• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tackar Hasse,
här är det prima liv, nu ses allt i rosa skimmer genom vänster öga men tittar på tv nu utan glasögon och det är många år sedan jag kunnat göra det. Det går framåt...........
Jobbar imorgon igen.
Hälsningar Bror
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bror!

Du och alla andra som älskar att meka med bilar m.m.......(inkl. mig själv):D

Har ni kollat in programmet...Overhauling!!!!!

Går varje kväll på Discovery kl.18.00

Helt fantastiskt program, missar inte det någon kväll.

Om ni inte har sett det........gör det!

Ett litet tips bara!;)

Ha det gott!
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tänk va bra Bror, att på äldre dagar se bättre ut, men passupp så du inte blir föör noggrann, du måste ju bli klar i vår. Ta inte i för hårt i början och "krya" på dig.
Leffe
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Hasse.
ja detta är ett trevligt program som jag sett flertalet av tillsammans med andra liknande på Discovery- West Coust Custom. Boyd Coddington, m.fl. Intressanta program då jag jobbat en hel del med ombyggnader och renovering av gamla bilar, kul med dessa program är att det också jobbar en del skickliga svenska plåtslagare/lackerare på dessa företag.
Fortsätter kolla på dessa för alltid lär man sig något.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

3 – 6 mars 2009
Just inte så mycket att skriva om men.............

Kört igång lite försiktigt idag efter reparationen av mitt vänstra öga. Har lite problem med synen då det repade ögat blev ett falköga, ser fantastiskt bra nu men det högra släpar och jag behöver nya glasögon nu.
Nåväl, monterade det slutliga på rörsystemet och är nu färdigt att fylla på kylvätska. Har blandningen klar i en 20 liters dunk. Skall fixa bort lite snö och is runt toans taklucka och ställa dunken på taket och sedan dra ner en slang till expansionskärlet. Måste bara hitta en passande kran eller kanske det räcker med en tång som bara nyper ihop slangen. Försökte starta cirkulationspumparna med måste kopplat något fel på en säkring rök. Blir väl ett j-la jobb att hitta förståss. Får bli morgondagens jobb. Slarvat?????
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bror,
grattis den lyckade operationen.
Om nu inte H öga tagit intryck av operationen (föga troligt)
så föreslår jag att du försiktigt trycker ut H lins (i glasögonen,
det brukar gå alltför lätt har jag märkt) och provar så borde du
ha stereosyn tillbax.

Funkar det bra så beställer du en "0-lins" (även kallad "glasruta")
hos en optiker (som snabbt slipar in den för att passa i ramen)
och stoppar in så är glasögonsymetrin återskapad och du är lika
snygg(?) som tidigare.

Jag har söderläge! :p
idag, söndag eftermiddag, med "vrålande solsken" så "avreser"
taksnön p.g.a. dagsmejan till trottoaren, enkel resa 5 våningar.
Jag bor överst så jag blir förvarnad för varje ras men jösses, vad
det mullrar uppe på vinden!

Det är bara 17 dagar tills vinterdäckslagen "släpper" sitt grepp!
Våren är på gång! :)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Hans och tack,
funderar på detta med fönsterglas eller helt radikalt ta bort v glas men det kan ju se tokigt ut. Väntar till efterkontrollen på S:t Eriks och struttar sedan iväg till optikern.
Ser också fram emot varmare skönare väder. Snön har varit ett problem denna vinter så väck med den nu.
Ha en trevlig kväll
Hälsningar Bror
 

ottoilmari

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

10-11 feb 2010
Undrens tid är inte förbi. Displayen till PC 200’an lyser och visar tydligen det den skall visa. Volt, temp, klocka mm. Även pumpen fungerade. Ja, jag är förundrad. Ingen säkring har sagt upp sig heller. Tror jag blev sittande en halvtimma på vattentanken och bara stirrade på displayen, spanande efter rök och gnister som tack o lov uteblev, Tror det får bli en lilling ikväll…………….
Gårdagens jobb var att kolla och dubbelkolla kopplingar och anslutningar. Tar nog detta för allvarligt för jag hittade inga fel. Fick dock inte tag i det batteri jag ville ha men finns tydligen på Biltema och dit är det långt så det får anstå en tid. Kanske behöver handla mera där så t.v. får startbatteriet fungera även som bodelsbatteri och det verkar funka. Skall nu borra hål för invändiga temp sensorn men vet inte riktigt var bästa platsen för denna är. Överväger att sätta den på skåpsidan närmast dörren för jag misstänker att det är den kallaste platsen förutom hytten.
Skönt att det snart är slut på detta kopplande och mätande. Återstår snart bara att montera värmeelementet i alkoven, fylla glykol och starta pannan. Det blir också en utmaning. Spännande nu.
Återkommer:music-icon::music-icon:................:music-icon:
Hälsningar Bror


Hej Bror
Vilket batteri söker du
Har ett Gelbatteri 12v 198ah i garaget i perfek skick var för stor till minbil om du har behov av detta så skänker jag den till dig .men du får hämta den
Mvh
Otso Laukkanen
Eskilstuna
070-3081363
ottoilmari@hotmail.com
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Otso,
och tack för ett mycket generöst erbjudande.
Kan du ha måtten tillgängliga för batteriet Det är ganska begränsat utrymme under stolarna och det är den enda plats jag kan tänkas ha batterier.
Tack
Hälsningar Bror
 

ottoilmari

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Hej Otso,
och tack för ett mycket generöst erbjudande.
Kan du ha måtten tillgängliga för batteriet Det är ganska begränsat utrymme under stolarna och det är den enda plats jag kan tänkas ha batterier.
Tack
Hälsningar Bror

Hej igen

Här är måtten
Längden 50cm
Bredden 24cm
Höjden 22 cm
anslutning med m8 skruv
Batteriets märkedekal står det NDC AGV Traction 12v 198ah
MVH
Otso
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Otso igen,
var just ut och mätte och det finns tyvärr inte en chans att montera ett så stort batteri där.
Jag är ledsen för detta, det hade ju varit perfekt framför allt med det antalet Ah-timmar
Tack igen för ditt mycket generösa erbjudande
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

7 mars 2010
Vasaloppet idag som tog hela förmiddagen, men spännande var det.
Efter detta ut i husbilen för att montera krökar med luftningsskruvar mot främre konvektorn och rören utefter alkovens sidor och sedan kontrollera alla slangkopplingar mm för att försöka fylla på vätska i morgon. Allt draget som det skall och borde vara tätt nu.
Fick ju inte igång cirkulationspumparna igår och felsökte varför. Vet inte om jag hittat felet men tror att jag kopplat fel till strömbrytaren där man väljer mellan 230 och 12 volt. Har tyvärr slarvat bort kopplingcshemat för denna pump men skall försöka ringa Husvagnssvensson eller KAMA direkt. Borde inte vara problematiskt att få en chema per email. Hoppas jag………….
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 7 mars 2010 002  A.jpg
    7 mars 2010 002 A.jpg
    722,5 KB · Visningar: 18

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

8 mars 2010
Härliga måndag med sol och takdropp.
Känner mig i bra form idag och sticker ut i bilen för att göra en del monteringsjobb. Skall borra för säkerhetsbältena i alkovens bakre sittbänk. Borrningen ger mig en del funderingar kring bältets vara eller inte. Därför att dessa är monterade i ett plywoodgolv med isolering emellan. Inte särskilt förtroendeingivande så jag for iväg till Ståldepån i Spånga för att inhandla platt”järn” i aluminium med 8-10 mm tjocklek och minst 50 mm brett. Har sågat upp dessa och borrat hålen för bulten och skall sedan utgöra en sorts förstärkning i golvets undersida. Fortfarande skeptisk så jag ringde en kompis på Bilprovningen och frågade om råd och enligt honom skulle det räcka med en platta mellan mutter och golv. Så, så får det bli nu. Återstår nu att skotta ett hål i snön så man kommer under eländet och kan dra fast dessa bälten men det får bli imorgon. Måste hinna åka till Biltema också för att köpa lite grejer.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 8  mars  2010.jpg
    8 mars 2010.jpg
    3,5 MB · Visningar: 7

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.844
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Hej, har du inte möjlighet att göra ett extra fäste till ramen, det är ju väldigt stora krafter om något händer?

Hälsningar

Montreal
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
jo det är tänkt så därför är det borrade hål i de under järnen. Kan tydligen med fördel fästas i ramen via kraftig wire. Skall klura vidare på detta.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jag läste att det finns bestämmelse för detta, men kan inte hitta det just nu.
Bälterna skall sitta fast i ramen och mrd minst M8 skruvar och kunna klara en belastning på minst 2000kg
Dom behöver inte dragprovas utan det räcker att man kan uppskatta belastningen.

Skall leta upp reglerna när jag får mer med tid eller om någon annan kan hitta dom
Juan
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Taskigt, Bror,
men säkerhetsregler kan lägga snarskank ibland. :(
Men kom ihåg, det gäller ju personlig säkerhet: att du stannar kvar innanför
framrutan vid en krock!

det var just dessa regler som gjorde att jag behöll FIATs orginal vajerfästen
när jag bytte stolar. Den besiktningman jag rådfrågade sa att jag måste vara
beredd att med "godtagbara hålfasthetsberäkningar" visa att stolen skulle klara
2 tons belastning utan att släppa från golvet.
Det blev plötsligt väldigt lätt att "lita på FIATs ingenjörer". :rolleyes:

Visserligen är denna vecka betydligt varmare än tidigare detta år men
"dagens nackdel" med snöskottning är väl risken med smältvatten. :mad:
Glöm inte flytvästen!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

8 mars 2010
Härliga måndag med sol och takdropp.
Känner mig i bra form idag och sticker ut i bilen för att göra en del monteringsjobb. Skall borra för säkerhetsbältena i alkovens bakre sittbänk. Borrningen ger mig en del funderingar kring bältets vara eller inte. Därför att dessa är monterade i ett plywoodgolv med isolering emellan. Inte särskilt förtroendeingivande så jag for iväg till Ståldepån i Spånga för att inhandla platt”järn” i aluminium med 8-10 mm tjocklek och minst 50 mm brett. Har sågat upp dessa och borrat hålen för bulten och skall sedan utgöra en sorts förstärkning i golvets undersida. Fortfarande skeptisk så jag ringde en kompis på Bilprovningen och frågade om råd och enligt honom skulle det räcka med en platta mellan mutter och golv. Så, så får det bli nu. Återstår nu att skotta ett hål i snön så man kommer under eländet och kan dra fast dessa bälten men det får bli imorgon. Måste hinna åka till Biltema också för att köpa lite grejer.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror


När jag skulle regbesiktiga min Pilote 1990 som var reggad för 6 passagerare i Tyskland så var det bom stopp för den bältesinfästningen jag hade i bilen och hela sittlådan var tvungen att vara byggd på en rörram och sen skulle denna ramen vara fäst i golvet och ner i ramen .
Om nu inte sittlådan var rörramsförstärkt så skulle den vika sig som ett korthus vid en krock för att passageraren åker framåt och drar med sig hela sittlådan till bältet är sträckt frammåt i färdrikningen .

Denna regeln började gälla 1994 enligt regbesiktaren uppe i Kristinehamn .
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bengt-Åke,
helt rätt att denna regel tillkom. På min bil fanns absolut ingen förstärkning mot ramen utan var enbart bultad i golvet. Förtroendeingivande. Funderade mycket på detta med bälten bak och var inne på att köpa en rörram från Reimo i Tyskland men ångrade mig då jag inte tänkte montera trepunktsbälten.
Monterar nu tillbaka samma bälten men gör förstärkningar mot ramen. Hoppas att det skyddar något i händelse av det som inte får hända ändå händer. Kommer ju att åka enbart två stycken i huvudsak. Finns ju också tre obältade platser där man sitter mot körriktningen i nödfall.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

9 – 13 mars 2010
Dagarna går - blir ljusare och varmare och jag pysslar med diverse saker i husbilen. Idag lördag var det dags att fylla värmesystemet med glykol vatten. Hittade en passande dunk med kran som jag satte fast en 12 mm slang på
Var inte heller riktigt men manöverpanelen så jag gjorde en ny. Få se om jag kommer att gilla denna annars gör jag ytterligare en ny..

Placerade denna dunk på taket vid toans takluckan och stoppade i slangen i expansionkärlet och fyllningen kunde börja. Hade blandat till 10 liter som snabbt gick åt så jag får nog skaffa några liter till i morgon. Verkar jobbigt att lufta systemet, använder just nu bara original cirkulationspump i expansionskärlet men skall försöka få igång 230 volts pumpen som jag tror har överlägsen kapacitet. Ska också imorgon köra igång pannan för första gången och börjar på gasol för att sedan om allt fungerar prova med 230 volt. Spännande just nu faktiskt. Få se hur stora problem det blir att få ut all luft ur systemet. På pannan sitter en automaturluftningsventil så jag hoppas att den gör sitt jobb. Fattar dock inte riktigt hur 230 volts pumpen fungerar så jag får tillbringa lite tid med att klura ut detta. Har ingen bra kopplingschema för den tyvärr.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:

Trevlig helg till alla.
Hälsningat Bror
 

Bilagor

  • 9-13  mars  2010 005.jpg
    9-13 mars 2010 005.jpg
    3,2 MB · Visningar: 20
  • 9-13  mars  2010 001.jpg
    9-13 mars 2010 001.jpg
    509,7 KB · Visningar: 23
  • 9-13  mars  2010 003.jpg
    9-13 mars 2010 003.jpg
    605,4 KB · Visningar: 23
  • 9-13  mars  2010 004.jpg
    9-13 mars 2010 004.jpg
    691,2 KB · Visningar: 18
Toppen