• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framfjäder Fiat

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

Bilen på bildet er min, tatt i helgen. Den er på bildet original og slik den er pdd, og jeg ønsker den hever 30-50mm.

:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäder Fiat

O.k. Det tillkommer alltså en massa vikt tills bilen är körfärdig om man jämför med bilden. Vatten, om tanken sitter framåt i bilen ca 100Kg, Bränsle ca 50-75Kg, förare passagerare ca 150 kg. Det är nog bara att byta fjädrar! :)
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

O.k. Det är nog bara att byta fjädrar! :)

Det var sparket bak jeg trengte :)

Har vært å bestilt Lesjøfors 4026198 (Meca 1225-12181) hos ett lokalt Meca verksted. Fikk litt rabatt og settet kom på 1760,- NOK. Billig med tanke på at Goldschmitt skulle ha 4790,- + frakt fra sin Norske importør for tilsvarende.

:mcride:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

I dag ble framfjærene byttet.

Forvandlingen ble stor. Husbilen ser mye mer harmonisk ut når fronten ble løftet opp.

Målte høyden fra bakken opp til toppen på hjulbuer foran, og med de nye Lesjøfors fjærene ble den presis 50 mm høyere.

Svært godt fornøyd med resultatet.

:mcride:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

Jeg korrigerer innlegget litt i ettertid. Iløpet av første døgnet "satte" fjærene seg litt, og høyde løftet ble 40mm. Glimrende, når jeg lastet husbilen med alle sakene i dag så er den tilnærmet vannrett og perfekt!!! Utrolig godt fornøyd.

:mcride:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

Rusken.
Kan man få se en ny bild på bärarmen kanske? :cool:

Skal prøve å få tatt ett bilde av bærearmen i ettermiddag :)


Inntil da kan man se på dette bildet. Her er den avbildet etter fjærbyttet. Bilen er helt uten last.
011-Kopi.jpg
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

Hej

Befinner jag mig i fjädrarnas himmel eller..... kanske det är alla fjäderälskares våta dröm.

Skämt åsido så var jag idag på kundbesök hos Lesjöfors Fjädrar AB i Lesjöfors. Här finns fjädrar till alla fordon på marknaden. Kul besök.
Fjädrar anamma va mycket fjädrar det fanns :D

Fjädrar.JPG
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Fram Fjær

_______________________________________________________________
Hej,
Då har vi 2 olika framfjädrar att välja på.
Vikt på framaxel upp till 2000kg = artikelnummer 4026198
Vikt på framaxel över 2000kg = artikelnummer 4026222
Fjädrarna är hårdare än originalen och höjer bilen ca 30mm.

Jag kan inte sälja direkt till Er. Ni får vända Er till någon av våra återförsäljare i Norge, ex Rodin & CO, Romnes, Meca.
Hoppas detta hjälper Er.
Mvh Per
_______________________________________________________________

Är på g att byta framfjädrar på våran husbil har försökt mäta diam,på fjädern på bilen lite svårt då det sitter innerskärmar på det blev ca 17mm, när jag var och vägde så blev vikten på fram axeln 1720kg med 2 pers halv tank diesel och vatten bilens total vikt är 4500kg fördelat på fram 2100kg bak 2400kg enligt typ skylt, är osäker på vilka fjädrar jag ska välja enligt ovan :confused: någon som har ett förslag :D
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

STANTON

Har du problem med tung framvagn? Slår den igenom?

Har vägt min för ett tag sedan och har för mig att det va ca 1700kg. Den kan vid extrema fall snudda innerskärmarna men det har endast hänt nu i våras när tjälen gick och vi åkte på mindre vägar över vägtrummor där vägen satt sig. Tror inte mina är förstärkta.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäder Fiat

Jag tycker att den är väldigt låg fram och stöter när man kör i gupp sen är det inte mycket spel i hjulhusen tex när man svänger och kör i ett gupp samtidigt så tar däcken i innerskärmen tycker att den ska upp ca 40mm för att det ska gå fritt så det lutar åt att byta fjädrar fram
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Framfjäder Fiat

Menar du att dina däck tar i innerskärmarna när du svänger på plan mark?

Visst har jag funderat på fjäderbyte men dom problemen som du beskriver finns inte på vår bil. Sen är jag lite rädd för att den ska bli högre i fram med följd att överhänget ska ta i ibak.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäder Fiat

Försöker lägga in en bild
 

Bilagor

  • IMG_0400.JPG
    IMG_0400.JPG
    1,2 MB · Visningar: 30

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäder Fiat

Vi får alltid klossa upp den fram när vi står på plan mark kan det vara att växellådan är tyngre eller så har dom bytt fjäder fabrikat.
Har som tur är möjlighet att köpa från lesjöfors genom jobbet :D
Frågan är vilken hårdhet man ska välja :confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framfjäder Fiat

Om den väger 1700-1800 Kg fram i körfärdigt skick finns det ju bara ett val som jag ser det? De andra är ju för över 2000 Kg? :)
 
Toppen