• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortkörning

F

F.d. 5322

Guest
Sitter och tittar på Road Wars på TV. En engelsk polisdokumentär för er som inte känner till programmet.
Där påstår man att det sker 250 000 olyckor i England, p g a fortkörning.
Frågan jag osökt kom att tänka på; Hur vet man det?
Någon som vet hur man gör för att beräkna detta påstående? Det finns ju även liknande siffror i Sverige.

Faktum är ju trots allt, att jag måste vara på exakt rätt ställe - eller fel ställe om man så vill - vid en given tidpunkt, för att en olycka ska hända. Kör jag då lite fortare, så hinner jag ju "förbi" platsen. :rolleyes:

Ett exempel: I vintras var jag en av de allra närmaste gångerna jag någonsin varit, att köra på en älg. Det var så pass nära, att jag faktiskt vände och kollade i snön att den inte hade ramlat. Självklart kollade jag även bilen så det inte fanns något märke efter en "baktass" i lacken.
Hade jag kört lite fortare, så hade ju inte älgen hunnit fram. :rolleyes:

Ju fortare jag kör, desto kortare tid är jag dessutom på vägen. :cool:

(Uj! Nu har jag kanske stuckit ut hakan för långt? )
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Troligen vet de att det gick för fort (vittnen, bromsstreckor, skador på fordonen). Och om det har gått får fort, så antar de att det var just det som var orsaken.

Typiskt felaktigt sätt att behandla statistik. Det kan säkert finnas något självmord bland de där siffrorna. Och det beror ju inte på hastigheten utan tvärtom är det hastigheten som beror på självmordet i så fall.

Ibland kan ju ett fordon med 5km/h för låg fart irritera andra så pass att de som irriteras är en större fara än den som kör aningen för fort.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Fortkörning

Kanske bäst att förtydliga att det sista är sagt med en stooooor glimt i ögat :D:D:D:D

(Ju fortare jag kör, desto kortare tid är jag dessutom på vägen. :cool:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fortkörning

Jo, det logiska resonemanget är riktigt men vid lägre fart har man större tidsmarginal att stanna eller väja. Men jag tvivlar också på att hastigheten är skulden till fler olyckor, endast allvarligare konsekvenser. De flesta brister nog i koncentration vid lägre hastighet, man är mer alert i 90 än 70.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Frågan är väl om olyckorna sker p.g.a. fortkörning eller för att man kört för fort...

Om man kör så fort så att man inte hinner stanna när en eventuell fara dyker upp så kan det räknas som att man kör för fort... Man har helt enkelt inte anpassat hastigheten..
Sen är det ju lätt att säga att "om hastigheten hade varit lägre hade olyckan aldrig inträffat". Det gäller ju faktiskt för 99% av alla olycker.

Statistik och propagandanissarna vet ju att välja rätt siffror och formuleringar för att få uppmärksamhet.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Fortkörning

Det finns säkert många i vårt avlånga land som kört för fort hamnat i diket, kört på något djur, på tafikstolpe, svängt för fort in på en parkering etc. etc. utan att det kommiit in i nån statistik. Själv har jag kört fast i snödriva när jag var yngre och bodde i Norrland (Fortkörning)
Morfar
icon11.gif
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Fortkörning

Jag tror att många olyckor sker när föraren sitter och pratar i sin telefon ,det skall vara förbjudet ,det blir det nog när de som bestämmer vaknar upp.
Sommar hälsningar Yngve:wideeyed:
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Det finns säkert många i vårt avlånga land som kört för fort hamnat i diket, kört på något djur, på tafikstolpe, svängt för fort in på en parkering etc. etc. utan att det kommiit in i nån statistik. Själv har jag kört fast i snödriva när jag var yngre och bodde i Norrland (Fortkörning)
Morfar
icon11.gif
Fastnade oxå i en snödriva på grund av att jag körde för sakta :wink:
bosse b
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fortkörning

Måste berätta om en händelse för ett antal år sedan när en bekant som är trafiklärare upplevde att hade dom kört fortare kanske det aldrig hade hänt. Han var på väg ut på Norrtäljevägen för att träna motorvägskörning med en 18-årig flicka när han uppmärksammar en bil i backspegeln som närmar sig bakifrån i hög fart, vinglande från den ena sidan till den andra i båda körfälten. Han uppmanar eleven att öka farten för att försöka hinna av motorvägen vid Viggbyholmsavfarten, han hade inte själv gas på sitt dubbelkommando så han kunde öka farten tillräckligt varför upphinnande bilen kör på dom bakifrån strax innan avfarten. Bilen rullar elva varv nedför en slänt precis innan avfarten och när den stannat på rätt köl, båda oskadade och dom tittar på varandra i bilen säger min kompis "Tack gode gud" och eleven säger " Behöver jag betala för den här lektionen?" Rattfylleristen som kört på dom blev fasthållen av andra trafikanter tills polisen kom.
Åke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fortkörning

Jag upplever inte att folk kör för fort förutom långtradarna på E6 genom Bohuslän. Däremot ser man dagligen incidenter med ovana förare i semestertrafiken. Vänstersvängar på olämpliga ställen, mobilprat och underlåtenhet att använda blinkers tillhör de vanligaste.

Jag ser också dagligen att vajerräckena på bl.a. E6 har blivit påkörda, undrar av vilken orsak, onykterhet eller trötthet?
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Fortkörning

Här har redovisats en del undantag som bekräftar regeln: Farten dödar!

http://www.ntf.se/laddaner/pdf/myter o sanningar hastighet.pdf

Jappe

Tyvärr ger deras info egentligen inte svar på min initiala fråga.
Att man har mindre reaktionssträcka och allt det där med högre hastighet, är logiskt. Men OM man kört fortare, kanske man inte hade behövt reagera,för man hade redan varit förbi faran ifråga. :oops:

Räknade ut en gång, att jag har sparat ungefär 2 500 timmar på att köra för fort. Det är väl en årsarbetstid ungefär? ;)

Nä - jag vill inte provocera allt för mycket. Men visst finns det en poäng i min inledande frågeställning?
Jag var egentligen bara nyfiken på hur man får fram siffran 250 000 och motsvarande i Sverige? :confused:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Jo det stämmer ju att man är på vägen kortare tid om man kör fortare och sen kan man ju även säga även om jag kör kör i 80 på 90 väg och är trött eller har allmänt dålig reaktionshastighet eller fipplar med annat så händer det ju lika illa en smäll om man är på fel ställe vid fel tidpunkt .

Dom gångerna som jag kört på rådjur och blivit rammad av rattfyllo så har jag inte ens hållit tillåtna hastighet medans dom gångerna som jag kört för fort har inget hänt (än) men skulle det hända något då blir ju skadorna större .

Jag tror att många olyckor beror på att föraren inte "kör" bil utan pillar med annat under färden .
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Hej Lasse & Mia,
Betr din fråga så är den är inte helt enkel att besvara men avancerad kunskap i bla statistik och riskanalys utgör en förutsättning för seriös framtagning och redovisning av underlag. Motsvarande metoder/tänkande används inom bil- & motorkonstruktion, krocktester, brobyggnation, flygsäkerhet, mm - där accepteras metoderna, varför då tvivla på just hastigheters riskpåverkan … vid bilkörning?

Faktum är att med högre fart hinner du ”uppsöka” fler risksituationer/exakta riskplatser på din kortare körtid. Alla är vi normaltrafikanter på våra allmänna vägar som jag ser det (samma regler för alla), de som vill tävla(?) och känner sig som ”bättre” förare än andra kan med fördel ”roa” sig på avlysta tävlingsbanor.

De som inte tror på fartens inverkan på människor och fordon, om nu något händer, rekommenderas ett besök med info på ex Volvos krocklabb i Göteborg – där får man fartens inverkan klar för sig (= en ruskig upplevelse)!

Övrigt, en normal årsarbetstid i Sverige brukar ligga mellan 1600 – 1800 tim!
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Fortkörning

Allt det där med att skadorna blir värre, tiden att reagera och agera vid en eventuell situation med en högre hastighet, köper jag rakt av!
Det råder ingen tvekan om att det är så. MEN - jag har svårt att acceptera att det är den höga hastigheten som placerar mig på fel plats vid fel tidpunkt.
Jag vet inte om jag ska tro på en "Högre Makt", ödet eller otur.

Förr var det populärt att säga: Man ska inte köra fortare än man kan stanna!
Jag har cyklat över ett djur! Jag vet inte vad det var för ett djur. Såg något grått hoppa ut från gräset, hann få undan framhjulet men körde över det lilla livet med bakhjulet och min tyngd givetvis. Den skrek så innerligt hjärtskärande den lilla stackaren innan det försvann den andra sidan vägen. Jag hade kanske en hastighet av fem km/h.

Stanna hinner man sällan. Mycket, mycket sällan.
Däremot har faktiskt en högre fart räddat åtminstone mig, från olyckor. Jag hinner undan vid ett möte på ett skymt krön, eller vad det nu är, vilket jag inte hade gjort om jag kört saktare. Nu menar jag inte "överljudsfart" utan mer en "normalt" högre fart. (hmmm - det lät kryptiskt,det där :confused::oops:)

Håller med Bengt-Åke helt och fullt: Att man pillar med annat istället för att köra bil.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

- jag har svårt att acceptera att det är den höga hastigheten som placerar mig på fel plats vid fel tidpunkt.
Jag vet inte om jag ska tro på en "Högre Makt", ödet eller otur.

Stanna hinner man sällan. Mycket, mycket sällan.
Däremot har faktiskt en högre fart räddat åtminstone mig, från olyckor. Jag hinner undan vid ett möte på ett skymt krön, eller vad det nu är, vilket jag inte hade gjort om jag kört saktare.
Snälla Lasse & Mia, jag är helt övertygad om att du bara provocerar/skojar till det men det du skriver är ytterst deprimerande och olyckligt för det trafiksäkerhetsarbete som trots allt bedrivs för dyra pengar! Du gör mig lite orolig med att det kanske finns fordonsförare som faktiskt tänker och handlar som du beskriver i dina inlägg, hemska tanke man kan ju aldrig veta?!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fortkörning

Jag vill inte argumentera för att höja fartgränserna men när USA för ganska många år sedan höjde från 55 till 65 miles/h på vissa vägar så minskade olyckorna. Man tror att det berodde på att trafikanterna ägnade mer koncentration åt bilkörningen. Höjde inte danskarna gränsen på motorväg (130) av samma anledning?
 
Toppen