• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framfjäder Fiat

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Prøver å søke, men mangler noen Svenske bokstaver :)

Kan noen gi meg tips eller link til noen som selger framfjærer til Ducato 250X 3,5 Light.

Min husbil har hele tiden vært lav i front. Når jeg i helgen sjekket framvogn, så er bærearmene vannrett ut fra ramme. Dette sier meg at bilen er for lav foran. Så derfor vil jeg kjøpe fjærer som er +/- 50 cm lengre og få løftet bilen opp tilsvarende.

Noen tips på selger av fjærer?


:mcride:
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Fram Fjær

Har sendt dem en mail, men det var en heftig pris for 2 stålfjærer. Flere forslag?
 

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: Fram Fjær

Hej jag bytte framfjädrar hos Dohini i Växjö förra sommaren, pris inkl montering 5000sek, vi har en fiat ducato 2007 helintegrerad.Lesjöfors fjädrar används då deras lager ligger bredvid Dohini däck ab, och Dohini provmonterar ganska många fjäderpaket i testerna, de kan detta jobbet.

Mvh

Sten o Anette Hbk 6655
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Fram Fjær

Sendte en mail til Lesjøfors og fikk hurtig ett godt svar!
_______________________________________________________________
Hej,
Då har vi 2 olika framfjädrar att välja på.
Vikt på framaxel upp till 2000kg = artikelnummer 4026198
Vikt på framaxel över 2000kg = artikelnummer 4026222
Fjädrarna är hårdare än originalen och höjer bilen ca 30mm.

Jag kan inte sälja direkt till Er. Ni får vända Er till någon av våra återförsäljare i Norge, ex Rodin & CO, Romnes, Meca.
Hoppas detta hjälper Er.
Mvh Per
_______________________________________________________________

Mao så besøkte jeg webshop hos Meca. Der fant jeg denne fjæren, og undrer på om dette er en Lesjøfors fjær?:
Noen som vet?

MECA Spiralfjäder
Artikelnummer 1225-12181
Spiralfjäder fram
• Skruvfjäder, Camper, Förstärkt utförande 1.151,25 kr


????? Er dette fjæren jeg trenger foran på min Ducato.........
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Fram Fjær

Svarer meg selv jeg ;)


Har fått svar:
Hej
Ja det är korrekt.
4026198 är samma fjäder som 1225-12181, bara ett annat artikelnummer.
Mvh Per



Men er det noen her i forumet som har byttet til denne fjær, som kan si noe om hvor mye høyere husbilen ble foran?

Flere Erfaringer er jeg svært takknemlig for.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fram Fjær

Det bör vara samma fjäder som jag bytte till, den höjde min bil 40-50mm. Ca 1750Kg framaxellast!
 

Knausen1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
10001
Medlemskap
2024
Sv: Fram Fjäder Fiat

Jag bytte fjädrar 4026198+20 hos Dohini däck AB.Höjde bilen 80 mm.Men det är individuellt hos varje bil,därför skall du väga bilens framvagn först,och anpasa fjädrarna efter detta.Lycka till
Arne
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Fram Fjäder Fiat

Hei Arne!

Takk for konkret måling! Min husbil veier fra 1720kg til 1780kg på framaksel med last og personer. Så jeg antar at Lesjøfors 4026198 (Meca 1225-12181, bara ett annat artikelnummer) er den beste løsningen.

Lesjøfors antyder at denne skal løfte bilen +30mm.

Hva slags framaksel vekt har din husbil?

FredR
 

Knausen1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
10001
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

Hej !
Jag är ledsen men hittar ej någon anteckning om framaxelvikten (lämnade den uppgiften till montören)Har för mig att det var ca 1750 kg.Normalvikten på en fiat framaxel ligger på 1300-1350 kg.Vad jag däremot minns var att han sa att det var bra att vi kunde använda dessa fjädrar,då nästa storlek skulle göra bilen något stötig.Resultatet blev en bil som inte stöter i botten vid minsta gupp.som den gjorde tidigare.
Arne
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

Hei Arne

Ja, man må jo resonere rundt målingene. Du valgte den fjær jeg vurderer, men med den forskjell at den hos deg ble levert +20mm løft om jeg forstod deg korrekt.. Og du fikk 80mm upp.

Det vil jo igjen si at en std Lesjøfors 4026198 (Meca 1225-12181) bør løfte min husbil fra 30 til 60 mm. Og det er perfekt om det blir i det området.

Ikke mulig å ta ett foto av bærearmen på førersiden? er interessert i vinkelen den har ut mot hjulet. Min er nå helt vannrett, og det er feil!

:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäder Fiat

Vid vilken belastning är bärarmen helt vågrät, utan förare och passagerare, eller när bilen är körklar?
 

Knausen1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
10001
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

Vad gäller fjäderbeteckningen så ser jag på min faktura att den har nr:4026198+20.Alltså säger inte detta något om hur mycket bilen skall lyfta.Bilder kan jag ej ta,bilen är avställd ännu ett tag.
Arne.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

Hei Montreal.

Nå står husbilen tom, med ca 100 kg i lasterommet. Mao er framaksel lett og i tillegg avlastet pga vektarmen lasten bak utgjør. Og nå er bærearmene vannrett!!!.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäder Fiat

O.k. för att vara helt exakt skall man egentligen titta på linjen mellan bärarmens ledpunkter. Centrum på leden inåt och centrum på kulan i undre kulleden ytterst.
Bärarmen går ju inte alltid den rakaste vägen! :wink:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

Her er foto :)
Tror linjen mellom bærearm foring og styrekule center er rimelig på linje. For meg ser dette for lavt ut, men jeg vet jo ikke. Jeg har aldri opplevet at fjæring slår gjennom, men bilen er veldig lav i fronten og det merkes innvendig, og ofte at parkerings kilene jeg kjører opp på aldri er høye nok. Hva tror dere om vinkelen på drivaksel og bærearm, vil det som jeg tror være Lesjøfors 4026198 som er løsningen hos meg også?
002-1-1.jpg
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäder Fiat

Det låter som ett bra antagande, du får ju ytterligare kanske 150 Kg på framaxeln när du kör!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fram Fjäder Fiat

Jag bytte fjädrar 4026198+20 hos Dohini däck AB.Höjde bilen 80 mm.Men det är individuellt hos varje bil,därför skall du väga bilens framvagn först,och anpasa fjädrarna efter detta.Lycka till
Arne

Det är ju synd att inte husbilstillverkaren väger när dom blivit klara för när husbilstillverkaren beställer "stommen" från ex. Fiat så vet dom väl inte till 100% vad det skall bli för bygge , det är ju därför dessa problemen uppstått .

Jag tycker dock att även efter bilen på bilden blivit höjd ser den låg ut jämfört med min .
 
Toppen