• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortkörning

F

F.d. 55256

Guest
Sv: Fortkörning

Hoppas verkligen att tanken på att köra fortare för att " komma förbi " en eventuell olycka bara är till för att provocera fram reaktioner. Är det allvarligt menat hoppas jag att fortkörningen resulterar i en indragning av körkortet. Att farten dödar är så klarlagt att det inte behöver någon diskussion. Att hålla fartgränser och avstånd med koncentration på bilkörningen utan att "fippla" med telefon gps och annat störande i den hastighet som är laglig på vägen ifråga höjer överlevnadsprocenten med ganska många procent. Det som jag upplever som ett sort problem är att det ska vara så svårt att få fram informationen om att hålla avståndet. Allt för många olyckor sker på grund av att avståndet är för kort i förhållande till hastigheten.
Ove.G
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Fortkörning

Relax: Jag vill inte kalla det "provocera" men jag kan gå med på att jag ställer frågan på sin spets.
Så länge jag inte sett kristallkulan man måste ha, när man påstår att en kvarts miljon olyckor inte skulle hända, om alla höll hastigheten, har jag väldigt svårt att tro på den typen av statistik.

Det är faktiskt helt sant att jag har lyckats undvika olyckor p g a eller kanske tack vare, att jag kört lite fortare. Jag har även lyckats minimera skadorna av samma anledning, under tävling.
Men som jag brukar säga: Man kan se allt från två sidor. Hade jag t ex inte kört alls, så hade det inte ens varit nära. Eller om jag börjat köra lite tidigare. Eller kanske lite senare. Eller...

Men som jag sagt tidigare: NÄR det väl smäller, är hastigheten helt avgörande om hur allvarliga skadorna blir!

Anders: Jag anser, precis som du, att en lite högre hastighet håller en mer skärpt. Vi har två identiska vägar i vår närhet. Den ena har 80 och den andra har 90 av någon underlig anledning. Båda är raka och breda.
Jag kan inte få min kropp att bara köra 80 på 80-vägen.
Jag kanske måste söka terapi? Jag blir hypernervös! Känner mig extremt stressad! Det känns avslaget och jobbigt. Kommer på mig själv att inte titta efter vilt alls lika mycket, som när jag kör lite fortare.

Om jag får komma tillbaka till tävling igen, så är det allmänt känt bland förare, att om man slår av på tempot, så ökar risken för att åka av vägen.
Kan bara förklara det med att man även släpper på skärpan.
Har faktiskt egen erfarenhet av detta fenomen.
Låg bra till i en tävling. Två sträckor kvar. Släppte av lite på tempot för att komma i mål. Hamnade snett efter ett lyft och hoppade in i en gran. Vi ramlade från 2:a plats till tionde.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fortkörning

Lasse! Tävlingskörning med bil har väl i stort sett ingenting med vanlig landsvägskörning att göra. "Öst är öst och väst är väst". Jag hoppas ingen tror att man blir bättre bilförare bara för att man har lekt på tävlingsbanor. Den sortens skicklighet man kan "glänsa med" på banan är inte intressant på landsväg, snarare tvärtom! Du säger ju själv att du har svårt att att hålla hastighetsgränserna eftersom du tycker dom är fel satta! Någon sorts terapi kanske skulle få dig att lugna ner dig på landsväg! Vill du leka och ha kul med bilen bör du göra det på tävlingsbanan och bara där, tycker jag i all ödmjukhet!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Fortkörning

Ja du Jappe, min vän. Något man lär sig under tävling är:
Att ALDRIG ge upp hur illa det än ser ut!
Att ALDRIG sluta jobba med bilen förrän den står still!
Att ALDRIG bromsa för länge utan istället försöka "köra runt" problemet!
Att ALLTID försöka begränsa skadorna så mycket det går, när man inte klarar det på nåt annat sätt!
Något jag tror att trafiksäkerheten skulle må bra av, om det var fler som gjorde.
Denna kunskapp har räddat mig och mina medtrafikanter mer än en gång.
(OBS ingen kritik mot någon av er!)

Därmed avslutar jag för min del, denna lilla tråd med att be er, som jag eventuellt har retat eller provocerat, om ursäkt!
Från början var bara tanken att om en olycka ska hända, är det mer än en faktor som måste spela in. Tidpunkt och precis "rätt" hastighet är två av dessa.
Som jag ser det i alla fall.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Lasse! Tävlingskörning med bil har väl i stort sett ingenting med vanlig landsvägskörning att göra. "Öst är öst och väst är väst". Jag hoppas ingen tror att man blir bättre bilförare bara för att man har lekt på tävlingsbanor. Den sortens skicklighet man kan "glänsa med" på banan är inte intressant på landsväg,snarare tvärtom! Du säger ju själv att du har svårt att att hålla hastighetsgränserna eftersom du tycker dom är fel satta! Någon sorts terapi kanske skulle få dig att lugna ner dig på landsväg! Vill du leka och ha kul med bilen bör du göra det på tävlingsbanan och bara där, tycker jag i all ödmjukhet!

Jappe


Ja där ser man.
Jag tror absolut att man blir en bättre förare rent tekniskt om man lärt sig att ratta bil i skog och på bana. Ganska självklart.
Vem har troligen bäst kontroll på bilen om det dyker upp en älg i snöstormen och man måste göra tex en undanmanöver?

Eller du kanske menar att alla som tävlar med bilar kör som blådårar på gatorna så summan blir ändå noll;)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fortkörning

Ja där ser man.
Jag tror absolut att man blir en bättre förare rent tekniskt om man lärt sig att ratta bil i skog och på bana. Ganska självklart.
Vem har troligen bäst kontroll på bilen om det dyker upp en älg i snöstormen och man måste göra tex en undanmanöver?

Eller du kanske menar att alla som tävlar med bilar kör som blådårar på gatorna så summan blir ändå noll;)

Jag menar att många som tävlar med bil på bana inbillar sig att dom är så infernaliskt skickliga bilförare att dom kan åsidosätta trafikreglerna och ändå klara sig bättre än genomsnittsbilisten i trafiken! Men dom glömmer ofta en sak, en mycket viktig sak: Farten dödar!

Jappe
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fortkörning

Jag umgås 100 gånger hellre med folk som har en fortåkarbakgrund (tävlingserfarenhet eller likn.) i trafikmiljö än en några sega självpåtagna hastighetspoliser som inte tycker att det är skoj att KÖRA bil.
Har du glädje med bilkörningen tror jag att man är aktiv i både uppsikt, tanke och själva den aktiva körningen.

Anders
 
F

F.d. 8332

Guest
Sv: Fortkörning

Jag hoppas att den här diskussionen rör färd med personbil och inte husbil. När vi åker med våra husbilar vill väl de allra flesta se sig omkring och och inte köra från punkt A till B på kortast tid.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fortkörning

Jag hade en Alfa för många år sedan, en bil med mycket "körglädje" i och upptäckte då att den bilen "krävde" (ungefär som kräftor kräva vissa drycker) fortkörning av sina ägare även på det allmänna vägnätet! Många av dagens personbilar är inget annat än förtäckta sportbilar och alltså på grund av "körglädjeproblemet" farliga i trafiken. Jag kan inte begripa att dessa "bomber" överhuvudtaget tillåts på våra vägar! Körglädjen kan vara så berusande, i synnerhet för 18 - 24-åringarna, att säkerheten kommer på mellanhand!

Det är inte de som kör efter trafikreglerna som orsakar olyckorna i trafiken, utan de som anser sig ha rätt att tänja på dessa regler!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fortkörning

Ja där ser man.
Jag tror absolut att man blir en bättre förare rent tekniskt om man lärt sig att ratta bil i skog och på bana. Ganska självklart.
Vem har troligen bäst kontroll på bilen om det dyker upp en älg i snöstormen och man måste göra tex en undanmanöver?

Eller du kanske menar att alla som tävlar med bilar kör som blådårar på gatorna så summan blir ändå noll;)

Jag tror att den som rättar sig efter förhållandena har bäst chans att undvika att köra på djur. Det gäller i alla väder! För mig är det inte självklart att de som använder bilen till annat än det den ursprungligen är avsedd för, nämligen person-och lasttransport på väg, är bättre skickade att klara besvärliga situationer i trafiken!

Jag menar inte att alla som tävlar med bilar kör som blådårar på gatorna, inte alla men många av dom!

För övrigt anser jag inte att bilsport är en sport för människor, möjligen för motorer! :D

Husvagnsrally är ju rätt kul, förståss!

Jappe
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Fortkörning

För övrigt anser jag inte att bilsport är en sport för människor, möjligen för motorer! :D

Jappe


ja håller med dej jappe,,

tänk den sista bensinransoneringen i sverige,,nån gång på 70-talet va de väl,,

man försökte kopiera:) ransoneringskupongerna,,,samtidigt som dom körde sönder värmlandsskogarna i ett rally,,

då om någonsin undrar man hur de e ställt med terrängkörningslagen??:)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fortkörning

Håller med Jappe i det han skriver. Bilen är ett transportsredskap och i trafikmiljön oavsett motorstyrka eller förarkompetens gäller trafikens lagar och för att klara av dom krävs det mognad. På tävlingsbanan gäller banans lagar.
Åke
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Jag hoppas att den här diskussionen rör färd med personbil och inte husbil. När vi åker med våra husbilar vill väl de allra flesta se sig omkring och och inte köra från punkt A till B på kortast tid.

Stämmer bra det!
Så här funkar det för mig:

Husbilen - kör alltid lugnt
Bruksbilen - kör oftast lugnt
Sommarbilen - kör ibland lugnt
MC (har ingen för dagen) - kör (nästan) aldrig lungt :D

;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Jag menar inte att alla som tävlar med bilar kör som blådårar på gatorna, inte alla men många av dom!

Jappe

Den största utmaningen med dessa diskussioner är ju helt klart allas vårt mixtrande mellan antaganden, generaliseringar, gissningar, flummig statistik och bekväma ståndpunkter när vi står där, inmålade i våra hörn..

Samtidigt är det ju det som håller dessa intressanta och utvecklande brasor vid liv
:D
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fortkörning

Jag menar att många som tävlar med bil på bana inbillar sig att dom är så infernaliskt skickliga bilförare att dom kan åsidosätta trafikreglerna och ändå klara sig bättre än genomsnittsbilisten i trafiken! Men dom glömmer ofta en sak, en mycket viktig sak: Farten dödar!

Jappe

För att lägga in lite humoristisk fakta i tråden.....

Det är inte farten som dödar........det är sättet du stannar på :wub:
(eller som forskare uttrycker det, Det plötsliga stoppet)

Vid ett direkt stopp så är 70 km/h den avgörande hastigheten. Över det spelar det ingen roll. Våra inre organ fortsätter i färdriktningen då kroppens "skal" hålls kvar av bältet. Vi krossas invärtes och förblöder etc.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fortkörning

Volvo hade en reklamfilm för många år sedan när 740-serien kom som visade vad som hände när en 740 kördes rakt ner i gatan från taket på ett höghus. Enligt Volvo motsvarade stoppet mot marken en frontalkollision i 70km/tim och det skulle föraren överleva.
Åke
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fortkörning

Alla bilfabrikanter bygger numer sk deformationszoner i bilen för att få så mjuk retardation som möjligt innan det tar helt stopp för att få ner den kritiska hastigheten eller det "plötsliga stoppet"
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning

Volvo hade en reklamfilm för många år sedan när 740-serien kom som visade vad som hände när en 740 kördes rakt ner i gatan från taket på ett höghus. Enligt Volvo motsvarade stoppet mot marken en frontalkollision i 70km/tim och det skulle föraren överleva.
Åke

Ja det var ju en reklamfilm och de flesta olyckorna sker inte med en 100% smäll rakt framifrån .

Volvo 740/760/940/960 är totalt kass när det gäller krock med 50% mot en annan bil och nästan livsfarlig över 70 km/h .
Tur inte många verkar veta om detta .
 
Senast ändrad:
Toppen