• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fricampa på vintern

F

F.d. 54196

Guest
Hej
Som relativt nya husbilägare provade vi lyckan i natt att fricampa. Det är en ny Burstner 910 Elegance med endast ett bodelsbatteri ( inte bra med 2 st enl återförsäljaren Husbilsexpo i Bromölla) och ett 160 w solcellsbatteri på taket. Utetemp 0 grader och inställd temp i husbil 18 grader. Kyl och värmepannan gick på gas. Enstaka LED lampa tänd men tittade en del på TV under kvällen. Batterikapaciteten varade i ca 10 timmar sedan stängdes allt av mitt i natten pga låg spänning så det var bara att köra hem. Vi kan inte läsa oss till hur mycket cirkulationspumpen till värmepannan drar och om det inte är möjligt att fricampa utan att köra extra dieselaggregat el. eller inkopplad på strömförsörjning.
Vi hoppas att det finns många i detta forum med mycket erfarenhet att dela med sig av i denna fråga.

Carina
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om kranen ved sengene er satt feil er det ikke oppvarming i garasjen på en Flair. Hadde samme kran bode på 1999 og 2008 utgavene mine. Måtte prøve meg frem på begge før jeg hadde min løsning: ingen varme i sengene men varme i garasjen.
 

steveJ

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Falun
Kan rekomendera Victron Energys batteriövervakare BMV-700 som jag själv köpt från HusvagnHusbil.se. Ser även att det finns en ny version BMV-712 med inbyggd bluetooth så man slipper köpa det separat om man vill läsa av batteriet i sin mobiltelefon
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
JAndersB, det här med att koppla ihop flera batteriladdare har det skrivits en del om, rekommendationen har varit att undvika vad är din erfarenhet?
 
F

F.d. 1470

Guest
JAndersB, det här med att koppla ihop flera batteriladdare har det skrivits en del om, rekommendationen har varit att undvika vad är din erfarenhet?

Inga problem med lithium eftersom batterierna suger åt sig allt de kan få nästan till full tank så alla laddare får mata på för fullt. Skulle någon börja störas på slutet är det ju bara att slå av den.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
LFP batteri og ladere som er tilpasset disse kan en ha mange samtidig da de jobber med fast ladespenning til ladestrømmen faller under en grense og stenger så av. Noe helt annet er det med multisteg smartladere for bly/syre, disse ser hele tiden på batteriets spenning og blir forstyrret av andre ladere.
 

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024
Hej i somras blev vi av med strömmen i bodelen på bara ett par timmar. Det visade sig att det var kylskåpet som tog strömmen. Så vi fick hjälpa att koppla om kylskåpet med en brytare till batteri drift för kylen.
 
F

F.d. 1470

Guest
LFP batteri og ladere som er tilpasset disse kan en ha mange samtidig da de jobber med fast ladespenning til ladestrømmen faller under en grense og stenger så av. Noe helt annet er det med multisteg smartladere for bly/syre, disse ser hele tiden på batteriets spenning og blir forstyrret av andre ladere.

Alla mina laddare är vanliga bly/syraladdare, Schaudt inbyggda (2 st) och Ctek smartladdare (2st). Fungerar utan problem. Ctek säger t.o.m. att det är ok att använda flera parallellt..
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Så här står det om bl.a. Ctek M300
Helautomatisk laddare. Laddar och underhåller batterierna. Ger inga galvaniska strömmar, felkopplingssäker, gnistfri. 5 års garanti.
Klarar även GEL/AGM inte Lithium i denna version
RECOND-läge som återställer ett syraskiktat batteri och därmed förlänger dess livslängd.
Temperatursensor som placeras vid batteriet för optimal laddning.
SLEEP-läge där laddaren laddar ljudlöst med 7A. 4meter laddkabel. Laddar i 8 steg.

Vilken typ av M300 klarar av LFP? Om man nu använder M300 i säg 30-60 minuter tills batteriet är fulladdat, då spelar det väl ingen roll om ledaren inte är avsedd för LFP batterier? Då kommer nästa fråga, hur vet du när batteriet är fulladdat och ska stänga av elaggregatet?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Så här står det om bl.a. Ctek M300
Helautomatisk laddare. Laddar och underhåller batterierna. Ger inga galvaniska strömmar, felkopplingssäker, gnistfri. 5 års garanti.
Klarar även GEL/AGM inte Lithium i denna version
RECOND-läge som återställer ett syraskiktat batteri och därmed förlänger dess livslängd.
Temperatursensor som placeras vid batteriet för optimal laddning.
SLEEP-läge där laddaren laddar ljudlöst med 7A. 4meter laddkabel. Laddar i 8 steg.

Vilken typ av M300 klarar av LFP? Om man nu använder M300 i säg 30-60 minuter tills batteriet är fulladdat, då spelar det väl ingen roll om ledaren inte är avsedd för LFP batterier? Då kommer nästa fråga, hur vet du när batteriet är fulladdat och ska stänga av elaggregatet?

Precis som du säger så spelar det ingen roll vilka laddare man har om man har byggt systemet enligt den mall jag (och du) använder. Eftersom batteriet bara skall laddas till 95%, vilket ju BMV-monitorn har koll på och vilket du ju vet Ranko :), så tar de fortfarande emot mycket laddning när BMV säger till laddreläet att bryta, så laddarna kan fortfarande leverera fullt,. Möjligen att jag slår av en av de fyra sista 5 minuterna. Så detta med om en laddare eller solpanelsregulator är OK för Lithium är ju något som många samanblandar med ett system där man inte riktigt tar höjd för att inte underhållsladda och/eller laddar fullt varje gång och förmodligen också får färre laddcykler.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Helt rätt Anders! Reläet stoppar ändå laddning normalt vid 95% SOC (jag kör ett test just nu på SOC 98%) vilket följer "din manual", men ja saknar en indikering på när reläet har gått över i Open läge. Då är det ingen idé att köra en elgenerator och förbruka mer drivmedel då extern laddning inte behövs längre...

Kan inte du komma på en fiffig lösning med en diod som kan börja lysa när "Open" läget slår om på reläet, dvs. laddningen "är över"? Kanske en grön diod under laddning (Closed status) som övergår till röd (Open status) när vidareladdning stoppas? Skulle bespara oss (även dig) många droppar drivmedel till själva elaggregatet för att inte tala om ljud-"störningar" till den känsliga omgivningen. Skulle bli 100% optimalt för alla parter och pricken över i-et...!

Fixa nu ett bra förslag på en diodlösning när reläet slår om från Closed till Open tack : ) Jag skulle bli mycket glad för en visuell lösning gällande avstängning av yttre laddkällor (bl.a. dyra EFOY & liknande kemiska lösningar, eller Kipor/Honda bensindrivna lösningar och annat konstigt på marknaden).

Edit: jag har "sagt/beställt" till min 702 att ladda ytterligare i 3 minuter innan det är dags att Open slår till. Anledning är att få in några mer Ampere trots att spänningen redan har uppnått sina 98% SOC.
 
F

F.d. 1470

Guest
Helt rätt Anders! Reläet stoppar ändå laddning normalt vid 95% SOC (jag kör ett test just nu på SOC 98%) vilket följer "din manual", men ja saknar en indikering på när reläet har gått över i Open läge. Då är det ingen idé att köra en elgenerator och förbruka mer drivmedel då extern laddning inte behövs längre...

Kan inte du komma på en fiffig lösning med en diod som kan börja lysa när "Open" läget slår om på reläet, dvs. laddningen "är över"? Kanske en grön diod under laddning (Closed status) som övergår till röd (Open status) när vidareladdning stoppas? Skulle bespara oss (även dig) många droppar drivmedel till själva elaggregatet för att inte tala om ljud-"störningar" till den känsliga omgivningen. Skulle bli 100% optimalt för alla parter och pricken över i-et...!

Fixa nu ett bra förslag på en diodlösning när reläet slår om från Closed till Open tack : ) Jag skulle bli mycket glad för en visuell lösning gällande avstängning av yttre laddkällor (bl.a. dyra EFOY & liknande kemiska lösningar, eller Kipor/Honda bensindrivna lösningar och annat konstigt på marknaden).

Edit: jag har "sagt/beställt" till min 702 att ladda ytterligare i 3 minuter innan det är dags att Open slår till. Anledning är att få in några mer Ampere trots att spänningen redan har uppnått sina 98% SOC.

Passera din egna satta gräns för att få in några mer ampere, den var speciell :)

Sorry, tack för förtroendet men jag tror jag avvaktar lite med upodraget. Jag laddar max var 3dje dag och mer sällan om vi flyttar på oss så ser inte det som ett problem att då och då titta till SOC-värdet. Brukar dessutom bryta manuellt vid 90-94%. Tycker inte det spelar så stor roll. Roligare att gå på med 70A vid 25% SOC.

Efoy använder jag bara i båten, för dyrt och passar ju lite dåligt till lithiums egenskaper.

Fast knappen finns ju redan. Ställ Hondan i Eco-läget så borde ju du höra när laddningen bryts och elverket går ner på tomgång....
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag håller alltid på med några "speciella" inställningar, ty, det är felen man lär sig på... Det ska bli intressant att testa elverket i år och en CTEK som just nu samlar damm hemma, även att gå ner till 25% SOC. Bra tips om ljud från Hondan.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ganska enkelt. Originalladdarna 2st samt 1 Ctek m200 och 1 Ctek m300. Sen är det bara att slå på alla.
El-historiken visar att vi mår bra med 70Ah el-förbrukning/dygn vilket ställer krav på el-input om vi ska må bra även dagen efter. Solcellspaneler ger ca 8Ah under gynnsamma förhållanden vilket är ett osäkert kort under regnperioden i Norden (juni-juli-augusti)...

Anders, jag kommer att koppla ytterligare en Victron Blue Power IP22 12V 30A vilket kommer att ge mig 60A laddning med Hondan under grå-dagar i Norge. Tanken är att skona omgivningen ljud-och-CO2-mässigt genom halverad laddningstid från el-aggregatet...

Frågan är: hur tjock kabel skall vara mellan 2 x 12V 30A laddare (60 A) till 2x100Ah Li-batterier. Räcker det med en kabel 6mm2? Säkring(ar), storlek och placering? Hur löste du din(a) kabelareor? Jag vill gärna koppla båda laddare direkt efter varandra och spara utrymme genom bara en 3,5 m 6mm2 kabel vidare till batterierna. Är detta underdimensionerat på något sätt?

kabeldimension.jpg

OBS! ordinarie säkringar sitter redan på output-linan som sitter efter reläet som styrs av BMW-702 (enl. din modell)
 
Toppen