• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flytta solpanel

I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Flytta solpanel

Innan du skaffar en solpanel till. Ta reda på hur mycket ström kylskåpet drar. Mig veterligen, så finns det inte ngn. solpanel inom normal storlek som klarar ett kyl/frys ngn. längre tid. Men lycka till och låt oss veta hur det hela slutar (lyckligt hoppas jag)
I-L :wub::wub:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Flytta solpanel

Min husbuss stár i skuggan och har bara sol till klockan 12-1 och har nu fungerat med en 250W panel i snart ett ár.

Kylskápet är ett kompressorkylskáp Danfoss motor drar pá 24volt 75watt

batterierna 2 stycken 115Ah seriekopplade startbatterier. Stár bilen och ingen Öppnar kylen gár motorn väldigt lite och har státt i regn i fem dagar utan att ladda ur batterierna. Kom gärna och prova kall öl.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t35701-17/#post381506
 

Bilagor

  • frigo.JPG
    frigo.JPG
    1,1 MB · Visningar: 3

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Flytta solpanel

Min husbuss stár i skuggan och har bara sol till klockan 12-1 och har nu fungerat med en 250W panel i snart ett ár.

Kylskápet är ett kompressorkylskáp Danfoss motor drar pá 24volt 75watt

batterierna 2 stycken 115Ah seriekopplade startbatterier. Stár bilen och ingen Öppnar kylen gár motorn väldigt lite och har státt i regn i fem dagar utan att ladda ur batterierna. Kom gärna och prova kall öl.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t35701-17/#post381506
Intressant med 24v kompressor. verkar ju mycket bättre än 220. Går det att byta på befintligt skåp, eller måste man köpa ett hutlöst dyrt specialskåp?
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Flytta solpanel

Innan du skaffar en solpanel till. Ta reda på hur mycket ström kylskåpet drar. Mig veterligen, så finns det inte ngn. solpanel inom normal storlek som klarar ett kyl/frys ngn. längre tid. Men lycka till och låt oss veta hur det hela slutar (lyckligt hoppas jag)
I-L :wub::wub:
Har redan köpt 1 till :D
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Flytta solpanel

Kompressorn fungerar báde pá 12 och 24 volt samma som mitt solpanelssystem sá jag kopplade bara om batteriet till 24V och satte en kabel ifrán min 24v generator för laddning pá D plus.

Först sá gjorde jad ett kylskáp och satte en 12v motor pá ett 220v kompressorkylskáp, men fick problem med läckande freon sa jag köpte detta kylskápet . Jag köpte det i en b´tfirma och det kostade nästan 1000€
Av mitt 150l
I Afrika s¨ljs det massor av dessa kylar.

Danfoss säljer kompressorer sá det kan bli billigare att sätta in en kompressor.

Solceller & solpaneler Solenergiprodukter

Direct Current Compressors - R134a - 12-24V - Danfoss
 
Toppen