• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fossilmotorns vara och icke-vara..

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Inte många människor i Sverige som klarar sitt bilbehov med en Fiat 500, el eller inte.

För 260 tusen får man en golf bensinare.
DET är en familjebil.

Min poäng är att en elbil skall vara billigare i inköp än en ICE bil.
Det kommer att hända, till dess är elbilar som sagt för dyra.
Du sa att du tyckte att 500-700 tusen var för dyrt för en elbil, jag visar bara på att det går att köpa elbilar för halva den kostnaden.
Självfallet finns det en konstnadsdifferans beroende på storlek, märke, utrustning med flera faktorer.

För egen del verkar Kia Niro trevlig och lagom för hushållet. Den kostar dryga 420kkr.
Det är en bil som är i klass men en Volvo XC40 i storlek, utrustning och användbarhet. Volvon kostar 404kkr.

Bränslekostnaden för egen del kommer hamna på under 2-kronan/mil årligen på grund av hushållets solkraftverk. Det mesta i avräkning för själva anläggningen.
Ja, det är dyrare med elbilar. Det är sant.
Men allt är relativt. ;)
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
För att snurra tillbaka till urspungsämnet för tråden så spelar det inte så stor roll vad vi, naturvårdsverket, ottomotorns vurmare eller vätgas-förespråkarna tycker och tänker.

Det intressanta är analysen som Exxon Mobil gör.
Ottomottorn är på väg bort inom ett par decennier, är analysen och budskapet från en av världens största oljebolag.
Dels trodde jag aldrig att en oljejätte skulle resonera så, så det förvånar mig. Men framför allt så kan det ju vara vettigt att fundera på om man inte ska lyssna på nån som uppenbart kan tillräckligt om branschen för att ha tjänat trillioner på verksamheten.
Den där lokalpolitikern från Sunne, nja. Jag vet inte.

Sen kan dom ju ha fel kring just el-motorernas vara eller inte vara.
Men...
Jag är knappast marknadsanalytiker nog att avgöra det.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Follow the money.
Vi vet nu att oljan återskapas i djupet vid kontinentalkrockarna, så den tar inte slut i morgon, men idag handlar det om att följa Klimatsektens för att tjäna pengar, så Exxon gör kanske rätt.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Hindenburg var fylld med vätgas, och inga säkerhetssaker fanns direkt, rökning var tillåtet exvis då ju alla förnäma högt betalade resande var rökare och vägrade avstå..
Själv skulle jag inte vilja vara telegrafisten som sände med en gnistsändare....
En elbil för 500 till 600 tusen, ja men motsvarade bensinbil, dvs med liknande prestanda skulle kosta det dubbla.
Jag tänkte mig jämförelsen med en vanliga bil i 200 tusen kr klassen, ja kanske 300 tusen då. Hur begmarknaden se ut är en bra fråga.

Förr vara 10 - 20 mil var man kunde vänta sig av en elbil, idag har det omöjliga hänt och man kan köra det tredubbla....
Med den utvecklingstakten kommer vi två bensintankar på en laddning i elbilen snart.

Vätgas, ja självklart ett bra drivmedel, men det går åt rätt mycket el att göra vätgas. så den vätgasen kommer nog i första hand att gå till fosilfritt järnframställning. Vätgas skulle bli minst dubbelt så dyrt att köra bil på som direkt med el. Då större delen av energin försvinner vid vätgastillverkning. Ja nästan som vid bensin och dieselframställning från råolja, hälften, eller två tredjedelar går upp i CO2.

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja olja återskapas hi hi ja det får vi vänta på i en miljon år....
Dessutom "vet" vi inte detta.
Men visst oljan tar inte slut i morgon, men kanske om tio till 50 år, och då lär väl de dropparna kosta 200 kr litern.

Vad gäller explosionsriskerna och brandriskern med bilar så expolderar ju varenda bensinbil vid minsta krock eller vakörning, det ser vi ju ständigt på actionfilmer.

Klimatet är inte styrt av någon sekt. det är däremot klimatförnekare, plattjordingar, vaxinförnekare och liknande bakåtsträvare, det finns ju pangar att tjäna genom att leda sådana sekter.

Utan av tusentals seriösa forskare i hela världen, som alla är politiskt oberoende,och nära oberoende från oljebolagen.
Oljebolagen visste detta med CO2 utsläppens effekter redan för 50 år sen. det är därför de inte litade på permafrosten exvis utan förlade Arktiska gas och oljeledningar på ett sätt som tillåter framtida sumpmark.

Roysan
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Hindenburg var fylld med vätgas, och inga säkerhetssaker fanns direkt, rökning var tillåtet exvis då ju alla förnäma högt betalade resande var rökare och vägrade avstå..
Själv skulle jag inte vilja vara telegrafisten som sände med en gnistsändare....
En elbil för 500 till 600 tusen, ja men motsvarade bensinbil, dvs med liknande prestanda skulle kosta det dubbla.
Jag tänkte mig jämförelsen med en vanliga bil i 200 tusen kr klassen, ja kanske 300 tusen då. Hur begmarknaden se ut är en bra fråga.

Förr vara 10 - 20 mil var man kunde vänta sig av en elbil, idag har det omöjliga hänt och man kan köra det tredubbla....
Med den utvecklingstakten kommer vi två bensintankar på en laddning i elbilen snart.

Vätgas, ja självklart ett bra drivmedel, men det går åt rätt mycket el att göra vätgas. så den vätgasen kommer nog i första hand att gå till fosilfritt järnframställning. Vätgas skulle bli minst dubbelt så dyrt att köra bil på som direkt med el. Då större delen av energin försvinner vid vätgastillverkning. Ja nästan som vid bensin och dieselframställning från råolja, hälften, eller två tredjedelar går upp i CO2.

Roysan
Skall du ha samma prestanda som i en el.bil då måste du skaffa dig en Ferrari eller nåt liknande och hur många Ferrari ser du på stadens gator ,men Tesla ser jag varje dag ,det har blivit vardagsmat för att inte tala om alla andra el-bilar
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Follow the money.
Vi vet nu att oljan återskapas i djupet vid kontinentalkrockarna, så den tar inte slut i morgon, men idag handlar det om att följa Klimatsektens för att tjäna pengar, så Exxon gör kanske rätt.
Är det menat som ett ironiskt skämt så framgår inte riktigt det.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Fördelen med vätgas framställning är att den kan ske när vi har överskott av el.
Ju fler vind- och solkrafts parker det byggs desto mindre kommer vi kunna styra vår elproduktion och desto oftare ha överskott (och underskott).
Att då med överskottsel tillverka vätgas istället för att sälja billigt till utlandet gör att de kan tjäna mer pengar.
Är det någon som tjänar pengar på sin vätgas så kommer fler tillverkare.
En annan fördel är att den kan tillverkas lokalt och helt utan transporter.
Finns idag, minst en, vätgasmack som tillverkar sin egen gas.
I princip behövs bara en stor container som är försedd med solpaneler, spjälknings utrustning, gastank samt ett borrhål att ta upp vatten ur.
Dessa kan sedan spridas ut på de mest avskilda platserna på jorden och tillverka ett bränsle för alla typer av fordon....

Jag träffade en kompis i helgen som jobbar som utvecklare på Scania.
Enligt honom kommer batterilastbilar främst användas för korta godstransporter inom stadsgränserna och för transporter på landsväg vätgas.
Dock ligger detta bra många år framåt i tiden.
Enligt honom är en av anledningarna till att EU inte ens tagit upp frågan om när man ska förbjuda produktion för tyngre fordon att det helt enkelt fortfarande forskars i ämnet hos de tunga tillverkarna.
Enligt honom kommer det komma ett sådant beslut så småningom men det kommer dröja 15-20 år innan det beslutet kommer och då har de upp till 15år på sig att ställa om produktionen.
I denna sektor ingår även distributionsbilar över 3,5t, vilket husbilar ofta är byggda på.
Har han rätt som kommer ett sådant förbud tidigast 2052 (om 30år).
Sedan tar vagnparken minst 15år att ställa om.
Så runt 2067 kanske vi har en helt fossilfri bilflotta i Sverige.

Att då sluta sälja, framförallt diesel, innan detta datum är att skjuta sig själv i foten.
Utan transportsektorn stannar Sverige och övriga världen.
Att det blir dyrare är inte omöjligt men då lär det bli subventionerade priser för åkerierna som, trots allt, måste genomföra sina körningar.
Våra husbilsresor är trots allt inte nödvändiga.
Så det blir säkert som det var förr, man får hitta ett åkeri att köpa långskattad diesel från....

Då tar vi ett upprop.
Hur många av er kör fortfarande bil 2067 (ej inräknat hos Sankte Per)?
Själv är jag 92år då och kör troligen inte så mycket längre.....
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
En gammal favorit bland countrydängorna är There Aint no Dieseltrucks in Heaven med Bob Wayne, passar bra till det senaste diskussionen. Rekommenderas varmt. Så att säga.

Fördelen med vätgas framställning är att den kan ske när vi har överskott av el.
Jag har i sanningens namn inte alls någon exakt koll på hur mycket överskott vi har av elöverskott på nationell basis (kanske intressant både inräknat effektförlusterna i nätet och inte. Visst, vi har ju såpass att vi kan exportera på den underbara globala marknaden som i sin visdom ser till att man tjänar på att sälja och köpa tillbaka, men utan detta skyfflande av elektroner, skulle det ens betala sig på någorlunda överskådlig framtid att bygga vätgasverk?
Spontant skulle jag gissa att det rör sig om ganska försumbara mängder i dagsläget?
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Själv är jag 92år då och kör troligen inte så mycket längre.....

Är jag inte död eller eller domedagen infunnit sig så tror jag att som 95åring, västeurope och man finns det en risk att jag fortfarande ”kör bil”. Med tanke på utveckligen både medicinskt då vi blir allt äldre och friskare upp i åldrarna samt teknikutveckligen med självkörande bilar, förändringar i infrastruktur osv.

Di gamle idag kör bil upp i 85-90-årsåldern på sina håll. Det finns en rimlighet att vi ser allt mer seniora förare framgent.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som trådrubriken säger "fossilmotorn" är ju ingen term.
Alla ICE (Internal Combustion Engines) kan köras på förnybara bränslen.
Detta inkluderar Otto och Dieselmotorer.

Det finns dom som satsar på att köra kolvmotorer på vätgas.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En gammal favorit bland countrydängorna är There Aint no Dieseltrucks in Heaven med Bob Wayne, passar bra till det senaste diskussionen. Rekommenderas varmt. Så att säga.


Jag har i sanningens namn inte alls någon exakt koll på hur mycket överskott vi har av elöverskott på nationell basis (kanske intressant både inräknat effektförlusterna i nätet och inte. Visst, vi har ju såpass att vi kan exportera på den underbara globala marknaden som i sin visdom ser till att man tjänar på att sälja och köpa tillbaka, men utan detta skyfflande av elektroner, skulle det ens betala sig på någorlunda överskådlig framtid att bygga vätgasverk?
Spontant skulle jag gissa att det rör sig om ganska försumbara mängder i dagsläget?
2021 exporterade vi nästan 26TWh vilket skulle räcka till ca 500 000ton vätgas.
Hur mycket den gasen räcker till vet jag inte men förmodligen ganska många mil....
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Detta har vi pysslat med:
Just nu finns det gott om vätgasstationer i förhållande till efterfrågan.......en finns i Braås inne på Volvo.
2021 exporterade vi nästan 26TWh vilket skulle räcka till ca 500 000ton vätgas.
Hur mycket den gasen räcker till vet jag inte men förmodligen ganska många mil....
Och en vätgasstation ska byggas i Älghult, inte så långt från Braås!
I artikeln nedan finns lite siffror för den som vill räkna på vätgas.
Om alla personbilar i Sverige ska ersättas med batteribilar kommer det att gå åt ca 12TWh. Om de istället ska köras på vätgas så kommer det att gå åt upp mot tre gånger så mycket energi, dvs. 500 000ton skulle inte räcka.
 
Toppen