• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Fläktproblem

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag har fått problem med att fläkten nu har två lägen, fullt blås eller avstängd, Fiat årsmodell 2010.
För att komma åt fläkten, måste jag demontera handskfacket vid den blå pilen?
Var sitter fläktmotorn?
Som syns på bilden har jag demonterat luckan i mitten.
1624444357115.png

För att få bort vredet som reglerar fläkthastigheten, skall jag:
1. Koppla ur kontaktstycket
2 Lossa denna skruv och motsvarande på andra sidan
3 Lossa denna skruv och motsvarande på andra sidan.
Bilden tagen underifrån i lucköppningen i mitten.
1624444424178.png
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nja, detta är inte så lätt. Snurra på fläkten för hand gjorde jag också och den gick lätt. Men som du ser i min länk i inlägg 14 så blev det helt annorlunda med spänning på. Du skulle beställt motor också när du byter den så lätt. Ångrar du dig så beställ inte den billigaste fläktmotor, lägg på någon hundring.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag har ingen bra Ah-mätare, vågar inte koppla in den gamla jag har med smala testkablar, då svimmar nog hel mätaren av chocken.
Tog bort gummiproppen och droppade i lite symaskinsolja som fick sjunka in.
IMG_3168.jpg

Putsade kollektorn med 600-papper.
Provkörde och tycker mig märka en betydlig förbättring.
Om sedan kolen är slitna, det är svårt att se, bilen är 11 år. Är det "snålheten bedrar visheten" att fortsätta att använda denna fläkt?

Visa bilaga Fläkt-2.mp4
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Frågan är om det hjälper att smörja fläkten. Det hjälper kanske ett tag.
Då får du riva allt igen, kanske när du är ute på rull. Inte kul.
Fungerar med en tångampermätare.
Köp en. Du kan ha instrumentet till lite av varje.

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Köp en ny fläkt när du ändå håller på. Eftersom du tyckte att den ökade bara med lite smörjning så är det ju mycket troligt att att motorn inte mår helt bra och är orsaken till att andra delar har gått sönder.
Med även en ny fläkt så borde ju risken för ytterligare problem vara helt undanröjda i några år. Vilket är rätt skönt att veta med en husbil som är både struligare, besvärligare och mer bekymmer med om den börjar bråka när man är ute och åker, mot om bilen som man tar mellan jobbet/ affären och hemmet skulle småbråka med värmefläkten.

Tycker jag :). M.v.h. JANKRO.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Efter att har läst de goda råd som skrivs här har jag bestämt mig för att ha råd att köpa en ny fläkt, inte någon billig variant utan samma som sitter original i bilen, DENSO B838.
Nu blir det att vänta på att delarna levereras.
Beställde via autodoc.se Det är en svensk websida men företaget finns i Tyskland och delarna levereras från Polen.
Internet raderar ut alla gränser.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Robert!
Vilket artikelnummer (hos autodoc) har din kupéfläkt? Gärna också artikelnummer på motståndet!
Min fläkt och motståndet byttes för 6 år sedan, delarna var då 8 år gamla (15 år idag). Det kan var bra ha reservdelar på eget lager.:)
P.g.a. fläkt/motstånd/vred överhettades en del av kabelhärvan under instrumentbrädan (kabelisoleringen smälte) även denna fick bytas ut(dyrt!). Jag körde då antagligen för länge med fläkten på högsta fart, den gick på högsta direkt jag vred på nyckeln.:eek: Det luktade inte gott men jag slapp dock branden!
Julian
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Ja, jag kan lägga ut artikelnummer men väntar till dess att jag är helt 100% säker på att jag beställt rätt artiklar till just min bilmodell.
Det verkar vara rätt för jag klickade på en modell av fläkt och fick meddelandet att den inte passade i min bil så det verkar finnas en koll inbyggd i beställningssystemet.
På beställningssidan kan man ange bilmodell, motortyp etc. men det säkraste är att ange registreringsnumret och låta de andra sökfälten vara tomma.
Återkommer i början av juli då jag bör ha fått artiklarna.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Kupéfläkt, fläktmotstånd och kontrollenhet på plats och provkörda.
Fungerar som det skall och det nya vredet går mycket lättare.
För att komma åt fläkt och fläktmotstånd behöver man inte demontera inredningen, är du rörlig i kroppen så går det att komma åt dessa enheter.
Det är värre med kontrollenheten/vredet, där måste mittenluckan med ram demonteras.
Det jag beställt till min Fiat Ducato årsmodell 2010 är:

1625228392285.png
1625228487342.png
1625228584423.png
Beställdes hos autodoc.se, en svensk webbutik, är ett tyskt bolag med lager i Polen.
Rätt snabb leverans.
Om du skall beställa delar, fyll inte i bilmärke, motor osv utan fyll istället i Registreringsnumret och klicka på Sök.
Då får du svar på rätt bilmärke, motor etc. och delar som passar din bil visas.
Nu gäller det att återmontera inredningen och helst inte få några skruvar över.
 
F

F.d. 14324

Guest
jag har två skruvar över
Två skruvar över kan man leva med efter n sån här operation utan att ligga sömnlös, värre om man har stora bultar över efter att man bytt vevstakslager. Men det ser ut som vänster nedre del av handsfacket inte riktigt kommit rätt nere i hörnet, de kanske hör hemma där?
Eller så är det bara jag som blir lurad av bilden. ;)

1625251677705.png
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
"Dokumentklämman" ovanpå instrumentbrädan är låst med två skruvar på vår bil. Är det månne samma på din och att det är dessa som du fått över? Om krockkudden utlöser kan det som sitter i klämman blir en projektil!
 
Toppen