F
F.d. 5322
Guest
Sitter och tittar på Road Wars på TV. En engelsk polisdokumentär för er som inte känner till programmet.
Där påstår man att det sker 250 000 olyckor i England, p g a fortkörning.
Frågan jag osökt kom att tänka på; Hur vet man det?
Någon som vet hur man gör för att beräkna detta påstående? Det finns ju även liknande siffror i Sverige.
Faktum är ju trots allt, att jag måste vara på exakt rätt ställe - eller fel ställe om man så vill - vid en given tidpunkt, för att en olycka ska hända. Kör jag då lite fortare, så hinner jag ju "förbi" platsen.
Ett exempel: I vintras var jag en av de allra närmaste gångerna jag någonsin varit, att köra på en älg. Det var så pass nära, att jag faktiskt vände och kollade i snön att den inte hade ramlat. Självklart kollade jag även bilen så det inte fanns något märke efter en "baktass" i lacken.
Hade jag kört lite fortare, så hade ju inte älgen hunnit fram.
Ju fortare jag kör, desto kortare tid är jag dessutom på vägen.
(Uj! Nu har jag kanske stuckit ut hakan för långt? )
Där påstår man att det sker 250 000 olyckor i England, p g a fortkörning.
Frågan jag osökt kom att tänka på; Hur vet man det?
Någon som vet hur man gör för att beräkna detta påstående? Det finns ju även liknande siffror i Sverige.
Faktum är ju trots allt, att jag måste vara på exakt rätt ställe - eller fel ställe om man så vill - vid en given tidpunkt, för att en olycka ska hända. Kör jag då lite fortare, så hinner jag ju "förbi" platsen.
Ett exempel: I vintras var jag en av de allra närmaste gångerna jag någonsin varit, att köra på en älg. Det var så pass nära, att jag faktiskt vände och kollade i snön att den inte hade ramlat. Självklart kollade jag även bilen så det inte fanns något märke efter en "baktass" i lacken.
Hade jag kört lite fortare, så hade ju inte älgen hunnit fram.
Ju fortare jag kör, desto kortare tid är jag dessutom på vägen.
(Uj! Nu har jag kanske stuckit ut hakan för långt? )