• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

F

F.d. 29601

Guest
Hej, är ny här och tänkte ställa några frågor då jag planerar att göra om en Cheva van g20 till en camping bil/ "fest" bil.

Målet med chevan är att kunna ta ut den och campa med och samtidigt kanske gå och ta några öl i med kompisar mellan A och B.
Mina kompisar är städade killar och det är inte frågan om något fylleslag, mer trevlig taxi till nått event :)

Med det sagt, så har jag som mål att kunna campa för 2 personer. Och att den ska kunna klara en 1-2 veckors långresa utan större stop. Och kommer inte köras under vinterhalvåret.

Lite saker jag tänk ha med:
Mindre solpanel
2 'plattor' för matlagning ( helst 2.. kanske kan gå ner till 1 )
1 disko
1 batteri för 'husdelen'

Kommer inte ha dusch/toalett

Men nu till frågorna.

  • Gasol eller El för matlagning och uppvärming?
  • Hur värmer jag upp bilen bäst utan att ha motorn igång? (här har jag riktigt dålig koll)
  • Är det en ide' att skippa gasol, och köra allt på El ? ( kanske om jag öka batteri banken? )
  • Hur stor bör vattentanken vara? ( vill inte ha en för stor då det inte är så mycket utrymme att bygga på, men heller inte för liten )
  • Visst får man åka sittandes parallelt mot färdriktningen? förutsatt att regelrätta bälten finns? alltså man åker med nästan pekandes mot sido fönstrerna, om ni förtstår vad jag menar :p:

Jag börjar med dom frågorna. Det kommer säkert mer, det är fortfarande inte plenrings fasen så :)
 
F

F.d. 29601

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Kan tillägga att jag kommer ha ett litet kylskåp med, och dom verkar kunna gå på både el och gasol efter lite undersökning.

Det kanske kan hjälpa i frågan om man ska köra med gasol och el, eller bara el
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Hej....tror det är viktigt att hålla det så enkelt som möjligt, därför:

Matlagning = gasol
Värme = liten (2 kw) värmare för luftburen värme. Samma bränsle som motor.
Bodelsbatteri som är separerat från motordito när motorn är avstängd. Solcellen är en bra idé..


//Janne
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Välkommen till forumet!
Min erfarenhet är att 100 liter vattentank och 100 liter gråvattentank räcker 3 dagar för oss som duschar dagligen.
Det går inte att värma med el från batteriet. Det räcker inte på låånga vägar till det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

En kan og benytte et spritkjök av båttype. Kylskåp kan være et kompressorskåp på 12V. Varme en litt kraftig kupevarmer.

Er det bensin eller dieselutgave av G20? Med diesel kan en velge en dual løsning med varme og varmvatn. Tankene for vatn trenger ikke å være store for ditt bruk, men 50 til 100 liter hver burde dere klare å finne plass for.

Skal en gå videre finnes det fiberglass høyt tak til chevy van.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Svåraste biten är om du skall ha lagliga passagerarplatser. Tidigare gällde att för att få ha godkända sittplatser i en husbilsregistrerad bil skulle motsvarande antal sängplatser finnas. Kan bli svårt i en mindre bil.
Exakt hur det fungerar idag vet jag ej då det inte går att läsa sig som det tidigare gjorde på SBP:s hemsida.

Men just när det gäller vanar så är många äldre registrerade som lastbil men med dispens för passagerare i lastutrymme. Möjligen kan det öppna upp?

Sen är ju en del sedan tidigare registrerade som lätt lastbil med bostadsinrede. Detta är absolut att föredra och inte helt ovanligt då det tidigare innebar att man slapp lastgallret i en lastbilsregistrerad bil o samtidigt kunde få den lägre skatten som lastbilar har.
(den registreringen är nog svår att få idag tror jag)
Fördelen med en sådan äldre registrering är att man får ha hur många passagerare som helst så länge man inte överskrider maxlast. Och finns det bälten skall de användas.
Detta undantag från nuvarande regler om att endast godkänd sittplats får användas kom till pga att många äldre husbilar byggda för kanske 4 eller fler personer, både vad gällde sitt som sovplatser, ändå var registrerade med endast en passagerare. På den tiden fick man ju i alla fall åka hur många som helst så länge inte maxlast överskreds.

Så om du vill göra det enkelt för dig, skaffa en G20 som har denna registrering. Sen kan du göra om inredningen som du vill utan reg.besiktning.

I min förra lilla campingbil inredd för 2 personer (Isuzu, ung. som en folka buss) hade jag 15 liter färskvatten och 10 liter gråvatten i lätt åtkomliga dunkar. Det är ju egentligen bara om du tänker dig campa i naturen längre tider som det kan vara problem med att fylla o tömma dessa om de är lätta att lyfta ur bilen.

Kök funkar gas bra och om du bara skall köra gas till köket räcker en liten tub bra länge. en sådan kräver inte speciellt dränerat utrymme som större tuber gör (över 2kg gasol)
Spritkök funkar också, lite sämre effekt och kan sota en del men kan upplevas säkrare.

Värme enklast med en Eberspächer eller Webasto luft värmare som går på bilens bränsle. Bensin eller diesel. Dessa tar även en del 12 volt ström ur det extra batteri du skall ha till bodelen så skall du stå flera dagar i kallt väder bör du ha minst 2x75 Ah bodelsbatteri gärna med solcell.

Kylskåp kan gå på gasol eller 12 volt eller 230 volt. Om det, och det tycker jag är enklast, går på 12 volt så måste det vara ett s.k. kompressorskåp om inte strömförbrukningen skall bli allt för hög.
De som kan gå på gasol och el drar oerhört mkt på 12volt och är därför bara användbara för 12 volt drift när bilen är igång och generatorn laddar. De drar i och för sig inte så mkt gasol men då de är igång dygnet runt blir det en del o därmed större krav på stora gasoltuber.

Om du, mot förmodan, alltid räknar med att stå på campingplatser med möjlighet att koppla in 230volt kan du så klart köra kök, värme och kyl på detta men då är du helt låst till detta eller ett bullrande elverk.

Alla strömförbrukare som kommer användas med motorn avstängd, skall kopplas till bodelsbatteriet. tex stereo, kylskåp. bränslevärmare. innebelysning och vad det mer kan vara. Bodelsbatteriet kopplas sen via ett s.k. skiljerela till bilens batteri så att det laddas när man kör men att när generatorn inte laddar så kopplas batterierna isär så du inte riskerar att stå med tomt startbatteri. Solcellen samt ev laddare (230Volt) kopplar du till bodelsbatteriet. Det finns många olika mer eller mindre sofistikerade lösningar på detta.

Jag har en gasolspis kombinerad med vask som blivit över om du är intresserad. Möjligen att jag tror att den kan vara aningen stor i din bil med tanke på din tänkta användning.

Lycka till med ditt projekt. Kul med Cheva vanar, dom börjar ju bli kult igen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Har man tänkt sej någon längre sträcka så är det väl diesel som gäller.
Bensinarnas V8 är aningen törstiga.
Men som alltid rosten, ett friskt exemplar med diesel och högtak var länge en drömbil.
Bekvämlighet komfort!
Tror besök på några bra skrotar skulle kunna ge en del färdiga bitar till campingen.
Datorn telefonen och ställa rätta frågorna skulle besvara en del frågor och spara pengar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29601

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Hej igen och tack för alla svar.

Van'en är redan köpt, mycket pågrund av att hela projektet skulle förbli dag-drömmar ifall jag inte invensterar en del :rolleyes:
Det är en bensinare så den kommer kosta lite extra i drift. Den är nästan exakt som den jag kommer visa i bilderna nedan.

Har läst igenom handboken på dom delarna som gäller för mig. I texten hänvisar han till Trafikverket's "regler om fordon". Någon som vet om den fortfarande existerar? kollat lite snabbt och hittade inte.

En intressant sak som det skrivs om är kylskåpsventilation. Och jag ska försöka med ett intag i golvet som sedan leds ut via taket.

Det pratas också om att hålla koll på vikten. Och jag tittade på min van, och där står det:
Tjänstevikt 2460 kg
Totalvikt 2900 kg
LastviktMax 440 kg

Stämmer det att jag kan inreda och bygga upp till 440kg?

Här är lite mer "bestämt" på dom punkterna jag frågat om:
Gasol. Kommer finnas och bara användas till matlagning och då med en tub på eller under 2kg. Hur länge kan det räcka om man använder den varje dag?

Värme. Kommer jag nog testa med en kraftigare kupevärmare som Knut sa. Då jag såg hur mycket en luftvärmare kostade (ca 20k ?). Men hittar jag en på skroten eller begagnad till bra pris så får jag efterinstallera det.

Kylskåp. Blir ett kompressor variant och drivs med 12V

Vattentank. Kommer inte ha varmvatten och kommer inte ha dusch. Tänkte lägga mig mellan än vad som sagts här, 45 liter färsk och 30-35 liter grå vatten känns som lämpligt kanske?
Kommer användas till att borstatänderna, koka vatten, diska ur tallrik samt dricksvatten​

Fortfarande lite oklart om hur man ska göra för att få lagliga passagerarplatser. Min van är tyvärr inte regristerad som lätt lastbil med bodel om jag förstår det rätt. Om nån vill kolla så är regnummret RPZ580



Hur som helst hade jag tänkt mig nått i den stilen som jag sett på dom här bilderna (lånade bilder av Keith_S):
Garaget | Chevrolet Chevy Van G20 (1988)

195833-2172476.jpg

195833-2172414.jpg


Och kanske inte vore så dumt att ha en toalett ändå? förbrännings toalett kanske?
195833-2172472.jpg


Oj vad långt det blev.. aja
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Handboken är sedan 90-talet. Lagar och bestämmelser kan ha ändrats.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Så där ungefär tänkte jag också när jag började planera för att skaffa Van.
Men sen tyckte jag att den takhöjden var lite snål i dessa hi-toppar och så dök det upp en annons om en ambulans, och på den vägen är det.

Bilen du hittat i Garaget är intressant. Registrerad som personbil klass 2 (d.v.s. den nutida husbilsregistreringen.

Den är godkänd för 5 passagerare vilket indikerar att det gamla kravet om liggplatser för alla passagerare inte gäller idag???

Det finns även en dispens, T20E, som säger att den får förses med säte för en passagerare i lastutrymme. Märkligt då det ju inte längre finns något direkt lastutrymme när den är PB2 registrerad. Kanske nåt gammalt som hängt med sen tiden innan PB2 registreringen?

Man ser på bilderna att fästhål för stolar finns kvar i golvet så en möjlighet är att man haft i original säten när man regbesiktigat den, och kanske även vid varje kontrollbesiktning? för att kunna behålla 5 passagerare (1 passagerare har ju "försvunnit" utifrån de 6 som dessa vanar normal får ta) man kan alltså ställt tagit ur en stol, ställt in en köksmodul och ett bord, Soffan längst bak är ju bäddbar redan i original. Sen har man snickrat egen sänglösning senare. Bara gissningar från min sida men det borde vara svårt få den registreringen med inredningen på bilderna.

Det mesta ser annars rätt ut. man kan sitta o laga mat vilket är bra när man inte har full ståhöjd.
Den ser inte ur som en husbil så det bör inte vara några problem att parkera varhelst du önskar.

Toans placering mindre bra på det vis att du inte kan använda den när sängen är bäddad. Min erfarenhet är att det främst är nattetid som en sådan toa kommer till användning när man parkerat på nån bakgata. Men den kanske går att lyfta ut?

Ja jag har också letat efter någon bra sammanställning av reglerna för PB2 utan att hitta något vettigt. Hittar du något får du gärna berätta det. Det som finns skrivet är ju texten om vad som krävs för att en personbil skall bli klassad "2" klassad, d.v.s. matlagningsmöjligheter och matförvaring. sittplatser med bord och sovplatser. Men mer än så jag jag inte fått fram. tex hur stor måste en liggplats vara för att räknas som en sådan? begränsningar ang. antal passagerare o.s.v. Möjligen finns det inte ens några sådana nedskrivna precisa regler? och då blir det ju upp till enskild besiktningsman att bedöma.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Håller med Storpontus, bra råd, har själv en Cheva Tristar campinginredd med förhöjt tak. 6,2 l. diesel med Eberspächervärmare vattenburen golvvärme, separat toautrymme. Kylskåp 12volt, Spritkök och el indraget så det går att ha en elplatta och vattenkokare t.ex. Solcell 50watt för laddning av 2 batterier plus startbatteri. Det är vår första husbil, (vi har en nyare), som vi fortfarande har kvar (jag) gillar stuket och mullret från dieselåttan, beroendeframkallande ljud.
Beträffande din bil RPZ580 så är den inte reggad som PB2 utan PB1.
//Åke:)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Jo du frågade om vikterna.

Du har idag en max lastvikt på 440Kg
Denna skall räcka både till vikten dina kompisar utgör och vikten på ölen ni skall ha med er.

Om du fyller bilen med 440 Kg inredning så kan du inte ens ha en mjölkförpackning i kylskåpet och det är ju tråkigt. (om du skall åka lagligt alltså)

Några kilo kanske försvinner om du tar ut befintliga stolar och bäddsoffa men det gäller att vara försiktig med att fylla på tungt material, vattentankar m.m.

I de regler som tidigare fanns att läsa så var det krav på viss lastvikt när en bil skulle husbilsregistreras. Varje passagerare antas då väga 75Kg samt att man för varje passagerare skulle ha min 50Kg last samt att det fanns en formel för boytan som lade till ett visst antal kg.
Vet inte om dessa regler gäller idag.

Registreringsbesiktning är en sak, verkligheten om du blir stoppad en annan och då spelar det ingen roll om du har överlass p.g.a. att dina kompisar väger mer än 75Kg eller att vattentanken är full eller annat. då är det bara den aktuella vikten som räknas och då straffet är procentuellt till bilen lastvikt kan det snabbt bli hög procentuell övervikt även om det inte rör sig om så många kg.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Begagnade bensinvärmare på 12 volt är relativt enkelt att få tag på på skroten.
Men köp inte allt för gammal modell då det kan vara svårt få tag i reservdelar till utgångna modeller.

När det gäller luftvärmare, som är enklare att installera och bör ge lägre vikt, så bör du kunna hitta den mindre 1,8 KW varianten. De större 4KW är ovanliga som 12Volt bensin. (jag letade länge men köpte sen en ny)
Ett alternativ är annars att köpa en 4KW dieselvärmare från tex en färdtjänstbuss och ha en separat dieseltank. lite pyssligare o tanka 2 olika bränslen.

Vattenvärmare 5KW finns det gott om från skrotade personbilar. Både bensin o diesel 12 volt.
Men golvvärme o snålt tilltagen isolering i golvet tror jag rätt många av dessa 5KW letar sig ut under bilen men vid camping den varmare halvåret borde det räcka bra.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Vad gäller vikten.
Kör till en våg, väg hela bilen inklusive dig ....så får du något att utgå ifrån.

Du får aldrig överskrida totalvikten... det är bara den du behöver titta på , du din vänner vad ni tänkt er dricka .osv .. du får åldrig överskrida totalvikten , dom andra värdena ( tjänstevikt+lastvikt) är teoretiska värden och har ingen betydelse.
 
F

F.d. 29601

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Ja det verkar väldigt oklart med registreringen. Men ser ut som att jag kommer behöva om registrera min till PB2, och när det närmar sig så får jag nog åka och prata med besiktningsmannen om kraven osv.

Men vattenvärmare tror jag skippar helt.

Men jag känner mig fortfarande osäker på bensinvärmare och luftvärmare.
Båda kommer använda (i mitt fall) bensin och el för att värma?

Stämmer det att bensinvärmaren värmer kylvattnet? och driver kupefläkten.
Luftvärmare är typ som en "kupefläkt" som går på bilens bränsle och el. Som sprutar ut varmluft i bilen?

ps. kommer följa ditt råd StefanJennie och åka till en våg för att kolla av vikten .ds
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

Mange G20 hadde totalvekt just under 3500 kg, sjekk om ditt chassinummer kan veies opp. G30 var over 3500, men flere forskjellige totalvekter opp til 4 tonn med enkeltmontasje og 5 tonn med dobbelmontasje. Selve rammen den samme på alle. Har selv hatt en G30 diesel med 4 tonn totalvekt.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

En luftvärmare använder bensinen för att värma luft som cirkulerar runt i bilen, som en kupevärmare alltså. den behöver också en del 12 volt ström till bränslepump och fläktmotorn.

En vattenvärmare gör samma sak men att bensinen värmer vatten och det går åt 12 volt för bränslepump samt förbränningsluftsfläkt och cirkulationspump.

I en vanlig personbil kopplar man oftast in den i bilens ordnare kylsystem och på så vis värms motorn upp samt om man låter bilens eget värmesystem fläkta så får man uppvärmning av kupén. Denna lösning tar dock väldigt mkt ström så knappast användbar i ett campingfordon.
Men man kan koppla en vattenvärmare så att den tex värmer en slinga med radiatorer, som i en husvagn, som monteras tex under/bakom soffor o.s.v.
Eller så kan man lägga in golvvärmeslingor (plastslang) och köra runt det varma vattnet i dessa.

En skillnad mellan luft o vattenvärmare är hur snabbt man får upp värmen och hur jämt den fördelas. Luftvärmen är alltid snabbast från start till varm innetemp. Värmefördelningen beror så klart på hur installationen är gjord men med välgjord installation är vattenvärmare jämnare i temperatur.

Både luftvärmaren och vattenvärmaren finns för drift med bensin eller diesel.
och så finns det även varianter för gasol, fotogen och så vidare främst i husvagns och båtsammanhang.
 
F

F.d. 29601

Guest
Sv: Frågor om planer att bygga husbil ( i cheva g20 )

På min står det en Totalvikt på 2900 kg, så det kanske är en G20 då. Men kan kolla upp chassinummret vid tillfälle.

Vad är det för slags montering man gör för att öka totalvikten?
 
Toppen