• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fordonsskatt

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: fordonsskatt

Om alla resonerar på det viset blir klimathotet ett faktum!
Till att börja med så är klimatförändringen ett faktum, med eller utan vårt lilla bidrag. Vad den snabba förändringen beror på vet ingen säkert, men det är väldigt förenklat att påstå att allt bero på oss människor. Där finns det röster att hämta inför val och pengar att tjäna för domedagsprofeterna. Faktum är också att vi i Sverige, om vi vill behålla arbetsplatser, fortsättningsvis bidrager till klimatförändringen. Vill vi ändra på detta behöver vi bara "annulera" oss, dvs försvinna från Jorden. Varje individ bidra, genom att finnas till, till klimatförändringen. Valet är ditt!
:yes:
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

Om jag räknat rätt betyder det att skatten för min husbil sjunker från 6734 till 6158, eller i reda siffror med 576 kronor. Den nya formeln kommer, enligt Transportstyrelsen, att börja användas samtidigt som bonus - malus-systemet börjar gälla.

I så fall får man tacka!

Ajdå det var inte bra!? Höjd fordonsskatt ska ju rädda oss från klimathotet enligt vissa här.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: fordonsskatt

Fordonsskatt och bränsleskatt kan vara betungande beroende på hur länge bilen är påställd och hur långt vi kör men är ändå försumbar i jämförelse med engångsskatten (momsen) som lätt uppgår till 150-200 tusen kr för en ny bil.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: fordonsskatt

Den nuvarande beräkningsformeln ger för min husbil
(((219-111)*22)+360)*2,37+250 = 6 734

och den nya
((219-95)*22)+360+(12,88* 219)+250 = 6 158

Om jag räknat rätt betyder det att skatten för min husbil sjunker från 6734 till 6158, eller i reda siffror med 576 kronor. Den nya formeln kommer, enligt Transportstyrelsen, att börja användas samtidigt som bonus - malus-systemet börjar gälla.

I så fall får man tacka!
Hoppsan vart tog ditt miljötänkande vägen som du braverat med ska inte ALLA vara med och bidraga eller ????????
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: fordonsskatt

Fordonsskatt och bränsleskatt kan vara betungande beroende på hur länge bilen är påställd och hur långt vi kör men är ändå försumbar i jämförelse med engångsskatten (momsen) som lätt uppgår till 150-200 tusen kr för en ny bil.
Påställd eller inte är upp till var och en EFTER själva köpet! Det bestämmer man själv, eller hur?
Moms/engångsskatt är också en STOR post upp till var och en och handlar om vad vi är villiga att betala för (engångskostnad).
Fordonskatt däremot är något som förföljer en livet ut, vare sig vi vill eller inte. Inget fel i att alla ska bidra till gemenskapet, men det skall åtminstone vara RÄTTVIST
Så är det tyvärr INTE just nu Anders..
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: fordonsskatt

Jämmer o elände inte bara här utan även i riksdagen, många håller på att
gå i taket för att dom som tjänar mest måste skjuta till några sekiner.
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: fordonsskatt

Den nya bonus-malusskatten går till att subventionera nya miljövänliga fordon med början från 2018. Tex 45000 för elbilar. Centerpartiet vill ha bonus på 100000 så sista ordet är inte sagt.

I Norge slipper man momsen med många andra fördelar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: fordonsskatt

Det är nog bara att gilla läget & betala. Man har ju drabbats av andra höjningar tidigare & dessa har man ju accepterat & lever med idag. Enda orsaken till dessa skattehöjningar på fordon är att statskassan behöver förstärkas & just fordonen är den bästa mjölkkon. Det kunde lika gärna ha varit något annat som fick höjd skatt & då kanske med ett annat argument.

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: fordonsskatt

Det är vid nyköp från juli 2018 som bonus-malussystemet träder i kraft.
För befintliga husbilar blir det ingen större förändring, vissa får höjd andra får sänkt fordonsskatt. Om jag förstått det rätt blir det däremot höjning för de flesta vanliga dieselbilar klass 1.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

Anders, har du hittat nåt enkelt sätt, som du kan tipsa om, hur man skulle drabbas med förslaget ??

Vi har har 4 dieselfordon i hushållet :oops:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: fordonsskatt

Mitt tips är att byta dieselbilarna före juli 2018 eller köpa elbilar efter denna datum.
Med det senare alternativet kan du spara minst 180000 kr och gör miljön en tjänst.
Kan man hoppas på gratis parkering och tillåtelse att köra i bussfil med elbilen som i Norge?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: fordonsskatt

Man kommer nog inte undan det är bara att bita i det sura äpplet men som det påpekats i ett flertal inlägg lindras det väl något om man värnar om miljön vilket man naturligtvis gör vi har bara en jord trots all.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

Anders, har du hittat nåt enkelt sätt, som du kan tipsa om, hur man skulle drabbas med förslaget ??

Vi har har 4 dieselfordon i hushållet :oops:

Mitt tips är att byta dieselbilarna före juli 2018 eller köpa elbilar efter denna datum.
Med det senare alternativet kan du spara minst 180000 kr och gör miljön en tjänst.
Kan man hoppas på gratis parkering och tillåtelse att köra i bussfil med elbilen som i Norge?


Med tips tänkte jag närmast på var du kollar ifall man får höjd eller sänkt skatt på bilarna
 
Toppen