• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

F

F.d. 29979

Guest
Vi köpte en tjugo år gammal husbil därför att vi älskar det kringresande campinglivet med den frihet och de möjligheter det medger.
Vi hade varken möjlighet eller lust att binda upp ett par hundra tusen kronor i en husbil vi använder tjugo dagar om året.
Då det var den första husbilen, och vi var helt novisa i området handlade vi hjärtat, istället för med plånbok och fuktmätare.

Vi njöt av vår husbil men efter en säsong insåg vi att allt nog inte stod rätt till.
Nånstans finns det fukt!

Jag letade och fann att väggen närmst skorstenen till varmvattenberedaren var helt upprutten!
När jag körde en kniv i väggen sjönk den rätt igenom vägg och regel och stannade på insidan av ytterväggens glasfiber!

Såhär såg det ut på utsidan.

Vad gör man nu då??
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    409,7 KB · Visningar: 190
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Såhär ser den ut framifrån.

(Förresten hur laddar man upp mer en bild i samma inlägg? Jag har mängder bilder att visa.
Det måste ju gå att ladda in fler bilder??)

Denna skorsten finns säkert på tusentals husbilar och jag råder alla att se över tätheten runt skorstenens nästan obefintliga infästning i karossen.
Skorstenen används för att värma varmvatten via en gasolbrännare på insidan.
Skorstenen ser till att gasolbrännaren får luft och att avgaserna kommer ut.

Skorstenen sitter fast i varmvattenberedaren och denne sitter fast i golvet precis inpassat så att skorstenen löper utanför ytterväggen av glasfiber.
Runt skorstenen på utsidan sitter en plåt som ska täta mot karossen.

Kommer det väta innanför denna plåt är det fullt drag rakt in i väggens reglar!
Så var det i min husbil.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    526,8 KB · Visningar: 70
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Som ni ser är det en otätad springa mellan skorsten och kaross.
Varje gång bilen kör i regn och varje gång det regnar tränger det vatten in i karossen via skorstenens sidor och in den dåligt tätade infästningen av fronten.

Jag tror att det ser likadant ut på många andra husbilar från samma tid och råder alla kolla upp sina väggar på samma ställen!

(Jag har fortfarande inte löst problemet med hur man lägger in mer en bild.
Troligen ett enkelt handhavandefel...:twitcy:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Larwin
Vad har du för husbil? Det ser ut som en Kontiki. I så fall har vi en del gemensamt. Jag har en Kontiki & lagar fuktskador just nu. Kanske kan vi byta tankar & erfarenheter,

Bennie
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

(Jag har fortfarande inte löst problemet med hur man lägger in mer en bild.
Troligen ett enkelt handhavandefel...:twitcy:)
När du fått upp svarsrutan så finns det ett litet gem högst upp i mitten, tryck på det så får du upp en ny ruta där du kan bläddra fram till 10 bilder innan du trycker ladda...

/Bertil
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Jodå Bennie, visst är det en Kontiki.
Jag kommer att visa mer av renoveringen allt eftersom.

Var har du dina skador?
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Jag började att såga bort allt ruttet och fuktigt material runt skadan.
Jag kan definitivt rekommendera maskinen på bilden. En multicutter. Den är guld värd vid denna typen av reparationer.
Runt fuktskadan syns även olika kondensskador.
Allt som är skadat måste bort!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1.019,4 KB · Visningar: 119

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Har en likadan multicutter. Den var oumbärlig när golvet byttes i min.Suverän när man sågar längst ner på väggplattan för att få lös golvet. Även till alla öppningar.
Lycka till
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Jodå Bennie, visst är det en Kontiki.
Jag kommer att visa mer av renoveringen allt eftersom.

Var har du dina skador?

Larwin.

Jag har haft en fuktskada i toalettutrymmet som nu är åtgärdat. Hittade mera & mer omfattande bakom köksdelen (tidigare inlägg http://www.husbilsklubben.se/forums/t75105/). Jag kommer att återställa väggen med nya reglar & plywood. Min fukt kommer från fönstret, skorstenen & ventilerna till kylskåpet samt köksfläkten. Köksfläktens utblåsgaller kommer jag att döda & köksfläkten byts mor en Dometic CK2000 Produkter - Dometic.
Jag återkommer med bilder så att du får se hur det ser ut.

Bennie
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Toaletten kommer jag till senare!
Det är en pärs för sig!

Det lustiga är att när jag köpte husbilen sa dom som lurade på mig bilen att det fanns köksfläkt och startade en fläkt ovan spisen.
Nån månad senare undrade jag varför fläkten fungerade lite dåligt. Då visade det sig att fläkten fanns, men ingen fläktkanal!
Med din erfarenhet är jag nog tacksam över detta!
Numera använder jag fläktens strömbrytare till min LED-belysning jag har i köket istället. Mycket praktiskt.

Vad gäller toaletten ska du senare få se riktigt otrevliga bilder vad fukt kan ställa till med.
Min tanke med tråden är att gjuta hopp i de som har lite äldre husbilar och upptäcker att det finns fuktskador i bilen.
Hoppet är inte ute. Det går att åtgärda och är faktiskt inte så himla komplicerat.
Att laga fuktskador kostar väldigt mycket tid men faktiskt inte så mycket pengar om man gör det själv.

Jag vill även varna andra med liknande konstruktioner att se över sina bilar och ta kontrollen över de riskfaktorer som finns vad gäller fukt.
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Såhär såg golvet ut under varmvattenberedaren.
Ruttet längs hela väggen.
Ett annat verktyg som är otroligt användbart är detta:

Köp Fuktmätare VOLTCRAFT MF-100 hos - Conrad.se Fuktmätare

Utan denna hade jag inte vetat var jag skulle kapa reglar och golv.
Man kan snabbt och enkelt mäta och jämföra fukthalter i materialet på olika ställen.
Mycket effektiv!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Visningar: 108
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Då även golvet var fuktigt enligt mätaren tog jag bort en rejäl bit samt hela regeln mot väggen.
(Jag använder en iPad när jag skriver och kan inte ladda upp mer än en bild per inlägg. Blir kanske lite konstigt, sorry...)

På bilden har jag tagit bort allt ruttet och monterat en ny sidoregel. Det blåa är golvets isolering. Regeln är limmad.
Överallt, runtomkring är allt ruttet och fuktskadat bortskuret. Detta är väldigt viktigt för ett gott resultat.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    932,5 KB · Visningar: 108
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Fuktskadad husbil!! - Såhär gjorde jag!

Som innerpanel satte jag nån typ av tunn plywood som jag fick rekommenderad av: Fredricsons Trä: Hem ,Fredrikssons trä.
En plywood som man använder då man bygger båtar. Den är tålig mot fukt och tydligen väldigt hård och slagtålig.
Träet har samma färg som det befintliga i husbilen och passar in i inredningen.
Panelen limmade och stiftade jag upp mot reglarna.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    875,8 KB · Visningar: 98
Toppen