• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frontbåge till extraljus, vilken ska man välja?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag vill ha extraljus på min husbil en, fiat ducato 2009. Jag hittade den här sidan, men det är väldigt stora prisskillnader på de två lite smäckrare bågarna avsedda för tre extraljus Ducato 2007 - Frontbågar/Belysningsbågar/Extraljusbågar i Aluminium och Rostfritt stål. Varför är det sån skillnad på QPaxen (6000 kr) och den rostfria (2900 kr)? Nån som vet?

Sen undrar jag vilka lampor man ska köpa, dom dyraste är ju svindyra (1595), är dom så mycket bättre eller funkar det med en för 799?

/Ludde
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Frontbåge till extraljus, vilken ska man välja?

Anette, jag har läst för en tid sedan att frontbågar inte är tillåtna om bilen inte är typbesiktigad med dem.
Sedan är det en annan sak om polis/besiktning ser genom fingrarna på det.
Dessutom väger de en del. Jappe tog bort sina, han kanske säljer dom billigt.
:)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Frontbåge till extraljus, vilken ska man välja?

I södra SE så är väl frontbågarna bara monterade av estetiska skäl. I norrland med mycket renar på vägarna så finns ju även andra aspekter. Alltså en utseendefråga som ju prioriteras olika av oss. När det gäller typ och märke av extraljus så skulle jag välja något prisklass mitt emellan. Viktigast enligt mitt tycke är om nan skall ha medhelljusbild eller ej. Ligger du och kör i 150 km så bör du kanske välja ljus med smalljusbild och lyser upp längre. Kör du 90-100 så räcker det gott med helljusbild, lyser upp lite längre än normalt helljus men ger ett betydligt bättre ljus inom bilens vanliga ljusfält. Rätt inställt så får du också ett bredare ljusfält som gör att du lättare ser vilt utmed vägarna. I rallyskogen använder jag både och, vill ha långt siktfält men även se lite bredare. I ditt fall skulle jag välja ljus med helljusbild och montera på enklast möjliga sätt, utan en dyr frontbåge. Men som du vet så finns det delade meningar om det mesta.
Hälsn
Bertil
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Frontbåge till extraljus, vilken ska man välja?

Bara nån hundring? Den här jag länkade till kostar ju 5000 papp!! Var har du köpt din?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Frontbåge till extraljus, vilken ska man välja?

Det lilla extraljusfästet för 2900 är väl det som bäst uppfyller syftet. Väljer du en frontbåge måste extraljusen fylla upp ytan innanför bågen annars är det risk för anm. på besiktningen. Ibland kan man se att bågen är kompletterad med ett nät, detta för att uppfylla säkerhetskraven ( fotgängare). I verkligheten har det nog ingen betydelse, jag skulle inte i något fall vilja bli påkörd av en husbil.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Frontbåge till extraljus, vilken ska man välja?

I södra SE så är väl frontbågarna bara monterade av estetiska skäl. I norrland med mycket renar på vägarna så finns ju även andra aspekter. Alltså en utseendefråga som ju prioriteras olika av oss. När det gäller typ och märke av extraljus så skulle jag välja något prisklass mitt emellan. Viktigast enligt mitt tycke är om nan skall ha medhelljusbild eller ej. Ligger du och kör i 150 km så bör du kanske välja ljus med smalljusbild och lyser upp längre. Kör du 90-100 så räcker det gott med helljusbild, lyser upp lite längre än normalt helljus men ger ett betydligt bättre ljus inom bilens vanliga ljusfält. Rätt inställt så får du också ett bredare ljusfält som gör att du lättare ser vilt utmed vägarna. I rallyskogen använder jag både och, vill ha långt siktfält men även se lite bredare. I ditt fall skulle jag välja ljus med helljusbild och montera på enklast möjliga sätt, utan en dyr frontbåge. Men som du vet så finns det delade meningar om det mesta.
Hälsn
Bertil

Jag ska ha extraljusen för att kunna se vilt i mörkret, men jag kör sällan över 100 på motorväg, på mindre vägar 70 till 90 vägar ligger jag i 70-85 beroende på vägens beskaffenhet. Kör vi med husbilen på vintern är det norrut till nån skidort och då vill jag ha bra lyse i mörkret.

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Frontbåge till extraljus, vilken ska man välja?

Det lilla extraljusfästet för 2900 är väl det som bäst uppfyller syftet. Väljer du en frontbåge måste extraljusen fylla upp ytan innanför bågen annars är det risk för anm. på besiktningen. Ibland kan man se att bågen är kompletterad med ett nät, detta för att uppfylla säkerhetskraven ( fotgängare). I verkligheten har det nog ingen betydelse, jag skulle inte i något fall vilja bli påkörd av en husbil.

Så en sån frontbåge är alltså inte förbjuden?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Frontbåge till extraljus, vilken ska man välja?

Jag ska ha extraljusen för att kunna se vilt i mörkret, men jag kör sällan över 100 på motorväg, på mindre vägar 70 till 90 vägar ligger jag i 70-85 beroende på vägens beskaffenhet. Kör vi med husbilen på vintern är det norrut till nån skidort och då vill jag ha bra lyse i mörkret.

/Ludde

Tänkte väl det.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Frontbåge till extraljus, vilken ska man välja?

Eftersom du verkar insatt så passar jag på att fråga mer, jag har en Volvo XC90 som jag också ska komplettera med extraljus. Hade det på min förra V70 och jag saknar det på den här bilen. Men den frontbågen är också svindyr Extraljusfäste Volvo XC90 från 2003-. Tillverkad i Naturanodiserad aluminium, med plats för 3 extraljus.
Kan man använda den som är till fiaten eller är det specialmått som är anpassat till just den modellen?

/Ludde
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Frontbåge till extraljus, vilken ska man välja?

Kenth har en sån här: Extraljushållare universal - H 120

Billiga och oftast enkla att montera, men man måste borra egna hål i fästet och fästa den i stötfångaren på något lämpligt sätt.

Jag har också hört det där med att frontbågar egentligen inte är tillåtet pga att bilen inte är helbilsgodkänd med en båge, men tolkningen jag har hört är att om det sitter extraljus i frontbågen så är den att klassa som extraljusfästen. Exakt vad som gäller vid en besiktning eller i en poliskontroll har jag inte tagit reda på ännu.

mvh jocke
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Frontbåge till extraljus, vilken ska man välja?

Så en sån frontbåge är alltså inte förbjuden?

Finns ju alltid kryphål men bågarna är ju vanliga och accepterade i de allra flesta fallen. Tycker i vilket fall som helst inte att det är värt pengarna om du bara är ute efter bättre ljus. Ett enkelt fäste som ovan är tillräckligt.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Frontbåge till extraljus, vilken ska man välja?

Eftersom du verkar insatt så passar jag på att fråga mer, jag har en Volvo XC90 som jag också ska komplettera med extraljus. Hade det på min förra V70 och jag saknar det på den här bilen. Men den frontbågen är också svindyr Extraljusfäste Volvo XC90 från 2003-. Tillverkad i Naturanodiserad aluminium, med plats för 3 extraljus.
Kan man använda den som är till fiaten eller är det specialmått som är anpassat till just den modellen?

/Ludde

De bågar från Qpax som jag monterat har alltid varit modellanpassade, den rostfria vågar jag inte svara på.

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Frontbåge till extraljus, vilken ska man välja?

Hvilke ekstra fjernlys er du ute etter - langt og/eller bredt?

Det finnes nå noen meget kompakte led-blokker som har spredere på siden og langlys i midten. Disse kan en montere under skiltet om det er plass.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Frontbåge till extraljus, vilken ska man välja?

Eftersom du verkar insatt så passar jag på att fråga mer, jag har en Volvo XC90 som jag också ska komplettera med extraljus. Hade det på min förra V70 och jag saknar det på den här bilen. Men den frontbågen är också svindyr Extraljusfäste Volvo XC90 från 2003-. Tillverkad i Naturanodiserad aluminium, med plats för 3 extraljus.
Kan man använda den som är till fiaten eller är det specialmått som är anpassat till just den modellen?

/Ludde

Helt säker på att de är modellanpassade och inte passar till andra märken. Tänk också på att fästet blir stadigt annars får du vibrationer i ljuset. Kan behövas stöd bakom/under stötfångarplasten
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Frontbåge till extraljus, vilken ska man välja?

Varför extraljus när man har bra lyse på bilen, sen blir den så ful i nosen också.
Undrar en som aldrig skulle skruva fast extra lampor på en Fiat av nyare modell.

/Leif
 
Toppen