• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjärrkontroll från Kina

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag skickade efter en fjärrkontroll från Kina. Den var väldigt billig, så billig att firman inte hade råd att bifoga ett kopplingsschema.

fjärr1.jpg

Eftersom jag inte är diplomerad eltekniker så undrar jag lite över kopplingsplinten.

fjärr2.jpg

Nc betyder normalt stängd och no normalt öppen. Så långt hänger jag med men jag är lite osäker på hur övriga anslutningar ska göras.

Någon som känner sig manad?

Jappe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrkontroll från Kina

L är fas och N är nolla. Men ska du använda denna till vårat 230V nät?
Om så är fallet så ska du åtminstone se en CE märkning.

Spontant så verkar inte det är vara någon bra pryl.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Jag ska testa den i alla fall. Den kostade nästan 50 spänn inkl. frakten så det måste ju vara en bra pryl. Förmodligen kommer jag att använda den till 12 volt och det ska den väl klara!

Jappe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Jappe, den är märkt 220V för drivspänningen och NO, NC är hur den potensialfria kontakten ligger med eller utan dragen kontakt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Så här ser den ut inuti. Kolossalt imponerande, i varje fall för mig!

fjärr3.jpg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrkontroll från Kina

COM brukar stå för common d v s gemensam. Övrigt har du ju allaredan fått svar på.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Fel pryl for husbilsbruk, den har en innebygget ac-dc forsyning som produserer 12V til elektronikken og drift av releet - om du klarer å koble deg inn på innsiden av denne så burde resten fungere på 12V.

Det vertikale kortet med trafo på er mest sannsynlig ac-dc forsyningen.
Det andre lille kortet regner jeg med er radiodelen, og resten er reledriveren.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Jag har inte riktigt fått klart för mig vad den här mackapären är ämnad till.
Larm, fjärrutlösare till kamera eller till start av GPS-spårning?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Jag hade tänkt ha den till att tända ytterbelysningen från bilen med fjärrkontrollen men det finns väl många användningsområden.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Har du länk till säljaren? dx.com? Verkar vara en kul sak, att koppla bort 220v-matningen är inget som känns svårt för en tekniknerd :p:

Tyvärr, hittar inte den annonsen men det väl bara att googla på fjärrkontroll, Sydostasien på lämpligt språk! :D Jag skulle nog ha köpt en för 12V dc.

Jappe
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Förmodar att det kan vara så enkelt att bara koppla bort transformatorn, och likriktaren för att det skall funka på 12V.
Och skulle det bli eldsvåda är det ingen förmögenhet som går upp i rök.:rolleyes:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Nu har kopplat in på den på 230V och den fungerar glimrande. Vissa tidigare inlägg skrämde mig litegrann men jag tog mig samman och kopplade på strömmen. Mycket trevlig grej. Det finns många liknande applikationer i svenska hem; det är bara det att när de kommer hit så byter de namn och priset 5- eller 10faldigas!

Den ska användas till att tända ytterbelysningen från bilen, var det tänkt från början. Men det finns ju många andra möjligheter också.

Jappe

PS. Jag kom ihåg priset fel i ett tidigare inlägg. Den kostar mer än 50 kr, nästan 120 kr inkl. frakten.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Jappe
Fundrade också lite på trådlös fjärrkontroll för enheter av 12 och 230 volt.

Jag kom fram till att när du kör genom gatorna i städerna, du kan få risk av många felaktig funktion med enventuel katastrofala resultat :eek:,
och gjorde sladda fjärrkontroll för 8 enheter och 1 totalt på / av.

Titta http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/496871
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Jo men det är viss skillnad mot min användning av fjärrkontrollen. Den ska bara användas ute i bushen där jag bor numera och där är det långt till grannarna så att risken att att något ska bli fel är obefintlig! Jag tror att räckvidden är max 30 meter.
Jappe

OK då' - Jappe
Så har jag ett alternativ.
Använd inverter för 230 mest ordinär fjärrkontroll för att slå på / av, till exempel, 12 volts laddare till förbruk.
Om du har något med låg standby - eftersom du kommer förmodligen inte mer än 65-70% verkningsgrad, men det är ändå möjligt med mindre än 1-2 A i bruk eller tomgång, och knappast vid alla tidpunkter :)
Så kommer säkert inte det för alltid :twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Varför krångla till det med en 12v-230v omvandlare når hela verkar drivas med 12v. Som Knut sa gå in direkt efter nätdelen, det lilla kortet i överkant. Om du mäter där finns det säkert en stor el.lyt med ca 12v. Löd in dig där bara! Eller be något elektronikkunnig bekant göra det.
Det är ju ett 12v relä nere i vänstra hörnet! Därför vet man att inspänningen är 12v. Sen är det möjligt att det finns en spänningsstab som tar ner drivspänning till IC-kretsen men det ändras ju inte för att man får 12v från bilen direkt.
// Göte J
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Som Göte beskriver är OK, men om det bara är tillfälligt, hade jag nog gjort som jag beskrev som min alternativ - jag är lat. :oops:

:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fjärrkontroll från Kina

Jag tänker inte krångla till någonting! Det är ett fjärrstyrt relä för 230V. I bilen har jag en batteridriven fjärrkontroll och GB har en likadan fjärrkontroll i sin bil. När jag närmar mig hemmet den mörka årstiden kan jag tända ytterbelysningen med nämnda fjärrkontroll. GB också med sin.

C'est tout!

Jappe
 
Toppen