. Finns det mögel så luktar det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fuktskador

For husbiler med plyfa/fiberplater inne er det enkelt å benytte fuktmåler med nåler. Slike kan en finne på ebay fra ett par hundre kr som er ok - ikke presise, men brukbare. Disse er beregnet på treverk og mur, de uten nåler koster en god del mer og er suverene når en skal kontrollere en bil en tenker på å kjøpe, mange selgere kan ha vondt for å akseptere måling med de billigere :wink:

Moisture Humidity Wetness Dampness Meter Damp Wall Wood Home Inspection Detector | eBay er et eksempel på en billig løsning. Har en lignende sak selv.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Fuktskador

Kolla med en lokal målare eller snickare. Dom brukar ofta ha fuktmätare. Om inte så bör dom kunna tipsa om var man kan hyra.
Om det är O.K. med en enklare så har Biltema, Jula och Claes i sjön.
lasse
 
Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest
Sv: Fuktskador

Det där är också en sån där med två stift, då kan jag lika gärna köpa en billig så jag har en.
 
Toppen