• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

J

Jarmo

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Nej inte alla, en del kommer från skorstenen till kylskåpet & från fönstret. Jag har en fuktmätare som jag använder. Den ger inga mätvärden utan en ton (dov ton - låg fuktighet till hög ton - hög fuktighet). Acceptansgränsen jag satt är att den skall vara tyst eller ge ifrån sig enstaka knäppanden. Plyfan jag använder är mycket motståndskraftig mot vatten & avsedd för fuktiga miljöer (kommer inte ihåg vad den heter) någon typ av ädelträ om jag inte minns fel. Frigoliten skall som du säger bytas. Efter att jag ersatt skadade områden med nytt material så kommer jag att i förebyggande syfte spraya på ett medel som heter BOROCOL. Detta medel tar död på allt ev. mögel effektivt & används vid mögelsanering. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så limmar jag med PU-lim. Detta lim är fantastiskt bra, biter på allt, sitter som berget, fyller ut hålrum & framför allt så smälter det inte frigoliten.

Jag har även några andra funderingar på vad som också kan ha orsakat vattenskadorna.

1. Ventilationsgallren till kylskåpet. Kan inte vatten ta sig in där med hjälp av fartvinden när man kör i regn? Funderar på att göra någon typ av avskärmning & använda den ytbytta spisfläkten för ventilation.

2. Om man tittar under bilen i området där golvet möter plastkjolen ser det ut som att vatten kan virvla upp när man kör. Hur ser det ut på din bil? Har du gjort något åt detta?


Bennie

Hej!
Spraya inte Borocol, pensla iställer. Står på flaskan att endast pensling.
Det är väldigt effektigt men giftigt.
Tack för bilderna

MVH: Jarmo
 
F

F.d. 11740

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Hej du!
Håller också på med en fuktskada modell stööööörrrrrre. Letat runt på olika forum men hittar inget riktigt svar. Chansar på att fråga dig istället :)
Hur fick du bort den gamla isoleringen? Den är ju limmad i aluminiumchassit och sitter som f-n. Vilket lim hade du till den nya isoleringen? Är det några speciella reglar man använder eller behandlar man dem med något?
Jag har massa metallbitar som är limmade på isoleringen för att kunna skruva dit hyllor m.m. de har kondenserat och fukt går att krama ur den tunna plywooden. Måste man ha metallbitar limmade? Räcker kanske med en extra regel för att fästa hyllor i?
Många frågor, helt okej om du inte hinner eller vill svara.
Ha det gott!
//Fredrik
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Hej

Jag har en Swift Kontiki 640 -91'a som jag precis fuktrenoverat. Har du verkligen yttersidan i plåt? Min är i plast. Jag har tagit bort all isolering & alla dåliga reglar. Isoleringen tog jag bort med en multimaskin. Nya isoleringen & de nya reglarna limmade jag med ett vattenbaserat typ golvlim. Plåtarna som skåpen var fastskruvade i var rostiga så dom ersatte jag med reglar. Kolla in alla bilder i den här tråden så får du många tips & ideer.

Lycka till

Bennie
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Isolering limmar mot aluminium och plywood med MS polymer lim. Jag hittade en variant PP Kyla för drygt 75kr tuben (300ml).
Kan utan tvekan rekommendera att man använder tryckluftsdriven eller eldriven handspruta eftersom det är många tuber som går åt!

Skrivet om detta just nu i min tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t75442/
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

finns ms lim i hink som är lite halvflytande som är tänkt till parkettgolv,funka rätt ok att smeta ut med tandad spackel
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Måste fråga eftersom jag kanske köper en 1990 kontiki strax - vart sitter vattentanken kan inte med säkerhet se på bilderna vart i husbilen den är.
Också vart sitter vattenvärmaren och skorstenen.

Bra att veta när jag ska åka och titta på en begagnad kontiki:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Måste fråga eftersom jag kanske köper en 1990 kontiki strax - vart sitter vattentanken kan inte med säkerhet se på bilderna vart i husbilen den är.
Också vart sitter vattenvärmaren och skorstenen.

Bra att veta när jag ska åka och titta på en begagnad kontiki:)

Vattentanken ligger under sätet närmast toaletten
Vattenvärmaren ligger under sätet mittemot (bakom förarplatsen).
Skorstenen, ja det finns 3 stycken. Den från varmvattenberedaren går rätt ut genom väggen, likaså skorstenen från kyskåpet. Skorstenen från värmepannan är dragen inne i garderoben upp genom taket.

Bennie
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Kolla även nederkanten vid lastluckan och runt gasolluckan.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

HansErik

Om det finns möjlighet så gör en fuktmätning. Bilen har ju några år på nacken så det kan ju finnas fukt. Att reparera fuktskada är inte svårt eller dyrt men det är omständigt & kräver att man har verktyg. Följ denna tråd från början så får du lite hum om vad du kan råka på. Både jag & Larwin har reparerat pga fukt på just en Kontiki. Bilen som sådan är välutrustad & väldigt trevlig att äga & köra så lycka till med köpet om du slår till.

Bennie
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Tack för hjälpen jag kollade igen trådens bilder mycket intressant
Försöker handla en diesel kontiki men har inte hunnit de går fort finns bara bensinare på blocket just nu - de har en rundad bakdel typ och annan front och vissa även med toa längst bak - kanske man ska kolla i Danmark vad tror ni
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Tack för hjälpen jag kollade igen trådens bilder mycket intressant
Försöker handla en diesel kontiki men har inte hunnit de går fort finns bara bensinare på blocket just nu - de har en rundad bakdel typ och annan front och vissa även med toa längst bak - kanske man ska kolla i Danmark vad tror ni

Här har du fler Kontiki-dieslar.

Swift Peugeot J 5 Swift 640/6 Kontiki Swift 6 | Älvsborg
Swift Kontiki 820-91 | Södermanland
Swift Peugeot J 5 Swift 640/6 Kontiki Swift 640/6 - Byt Bil

Bennie
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Tack Bennsan men jag har dammsugit marknaden och

Jodå den första länken blev såld för en vecka sen jag ringde förut
den andra länken kräver c-kort typ plus för dyr
den tredje länken är samma som den första såld

Tack hittar du fler så skrik till
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Jag ska hålla utkik.

Vi har haft underbara semesterdagar i vår Kontiki. Vi har varit i Frankrike och besökt Paris och hela Normandielinjen. Åkt runt i Danmark och rest längs hela Göta kanal!
Denna sommar åker vi till Skottland!
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

wow låter som en dröm Normandielinjen vill jag också se frugan lutar mer åt Paris - Är det inte svårt att köra 6.4 meter bil i Paris de har väll vänstertrafik va?

I dag la någon upp en ny kontiki bensinare på blocket. Den liknar en diesel förutom bakändan igen som är rundad i karossen,
Vad är det mer som skiljer diesel och besinare - den ser jättefin ut och uppfyller mina krav ska fråga om servicebok bara

Citroen kontiki Swift c25 640/6 | Södermanland
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Det är inte mer än motorn som skiljer. Jag ser inga fördelar med att köpa en bensinare annat än priset. Som du märkt så är ju bensinare billigare än dieselbilar & det finns ju en orsak till detta. Bränsleförbrukningen är högre & vridmomentet sämre. Det blir nerväxlingar & högre varvtal när det går uppåt med höjd bränsleförbrukning som följd. Jag har en bekant som bytte bort sin Kontiki för ett par år sedan. Orsaken var just bränsleförbrukningen som låg på 1,2 - 1,6 liter / mil & för honom oförenligt med en längre europasemester. Å andra sidan så gör ju det lägre priset att du får mera pengar att spendera på bränsle. En Kontiki diesel som är i ett någorlunda bra skick hamnar ju trots allt prismässig kring 100000:-. Om jag var du så skulle jag avvakta tills det dyker upp en diesel.
Jag hittade den här idag men den kanske du redan kollat upp- Peugeot J5 Swift 640/6, -90 | Stockholm

Bennie
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

wow låter som en dröm Normandielinjen vill jag också se frugan lutar mer åt Paris - Är det inte svårt att köra 6.4 meter bil i Paris de har väll vänstertrafik va?

I dag la någon upp en ny kontiki bensinare på blocket. Den liknar en diesel förutom bakändan igen som är rundad i karossen,
Vad är det mer som skiljer diesel och besinare - den ser jättefin ut och uppfyller mina krav ska fråga om servicebok bara

Citroen kontiki Swift c25 640/6 | Södermanland

Ser fin ut
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Det är inte mer än motorn som skiljer. Jag ser inga fördelar med att köpa en bensinare annat än priset. Som du märkt så är ju bensinare billigare än dieselbilar & det finns ju en orsak till detta. Bränsleförbrukningen är högre & vridmomentet sämre. Det blir nerväxlingar & högre varvtal när det går uppåt med höjd bränsleförbrukning som följd. Jag har en bekant som bytte bort sin Kontiki för ett par år sedan. Orsaken var just bränsleförbrukningen som låg på 1,2 - 1,6 liter / mil & för honom oförenligt med en längre europasemester. Å andra sidan så gör ju det lägre priset att du får mera pengar att spendera på bränsle. En Kontiki diesel som är i ett någorlunda bra skick hamnar ju trots allt prismässig kring 100000:-. Om jag var du så skulle jag avvakta tills det dyker upp en diesel.
Jag hittade den här idag men den kanske du redan kollat upp- Peugeot J5 Swift 640/6, -90 | Stockholm

Bennie

Tack såg inte 110.000kr kontikin, hade blocket filtrerade upp till 100.000
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Vad ligger bränsleförbrukningen på diesel bilen på?
Ser att q8 bensin och diesel kostar nästan lika
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Jag har lyckats hålla mig på en snittförbrukning på 0,8 - 0,9 L / mil men detta är väldigt beroende på körsätt. När vi är ute på resa har vi inte bråttom. Det blir oftast 80 -90km/tim & någon enstaka gång om situationen kräver 100 km/ tim.

Bennie
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Om jag hade hittat en garanterat fin Kontiki så hade jag inte låtit motortypen avgöra allt. Givetsvis får man ta hänsyn till vart man tänkt åka och hur långt. Som jag har har erfarit är att om det går fel så oftats blir det dyrare att reparera en diesel med tanke på spridare och pump mm. Som skrivits ovan så är det inte så stor skillnad på literpriset. Också skönt att slippa knacket från en äldre dieselmotor.
 
Toppen