Fossilmotorns vara och icke-vara..

Roysan

HBK Intresserad
Inlägg
231
Kommun
Karlstad
Här på Ny Tekniks hemsida kan man läsa om en eldriven timmerlastbil.
Nu rullar första eltimmerbilen i Västerbotten
500 - 600 hk, vad betyder hästkrafter? Något mått från 1800 talet, vad blir det i motoreffekt? 380 - 430 kW,
Det står inte räckvidden, bara några ortsnamn. Men ändå, bara lastningen brukar ta 30 - 45 minuter med vrålande dieselmotor annars.
Så visst går det, men en bit kvar till att de kan köra 200 km eller så.
55 ton CO2 som inte kommer ut i atmosfären per bil...

Roysan
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
3.048
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Eller:



Finns sedan en tid i produktion.

1656964230057.png
 

Heekulainen

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2022
Som trådrubriken säger "fossilmotorn" är ju ingen term.
Alla ICE (Internal Combustion Engines) kan köras på förnybara bränslen.
Detta inkluderar Otto och Dieselmotorer.

Det finns dom som satsar på att köra kolvmotorer på vätgas.
Redan varit inne på det i början av tråden, slarvigt uttryckt av mig, men tänker att folk ändå rimligtvis förstår vad det handlar om i kontext till artikeln.

I grund är det inte en tråd om vilka bränsleslag som är bra/mindre bra, utan att Exxon Mobile räknar med att sälja noll fossilt bränsle till nyproducerade _bilar_ inom en nära förestående framtid.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.053
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2022
Redan varit inne på det i början av tråden, slarvigt uttryckt av mig, men tänker att folk ändå rimligtvis förstår vad det handlar om i kontext till artikeln.

I grund är det inte en tråd om vilka bränsleslag som är bra/mindre bra, utan att Exxon Mobile räknar med att sälja noll fossilt bränsle till nyproducerade _bilar_ inom en nära förestående framtid.
Det ser som vanligt bra ut i deras reklam. Dock står det nyproducerade....
De kommer troligen fortsätta sälja så länge det finns efterfrågan i den befintliga fordonsflottan.
 

Roysan

HBK Intresserad
Inlägg
231
Kommun
Karlstad
Vätgas kan köras i explosionsmotorer, eller specialbyggda motorer, men kräver förstås ombyggnad.
Andra metoder är att använda en bränslecell, som omvandlar vätgasen till el, som sen driver en elmotor och bilen å.

Metoden med bränslecell lär ha sämst verkningsgrad.
Först försvinner minst halva energin när el omvandlas till vätgas, sen försvinner hälften av energin i vätgasen när den skall bli el igen.

Nästen som när man omvandlar råolja till bensin och diesel, eller oljesand till bensin och diesel, då försvinner rätt mycket av energin, hälften till 75 % omvandlas bra till CO2.

Har man för mycket el från vindkraft så lär det vara effektivare med andra former av energilagring.
Jättestora batterier exvis.
Idag används i Sverige mest pumpkraftverk. de har rätt god verkningsgrad.
Men har en lite bortglömd tillvaro. Eller kanske "sektdebattörerna" inte har kunskapen om att de finns.
Den mesta sol och vindkraften lagras dock i vattenmagasinen som man inte behöver tömma när det blir mycket vind och sol kraft.

Vi måste oxo veta att mycket av elproduktionen dammar och pumpkraftverk är, eller kanske var skyddsobjekt. dvs man skulle inte veta så mycket om dem.

ser fram emot den dag man kan äga en elbil....... suck...

Roysan
 

Heekulainen

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2022
Det ser som vanligt bra ut i deras reklam. Dock står det nyproducerade....
De kommer troligen fortsätta sälja så länge det finns efterfrågan i den befintliga fordonsflottan.
Ja alltså, det går ju fortfarande att köpa bränsle till sin gamla fotogen-traktor.
Bara inte på Esso-macken nu för tiden. :D
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
3.048
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Lite fakta som omväxling:
Om fossilfri el används i elektrolysören blir vätgasen klimatvänlig. Nackdelen är att verkningsgraden är relativt låg, ungefär 20-30 procent av energiinnehållet förloras i omvandlingen från el till vätgas. Forskning och utveckling pågår dock för att förbättra effektiviteten. Till 2030 finns bedömningar om att man kan minska förlusterna till mellan 14 och 18 procent.

Verkningsgrad bränslecell för fordon 60% .

Om vi startar med 100 kW vindel, -> vätagas = 75Kw i form av vätgas.
Tankar bilen och startar bränslecellen 75kW vätgasenergi blir 45kW el.
Systemverkningsgrad på 45% i runda slängar.

Med storskaligt producerat väte blir inte förlusten el -> väte så stor, man tar till vara värmen i fjärrvärmenät och eller industriprocesser.
 

Heekulainen

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2022
En biltillverkare vi kanske missar här i västvärlden är kinesiska NIO. Dom har levererat 200 tusen bilar så långt och modellerna bygger på att ha utbytbara batteripack. Dom kommer leverera sin första 150kwh-pack i slutet på året eller i början av -23. Batteriet väger dryga 400kg.
Man kommer ju ett par mil extra med det utan att få laddångest.

 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2022
Elbilar är bra mycket dyrare jmf dieselbilar = ej lönsamt att byta för de flesta + att många svenskar har inte råd att byta.
Elhusbilar skulle kosta en smärre förmögenhet även för de enkla modellerna samt en begränsad körsträcka, få av oss idagsläget skulle ha möjligheten att byta till elhusbil.

Då pratar vi ändå om Sverige, ett av världens rikaste länder som producerar mycket egen grön-el, i resten av världen ser det helt annorlunda ut.

elhusbilar kommer, med det är en bra bit bort i tiden.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.053
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2022
Elbilar är bra mycket dyrare jmf dieselbilar = ej lönsamt att byta för de flesta + att många svenskar har inte råd att byta.
Elhusbilar skulle kosta en smärre förmögenhet även för de enkla modellerna samt en begränsad körsträcka, få av oss idagsläget skulle ha möjligheten att byta till elhusbil.

Då pratar vi ändå om Sverige, ett av världens rikaste länder som producerar mycket egen grön-el, i resten av världen ser det helt annorlunda ut.

elhusbilar kommer, med det är en bra bit bort i tiden.
Om du ska köpa en ny bil (ny eller beg.) så kan jag hålla med om att det kan vara svårt att räkna hem en ny bil med respektive teknik dels pga priset och dels pga att servicekostnaden är likvärdig (konstigt nog).
Köper du däremot en begagnad så skiljer det inte enormt mycket mellan dieseln och elbilen.
Själv köpte jag en beg elbil i höstas (vi valde mellan en mindre dieselbil och en elbil, men var tvungna att testa eldito).
Eftersom all service sköts på egen mark så sparas en hel del här (vilket man inte kan på en fabriksny).
Bilen drar i snitt 1,5kWh per mil och fylls hemma (nattetid) för ca 1:- per kWh = 1,5:-/mil.
Dieselbilen vi kollade på hade nog dragit runt 0,6-0,7 (60% av körningen i stadstrafik) = 15-17:-/mil.
En diff på ca 15:- gör att på våra 1000mil per år sparar 15 000:- på bränslet och ca 1000:- på service.
Så i vårt fall 16 000:-/år.
Normalt körs vår andrabil ca 10år och sedan kan vi, i princip, skänka bort den med gott samvete.
På dessa 10 år har vi minskade kostnader på 160 000:-....
Har vi otur under dessa 10år att batteriet skulle haverera så finns en buffert för detta.
Men vad jag läst mig till så är det ytterst ovanligt att ett batteri ger upp efter garantins utgång.
Och batteriet håller åtminstone för 100 000mil....

På husbilssidan ser det helt annorlunda ut.
I och med att utbudet är nära noll är priserna därefter och kommer nog inte vara ett alternativ de närmsta 10åren.
 

Roysan

HBK Intresserad
Inlägg
231
Kommun
Karlstad
Låter rimligt Bäckis.
Ser vi framtiden för fossila bränslen så lär skillnaden blir än större framöver.
Klart att vi kommer att se elenergiprishöjningar.
Skall man ladda i ladstolpar, som det av nån anledning heter, det är egentligen är batteriladdare drivna av trefasnätet, med omvandlare och mätutrustning för debitering, (debitering är det viktigaste) så kostar förstås dessa utrustningar, och den som sätter upp såna vill givetvis tjäna pengar.
Har sett enklare laddstationer för elbilar där kWh priset kan bli 3 - 5 kr.
Ser vi framtiden an i ett perspektiv bakåt, så har ju priset på elbilar gått ner kraftig, och med samma takt kommer priset att gå ner framåt oxo.
Bensin och Dieselbilar kommer att bli dyrare då tillverkningen avtar, samt kraven på utsläppen ökar, och det kanske mycket kraftigt så de inte ens går att tillverka om några år.
Skall vi se utsläppen i ett perspektiv för att rädda jorden, så lär de förbjudas redan i morgon, det händer nog inte, utan våra barn kommer att få ta stöten.

Men jag kan hålla med om att elbilen kräver en vis framförhållning och planering, det går ju inte att ta med en reservdunk...

Roysan
 
Toppen