• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framtid med elhusbil?

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Tänkvärt.
Om Norrland konsumerar sin producerade elkraft så kanske överföringskapaciteten till södra Sverige inte egentligen är ett problem.
Då finns ingen elkraft att överföra och södra delarna får producera sin egen elkraft.
Norrland får helt enkelt bättre betalt på hemmaplan.
Vi får väl då köpa kolkraft från Polen som blivit svindyr pga elcertifikaten som subventionerar den förnybara produktionen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fikk i dag informasjon om at det er bestillt et par el-transportere for innredning som husbiler her i Australia! Varebilserien EC11 fra den kinesiske produsenten Golden Dragon har det første partiet med biler underveis fra Kina. En av bilene som er med på første lasset er en minibuss som skal kjøre turister rundt mellom vingårdene i Barrossa - en rundtur på 250 km det samme som rekkevidden på bilen. Bussen lades litt på hver gård (de har allerede montert ladere for elbiler på gårdene). Totalvekt for EC11 er 4500 kg - samme som grensen for personbil kjørkort her nede. 15 av bilene på første lass skal brukes som lokale leveransebiler av en transportkjede. EC11 kan og trekke slep på opp til1250 kg.

Husbil utgaven blir i innkjøp ca AU$ 15000 dyrere enn samme plåtis i MB Sprinter. Men for grå nomader er løsningen veldig attraktiv.

Begrepet grå nomader er en beskrivelse av et stort antall eldre som lever i sine husbiler og tar tilfeldige jobber for å spe på sine pensjoner. Når disse jobber på en farm så er de oftest koblet opp på farmens elforsyning, og 250 km rekker for å komme til neste sted å stå. Også campsites har vanligvis 16A uttak på alle plasser så el for å komme videre koster i praksis intet ekstra.

Og dette skjer i et land hvor kun 0,75% av nybilsalget er elbiler - noe svakere enn Norge sine 75% :D
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Största fördelen med en elhusbil måste vara att man har stor takyta för många solpaneler och därmed kan producera sitt eget "drivmedel"....
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Stod och hängde vid pumpen när jag tankade idag, har inte sett dessa dekaler tidigare. Vi behöver inte ladda husbilen på campingen. Kan man bara tillverka HVO 100 till rätt pengar och rätt skatt så är allt klart.
20220209_164348[1].jpg
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Poängen i min fundering är att först raffinera olja med allt det innebär ned utvinning o produktion. Sen elda upp 144 000 L/timme I en gammal anläggning byggd på 70-talet för att göra el till elbilar.

Känns omvänt. Klimatmässigt.

Då måste det globalt sett vara bättre att köra med den raffinerade produkten direkt i en modernt renad Diesel eller Bensinbil.
Nej det är inte bättre att köra på olja i våra bilar. Även om all energi till att driva elbilar skulle produceras i ett oljekraftverk vore det bättre. Betydligt bättre verkningsgrad och framförallt bättre rening av avgaser.

Och vi har faktiskt tillräckligt med elproduktion i Sverige, även om alla ca. 5 miljoner bilar skulle gå på el så skulle vi ha ett överskott i Sverige ändå! För privatägda bilar tror jag de flest laddas på natten, då har vi nästan alltid överskott på el. Vid flera tillfällen har vi faktiskt haft negativa elpriser nattetid.

Men jag är fullt medveten om att för alla funkar det inte med elbil, för oss är det en bra lösning. Vår sommar och höst laddas bilen när vi har ett överskott av el från solcellerna och när den energin inte räcker till blir det nattetid när det finns ett överskott av el.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Nej det är inte bättre att köra på olja i våra bilar. Även om all energi till att driva elbilar skulle produceras i ett oljekraftverk vore det bättre. Betydligt bättre verkningsgrad och framförallt bättre rening av avgaser.

Och vi har faktiskt tillräckligt med elproduktion i Sverige, även om alla ca. 5 miljoner bilar skulle gå på el så skulle vi ha ett överskott i Sverige ändå! För privatägda bilar tror jag de flest laddas på natten, då har vi nästan alltid överskott på el. Vid flera tillfällen har vi faktiskt haft negativa elpriser nattetid.

Men jag är fullt medveten om att för alla funkar det inte med elbil, för oss är det en bra lösning. Vår sommar och höst laddas bilen när vi har ett överskott av el från solcellerna och när den energin inte räcker till blir det nattetid när det finns ett överskott av el.
Hej !
Verkningsgraden vid generering av el vid olje eller kolkondens uppgår till 30-35%, till detta skall läggas överföringsförluster i el-nätet samt förluster vid laddning av batterier samt i el-motorn. En modern diesel motor är effektivare. Dessutom kommer dieselmotorns värmeförluster till nytta för uppvärmning av fordonet. Man kan med bibehållen räckvidd ha det varmt och skönt i fordonet.
Myten om el-överskott bottnar i att man, ju mer vindkraft som byggs, styrs elproduktionen av tillgång på vind inte på behov av el.
Det innebär att vi istället har en effektbrist alltså generera el inte bara när det blåser, utan när det behövs. Laddning av el-fordon är nödvändig oavsett vindförhållanden och är således beroende av en kontrollerbar el-generering.
I debatter om el-fordons förträfflighet måste man se till helheten. Som villaägare med bergvärme och 16 amp säkring, måste jag således välja om jag skall ladda bilen eller ha på värmen i huset. Ett minimi krav är att tyckarna lär sig skillnaden mellan effekt och energi.
BBa
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hej !
Verkningsgraden vid generering av el vid olje eller kolkondens uppgår till 30-35%, till detta skall läggas överföringsförluster i el-nätet samt förluster vid laddning av batterier samt i el-motorn. En modern diesel motor är effektivare. Dessutom kommer dieselmotorns värmeförluster till nytta för uppvärmning av fordonet. Man kan med bibehållen räckvidd ha det varmt och skönt i fordonet.
Myten om el-överskott bottnar i att man, ju mer vindkraft som byggs, styrs elproduktionen av tillgång på vind inte på behov av el.
Det innebär att vi istället har en effektbrist alltså generera el inte bara när det blåser, utan när det behövs. Laddning av el-fordon är nödvändig oavsett vindförhållanden och är således beroende av en kontrollerbar el-generering.
I debatter om el-fordons förträfflighet måste man se till helheten. Som villaägare med bergvärme och 16 amp säkring, måste jag således välja om jag skall ladda bilen eller ha på värmen i huset. Ett minimi krav är att tyckarna lär sig skillnaden mellan effekt och energi.
BBa
Om du har ett normalstort hus är nog, jag gissar, värmepumpen på 12kW. Den dra då under 4kW/6A vid full effekt (cop 3-4). Laddning av elbil kan ställas ner på på de flesta hemmaladdare till 6A/3-fas vilket ger ungefär 4kW. Totalt runt 12A och då borde du klara både laddning och värme en kall natt. Som villaägare sitter du ju riktigt bra till med möjlighet till egen laddning och därmed kunna köra bil till lägre totalkostnad och en trevligare körupplevelse.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Om du har ett normalstort hus är nog, jag gissar, värmepumpen på 12kW. Den dra då under 4kW/6A vid full effekt (cop 3-4). Laddning av elbil kan ställas ner på på de flesta hemmaladdare till 6A/3-fas vilket ger ungefär 4kW. Totalt runt 12A och då borde du klara både laddning och värme en kall natt. Som villaägare sitter du ju riktigt bra till med möjlighet till egen laddning och därmed kunna köra bil till lägre totalkostnad och en trevligare körupplevelse.
Hej !
Nu är det ju så att även övriga el produkter kräver sin del (spis kyl tvätt osv). Det är bland annat startströmmen på värmepumpen som kräver byte av säkring och därmed högre kostnad. skulle nu alla på gatan komma på iden om att ladda el-bil. så skulle varken transformator eller el-kablar vara tillräckliga.

Efter som jag bor i norra Sverige så är en viktig del av körupplevelsen att kunna ha på värmen, med bibehållen räckvidd.
Jag kommer med gott samvete att fortsätta köra min diesel husbil. tills det finns ett klimat/miljövänligt alternativ.
BBa

P.s Mina solceller på taket 50m2 gör att mitt resande är till 100% kompenserat avseende Co2.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Hej !
Verkningsgraden vid generering av el vid olje eller kolkondens uppgår till 30-35%, till detta skall läggas överföringsförluster i el-nätet samt förluster vid laddning av batterier samt i el-motorn. En modern diesel motor är effektivare. Dessutom kommer dieselmotorns värmeförluster till nytta för uppvärmning av fordonet. Man kan med bibehållen räckvidd ha det varmt och skönt i fordonet.
Myten om el-överskott bottnar i att man, ju mer vindkraft som byggs, styrs elproduktionen av tillgång på vind inte på behov av el.
Det innebär att vi istället har en effektbrist alltså generera el inte bara när det blåser, utan när det behövs. Laddning av el-fordon är nödvändig oavsett vindförhållanden och är således beroende av en kontrollerbar el-generering.
I debatter om el-fordons förträfflighet måste man se till helheten. Som villaägare med bergvärme och 16 amp säkring, måste jag således välja om jag skall ladda bilen eller ha på värmen i huset. Ett minimi krav är att tyckarna lär sig skillnaden mellan effekt och energi.
BBa
Hej!
Vet inte var du hittat verkningsgrad för oljekraftverk men som du skriver från 30% tror jag inte stämmer, närmare 40% stämmer nog bättre. En ny och modern dieselmotor kan säkert vara något bättre under ideala förhållanden. Men om man tänker på hur många bilmotorer som kallstartas varje morgon och inte ens kommer upp till normal drifttemperatur innan de stängs av så sjunker verkningsgraden en hel del. Visst kan man under några kalla vintemånader få tillbaka lite spillvärme till kupen innan denna kommit upp i värme men större delen av året "vaskas" denna bort.
Dessutom är den rening som finns på ett kraftverk vida mycket bättre än i en bilmotor. Såg att oljekraftverket byggt ut sin rening i tre steg till en kostnad av ca en halv miljard. Här hänger inte reningen i en enskild bilmotor med.
Jag tycker också det är bra om man kan hålla isär effekt och energi. Efter att ha jobbat med detta i många år har jag inga problem. Tack för mig i denna fråga.
/Håkan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Man läser ofta om att ett vist kraftverk kan leverera exvi 5 mW. (Mega Watt)
På ett år med 8760 timmar skulle vi då få ut en energi av 43800 MWh, ((Mega Watt timmar)
De flesta kraftverk levererar inte hela den teoretiska energin.
Utan omkring 30 - 40 % av det teoretiska värdet.
Det beror på att Kärnkarftverk står still för underhåll, felsökning, eller inte kan köras för fullt etc, men då handlar det om veckor eller månader och ibland år av stillestånd.
Vindkraft, ja det blåser ju inte för fullt hela tiden.
Vattenkraft, dåligt med vatten ibland, underhåll, uppgradering, och fel, som är sällsynt, ger uppskattad energi enlig ovan.
Vattenkraft körs sparsamt ibland för att spara vatten till sämre tider, eller för att bygga upp dammarna när det finns vindkraft etc.
Samma med solceller, solen lyser inte alltid
Så att vissa kraftkällor ger 100 % hel tiden är inte sann.

För övrigt är det tydligen mer ett problem med överföringskpciten, dvs kraftledningarnas förmåga.
Detta skrivs och används ofta som argument för myten om energibrist och importkrav.

Kanske är det energibrist eller rättare effektbrist om sladdarna är för klena?????

Oljeeldade ångmaskiner är väl på utdöende så de behöver vi inte ens diskutera.
Med stigande oljepriser och krav på minskde utsläpp så är dessa anläggningar snart ett minne blott, finns det några kvar i Sverige?
Minns att det fanns gasturbiner i Karlstad för snabb matning när det behövdes mycket el. Men det var under kärnkraftsepoken.

Men avgasrening på bilar lär vi aldrig få se något av.
Att man kan rena för vissa giftig gaser och partiklar är en sak men för CO2 nej det går inte på en bil.

Energilagring är då en lösning.
Det finns faktiskt redan sådana anläggningar, i Värmland mint två stora sådana där man pumpar upp vatten i en sjö när det finns gott om el.
Så det är ingen nyhet de byggdes långt innan diskussionen uppstod.

För övrigt vore det trevligt med en elbil.
Men de är dyra.....


Roysan
 

Matsalamande

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
18216
Medlemskap
2023
Ja förmodligen ,men samtidigt finns ju många möjligheter och allternativ där. Vi står inför stora utmaningar
framöver den saken är klar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Även rena hybrid husbilar vore ett lyft.
Med tanke på elmotorns förträfflighet med full vrid från noll i kombo med dieseln som är helt kraftlös från noll.
Bara elmotor/batterihjälp vid start och växling på låga växlar skulle sänka förbrukning och öka komforten.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Men husbilarna är ju byggda på en liten lastbil, skåpbil eller varubil.
Därmed är marknaden enorm för denna typ av bilar.
Sen bygger man en husbil på nämnda fordon. vilken då har ett stort platt tak som kan kompletteras med solceller.
Men allt bygge på ganska stora utvecklingsarbten typgodkännanden kanske krocktester, så de tär en stor utmaning för de som bygger HB.
Men jag tror ändå att vi kommer att få se spännande fordon framöver.
Men det gäller ju nybilar, och få har ju råd med en ny husbil, och någon måste ju betala utvecklingen.

Roysan
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Obegripligt att man inte utvecklar laddhybrid mer. Det skulle förmodligen vara en
fördel för husbilar.
Hej
Det är nog tveksamt om en laddhybrid-HB skulle tillföra något. Laddhybrider har sitt största användningsområde vid korta körsträckor med laddmöjlighet.
Husbilar körs i regel längre sträckor och med dess tyngd skulle batteriet räcka kanske två mil, dessutom skulle man inte kunna övernatta någonstans utan laddstolpe för att få batteriet laddat igen.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jo men laddhybrid betyder ju inte att den skall ha exakt samma egenskaper som de laddhybrider som finns nu.
En husbil kunde ha ett större batteri, och en liten väl renad motor som laddar, och möjlighet att köra den bensinmotorn när man vill, även när man stannat för natten. Men CO2 släpper den ändå.......
Ex batteri för 200 km och en bensinmotor som laddar när det sen behövs, eller i kombination med solcell.
Den borde oxo kunna laddas med ett vägguttag vilket många laddhybrider inte kan verkar det som.

Roysan
 
Toppen