• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framfjäder Fiat

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäder Fiat

Det blir både mätning och lite bilder bara jag hinner med han är våran bäste mek på jobbet :twitcy: :D :D
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäder Fiat

På måndag efter jobbet är det dax att byta fjädrar,ska mäta så gott det går men det är kvarts tank diesel samt helt tom på vatten och packning så jag får utgå från det :oops:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

Dom fjädrar jag blivit rekommenderad på Fiat ger en höjning i fram på 4-4,5cm.
Det gör att mellanrummet mellan däck o skärmkant blir ca 11cm. Har lyft bilen med domkraft för att se hur det ser ut o tycker nog att det blir lite väl högt men det finns ju som sagt andra fördelar.
I bak kommer då bilen att minska markfrigången med ca 2cm vid stödbenen som är lägsta punkten o ännu mer längst bak vid plastkanten.
Ska bli intressant o höra vad du tycker o vilka mått du får efterbytet STANTON.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäder Fiat

Har varit ute och mätt mellan hjul och skärmkant fick det till ca 45-50 mm så om det höjer 40-45 mm så tror jag att det blir bra nu när jag tog bilden är bilen olastad.Har även börjat att demontera invändiga paneler.
 

Bilagor

  • IMG_0510.JPG
    IMG_0510.JPG
    158,8 KB · Visningar: 23
  • IMG_0511.JPG
    IMG_0511.JPG
    231,5 KB · Visningar: 25
  • IMG_0512.JPG
    IMG_0512.JPG
    194,1 KB · Visningar: 27
  • IMG_0513.JPG
    IMG_0513.JPG
    235 KB · Visningar: 26

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäder Fiat

Om ni skall mäta den s.k. navhöjden, mät då vertikalt mellan hjulnavets centrum och skärmens underkant, då utesluter man eventuella skillnader i däck och eventuellt fälgarnas diameter! :)
 

Ronny o Ulla-Britt

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4709
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

hej
bytte fjädrar hos dohinis i växjö idag snabbt och billigt,tre timmar på en 01;a halvintegrerad.
bra ställe rekommendras!
ha de bra.
Ronny:)
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäder Fiat

Nu så är det äntligen gjort efter sjukdomar,wabb,samt mycket på jobbet är dom nya fjädrarna på plats,har inte hunnit mäta en med det blev stor skillnad.
Åter kommer efter provkörning.:D
Det var riktigt kul att se en duktig mekaniker jobba han var klar redan efter 1,5 tim med båda sidorna :cool: typiskt att jag var tvungen att jobba så det blev inga bilder:mad:
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäder Fiat

Här kommer lite bilder har även varit ute på en provkörning och bilen känns mer följsam inte alls lika stötig plus att bilen är mer i plan.
Mätte i verkstan på plant golv och den lutar fortfarande lite frmåt :cool:
Tror att när det får gå ett tag sätter sig fjädern lite ca 1cm
 

Bilagor

  • IMG_0510.JPG
    IMG_0510.JPG
    158,8 KB · Visningar: 15
  • IMG_0516.JPG
    IMG_0516.JPG
    176,5 KB · Visningar: 14
  • IMG_0519.JPG
    IMG_0519.JPG
    197 KB · Visningar: 16

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

Nu har vår Burstner Argos 747-2 fått ett lyft. Bossings bilverkstad i Linköping monterade förstärkta Bossing fjädrar fram och fronten gick upp ca 7 cm. 5 tons bilen är nu mycket bättre att köra på kurvig väg och fjädringen fram fungerar. Jag blev imponerad av Bossing anläggningen och mekanikernas kompetens, verkstan kan rekommenderas.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäder Fiat

Vad är det för bilar ni har?
Jag var ute och mätte jag har 12 cm och 15 tums hjul.
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

Hej.
Har bytt framfjädrarna på vår Burstner Aviano och den reste sig med 7cm.
Fjädrarna var från Goldschmitt och köptes från Hymercenter i Örebro. Priset var 5394:-
Bytet fixade jag själv och sparade "tjänade in" ca. 3000:- på det.
 

lasse2

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
13855
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

Är det någon som har arbetsbeskrivning på fjäder bytet på en Burstner helintregerad
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Framfjäder Fiat

Hej på dig, nu har jag ingen Burstner och skiljer nog lite på momenten med beroende på årsmodell (kaross) men böt på min helintegrerade Hymer årsmodell 2008 (X250) för ett par helger sen, finns lite bilder och text på min blogg som du har länk till nedan i min signatur.. På vänster sida sitter fjäderfästen innanför säkringsdosan och på höger sida bakom handskfacket, sen skiljer det nog lite på hur du tar dig dit, dvs olika kåpor och sätt fabrikörerna (Hymer, Burstner) byggt in fiats original instrumentering nertill.
 
F

F.d. 25016

Guest
Sv: Framfjäder Fiat

Jag bytte i lördags på min Burstner i710. När jag jämför med bloggen i föregående inlägg så ser jag att jag hoppade över momentet med att lossa hjulnavet. Jag lossade bara staget till krängningshämaren så att bärarmen kunde gå lite längre ner. Sen så gick det precis att få loss fjäderbenet genom att trixa lite och vrida navet. Sen om det är lämpligt eller ej får du bedöma själv.

För övrigt bytte jag till Lesjöfors >2000kg. Lyfte fronten 4.5cm. Provkörde med tom bil (inge vatten och nästan tom på bränsle) och tyckte inte att den blev för stötig. Blir nog perfekt med last. Min bil har 5000kg totalvikt, 2100kg max belastning på framaxeln.
 
Toppen