• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fortsätter med montering av motorns vevparti. Normala motorer har lösa lagerövefall för ramlagren men inte Sofom motorn som istället har en hel motorunderdel. Mycket tyngre att jobba med men utgör en ordentligt stabil vevaxelinfästning. Denna motortyp borde klara minst 150 hästkrafter med denna konstruktion. Har inte forskat om detta men undrar om inte även moderna Fiat har detta motorblock med kanske en del förändringar på detaljerna. Cylinderdiameter liksom slaglängd skiljer och därmed cylindervolymen. 2,2 – 2,5 eller 2.8 liter. Med hjälp av fyr-ventilteknik, common rail och elektronik kan man nog fixa till lite effekt typ 150-160 hästkrafter
Detta är intressant. Borde kollat om det gått att modifiera och montera en 4 ventilers topp från en 2,8 liter på detta block---inte helt omöjligt. Kanske jobbar på detta när allt annat är klart, bara som terapi så klart.
Nåväl , vevpartit på plats, draget med rätt moment och enligt verkstadshandboken och vevaxeln går obehindrat runt. Slutar aldrig förundra mig. Borde naturligtvis inte varit något problem då allt uppmätts med indikator och mikrometer.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.....
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 3  jan 2012 004  2.jpg
    3 jan 2012 004 2.jpg
    3,4 MB · Visningar: 25
  • 3  jan 2012 007  3.jpg
    3 jan 2012 007 3.jpg
    3,4 MB · Visningar: 19
  • 4 jan 2012 001   1.jpg
    4 jan 2012 001 1.jpg
    3,3 MB · Visningar: 20
  • 4 jan 2012 004   3.jpg
    4 jan 2012 004 3.jpg
    3,4 MB · Visningar: 20
  • 3  jan 2012 003  1.jpg
    3 jan 2012 003 1.jpg
    3,4 MB · Visningar: 18
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,
hälsningar från "Bror Min":

-< Då måste du nog byta till kolvar avsedda för fyrventilsdrift.
4-ventiltop har du nytta av vid högre motorvarv, annars ger
2 stora ventiler bättre verkan än 4 små. >-

Bäst att kolla med Sv. FIAT.
Det tyx röra sig om ett puzzel av kompression, ventiltider,
lilländs/kolvbults-förskjutning och gasflödesriktning i den kom-
primerade cylindern, rätt insug och utblås.

Dessutom så blir nog besiktningspersonalen "olämpligt nyfikna"
om motorstyrkan stiger för mycket.
Det är bl.a. det provkörningen vid besiktningen avslöjar.

Tyvärr, skomakare, sitt kvar!
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Hans,
helt rätt rillsammans med vevaxel. Tror att man bara kan behålla blocket. Bara fantasier från min sida. Gillar att klura ut saker o ting men i detta fall är det isåfall både enklare och billigare att köpa en kompett typ krockat skåp och använda delarna från denna.
Har haft det i tankarna då jag har goda kontakter med inlösenfolket på försäkringsbolagen men och ett sort men är problemet med Svensk Bilprovning. Även om jag tar såväl drivlina som axlar-fjädrar bromsar mm så är det nära nog omöjligt att registreringsbesikta. Fråga mig inte varför för jag har frågat men får inget bra svar.

Hälsningar med Trevlig Helg

Bror
som nu skall ner i garaget och skruva.


PS Svenska Fiat vet inte ett skvatt och äe dessutom totalt ointresserade. DS
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Så äntligen har min motor fått på sig kallingarna…
Oljepick-up med sil och nya packningar på plats och så dags för slutlig montering av motorns underdel.
Dags med kamrem på vevaxeln och dess skyddskåpa samt vattenpump. Har bytt fjäderdelen för kamremmens sträckning men saknar verktyg som avlastar denna fjäder under sammansättningen så det blir ett besök hos min mek verkstad i Spånga för tillverkning av ett sådant verktyg. Kanske lite överkurs men detta verktyg skall sitta på plats tills det att remmen är monterad
River runt bland skruv och mutter och finner att dessa är oljiga och delvis rostiga så det blir att hämta nytt på jobbet imorgon.
Kontrollmätte också kolvens läge i övre dödläge. Kolven går upp över blockytan och skall så vara, Enligt boken skall toleransen vara + 0,35 mm till 0.65 mm och i mitt fall blev det 0,40 mm över blockplan och behöver således inte fundera på packning och att kolven skall slå i cylinderlocket. Alltid något positivt. Idealet kanske varit att kolven gått upp till maxmått för kompressionens skull men det kanske inte betytt så mycket.
Detta börjar bli skoj nu.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 5 jan 2012 002   1.jpg
    5 jan 2012 002 1.jpg
    3,3 MB · Visningar: 17
  • 5 jan 2012 004   2.jpg
    5 jan 2012 004 2.jpg
    3,5 MB · Visningar: 16
  • 5 jan 2012 006   3.jpg
    5 jan 2012 006 3.jpg
    3,3 MB · Visningar: 18

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lika imponerad som vanligt blir man o jag gillar verkligen att du fotar så mycket.

Sen har jag en liten fundering som förmodligen beror på att jag aldrig gjort så stor renovering som du nu gjort.
Bör man inte smörja eller lägga lite fett på alla glidytor när motorn monteras ihop?
Min tanke är, blir det inte för torrt dom första sekunderna när motorn startar?
Du har ju gjort allt så kliniskt rent. Skillnad vore om om det hade varit ett t.ex. vevlagerbyte på en motor som endast va tömd på olja.

Fast det vet väl du som nu kommer med ett solklart svar:msn_laugh:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Håkan, kul att höra från dig.
Det är nog rätt att jag försöker hålla lagerytor mm rena men det man inte ser på bilderna är att allt oljas in före installation. Även fyllt alla kanaler med olja trots att mycket rinner bort pga att motorn sitter upp o ner så oljan försvinner ut genom kanalerna till toppen.
Använder semisyntetolja som motorn också kommer att köras på de första 50-100 milen. Anledningen till semisyntet är att jag tror mig veta att dessa gamla motorer av avsedda för mineralolja men tanke på lagerspel och kanske också lagerytor. Modernare motorer är nog beräknade och konstruerade för syntetoljor med andra lagerytor och spel.
Innan allt monteras ihop så kollas det att allt är rent. Vevaxelns oljekanaler har jag rengjort med flastborste och spolat igenom men thinner och tryckluft allt för att hindra skit att komma ut i lagren.
Att montera ihop en sådan motor är ganska enkelt. Har renoverat motorn till min gamla Hudson från 1930 där det blev att tillverka div delar såsom ventillyftare ventiler, fjädrar mm samt för hand skava in vevlager av gjuten babbits. Använde skavstål och märkfärg och kravet är då ca 16 kontaktpunkter per kvadrattum. Tog ca 150 arbetstimmar...

Ha det gott och Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • CIMG2096_edited.JPG
    CIMG2096_edited.JPG
    296,1 KB · Visningar: 15

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Måndag igen och dags att hoppa på motorn igen. Vilat under helgen pga mycket hosta men nu så….
Monterat några rör till olja och vatten samt paketet med insprutningspump, oljepump och övriga aggregat. Trots komplett packningssats så fattas det en del o-ringar men efter lite rotande i egna lådor så fixade det sig ändå.
Kan snart inte göra mera med själva blocket så nu återstår det att fixa toppen. Tyckte den såg fi n ut vid demonteringen men tror att blir särtagning rengöring och ev slipning av ventiler och ventilsäten, Synd att inte fixa detta samtidigt.
Håller också på med att ordna en motorbock för provkörning av motor innan den monteras i bilen Skulle vara snöpligt om det fanns någon läcka eller dyl och motorn sitter i bilen.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.....
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 9 jan 2012 004.jpg
    9 jan 2012 004.jpg
    3,5 MB · Visningar: 22
  • 9 jan 2012 002   1.jpg
    9 jan 2012 002 1.jpg
    3,6 MB · Visningar: 19

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hängt på det sista som nu är möjligt före toppens montering. Bland annar så satte jag dit servopumpen med tillhörande rör, bränslepumpen och lite annat smått o gott.
Sedan till cylinderlocket. Började demontera det för att se hur allt ser ut. Kan bara konstatera att ta bort allt och rengöra-slipa ventiler, kontrollera toppens planhet, justera in nytt rätt ventilspel som tyvärr är lite pickligt pga att dessa justeras med brickor i olika tjocklekar och för att slippa demontera kamaxeln vid varje justering så krävs det ett specialverktyg. Med hjälp av detta verktyg trycker ihop ventilfjädern med lyftare och kan sedan byta justerbricka. Skall maila min tyska kontakt imorgon med förfrågan om ettt sådant verktyg.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..........
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 10 jan 2012 001   1.jpg
    10 jan 2012 001 1.jpg
    3,4 MB · Visningar: 17
  • 10 jan 2012 003   2.jpg
    10 jan 2012 003 2.jpg
    3,5 MB · Visningar: 21
  • 10 jan 2012 006   3.jpg
    10 jan 2012 006 3.jpg
    3,5 MB · Visningar: 19
  • 10 jan 2012 007   4.jpg
    10 jan 2012 007 4.jpg
    3,5 MB · Visningar: 19
  • 10 jan 2012 008   5.jpg
    10 jan 2012 008 5.jpg
    3,4 MB · Visningar: 16

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Intressanta bilder du lägger ut. Jag studerar dem noga och har faktiskt lärt mig en sak. Att jag skall ge f. i motorn. Skicka den till Bror om den behöver en genomgång.

Ha de! Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Dagens jobb var att demontera allt på cylinderlocket för att på måndag lämna det och en del annat på glasblästring i Viksjö Järfälla.
Kunde inte låna något verktyg för att demontera ventiler-fjädrar så jag fick bli min egen lyckas smed.
Gned lite på geniknölen och kom på att jag enkelt kunde göra detta verktyg själv. Sagt och gjort och vips var ventilerna borta. Förundras lite över slitaget på denna motor. Syns knappt på ventilerna att de jobbat och detsamma gällde ju för cylinderfodren. Inget nämnvärt slitage.
Rengjort ventiler från lite sot och koksrester, mätt ventilernas skaftdiameter och konstaterar att allt är OK.
Efter glasblästringen skall toppen till min lilla mek.verkstad i Spånga för att borra ur ett par avdragna pinnbultar som jag inte själv lyckas ta bort trots vild värmning med svetsen. Nu blir det radikala grepp och kanske Heli-coil insats.
Skall nu bara beställa resterande delar till detta spektakel och det är alla gummislangar, motorfästen och koppling.
Finner när jag nu byter från Peugeots motor till Fiat så måste jag också byte bl.a gaswire, bränsleslangar mm. Skadar ju inte så är även dessa delar nya.
Hänvisar till bilden av insugskanalen där det verkar vara någon sorts rotor för att få rotation på insugsluften. Någon som vet något om det?
Imorgon blir det hobbyjobb med den gamla flakmopeden som legat i väntan på bättre tider :msn_clock::msn_wink:

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..............
Trevlig Helg.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 14  jan 2012 003   A.jpg
    14 jan 2012 003 A.jpg
    3,5 MB · Visningar: 9
  • 14  jan 2012 011   B.jpg
    14 jan 2012 011 B.jpg
    3,4 MB · Visningar: 10
  • 14  jan 2012 006   C.jpg
    14 jan 2012 006 C.jpg
    3,5 MB · Visningar: 11
  • 14  jan 2012 012   D.jpg
    14 jan 2012 012 D.jpg
    3,6 MB · Visningar: 11

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fortsatt renovering

Förundras lite över slitaget på denna motor. Syns knappt på ventilerna att de jobbat och detsamma gällde ju för cylinderfodren. Inget nämnvärt slitage.
Rengjort ventiler från lite sot och koksrester, mätt ventilernas skaftdiameter och konstaterar att .....
------------------------------------------------------------------------
Hejsan Bror, nej man blir lite fundersam på vart slitaget på äldre motorer har tagit vägen nu för tiden.
Förr när man plockade sönder en gammal Volvo-motor så skramlade ventilerna i styrningarna, tallrikarna var nernötta så det var dags för byte och i cylinderloppen så var det vändkanter så man kunde skära sig i fingertopparna när man kände efter.
Förra sommaren så tog jag bort topplocket på en BMW-sexa som gått 28.000mil och honingsreporna var fortfarande kvar i loppen.
Är det bättre matrial i motorerna eller är det bättre oljor som gör skillnaden ???

M.v.h. JANKRO.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Både och tror jag. Mera precition vid tillverkning.
Många oroas för 20 30 tusen mil på sin bil, tror att man idag kan tala om 40-50 tusen mil innan man behöver fundera på slitage förutsatt att man sköter service med oljebyten-filter etc.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

När det gäller rotor delen på insugssidan...

Inloppsventilen(insugsventilen) öppnar före övre-dödpunkt och stänger långt efter nedre-dödpunkt. Detta för att man vill utnyttja rörelseenergin hos inloppsluften för att få en så bra spolning av cylindern som möjligt. Då är det en turbulentströmning man vill ha, så sätter man fart på insugsluften med en liten rotor. Detta bidrar även till en viss del att få en bättre gasblandning i förbränningsrummet om man ej får ut alla avgaser under utloppstakten.

/Freddy
 

Bilagor

  • virvel.gif
    virvel.gif
    3,4 KB · Visningar: 913
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Både och tror jag. Mera precition vid tillverkning.
Många oroas för 20 30 tusen mil på sin bil, tror att man idag kan tala om 40-50 tusen mil innan man behöver fundera på slitage förutsatt att man sköter service med oljebyten-filter etc.

Jag har fått den informaionen att det beror på nästan allt. Bättre legeringar i material, härdningar, precision, oljor, bättre konstruktioner och inte minst bättre tillsatser i bränslet. Vidare kan jag tänka mig att det beror mycket på kallstarter. oljan förr var inte så flexibel. Här i Spanien har jag aldrig haft problemmed slitage av motorer. Min gamla Volvo 240 Diesel 90ª har nu gått 2.5 miljoner Km. När bilen var några år gamal så sprack toppen mellan ventilerna som aldrig har åtgärdats. Tyvär så gav jag bort bilen för några år sedan, men den nya ägaren är fortfarande. mycket nöjd.
Innan den hade jag en Renault Express bensin som allt gick i sönder på förutom motorn.

Idag har jag flera service bilar varav 2 är gamla Stockholms TAXI, men aldrig problem med motorerna.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Ventilen i en modern motor består exempelvis av fyra olika komponenter.
Skaftet är kolstål, ventiltallriken är en rostfri,eldfast legering, anläggningsytan är stellit och i ett hålrum i ventilen finns det Natriumkristaller som smälter vid hög temperatur och effektiviserar värmetransporten från ventiltallriken.

Ja nog har det hänt mycket som man överhuvudtaget inte reflekterar över. Var nog inte ovanligt att behöva slipa ventiler efter c:a 4000mil i en gammal motor.
Och inte att förglömma vilken gegga det samlade sig i tråg och oljekanaler.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det enklaste sättet att få bort ventilerna är att ta en gammal hylsa e d vars innerdiameter är något större än knastrens som håller ventilen i ventilbrickan.
Man centrerar hylsan över knastren och sedan klappar man till hylsan med en hammare.
Då lossnar knastren och hoppar upp i hylsan. Inga andra specialverktyg behövs.
Kan kan ske vara bra att veta till nästa gång.
Det går dock inte att montera knastren genom att reversera denna metod.
:msn_laugh:
//W
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja den gamla metoden känner jag till men ville ha ett verktyg så att det enkelt går att återmontera dessa knaster. Tillverkade en hävarmshistoria och kapade ur en 35 mm hylsa som passade perfekt för detta. Använde en magnet att ta bort knasterna med. Enkelt.
Har gott om plats att med hjälp av denna hylsa återmontera knasterna när det är dags
Hälsningar Bror
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Gjorde ett verktyg för många år sedan när jag skulle byta ventiltätningar på en Ford med överliggande kam.

Såg ut som en stämgaffel. La den över ventilbrickan och under kammen. Ett litet knyck och knastren kunde plockas bort. Givetvis fick man först låsa kolven mot ventilen med ett mellanlägg. Samma verktyg för återmontering.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Håkan,
ungerfär så ser orginalverktyget ut. Ringde runt för att ev. låna ett sådant men ingen ville låna ut det. Ett liknande verktyg används också om och när man byter justeringsbrickor för ventilspelet.
Kunde beställa verktyget men med en leveranstid på 2-3 veckor så kroknade jag.
Ha det gott.
Hälsningar Bror
 
Toppen