• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

fordonsskatt

sixten

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Säter
HBK-Nr
17226
Med dagens förslag på ny fordonsskatt av dessa fantastiska miljöparti blir det att köra husbilen avställd och ta en bråkdel av skatten i böter istället. Med dagens antal poliskontroller är ju risken nästan obefintlig att bli upptäckt.
Lätt för miljöpartister som huvudsakligen bor i Stockholm med både tunnelbana
och pendeltåg och bussar att leva utan bil.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Sv: fordonsskatt

Om förslaget genomförs blir vägskatten på en husbil över 100 tusen per år de första tre åren.
Det blir att parkera bilen avställd i tre år efter nyköp. Blir troligen flera gånger nuvarande skatt även efter tre år och ovkså för gamla bilar. Detta kan bli husbilarnas död. Det gäller att rösta rätt och visa vad man tycker vid valurnan.
 

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5.249
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Sv: fordonsskatt

Miljöpatrasket har aldrig förnekat sig, men var kommer detta med denna megavägskatt ifrån? Att en husbil skull beskattas med över 100 tusen per år de första tre åren låter föga troligt. Är inte detta ett av dom rykten/spekulationer som florerar med jämna mellanrum. Innan jag tror på sådant här så vill jag höra det från en politiker & inte från media eller liknande.

Bennie
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
661
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Sv: fordonsskatt

Är "bonus/malus" en EU-idé (?) eller är det bara vi i Svedala som skall vara först, bäst och störst i världen nu igen?
Systemet måste ju slå oerhört hårt mot nybilsförsäljningen (åtminstone i Sverige) och följden av detta blir i slutändan "minskad produktion" inom bilsektorn vilket ger ökad arbetslöshet (?), men kanske, kanske lite mer klirr i statskassan.

Det är väl ingen som bryr sig om husbilsägare och andra "förmögna" svenska individer, som byter till sig en ny Volvo, BMW eller Audi i samband med nyårsfirandet.
Husbilsägare förresten, måste ju stå lägst ner i rangordningen hos Miljö-politikerna.
Vi startar upp våra stora fläskiga husbilar på våren, hindrar det snabba pulserande trafikflödet, proppar igen städerna i jakt på ställplatser,
spyr ut tonvis med miljöföroreningar när vi trycker plattan i botten mot nya resmål, breder ut oss på parkeringar med markiser och solstolar (helst utan att vilja betala) och har fyllt kylskåpen med färdiglagad mat hemifrån.
Åker till Tyskland och hamstrar flytande "skattefria" dryckesvaror, sitter på solkusten i Spanien under hela vintern och häckar, för att sedan i april komma hem till Sverige (solbrända) och dansa kring midsommarstången.
Jag tror inte, att vi har mandat att yttra oss i frågan om "bonus/malus" ... "de folkvalda" skulle ändå inte lyssna.

Tack för att ni ville läsa mina funderingar. :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
4.669
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Sv: fordonsskatt

den föreslagna skattehöjningen gäller inte bara nya bilar
Var ser man detta sixten? Så här står det i promemorian:
Malus tas ut genom ett förhöjt belopp i fordonsskatten. För bensin- och dieseldrivna lätta fordon föreslås att ett förhöjt koldioxidbelopp tas ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången, vilket är ett nytt inslag i fordonsbeskattningen. Koldioxidbeloppet, inklusive nuvarande 22 kronor per gram koldioxid per kilometer vid blandad körning, ska då vara 77 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 95 gram upp till och med 140 gram. För koldioxidutsläpp över 140 gram per kilometer ska koldioxidbeloppet vara 100 kronor per gram koldioxid. Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet, precis som idag, 22 kronor per gram koldioxid per kilometer vid blandad körning. Hela promemorian finns här!

Nästa grej är EURO 6:
Miljötillägget för dieseldrivna fordon som uppfyller utsläppskraven för EURO6 föreslås behållas för att reflektera att utsläppen av bl.a. kväveoxider från dieselbilar fortfarande ofta är betydligt högre i verklig körning. Vilket jag i praktiken tolkar som "ingen förändring" dvs. skit samma för att du har investerat i miljön med AddBlue inklusive dess kostnader och inte minst besvär. Tråkigt när förslaget "gynnar" så kallade miljöåtgärder men utesluter kväveoxider. Vad är då vitsen med minskning av kväveoxider som också är växthusgaser, hallo...? Måste lägga till att jag har examen i kemi, även om jag inte alls är duktig i ämnet, ännu mindre i kemi-politiken, men troligen inte senil ännu ett tag.

Och så slutningen till den "berömda" CO2-beräkningsformeln:
Den nämns inte någonstans? Ty, den är ju grunden för hur mycket din motor spottar ut CO2 även om det inte alls är så i verkligheten. Kan det vara så att en dieselmotor med start-stop funktion (ekonomipaket) skall fortfarande beskattas mer en den som är igång vid varje stoppljus eller bilkö?

Nej, nu får det räcka för den här "fredagskvällen", ha nu en bra afton och resten av helgen!

/ranko
 

Zero

HBK Medlem
Inlägg
1.284
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Sv: fordonsskatt

Efterfrågan på bra begagnade bilar borde öka och därmed andrahandsvärdet. Alltid något positivt.:)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
3.944
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Sv: fordonsskatt

Förslaget verkar väl att gå ut på att dom som ändå står i begrepp om att köpa en ny bil istället skall välja att köpa en elbil som jag fattar det efter vår kära finansministers uttalande i rapport.
 

knarrevik

HBK Medlem
Inlägg
17.710
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Sv: fordonsskatt

Det positiva är att el- och hybridbilsförsäljningen av personbilar kommer att öka men 45000 i bidrag är på tok för litet. En bonus på 100000 och ettårigt ägande skulle gynna miljön betydligt bättre.

Tveksamt om den nya skatten är applicerbar på husbilar?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Sv: fordonsskatt

Det positiva är att el- och hybridbilsförsäljningen av personbilar kommer att öka men 45000 i bidrag är på tok för litet. En bonus på 100000 och ettårigt ägande skulle gynna miljön betydligt bättre.

Tveksamt om den nya skatten är applicerbar på husbilar?
Exporten av begagnat skulle gynnas också, med en sådan bonus får vi sälja mycket till Tyskland och Danmark. vet inte om det är bra att nyttja skattepengar så?
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
23529
Sv: fordonsskatt

God morgon,

En liten fundering!

Det står:
De fordon som kommer att beröras av det nya systemet är nya personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar.

Då gäller detta alltså inte husbilar med en totalvikt över 3500 kg?

För att få framföra ett fordon som är klassat som husbil, personbil klass 2, som överstiger 3500 kg så måste Du tagit Ditt B-körkort före sista juni 1996 eller inneha minst behörighet C1.

Mvh
Jens
 

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5.249
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Sv: fordonsskatt

Problemet är ju att husbilar registrerade som PB2 inte är en lätt lastbil eller buss utan just en personbil.

Bennie
 

Fipplaren

HBK Intresserad
Inlägg
193
Kommun
Sorsele
Sv: fordonsskatt

God morgon,

En liten fundering!

Det står:
De fordon som kommer att beröras av det nya systemet är nya personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar.

Då gäller detta alltså inte husbilar med en totalvikt över 3500 kg?

För att få framföra ett fordon som är klassat som husbil, personbil klass 2, som överstiger 3500 kg så måste Du tagit Ditt B-körkort före sista juni 1996 eller inneha minst behörighet C1.

Mvh
Jens

Men du får bara köra upp till 7 500 totalvikt på C1, över det ska det vara C
 

sixten

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Säter
HBK-Nr
17226
Sv: fordonsskatt

Det står att det kommer att beröra även tidigare sålda bilar vilket betyder att det inte är bara nya bilar
 

cgwik

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Har saxat en del från promemorian.
”I promemorian föreslås att bonus– malus-systemet ska omfatta personbilar klass I, personbilar klass II, lätta bussar och lätta lastbilar.” Jag tolkar placeringen av kommatecken som att samtliga personbilar klass II inkluderas

”För bensin- och dieseldrivna lätta fordon föreslås att ett förhöjt koldioxidbelopp tas ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången, vilket är ett nytt inslag i fordonsbeskattningen. Koldioxidbeloppet, inklusive nuvarande 22 kronor per gram koldioxid per kilometer vid blandad körning, ska då vara 77 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 95 gram upp till och med 140 gram. För koldioxidutsläpp över 140 gram per kilometer ska koldioxidbeloppet vara 100 kronor per gram koldioxid. Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet, precis som idag, 22 kronor per gram koldioxid per kilometer vid blandad körning.”
”För bilar som kan drivas med dieselolja ska summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet adderas med ett bränsletillägg och ett miljötillägg. ”
Grundbeloppet är 360 kr, bränsletillägget är 12,88 kr per gram koldioxid och miljötillägget är 250 kr

”I första stycket anges att ett annat koldioxidbelopp än vad som anges i 9 § ska gälla för fordon av fordonsår 2018 eller senare som registreras i vägtrafikregistret den 1 juli 2018 eller senare. Det förhöjda koldioxidbeloppet ska gälla under tid som infaller under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången.” Där känner jag mig osäker på hur det räknas om man år 2021 importerar en tysk husbil som är 3 år gammal.

I bilden framgår flera exempel, bl a ett med 200 gr koldioxid. för varje gram därutöver är kostnaden under de första tre åren 112,88 kr per gram koldioxid, dvs för en ny husbil efter 2018 med 220 gr koldioxid blir totalbeloppet per år under de första tre åren ca 15000 kr. Efter 3 tre första åren blir skatten ca 6200 kr per år för 220 gr koldioxid. Den skatten kommer att gälla även för de bilar som redan finns.
Det finns inget i promemorian som talar om en förändring av möjligheten att ställa av husbilen när man inte använder den och med en så hög skatt på den nya bil man köper efter 2018 kommer den nog att vara avställd så fort som man inte skall använda den under minst 14 dagar (det är väl så många gör redan nu).

/CG
 

Bilagor

Toppen