• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

F

F.d. 29601

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Ja 90cm kanske äter upp lite väl mycket. Det jag gillade med den i första länken var att man kunde fälla ner locket och få en plan yta plus att den hade fästa för blandaren.

Jag håller på mäta lite och se hur saker och ting skulle passa, och det kommer bli trångt haha :D

Tänkte höra med dig Storpontus, hur du har löst påfyllning av färskvatten?
Har du satt ett uttag på sidan av bilen?

Och hur gör du när du vill koppla in ambulansen till 230V, har du ett sånt där ECC uttag installerat på sidan av bilen också?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Jo lucka är ju smart över själva spisen.
Jag kommer använda en spis utan vask med lucka och en vask utan.
Just vasken kan man behöva akut, tex när ölburken är omskakad :) och då vill jag inte hålla på o strula med att öppna locken medan ölen rinner över.

Men ju trängre ju viktigare att kunna dubbelutnyttja alla ytor.

När det gäller vatten kör jag med lösa dunkar. Dessa kopplas med trädgårdsslangskopplingar. Då är det enkelt att koppla loss och ta med dunken o fylla i snart sagt vilken kran som helst tex på bensinmacken. Och det samma gäller gråvattnet som också lätt kan kopplas loss o tömmas i vilket avlopp som helst.
För att kunna använda bilen även vintertid har jag sett till att dels luftvärmaren har ett utblås i facket med dunkarna samt att elgolvvärmen även ligger i denna del av golvet. (gör även att sängen är uppvärmd underifrån.)

IMG_3181.JPG

IMG_3182.JPG

När det gäller elintaget använde jag en vanlig Defa (16A) motorvärmaranslutning. Men sprayade den med silverfärg.
Jag tyckte att de där ECC uttagen är så satans klumpiga o fula.
Även när den var ambulans användes ett motorvärmaranslutning för elanslutning.
Nu kanske någon Campingplatspuritan reagerar o säger att det inte är tillåtet på en del Campingplatser men jag har inte för avsikt att frekventera sådana annat än i absolut undantag.

IMG_3183.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Det mesta jag gjort finns dokumenterat i min Ambulanstråd, men det börjar ju bli rätt många sidor nu att harva igenom :rolleyes:
 
F

F.d. 29601

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

ja det är sant som du säger. Vill helst inte tänka på vad som kan hända om ölburken blir omskakad :(

Tror jag också ska köra med vattenslangsanslutnignar, låter ju smidigt.
Och såg nu att dom hette CEE kontakter, men du förstod vilka jag menade.

Jo, jag är ganska flitigt in och tittar i din ambulanstråd, mycket inspirerande :)
Ska in nu och kolla hur det ordnade med golvvärmen
 
F

F.d. 29601

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Jahapp. Då har man börjat riva ut i vanen till min brors förskräckelse. Tänkte ni kunde få lite bilder så får ni se hur det ser ut.

DSC_0287.jpg

DSC_0327.jpg

DSC_0330.jpg



Mycket sand hade letat sig ner på golvet
DSC_0329.jpg

DSC_0334.jpg



Det var isolerat med guldfiber. Vet inte hur bra det är och om jag skulle behålla det så. Men bestämmde mig för att ta bort det.
DSC_0331.jpg




Tror dom här två fönsterna har läckt in vatten med tanke på hur rutten playwooden var
DSC_0338.jpg




Bakdörrarna ner till var helt slut..
DSC_0313.jpg

DSC_0314.jpg




Jag ska ha AC i bilen faktiskt. Och hade den här märkliga saken bak i vanen. Är det för kylan eller är det nån slags värmare?
DSC_0339.jpg


Och så här ser det ut idag
DSC_0337.jpg
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Snygg van. O rätt lite rost ser det ut som.
Gissar att det är ett bakre värmepaket. Moderna AC har aldrig slangklämmor.
Skall bli spännande att följa dina framsteg. Det var nåt i stil med din bil jag hade i planerna från början, sen dök det upp en ambulans.......
 
F

F.d. 29601

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Tack, ska försöka jobba vidare. Men aldrig hållit på med bilar förut men ska försöka kämpa på :)

Jag glömde en bild på undersidan där man kan se en av dom flera plåtskruvar som dom skruvade igenom golvet för att hålla nere playwooden.

Jag tänkte svetsa igen alla hålen av plåtskruvarna, men kanske finns nått bättre sätt än att svetsa?
Hört nått om kemisk-metall som kanske går lättare att dutta dit? eller bara sätta ditt en skruv och låta den vara?

En fråga till. Vad ingår i en underedesbehandling normalt? Jag fundera på att låta nån annan göra det åt mig. Men nån sa att dom gick lös med högtryckstvätt och sedan spruta på med rostskydd. Och det klarar jag nog av själv

DSC_0336.jpg
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Spruta linolja under, suveränt rostskydd!
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Det ska vara RÅ LINOLJA inte kokt. Rå Linolja tränger i i rosten och stoppar den. Kokt linolja bildar en hinna och tränger inte in i rosten. (Har arbetat med ytbehandling i flera år)
 
F

F.d. 29601

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Okej, Så högtryckstvätta underredet och låt det torka. Sedan spruta på rå linolja?
 
Toppen