fricampa på vintern

olivbonden

FD. HBK Medlem 2018
Inlägg
2
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
23411
Hej
Som relativt nya husbilägare provade vi lyckan i natt att fricampa. Det är en ny Burstner 910 Elegance med endast ett bodelsbatteri ( inte bra med 2 st enl återförsäljaren Husbilsexpo i Bromölla) och ett 160 w solcellsbatteri på taket. Utetemp 0 grader och inställd temp i husbil 18 grader. Kyl och värmepannan gick på gas. Enstaka LED lampa tänd men tittade en del på TV under kvällen. Batterikapaciteten varade i ca 10 timmar sedan stängdes allt av mitt i natten pga låg spänning så det var bara att köra hem. Vi kan inte läsa oss till hur mycket cirkulationspumpen till värmepannan drar och om det inte är möjligt att fricampa utan att köra extra dieselaggregat el. eller inkopplad på strömförsörjning.
Vi hoppas att det finns många i detta forum med mycket erfarenhet att dela med sig av i denna fråga.

Carina
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Hej har en gammal bil, men har två startbatterier på 60amp st. har inte tv men cirkulatiospump. , belysning mm.
Brukar klara mig ca 4 dagar, har i och för sig värmeväxlare på motorn och har kört varje dag av dessa dygn,
så en del av värmen behöver inte cirk.pump. och inte varit utan ström. Detta vid fricamp på vintern.
Hoppas det ordnar sig för er, för jag gillar att vintercampa och unnar alla samma sak.
Ta det lugnt och kör försiktigt därute.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
427
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Antingen har du dåligt batteri, dåligt laddat, eller så har du någon förbrukare igång som du inte har koll på. Så fort ska den inte ladda ur annars. Vi har en liknande Burstner med två batterier, då klarar vi ca två dygn till 50% laddning kvar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
7,452
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
På vintern är det närmast nödvändigt med två batterier med en sammanlagd kapacitet på ungefär 200Ah om du vill stå still mer än en natt åt gången. Förbrukarna går ju länge vid den här årstiden, pannan eventuellt dygnet runt. Belysning, TV, parabol om sådan finns, och t.ex. datorladdning drar mer än man tror. Tänk också på att ett par timmars körning inte fyller upp batterierna till full kapacitet, och solcellerna ger ytterst lite vid den här tiden på året. Sedan är ju frågan, var batteriet fulladdat när ni startade?
 
Senast ändrad:

Junis

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
200 Ah och solcell på 150 w som inte ger mycket under vintern. All inne-belysning ledlampor. Klarar ca 3 dygn med värmepannan vid några minusgrader ute och 20 i bilen. Skaffa två 100 W batterier färska så skall du klara minst två dygn.
 

Per & Carina

HBK Medlem
Inlägg
717
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
En 8 m helintegrerad. Vi har 3 st bodelsbatterier på vardera 95 Ah, solcell på 110 Watt och klarar ca 4-5 dygn stillastående när det är 5 minus. Åker man ett par timmar om dan så laddas batterierna i stort sett fullt då vi har en CTEK S250 Duo kopplad mellan bilens batteri och bodelsbatterierna vilket har gjort att bodelsbatterierna blir helt fulladdade på nästan 2/3 av tiden mot originalkopplingen som heller inte orkade mer än till 90%. Allt beror ju också på hur mycket man förbrukar. Vi läser mycket och tittar på TV max 2 tim/dygn. Vi har ett 900 Watt litet elverk som reserv som vi knappt behövt har använt på dessa 20 år vi haft det. Mest för att det ska köras ibland för att fungera.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
4,627
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Vi ser oss också som ganska nya HB-åkare men kan gärna rekommendera dig följande:

- skaffa enkel spänningsmätare (till cigguttag) till att börja med (bild 1)
- med tiden kanske en batteriövervakare (bild 2)
- 2x100 Ah är att föredra då det ger dig 100 Ah innan batterierna MÅSTE laddas
- en DC/DC "booster"-laddare laddar betydligt effektivare när motorn är igång och du kanske slipper en elaggregat! Bara att prova sig fram...
- när bef. batterier har gjort sitt, då föreslår jag Lithium batterier (laddas betydligt lättare & snabbare), men det dröjer i ert fall.

Bild 1:
voltmeter.jpg

Bild 2:
images-1.jpeg
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1,568
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Trist att en säljare säger något sådant.
Bara att plocka i ett batteri till, solpanelen är ju lagom för 2st 95Ah batterier.
Ett enkelt jobb att ställa dit ett batteri till på bilen då det redan finns plats.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
1,124
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Har varit en sväng till Jokkmokk och där var det lite låga temperaturer, både på uppresan och hemresan. Har 200amp i bodelen och har aldrig blivit utan stret på 2 dygn. Har ledlampor inne och ingen dörrlampa på. Tittar på tv, ingen dekoder eller så utan bara 1.2.4. Ingen parabol. Laddar telefoner och paddor under färd. Har alde med golvvärme och element. Har ett litet elverk ifall det skiter sig. Håller med Livibil att vad skulle det vara för fel att ha 2 batterier! Möjligen om batteriet är så stort 200ah, att ett till inte får plats! Temp på nätterna på denna resa var ca 20minus och det som man verkligen frapperades av var dom 2 engelsmän (tror jag) som bodde i tält! Bredvid oss på Artic camp i Jokkmokk. Tror inte det var min grej. Håller på att tanka nu för färd till Kista imorgon och husbilsmässan.
/Matti
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
3,051
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
6CA98A62-AF8A-46AA-BD20-8AE2B637670C.jpeg
Tack för alla svar. Ska till att börja med installera 2 st nya bodelsbatterier på 115 A st. Vi har alltid husbilen inkopplad på laddning och enl panelen var batteriet fulladdat innan start.
Se bara till att parallellkopplingen av battetierna blir rätt. Det är viktigt att balansen mellan batterierna blir rärr. Se bifogade bild, tagen från internet.
 

Björn & Lena

HBK Medlem
Inlägg
1,322
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Det var en tråkig säljare som var negativ mot extra batteri... tveka inte, det behövs. Säkert fick ert ensamma batteri en chock vid effektuttaget, det känns inte alls onormalt. Vintertid så töms batteriet med en rasande fart.

Följ råden om att analysera förbrukningen. Stryp/ förändra installationen för att minska förbrukningen. Maxa med batterier. Ladda inte ur dom till lägre än 12,3 volt. Toppladda med elanslutning så ofta det är möjligt.

Nu är vi på hemväg efter fyra veckor i Norrbotten. Vi fricampar oftast, hittar en vacker plats. Sedan många år har vi fyra st Biltemas AGM 95Ah, i bodelen. Under Jokkmokks marknad var det sträng kyla, -30. Då använde vi ett 16A uttag mest som säkerhet. Ett litet Honda finns också med som ytterligare säkerhet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
1,937
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Om batterierna sitter kallt till, som i vår Fd Flair, blir kapaciteten lidande.

"Ett helt nytt fulladdat blybatteri har 100 procent av sin kapacitet (Ah) vid ca +25°C. En kall vintermorgon när temperaturen kanske ligger på -25°C har du endast ca 55 procent av kapaciteten tillgänglig i batteriet."
Batterikapacitet - Tudor

I NB Flair sitter bodelsbatterierna i en försänkning i garagegolvet = mååånga minusgrader i batterierna vid -30 ute.

Kan vara läge att flytta batteripacken om dom sitter kallt till..
 
Toppen