• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fossilmotorns vara och icke-vara..

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
..åtminstone sett ur ögonen på Exxon Mobil’s VD Darren Woods.

2040 är hans och olje-jättens projektion globalt, jag vågar då gissa mig på att ett progressivt land som Sverige är tidigare på den bollen och redan har börjat stänga ner nätet med fossil-mackar.
Nått att tänka på för husbileriet och hur man kanske bör fundera kring nyinvesteringar som individ framgent.

 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
470
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag minns att man för 15 - 20 år sedan talade om att det fossila bränslet, då kallades det olja rätt och slätt, snart skulle vara ett ämne enbart för tillverkning av saker, exvis plast.
Verkligheten blev att allt mer olja, pumpas upp och eldas upp.
Förbud att sälja fossilbränsledrivna fordon kanske är något vi kommer att få se i framtiden.
De gamla bilarna med fosilbränslemotorer kommer nog att få gå till de skrotas.
De bilar som idag är 5 - 10 år kommer säkert att skrotas redan innan de är veteranbilar, pga av kortare livslängd, då de är byggde mer eller mindre för att gå sönder.
I vissa fall kommer kanske el konverteringssatser som går att köpa, men det lär blir dyrt.
Att gå över till vätgas, ja men det talas bara om vätgasdrift, inget verkar hända.
Vi har kunna läsa i dagarna om infrastruktursatsningar på vägar, stora sådana, så tydligen skall det finns vägar att köra på.

Ja vad skall vi som bara har ett par bilar göra?
Vi har ingen chans att varken påverka eller göra saker för vårt eget bästa, (eller nästa generation)

Vi får väl köra en sommar till, nästa sommar kostar nog Dieseln 42 kr per liter.

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
470
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja det är därför jag skrev fossilbränslemotor. Dvs det är bränslet som är fosilt.
det Gillberg skriver verkar vara gammalt.
Visst skapar tillverkning av en elbil lite större utsläpp än en fosilbränsledriven dito.
Vad man inte tar med är att framställningen av bensin och Diesel i såg skapar rätt stora utsläpp vid framställningen.
Dvs för att få upp oljan, prospektera för oljeutvinning, frakta oljan och koka fram bestånddelarna, dvs bensin diesel fotogen etc, samt distributionen. Ofta lika mycket utsläpp som förbränningen i bilmotorn. I vissa fall kostar destillationen av råolja halva mängden olja vid framställningen.
Tar man med allt detta och tillägger att dagens batteritillverkning är betydligt renare, så kan man nog minska de 20000 milen till en tiondel.
Så inte är elbilar en bluff inte, idag....
Varför ingen i hela världen, jo en person, vill framställa Metanol av skogsråvara är en bra fråga,
Etanol kunde kanske vara bra och det görs ju provframställningar.

I framtiden kommer ju oxo järnplåten till bilar att kunna göras fosilfritt i Sverige.
Det är långt kommer och 20 år senare än Gillbergs framställning.
En elbil är oxo gjord av mer aluminium än en bensinbil, Aluminium görs med el och är mindre CO2 läckande.

Roysan
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Inte motorn som är Fossil utan bränslet.
Undrar när dom styrande börjar lyssna på folk med kunskap och inte på barn med grundskoleutbildning
Visa bilaga 223973
Nåja, jag tänker att folk ändå har så mycket innanför pannbenet att det är intressantare att diskutera sakfrågan snarare än en något slarvig sematik kring ämnet.

Vem är ett barn med grundskoleutbildning? Exxons VD?
 
Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Ja det är därför jag skrev fossilbränslemotor. Dvs det är bränslet som är fosilt.
det Gillberg skriver verkar vara gammalt.
Visst skapar tillverkning av en elbil lite större utsläpp än en fosilbränsledriven dito.
Vad man inte tar med är att framställningen av bensin och Diesel i såg skapar rätt stora utsläpp vid framställningen.
Dvs för att få upp oljan, prospektera för oljeutvinning, frakta oljan och koka fram bestånddelarna, dvs bensin diesel fotogen etc, samt distributionen. Ofta lika mycket utsläpp som förbränningen i bilmotorn. I vissa fall kostar destillationen av råolja halva mängden olja vid framställningen.
Tar man med allt detta och tillägger att dagens batteritillverkning är betydligt renare, så kan man nog minska de 20000 milen till en tiondel.
Så inte är elbilar en bluff inte, idag....
Varför ingen i hela världen, jo en person, vill framställa Metanol av skogsråvara är en bra fråga,
Etanol kunde kanske vara bra och det görs ju provframställningar.

I framtiden kommer ju oxo järnplåten till bilar att kunna göras fosilfritt i Sverige.
Det är långt kommer och 20 år senare än Gillbergs framställning.
En elbil är oxo gjord av mer aluminium än en bensinbil, Aluminium görs med el och är mindre CO2 läckande.

Roysan
Med vad
Nåja, jag tänker att folk ändå har så mycket innanför pannebent att det är intressantare att diskutera sakfrågan snarare än en något slarvig sematik kring ämnet.

Vem är ett barn med grundskoleutbildning? Exxons VD?
Tänker närmare på S C o MP som har förstört vårt elergisystem med vindkraft. El framställs större delen fossilt.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
De gamla bilarna med fosilbränslemotorer kommer nog att få gå till de skrotas.
De bilar som idag är 5 - 10 år kommer säkert att skrotas redan innan de är veteranbilar, pga av kortare livslängd, då de är byggde mer eller mindre för att gå sönder.
Såg en intressant siffra i diskussionen kring artikeln på annat håll och det är att den amerikanska fordonsparken har en sk. turn-over på 11 år numera. Jag har inte nån koll på svenska siffror, men det känns spontant att vi kör våra bilar längre.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Med vad
Tänker närmare på S C o MP som har förstört vårt elergisystem med vindkraft. El framställs större delen fossilt.

Vad har det att göra med att omställningen till elfordon sker på global skala?
I USA, som artikeln handlar om, så sker tillväxten av elfordon med 109% årligen under detta decennium.
Tänker spontant att svensk miljö- och energipolitik inte spelar så stor roll för den amerikanska konsumentens val eller i Darren Woods analys.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
470
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Vinden är oändlig, man gör inte slut på vinden genom att låta den blåsa på vindturbiner.
Men visst låter det lite konstigt med att vind är förnybart. Men förnybart betyder inte att återvinna.
Den stora skillnaden är dock att oljan kommer att ta slut och det tar miljoner år att skapa ny.
Även Kärnbränsle kommer att ta slut Utvinningen av kärnbränsle ingår sällan eller aldrig i de politiska inläggen av populistisk typ.
Gruvdriften, anrikningen transporterna etc drar enormt mycket olja. dessutom går miljoner av vinsterna på kärnbränsleförsäljning till krigförande diktatorer.
Observera sen att vindkraftverken INTE är statliga och INTE ägs av de politiska partier som är för miljön. vi lever i en demokrati.
Vindkraften byggs och drivs i vinstintresse av företag.
Den är numera den billigaste elen.
Och att priserna ändå sätts då el numera är en handelsvara.

Men nu handlade tråden om vad som kommer att hända med våra bilar som drives av fossilt ändligt bränsle.
Det är oxo 20år sen "det var omöjligt att göra en elbil", idag är det mycket väl möjligt, med bra räckvidd och vettiga priser. Så det är knappast trovärdigt att ha sådana åsikter idag.

Och framtida batterier, som även kommer att tillverkas med mindre mijlöpåvekan, kommer räckvidden att vara än större och fullt möjligt i husbilar.

Jag har provkört elbil, och den var fantastiskt att köra. Ett mycket stort steg i framtida riktning
Men jag har ändå inte råd med en ny bil ens en beg bensinbil.

Roysan
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Elbil är för korta körningar typ stadskörning eller till nästa by, vätgas kommer ta över, och hörde tyvärr idag att Vattenfall ska sätta upp en hel vindkraftpark och tillverka vätgas åt Preem så dom kan göra biodrivmedel, och vara fossilfria 2035, varför el till vätgas för att göra biodrivmedel när det bästa och renaste är att köra på vätgas
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Allt är relativt, men för mig är 5-6 hundra tusen för en elbil inte "vettigt pris".

Ingen av bilarna i länken finns att köpa nya längre.
Här har du en mer korrekt lista, den förra var som du påpekade utdaterad;

För att räkna ut klimatbonusen använder man;

En fabriksny Fiat 500, med preliminär bonus kostar ~260kkr.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Inte många människor i Sverige som klarar sitt bilbehov med en Fiat 500, el eller inte.

För 260 tusen får man en golf bensinare.
DET är en familjebil.

Min poäng är att en elbil skall vara billigare i inköp än en ICE bil.
Det kommer att hända, till dess är elbilar som sagt för dyra.
 
Toppen