• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläkt till kylning av kylskåpet

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
När jag experimenterade med fläktarna förra gången mätte jag även luftflödet över gallret (jobbar med ventilation).
Utan fläktar drog det 12-15 liter per sekund genom gallret (variationen berodde på kylens termostat inställning) vilket är ungefär vad det ska vara i frånluft i ett badrum (som jämförelse).
Med två fläktar under kondensorn ökade det till 15-18 liter.
Med två fläktar hängande i det övre gallret hade jag fortfarande 15-18 liter....
Med två fläktar hängande, tryckte in luft, i det nedre gallret ökade flödet till något över 20 liter.
När jag tillsist monterade fläktarna i en skiva som täckte det övre hålet så minskade flödet något utan fläktarna men inte så mycket som jag trodde det skulle göra.
Med dessa fläktar igång fick jag ett flöde på 48 liter per sek, mer än dubbelt mot någon annan placering.

Placeringen av fläktarna tillsammans med en bra styrning är avgörande om man ska få en mycket bra eller en lite bättre än utan fläkt.

Frysen kan numera kallas frys med en temperatur runt -20 även vid omgivande temperatur på 30grader.....
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Intressant fakta Bäckis, har du någon uppfattning hur ofta fläktarna går, dvs styrda av termobytaren, startar de då och då eller???
Går några timmar åt gången elelr bara kortare stunder?
Hur beroende på utetemperaturen?


En del kylar arbetar med en gastermostat, som den jag har, vilket ger pilotlåga när uppnådd temperatur uppnåtts, och drar upp till full låga när det behövs lägre temp. Dvs den stänger inte av när de inte behövs med kyl utan ligger på en liten låga som bara håller liv i lågan.
Detta faktum visar även att med för liten låga kommer systemet inte att arbeta och ge kyla.

Andra enklare kylar har bara en gaskran som reglerar hur stor låga man vill ha, dvs inte med feedback från aktuell temp i kylen.

Förmodar modernare kylar tänder och släcker gaslågan automatiskt.

Så ämnet är stort.

Själv monterade jag två fläktar, c:a 75 mm stora, på övre gallret. Samt en strömbrytare.
När de går känns en rejäl skillnad i hur mycket varm luft som kommer ut.
Men kör dem bara när det är mycket varmt ute.

Jag gissar att övre gallret sitter olika på olika bilar i förhållande till kondensorns kylflänsar, dvs i höjdled.
Vilket även det är en variabel i ämnet.


Roysan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänk två gånger innan ni sätter igen det övre gallret,heta avgaser från förbränningen skall ut,stannar fläktarna är det stor brandrisk.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Denna beställde jag från Amazon och jag märkte genast en klar förbättring på skåpet

Tommy

En sådan har jag också, den fungerar riktigt bra, på Auto går den upp på max när man startar skåpet för att sedan lugna ned sig när
skåpet börjar bli kallt, och på kvällar när utetemperaturen går ned och kylbehovet är lågt stänger den av.
Jag har ingen platta i gallret, för höst, vinter, och vår behövs det knappast någon fläkthjälp, och då vill jag ha max genomströmning utan fläktar.
Bakom skåpet har jag också kompletterat med plåtar som tvingar luftflödet att gå rätt väg för att få bästa kyleffekt även utan fläktar.
Hur installationen skall se ut finns ganska väl beskrivet hus kylskåpstillverkarna, men det är sällan husbilstillverkarna följer det! :(
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Intressant fakta Bäckis, har du någon uppfattning hur ofta fläktarna går, dvs styrda av termobytaren, startar de då och då eller???
Går några timmar åt gången elelr bara kortare stunder?
Hur beroende på utetemperaturen?


En del kylar arbetar med en gastermostat, som den jag har, vilket ger pilotlåga när uppnådd temperatur uppnåtts, och drar upp till full låga när det behövs lägre temp. Dvs den stänger inte av när de inte behövs med kyl utan ligger på en liten låga som bara håller liv i lågan.
Detta faktum visar även att med för liten låga kommer systemet inte att arbeta och ge kyla.

Andra enklare kylar har bara en gaskran som reglerar hur stor låga man vill ha, dvs inte med feedback från aktuell temp i kylen.

Förmodar modernare kylar tänder och släcker gaslågan automatiskt.

Så ämnet är stort.

Själv monterade jag två fläktar, c:a 75 mm stora, på övre gallret. Samt en strömbrytare.
När de går känns en rejäl skillnad i hur mycket varm luft som kommer ut.
Men kör dem bara när det är mycket varmt ute.

Jag gissar att övre gallret sitter olika på olika bilar i förhållande till kondensorns kylflänsar, dvs i höjdled.
Vilket även det är en variabel i ämnet.


Roysan
De går från några sekunder till konstant beroende på omgivningstemperaturen.
I normala fall när det är mellan 20 och 25 ute så går den ca 30 sek var annan till var tredje minut.
Det märks inte på batteriet att de går.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Avgaserna från förbränningen, kommer ju ut via ett avgasrör bredvid gallret.
Värmen och rökgasen från gaslågan går ju genom kokaren, och ut i ett eget avgasrör.

Jag tänkte även på att man får se upp med för starka fläktar som blåser eller suger nära kokaren, som gaslågan värmer, och som innehåller elpatronerna för 230 V och 12 V, de skall ju värma. Men den är ju oftast isolerad. Så kanske en liten risk.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Avgaserna från förbränningen, kommer ju ut via ett avgasrör bredvid gallret.
Värmen och rökgasen från gaslågan går ju genom kokaren, och ut i ett eget avgasrör.

Roysan
---------------------------------------------
Hejsan, det har av någon anledning, eller kanske av någon regel ändrats genom åren.
På äldre bilar så finns det oftast ett separat avgasuttag i aluminium bredvid gallren.
På lite nyare bilar så finns det oftast en avgasutgång i övre gallret.
På rätt nya bilar så finns det inget avgasuttag, utan avgaserna släpps ut i utrymmet bakom skåpet och skall följa med ventilationen ut genom övre gallret.......... Av någon nytänkande anledning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
---------------------------------------------
Hejsan, det har av någon anledning, eller kanske av någon regel ändrats genom åren.
På äldre bilar så finns det oftast ett separat avgasuttag i aluminium bredvid gallren.
På lite nyare bilar så finns det oftast en avgasutgång i övre gallret.
På rätt nya bilar så finns det inget avgasuttag, utan avgaserna släpps ut i utrymmet bakom skåpet och skall följa med ventilationen ut genom övre gallret.......... Av någon nytänkande anledning.

M.v.h. JANKRO.
På min bil släpps avgaserna ut mitt bakom skåpet,sedan skall dom gå ut genom övre gallret,detta innebär att det tillförs ytterligare värme helt i onödan egentligen,men så ser det ut på alla nyare bilar.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det jag är intresserad av på Dometics fläkten är:
Pris?
Ström alt effekt?
Ljud dB?
Flöde?
Placering av kylfläktar lärde vi oss i grundskolan. :)
Hade denna fläkt på förra bilen,mycket tyst,obetydlig skillnad i kyla med/utan fläkt,monterad enligt Dometics anvisning.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag trodde först att det räckte med en stor fläkt men så var inte fallet. Såhär skrev jag i inlägg #2:

Flöde för två fläktar: 148 m3 / h eller 2.400 l / min
Vi hade en fläkt första året i Kroatien 35 grader men det räckte inte men med två fläktar andra året kunde jag bjuda på kall öl igen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Även elektroniken bakom kylskåpet mår bra om det inte är allt för varmt.
Jag har varit med om att svagströms elektronik har gått sönder allt för ofta ihop med värmesystem.
Ganska många har fått byta ut kretskort/ styrmoduler på sina kylskåp. Jag tror att det delvis beror på för hög värme bakom kyskåpet.
 

Martin Svenungsson

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Härryda
HBK-Nr
33628
Medlemskap
2024
När jag experimenterade med fläktarna förra gången mätte jag även luftflödet över gallret (jobbar med ventilation).
Utan fläktar drog det 12-15 liter per sekund genom gallret (variationen berodde på kylens termostat inställning) vilket är ungefär vad det ska vara i frånluft i ett badrum (som jämförelse).
Med två fläktar under kondensorn ökade det till 15-18 liter.
Med två fläktar hängande i det övre gallret hade jag fortfarande 15-18 liter....
Med två fläktar hängande, tryckte in luft, i det nedre gallret ökade flödet till något över 20 liter.
När jag tillsist monterade fläktarna i en skiva som täckte det övre hålet så minskade flödet något utan fläktarna men inte så mycket som jag trodde det skulle göra.
Med dessa fläktar igång fick jag ett flöde på 48 liter per sek, mer än dubbelt mot någon annan placering.

Placeringen av fläktarna tillsammans med en bra styrning är avgörande om man ska få en mycket bra eller en lite bättre än utan fläkt.

Frysen kan numera kallas frys med en temperatur runt -20 även vid omgivande temperatur på 30grader.....
har du några bilder på din installation ?

Mvh
Martin
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
---------------------------------------------
Hejsan, det har av någon anledning, eller kanske av någon regel ändrats genom åren.
På äldre bilar så finns det oftast ett separat avgasuttag i aluminium bredvid gallren.
På lite nyare bilar så finns det oftast en avgasutgång i övre gallret.
På rätt nya bilar så finns det inget avgasuttag, utan avgaserna släpps ut i utrymmet bakom skåpet och skall följa med ventilationen ut genom övre gallret.......... Av någon nytänkande anledning.

M.v.h. JANKRO.
Nytänkande ??Jovisst som när Solifern släppte varm luften från kylskåpet in vagnen uppe vid taket..men vem behöver varm luft in i vagnen på sommaren ,så kallt är väl inte i FInland
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Sanningen är väl att man på alla sätt försöker göra produktionen av bilar och husvagnar så billig som möjligt.
Vilket kan leda till lite underliga konstruktioner som kan ifrågasättas.

Jag ställde dock frågan i någon annan tråd, huruvida man kunde ta nytta av värmen från kondensorn, dvs då med avgasfri luft....
Skulle behövs någon form av lucka kanske fläkt, att sätta igång när det verkligen är kallt och behövs värme.

Minns första husvagnen, kylskåpet lämnade enormt med värme, inne i vagnen, och den sommaren var extremt varm...
(Snacka om positiv återkoppling).


En sak till om munstyckena och rensning.
Till så gott som alla spritkök, fotogenkök, blåslampor etc så följde det med rensningsverktyg, ett litet plåthandtag med en liten stump ståltråd att peta i munstycket med. Där var nog prpblement att det kunde sota om man slarvade med förvärmningen, och munstycket behövde rensas.
Dvs det går att rensa ett litet hål, och hålet är runt.

Roysan
 
Toppen