• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fricampa på vintern

F

F.d. 54196

Guest
Hej
Som relativt nya husbilägare provade vi lyckan i natt att fricampa. Det är en ny Burstner 910 Elegance med endast ett bodelsbatteri ( inte bra med 2 st enl återförsäljaren Husbilsexpo i Bromölla) och ett 160 w solcellsbatteri på taket. Utetemp 0 grader och inställd temp i husbil 18 grader. Kyl och värmepannan gick på gas. Enstaka LED lampa tänd men tittade en del på TV under kvällen. Batterikapaciteten varade i ca 10 timmar sedan stängdes allt av mitt i natten pga låg spänning så det var bara att köra hem. Vi kan inte läsa oss till hur mycket cirkulationspumpen till värmepannan drar och om det inte är möjligt att fricampa utan att köra extra dieselaggregat el. eller inkopplad på strömförsörjning.
Vi hoppas att det finns många i detta forum med mycket erfarenhet att dela med sig av i denna fråga.

Carina
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Björn o Lena, hur klara ni gasolförsörjningen 4 veckor i norr kräver 100kg ?

Det har gått fint. Vi fyllde LPG flaskan 14kg i Piteå, den har gått som reserv i duocontrollen. En PA11 i skåpet och ytterligare tre i garaget. I Luleå hälsade vi på hos Granngården för flaskbyte. I Jokkmokk hade vi 16A som som basvärme men.. Vi trivdes gott med eluttaget i Lappeasuando även om det var ruskigt kallt. I Kiruna hittade vi 16A på ställplatsen E10, perfekt! Hos Gasspecialisten fyllde vi våra utbytestuber. Det funkade hela vägen söderut via Ishotellet till Sundsvall där vi fyllde upp LPG flaskan och PA11orna. Jo, många kilo gasol men bara till lågpris. I framtiden blir det en mycket större LPG Tank för att minska på arbetet med att byta flaskor i bilen. Det blir mycket billigare, enklare och mindre skadade knogar i vinterkylan...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I NB Flair sitter bodelsbatterierna i en försänkning i garagegolvet = mååånga minusgrader i batterierna vid -30 ute.
Stemmer for Flair på Fiat ALKO, som ble produsert til 2006. Flair på Iveco har batteriene i oppvarmet rom. Har selv hatt begge varianter og gjort endel jobb på flere biler. Husker ikke hvordan det var på Flair på MB Sprinter, men den forsvant og fra produksjonen etter 2006.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Stemmer for Flair på Fiat ALKO, som ble produsert til 2006. Flair på Iveco har batteriene i oppvarmet rom. Har selv hatt begge varianter og gjort endel jobb på flere biler. Husker ikke hvordan det var på Flair på MB Sprinter, men den forsvant og fra produksjonen etter 2006.

I vår 2007 Iveco Flair satt betterierna i en "håla" i garagegolvet, ej uppvärmt i praktiken.
Värme från garagegolvet, men tunn glasfiber på fem sidor ut mot kylan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg hadde en 1999 på Fiat og en 2008 på Iveco. Studerte grundig en 2006 Iveco, men tidspunktet var ikke rett. Var det en 7100 du hadde? Vet den hadde endel spesielle løsninger, og 8000 med tverrseng manglet noe plass i garasjen - husker ikke hvor batteriene bodde på de to.
 
F

F.d. 1470

Guest
Batterierna inne och 300 ah räcker inte i fjällen 4-5 nätter för oss. Med andra ord, ganska individuellt.

Har nu fricampat sedan 5 december med enstaka dagar med 230v. Nya Lithiuminstallationen på 270 Ah fungrar klockrent och med "normal" förbrukning, inga hårföner, kaffebryggare och datorer men en del TV via satellit får man köra elverket ca var 3dje dag, om man nyttjar batterierna ca 30-90% och inte flyttar bilen.
 
F

F.d. 1470

Guest
Anders, behöver du verkligen elverk när du har en fantastisk bra lösning med bilens generator (var det inte 40 Amp laddning?)? Bara starta motorn...!

Att använda motorn till laddning är helt otänkbart, både i husbil och segelbåt, av flera grunder. Bilmotorn mår inte bra av lågbelastningen, jag och alla andra på parkeringen mår inte bra av bullret, motorn mår verkligen inte bra av att kallstartas och laddningen mycket lägre.

Min Jula 2000w generator kan driva alla mina fyra laddare och trycka in 70A, står inne i garaget så varm, sätts bakom en snödriva för att inte störa och i ändan på en 25m (!) kabel för att inte skapa magnetisk interferens och jordfelssinuskurva som stör ut jordens magnetfält och är ytterst snål på i och för sig dyr akrylatbensin och går på optimalt varvtal. Kan köpa 40st för kostnaden för en ny motor.

Anders
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Med 130l gasol till Alde värmaren,170l diesel till Webaston ,450Ah batteri varm med matning från Efoyen kan vi stå rätt länge.:D Vi är inte ute så långa perioder så då får bränslecellen gå.
För säkerhets skull har vi med ett elverk.
//Lars
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50176

Guest
Anders,
Vad har du för setup där för att ladda 70Ah med elverket? Ska själv ut och prova Lithium setup nu i veckan för första gången. Slippa starta bilen för att ladda vore ju toppen.
 
Toppen