• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortkörning

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Ja det var ju en reklamfilm och de flesta olyckorna sker inte den en 100% smäll rakt framifrån .

Volvo 740/760/940/960 är totalt kass när det gäller krock med 50% mot en annan bil och mera livsfarlig över 70 km/h .
Tur inte många verkar veta om detta .
Nu får du väl ge dig Bengt-Åke, vad har du för seriöst underlag/kunskap för ditt generella uttalande! Du antyder att de Volvobilar som du pekar ut skulle vara sämre än jämförbara konkurrenterfrån motsvarande tidsepoker i dessa avseenden?

Volvo har när dessa modeller introducerats, varit erkänt världsledande inom bilsäkerhet och är så fortfarande bland några få övriga märken! En grund för ledarskapet inom säkerhetsområdet har varit ett eget mycket kvalificerat krocklab där fö många av konkurrenterna har hyrt in sig under årens lopp för sina resp krocktester (och som info; där körs fö inte bara 50%, sidokrock, utan många fler tester inkl hastigheter)! Givetvis körs alla tester även i datorer, men de bekräftas alltid med fysiska tester i lab!

Eftersom jag projekt-, ledningsmässigt och med bra övergripande insyn ... har jobbat på Volvo under ett 20-tal år bla med samtliga dessa bilmodeller som du pekar ut så kan man undra vad du besitter för för info och varifrån?
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Fortkörning

Nu får du väl ge dig Bengt-Åke, vad har du för seriöst underlag/kunskap för ditt generella uttalande! Du antyder att de Volvobilar som du pekar ut skulle vara sämre än jämförbara konkurrenterfrån motsvarande tidsepoker i dessa avseenden som du pekar ut än andra kunkurrenter?

Volvo har när dessa modeller introducerats, varit erkänt världsledande inom bilsäkerhet och är så fortfarande bland några få övriga märken! En grund för ledarskapet inom säkerhetsområdet har varit ett eget mycket kvalificerat krocklab där fö många av konkurrenterna har hyrt in sig under årens lopp för sina resp krocktester (och som info; där körs fö inte bara 50%, sidokrock, utan många fler tester inkl hastigheter)! Givetvis körs alla tester även i datorer, men de bekräftas alltid med fysiska tester i lab!

Eftersom jag projekt-, ledningsmässigt och med bra övergripande insyn ... har jobbat på Volvo under ett 20-tal år bla med samtliga dessa bilmodeller som du pekar ut så kan man undra vad du besitter för för info och varifrån?

ja tycker att du ock broder flat mates ska tänka om,,de spelar ju ingen som helst roll vad som diskuteras på detta forum så slutar de med osämja,,om ja pratar för mej själv så söker ja en klubb med värme-gemenskap,,vi är långt därifrån,,teddi,,
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Teddi, jag avstår från att kommentara ditt inlägg men samtidigt undrar jag hur, varför och på vilken grund som du får in FlatMates i detta(?) sammanhang ..... ?
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Fortkörning

Teddi, jag avstår från att kommentara ditt inlägg men samtidigt undrar jag hur, varför och på vilken grund som du får in FlatMates i detta(?) sammanhang ..... ?

plocka bort flat mates,, så ger du mej en kommentar,,ja tror vi e många som lessnat på dessa dj-vla övertramp,,
det handlar inte om detta sammanhang,,
backa tillbaka,,läs,,va som helst,, ja har många kommentarer,,men inte här,, någon annanstans,, förslag??
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Nu får du väl ge dig Bengt-Åke, vad har du för seriöst underlag/kunskap för ditt generella uttalande! Du antyder att de Volvobilar som du pekar ut skulle vara sämre än jämförbara konkurrenterfrån motsvarande tidsepoker i dessa avseenden?

Volvo har när dessa modeller introducerats, varit erkänt världsledande inom bilsäkerhet och är så fortfarande bland några få övriga märken! En grund för ledarskapet inom säkerhetsområdet har varit ett eget mycket kvalificerat krocklab där fö många av konkurrenterna har hyrt in sig under årens lopp för sina resp krocktester (och som info; där körs fö inte bara 50%, sidokrock, utan många fler tester inkl hastigheter)! Givetvis körs alla tester även i datorer, men de bekräftas alltid med fysiska tester i lab!

Eftersom jag projekt-, ledningsmässigt och med bra övergripande insyn ... har jobbat på Volvo under ett 20-tal år bla med samtliga dessa bilmodeller som du pekar ut så kan man undra vad du besitter för för info och varifrån?

Det jag menade var i jämförelse med andra bilar och i detta fallet nyare bilar .

Titta på hur den klarar sig i en 50%-50% mot små bilen Renault Modus : Renaulten kör ju nästan rakt in i kupén på Volvon eller finns det något i filmen som är fejk ?


‪Fifth Gear - Renault Modus vs Volvo 940 crash test‬‏ - YouTube

Sen var det väl även någon modell som gick av på mitten eller ?

Sorry om jag trampade dej på tårna .

Redigerad pga. T9 i Iphonen .
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fortkörning

Intressant (reklam-)klipp i ditt senaste inlägg Bengt-Åke, men naturligtvis inte rättvisande att jämföra helt olika generationer av bilar.
Man törs kanske ändå skjutsa barnbarnen i en liten bil?

aake
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Fortkörning

Du har nog helt rätt, kortast möjliga tid på den farliga platsen måste vara det ultimata.

:twitcy::twitcy:

sven-A
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fortkörning

Den här tråden blir bara tråkigare och tråkigare! Jag har skrivit det förr, finns det inga här som tycker det är kul att köra fordon? Jag tycker för min del att allt från en åkgräsklippare och uppåt är kul att köra. Så, gräsklippare, moped, personbil, sportvagn husbil, lastbil, båt, och det svåraste och mest krävande, en potent motorcykel där kravet på närvaro i varje stund är nära 100% ,om det skall fungera bra på en kurvig väg! Nästan allt som har motor på sig är kul!!! F.ö. anser jag att allt "lekande" med olika fordon har gjort mej till en betydligt bättre förare, med bättre förutseende och koncentration på körandet och med bättre kontroll över fordonet om det väl kör ihop sig t.ex. i halka!
Nu får ni gärna skälla på mej en stund! :) :D
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Hör dö du Montiall det vet Du väl att alla kör lika bra, särskilt dom som kör dåligt.
Enda undantaget är backa med släp.
I min bekantskapskrets räknas oförmåga att backa med släp, som en betydligt allvarligare störning en t.ex dyslexi.:D:D
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fortkörning

Montreal
Håller med dig i vad du skriver man blir säkert en bättre förare om man tycker det är kul och inspirerande att köra fort. Faran är att man lätt hamnar nära gränsen för vad som är möjligt och då kan det gå illa, titta på alla dessa singelolyckor med mc. Jag vet hur lätt det är att gå över gränsen och för min del hör jag till dom "som inte borde varit här" som det heter i reklamen för hjärtforskningen. Jag har överskridit gränser och haft tur. Tyvärr har man ju inte tur jämt oavsett hur duktig man är.
Åke
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Fortkörning

Den här tråden blir bara tråkigare och tråkigare! Jag har skrivit det förr, finns det inga här som tycker det är kul att köra fordon? Jag tycker för min del att allt från en åkgräsklippare och uppåt är kul att köra. Så, gräsklippare, moped, personbil, sportvagn husbil, lastbil, båt, och det svåraste och mest krävande, en potent motorcykel där kravet på närvaro i varje stund är nära 100% om det skall fungera bra på en kurvig väg! Nästan allt som har motor på sig är kul!!! F.ö. anser jag att allt "lekande" med olika fordon har gjort mej till en betydligt bättre förare, med bättre förutseende och koncentration på körandet och med bättre kontroll över fordonet om det väl kör ihop sig t.ex. i halka!
Nu får ni gärna skälla på mej en stund! :) :D

Du får ju vara glad du då att du hann bli en duktig förare, alla hinner inte bli det. Det slutar allt för ofta på kyrkogården för de som "leker".
Man ska ju vara medveten om faran med alla oerfarna förare, äldre som inte hänger med då det börjar gå allt för fort runt dom, dom behöver inte vara dåliga förare för det, de kanske håller hastigheten bara. Men rätt var det är står någon av dessa i vägen för oss duktiga förare.
Jag räknar mig dit, jag har kört yrkesmässigt i alla kategorierna.

Men jag håller med dig till en viss del, överlever man lekandet så måste man väl ha lärt sig något av de misstag man gjort under lek.

sven-A
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fortkörning

Framförandet av fordon som vilken annan idrott som helst. Med det menar jag att övning ger färdighet och bibehållande av kompetens. Att köra fort som tusan rakt fram klarar vem som helst av.

Det som är det viktigaste är de reflexmässiga beteenden man bara kan få av övning. Det så kallade muskelminnet. Kroppen handlar innan du hunnit fundera vad du skall göra.
För att bli trygg i detta måste man öva och öva.... sen när det väl sitter där så måste kompetensen underhållas för att inte avta.

Det är när det oförutsedda och plötsliga inträffar vi måste reagera rätt samt ha en varseblivning som är baserad på egna och andras erfarenheter.

Men sen är det charmiga i kråksången att alla, i synnerhet män, vet minsann hur man kör fordon. frågar du 100 män hur man kör på bäst sätt får du 99 olika svar ( 2 borde vara överens :wink: )

Alla lägger vi oss till med olika olater och falska ingivelser när vi börjar få rutin i framförandet.

Och sen en liten egen teori. Är man en framgångsrik rally eller banåkare kan det i vardagstrafiken nog vara till last då man lättare tappar koncentrationen för stimulansen och anspänningen är låg "det är ju så enkelt".
Men när det väl uppkommer en situation som kräver en reflexinsats är denne chaufför långt mycket bättre än "Svensson".... Risken kan ju dock vara att situationen uppkommit pga dålig koncentration.

/Jimbo
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fortkörning

Bilsporten skiljer sig från de flesta andra sporter såtillvida att de allra "bästa" eller "skickligaste" dör eller blir svårt skadade! Otaliga "stjärnor" har strukit med under årens lopp. T.o.m. lilla Sverige finns med i detta sammanhang. Bonnier, Pettersson, Bräck m.fl. Det är möjligt att det dör folk även bland de mindre kända förarna men att det inte uppmärksammas på samma sätt av media. Hur som helst så vet jag ingen annan sport där "manfallet" är lika stort, inte ens boxning!

Möjligen skulle bilsportmänniskorna ha någon sorts märkning på sina bilar när dom rör sig i trafiken på allmän väg så att vanligt folk skulle kunna väja undan och skydda sig mot deras framfart, till undvikande av olycka! :D

Jappe
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Intressant (reklam-)klipp i ditt senaste inlägg Bengt-Åke, men naturligtvis inte rättvisande att jämföra helt olika generationer av bilar.
Man törs kanske ändå skjutsa barnbarnen i en liten bil?

aake

Efter 4 dagar i vildmarken ;) ... Nä det är kanske inte rättvist att jämföra olika generationer bilar men faktum är ju att gamla bilar möter ju nya bilar och då kan ju detta hända .
Hoppas att jag nu inte gjort någon sur pga. detta men gamla bilar möter nya bilar .
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Bilsporten skiljer sig från de flesta andra sporter såtillvida att de allra "bästa" eller "skickligaste" dör eller blir svårt skadade! Otaliga "stjärnor" har strukit med under årens lopp. T.o.m. lilla Sverige finns med i detta sammanhang. Bonnier, Pettersson, Bräck m.fl. Det är möjligt att det dör folk även bland de mindre kända förarna men att det inte uppmärksammas på samma sätt av media. Hur som helst så vet jag ingen annan sport där "manfallet" är lika stort, inte ens boxning!

Möjligen skulle bilsportmänniskorna ha någon sorts märkning på sina bilar när dom rör sig i trafiken på allmän väg så att vanligt folk skulle kunna väja undan och skydda sig mot deras framfart, till undvikande av olycka! :D

Jappe

Jappe, Jag känner inte igen dig.
vad är det som har hänt?

Sista tiden har du kommit med en hel del mycket fördomsfulla och svepande generaliseringar helt utan någon koppling till fakta och verklighet bara för att i nästa sekund i andra ämnen länka till diverse seriösa rapporter och statistik.

Och jag som alltid trott att du har huvudet på skaft;)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fortkörning

Ja Roger 67, du har rätt! Dags för skärpning! Jag har bidragit till att det har blivit lite tråkig stämning på forumet ibland på sistone. Jag har fått påpekanden om att detta i första hand är ett husbilsforum och vill man dryfta frågor som ligger utanför den sfären så bör man åtminstone sänka profilen och inte bli för aggressiv om man skulle välja att ge sig in i debatten.

Visserligen är gubbar kända för att bli lite griniga på gamla dar men eftersom tonen här på HBK i grunden är mycket trivsam och positiv så ska jag försöka ändra mig! Jag skyller på min nya medicin som har ökat min lungkapacitet signifikativt och fått igång både det ena och andra i kröppen men nu har jag ju upptäckt biverkningarna så i fortsättningen ska jag tänka mig för både en och två gånger innan jag skriver något negativt här! Jag ska hålla mig lugn, jag ska hålla mig lugn.....

Förlåt!

Jappe
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Äh, så farligt tycker jag inte att det är.
Själv har jag inget emot när det blåser lite. Det är bara kul.
Vi är ju alla här så pass vuxna så nog skall vi kunna ha olika uppfattningar om saker och ting utan att vi börjar tjura.

Och det är klart att vi skall klaga och gnälla. Det sitter djupt i våra gener att aldrig vara nöjda och det är också det som hela tiden får oss att gå framåt.
Fast det underlättar ju förstås om kritiken och "sågningarna" backas upp med lite saklighet och fakta. Annars får man lätt en känsla av det bara är bitterheten som talar;).
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.890
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fortkörning

Med statistik kan det mesta vinklas

Säg, att av 10 dödsolyckor i trafiken orsakas 3 av berusade personer.
Det betyder att 7 var nyktra, är det säkrare att vara berusad?


Kenny Bräck lever väl fortfarande vad jag vet.

Fan Olle. På mitt jobb söker vi med ljus och lykta efter duktiga analytiker. Dvs förmåga att förädla statistik och information till nyckeltal och trender. Söker du den tjänsten får du använda mig som referens! :)

Krister N
 
Toppen