• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

F

F.d. 55128

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Ok, det är 20mm vit vanlig frigolit sen tidigare?
Jag har en blå kompakt variant, samma tjocklek.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Låter väldigt intressant. Vad heter den? Isolerar den bättre än vanlig frigolit? Har den täta celler? Var får man tag på den? Priset? Går det att köpa lösa ark? Det blev många frågor men jag hoppas att du kan hjälpa mej med svar eftersom man vill ha den bästa lösningen. Tackar på förhand. Jag är glad att även du har hakat på Larwin's tråd som har gett mej väldigt mycket. Att dela på erfarenheter är jättebra & mycket uppskattat av mej. Förresten, jag tipsade dej om att köpa en kylare i Tyskland, hur har det gått med detta? Tipset du fick av mej kom från MisterAuto men det finns fler.

Bennie
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Som tidigare inlägg säger, använd inte den vita, den har inte heller styvheten, sämre isoleringsvärde och blir svår att limma emot.

Jag har hittat en 20mm blå variant som normalt sett används i golv. Går att köpa lösa ark på Woody, minns jag rätt så var det ganska bra pris. Har inte hämtat någon än eftersom jag inte riktigt kommit så långt (som man kan läsa om i tråden :).

Kylaren är märkligt nog lika billig på Mister Auto som på andra ställen i England och Tyskland.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Frakt vägen är enligt följande : Feyzin, France - Chilly Mazarin, France - Herne-Boernig, Germany - Glostrup, Denmark - Molndal, Sweden - hem till din dörr.

Bennie
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att använda husbilen under vinterförhållanden. Ventilationen och isoleringen är inte gjord för det.
Bilen är förvisso utrustad med ett rejält gasoldrivet element och en Truma luftvärmare men detta räcker som bekant inte.
Ventilationen och diffusionsspärrar vid fönster, dörrar och väggar är obefintliga. Därför avråder jag definitivt att använda en gammal husbil i vinterklimat.
Dessutom ska man veta att den begränsade mängd luft det finns i en husbil kontra den mängd luft du har i din bostad så skulle husbilen vara över hundra gånger bättre ventilerad...
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Bennie.
Du har ju koll på läget hur man lagar fuktskador!
Fortsätt så bara! Det blir hur bra som helst!

Jag tänkte visa sista etappen på toarenoveringen innan alla plastväggar återmonteras.
Bilden visar nytt ersatt golv och vägg.

Om nu någon skulle drabbas av denna skiten, rent uttryckt, så är det viktigaste att man så fort som möjligt stoppar läckan och därefter lagar skadorna.
Kostnaderna är inte särskilt astronomiska om man gör det själv.
Det viktigaste är att få bort allt angripet. Byt sen ut det angripna mot nytt.
I denna process kan man modifiera och ändra precis hur man vill.
Jag la in ett nytt fräscht golv i form av en plastmatta.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    920,5 KB · Visningar: 52
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Nej inte alla, en del kommer från skorstenen till kylskåpet & från fönstret. Jag har en fuktmätare som jag använder. Den ger inga mätvärden utan en ton (dov ton - låg fuktighet till hög ton - hög fuktighet). Acceptansgränsen jag satt är att den skall vara tyst eller ge ifrån sig enstaka knäppanden. Plyfan jag använder är mycket motståndskraftig mot vatten & avsedd för fuktiga miljöer (kommer inte ihåg vad den heter) någon typ av ädelträ om jag inte minns fel. Frigoliten skall som du säger bytas. Efter att jag ersatt skadade områden med nytt material så kommer jag att i förebyggande syfte spraya på ett medel som heter BOROCOL. Detta medel tar död på allt ev. mögel effektivt & används vid mögelsanering. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så limmar jag med PU-lim. Detta lim är fantastiskt bra, biter på allt, sitter som berget, fyller ut hålrum & framför allt så smälter det inte frigoliten.

Jag har även några andra funderingar på vad som också kan ha orsakat vattenskadorna.

1. Ventilationsgallren till kylskåpet. Kan inte vatten ta sig in där med hjälp av fartvinden när man kör i regn? Funderar på att göra någon typ av avskärmning & använda den ytbytta spisfläkten för ventilation.

2. Om man tittar under bilen i området där golvet möter plastkjolen ser det ut som att vatten kan virvla upp när man kör. Hur ser det ut på din bil? Har du gjort något åt detta?


Bennie

1. Att ändra i ventilationskonstruktionen hos kylen är något jag inte rekommenderar. I utrymmet finns en gasolbrännare som genom sin process förser kylen med kyla. Det känns inte helt rätt att ändra förutsättningarna för den processen..
2. Jodå, visst far det vatten upp i underredet på min bil när jag kör. Vattnet i sig är inget som helst problem så länge det inte tränger in någonstans. Skulle det nu tränga in nånstans såsom vid innandömet vid kylen är det avgörande att det torkar ut när du stannar eller då det slutar att regna.

Problemet med dina och mina fuktskador är att vatten trängt in i håligheter i väggar och hålrum och att fukten stannat kvar i träreglarna. Hade man från börjar byggt bort riskerna och framförallt tätat ordentligt hade risken inte varit lika stor att det hänt.

Jag ska erkänna att jag också penslade på Boracol på allt runt omkring mina skador men detta till hälften förbjudna medel anses inte rumsrent i alla kretsar. :wub: ..men det är väldigt effektivt!
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Jag var så oerhört trött på golvet i husbilen. Gamla mattor som gjort sitt och som inte gick att få rena.
Då jag var förbi Biltema såg jag att dom sålde bagagerumsmattor för nästan inga pengar alls.
Jag köpte två rullar och skar ut till husbilen.
Blev hur bra som helst.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    403 KB · Visningar: 58

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Jag har också lagt in en matta snarlikt din som jag köpte på Bauhaus för 99:-/m. Din installation av en skjutdörr är genialisk & väldigt snyggt, det kommer jag också att ta efter. Det eländiga draperiet som sitter där idag fyller inte sin funktion utan är mer ett irritationsmoment. Kul att du delar med dig av dina erfarenheter, då känner jag att jag är på rätt väg. :)

Bennie
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Kul!
Här kommer fler bilder.
Tyvärr kan jag bara lägga in en bild åt gången.
(Det funkar bara inte... Har andra samma problem? Jag använder mig av Ipad.)

Skjutdörren köpte jag på Hornbach.
Inkopplingen i taket och på båda sidor är egenkonstruktioner.
Hör av dig om du vill ha bilder på hur jag gjorde. Nu är bilen på vinterförvaring hos en skånsk bonde men till våren kommer den tillbaka igen!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    767,1 KB · Visningar: 31
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Det var en egen tråd om ipad og bildeproblemet, løsningen var å laste opp bildene til en lagringstjeneste på nettet og benytte den url som lagringstjenesten returnerte. knarrevik var forfatter av løsningen og en stor fan av ios basserte enheter.
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Det var en egen tråd om ipad og bildeproblemet, løsningen var å laste opp bildene til en lagringstjeneste på nettet og benytte den url som lagringstjenesten returnerte. knarrevik var forfatter av løsningen og en stor fan av ios basserte enheter.

Du har ingen länk till tråden?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Undra om den fuktmätaren fungerar på min bil. Har inga träreglar i väggen utan aluminumplåt på bägge sidor med isolering i mellan. Har någon vattenläcka jag söker efter ?
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Nej den funkar inte om det finns någon form av metall eller betong i närheten.
(Funkar gör den, men analysresultatet blir väldigt annorlunda.)

Jag visste att min bil var fuktskadad och använde fuktgivaren för att se skillnaderna i fuktprocent på samma material men på platser.
På så sätt kunde jag kunde jag gränssätta skadat och icke skadat område och inte ta bort mer inredning än jag behövde.

Har du en husbil som är tillverkad av material som inte är organiska så finns inte förruttnelseprocessen på samma sätt som på min bil.
Var tror du att du har vattenläcka och varför?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Nej den funkar inte om det finns någon form av metall eller betong i närheten.

Har du en husbil som är tillverkad av material som inte är organiska så finns inte förruttnelseprocessen på samma sätt som på min bil.
Var tror du att du har vattenläcka och varför?

Ja det var det jag förstod. Insidan på väggen är klädde med något filtliknande material och det är lite fuktigt på ett ställe i nederkant som jag känner
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Affe du må lete oppover fra det fuktige stedet etter et sted vatn kan komme inn - et vindu, lampe eller ventil. Veggen kan ikke ta skade av vatn - alu-XPS-alu sandwichen kan ligge i vatn i årevis. Mest vanlig lekasje er en fønsterramme hvor tetningmassen har krøpet sammen. Nr 2 er knekkpunktene på takkanten på eldre Clou.
 
Toppen