• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Fläktproblem

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag har fått problem med att fläkten nu har två lägen, fullt blås eller avstängd, Fiat årsmodell 2010.
För att komma åt fläkten, måste jag demontera handskfacket vid den blå pilen?
Var sitter fläktmotorn?
Som syns på bilden har jag demonterat luckan i mitten.
1624444357115.png

För att få bort vredet som reglerar fläkthastigheten, skall jag:
1. Koppla ur kontaktstycket
2 Lossa denna skruv och motsvarande på andra sidan
3 Lossa denna skruv och motsvarande på andra sidan.
Bilden tagen underifrån i lucköppningen i mitten.
1624444424178.png
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vredet finns nog hos Peugeot eller Citroën verkstäderna som har skåpbilar.
När jag tänker efter, så gick vredet lite trögare.
Men som ditt vred ser ut och om det fungerar, skulle jag byta det, även om felet sitter i motståndet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nja... Det kan bli svårt... Om du inte har en dc klamp multimeter så kan du köpa en på biltema...
Kanske någon annan har andra idéer hur du kan avgöra om fläkten går trögt,.. Kan du läsa av din A förbrukning?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Det gick lättare än jag trodde att få ut fläkt med motor.
Några skruvar och sedan vrida = bajonettfattning.
Jag snurrar på fläkttrumman, den snurrar relativt lätt, tror att det är kolen som gör att den stannar efter ett antal varv.
Kopplar jag in 12V här?
IMG_3158.jpg
I denna öppning ser man kollektorn (heter det så).
IMG_3162.jpg

Vågar inte lossa dessa skruvar, risken är att kolen poppar ur och att det sedan blir problem att återställa.
IMG_3163.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Jag snurrar på fläkttrumman, den snurrar relativt lätt, tror att det är kolen som gör att den stannar efter ett antal varv.
Kopplar jag in 12V här?
Om den går lätt så borde det inte vara någon större katastrof.
Japp, du kan koppla 12 volt där så snurrar den, håll i motordelen om du testar det, håller du i fläktdelen, eller inte alls, kan det lätt bli lite trassligt. (har jag hört) :D
Om det står hur många watt motorn ska vara på kan du räkna ut hur många ampere den ska dra, det går ju att jämföra med om du mäter hur mycket den drar i verkligheten, men går den lätt så går den lätt och då kanske det inte behövs mäta hur mycket den drar, men man kan ju stilla sin nyfikenhet med såna övningar. :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, kunde du mäta hur mycket ström den drog när du testade den,( vilket kan vara värt att göra för att veta).
Kan bero lite på konstruktionen, men den verkar stanna rätt snabbt och tvärt om man jämför med en motor som går lätt och inte påverkas av magneterna eftersom den har ett skapligt svänghjul i fläktens tyngd.
Bäst att någon som testat just en sådan fläkt uttalar sig hur länge den borde snurra fritt utan ström.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen