• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stegvisa förbättringar och renovering av el - innan EBL

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55451

Guest
Denna serie av förbättringar och renoveringar illustreras i en husbil från 1996.
Grundläggande 1996 var den gemensam och inte stora krav på komfort.

grundlag1996.jpg

Snart fanns det ett behov av orientering till den lokala situationen genom TV väder mm i Tyskland, Italien, etc. och en inverter 12 volt > 230 volt på 150 watt installerades
- senare kom en rundstrål antenn med förstärkare (12 v).

grundlag1998.jpg

Sen kom VHS-spelare, bärbar dator, skrivare etc.
2001 Nya batterier och liten DC/DC laddere för bärbar dator.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Stegvisa förbättringar och renovering av el - innan EBL

När man med nya batterier finner att kapaciteten, trots 20 amp minskning, fortfarande inte tillräckligt, du måste ha en viss kontroll, så amperemeter och voltmeter installerades.
Voltmeter placerades i instrumentpanelen och amperemeter för att kontrollera ström till bodelen - i motorrummet.
Med en voltmeter, kan jag alltid se om det finns tillräckligt med ström för TV m.m. - ett skydd mot urladdade batteri.
Då är du beredd på hur mycket el du kan använda i bodelen på kvällen och natten.

grundlagkontrol2002.jpg...Voltmeter och temperaturen i kylskåpet21102011343.jpg

Mer ström måste jag ha'.
2003 Nu hade jag en god kontroll och tog en djärva beslutet att koppla bodel-batteriet och start-batteri tillsammans genom en switch/ avbryter - ett beslut jag inte ångrar.
Har aldrig varit i behov av starta motorn hjälp - men nära.:msn_wink:

udenskil2003.jpg,
36498d1299397608t-afbryder-samladning-starthjaelp.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Stegvisa förbättringar och renovering av el - innan EBL

Gradvis kom flera installationer som använder ström i standby:sleep:.
Digital projektionsklocka, inverter, radio(avansert), bakre parkering, klocka:msn_clock:, display's( temperatur -volt) etc. totalt cirka 0,35 ampere = 4,2 watt / timme - 24 timmar 8,4 Amp
+ laptop :msn_computer: (~0,1 A på natten/räse )

Effekt under körning var bra och i standby var 230 volts laddaren perfekt över standard i tiden.
Så en 600 watts inverter installerades under förarsätet där det fanns bra ventilation när den liten kaffebryggare på 600 watt var ansluten.
Senare, 230 volts belysning i sittgrupp 2 x 10 watt. Praktisk och bra utbud av produkter.
Så det var återigen för liten batterikapacitet med ökad komfort.

Ständig utmaning med utvecklingen - OK det blir så småningom din livsstil och hobby.

2004/5 Nya batterier - 2 x 70 Amp - fritidsbatterier erbjuds på Aldi - inte AGM - men bra för start 600 Amp.

6634.jpg
,,600winv70A.jpg

Inspirationen för den praktiska användningen av en kaffebryggare gav snabba infall, som utbyggnaden av köket, en ugn för pizza, etc. - praktiskt på vägen.
En bättre kaffebryggare med termos, men en ökad kapacitet til 800 watt var också i åtanke.
Snabbt visade det sig att en 1000 watts inverter hade ett behov av en tredje Batteriet på 70 ampere.

husbil-image-7282-1310384263.html
,,,1000winv3x70A.jpg

Denna setup fungerade bra fram till 2010 när batterierna tyckas lite avslappen och en ny AGM-batteri 70 Ampere utväxlades med den värsta batteriet från 2004.
AGM batteriet verkade ovanligt stark från början, men redan halvt år efter den kapacitet var tillbaka igen.
Varför :msn_question::msn_question:
Misstanke föll på en äldre laddaren från 1996, trots sin 2-stegs laddning, inte kunna ladda liksom moderna 7 stegs laddare med automatisk analys av batterier.
Sommaren 2011 hittade jag ett bra erbjudande Batterilader 10A 7-trins auto RAZE R10 - Eludstyr - Autoudstyr - thansen.dk
Trots många försäljningsrelaterade argument och supperlativer laddaren har visat sig vara mycket bra.
Strax efter batterierna var nästan ny - otroligt.

Det testades på ett 11 år gammalt batteri från mitt lager av batterier, som jag bland annat använder för en elektrisk vinsch.

gamle batterier.jpg

Det väcktes på ca 60% trots en del sulfatering.
Lite extra fördel var att den nya laddaren används mindre ström från nätet - ca 110 kr per år - sparas.

Efter en del tester, en ny uppsättning med laddaren och den gamla 150 watt inveter bort.
5 kg mindre.
ny lader4.jpg,,laderskift.jpg

Laddström till kontrollpanelen i bodelen kopplas bort och panelen får sin ström från batterierna - direkt.
bodel kontrolpanel.jpg
Kanske är det så det bör ske med EBL - inget 230 volt.
Ladda Fördelning av separerade startbatteri och bodel batterier kan göras med en skillrrelä från laddning sedan.

Hittills har jag bara använt laddare som grund för normal laddning.
Laddaren styrka grund före körning kan få generatorn att snabbt få 14,5 volt som bör vara maximal vid användning av utrustning och lampor som kan förstöras vid högre spänningar.
14,5volt.jpg

Här jag saknar egen registrering av resterande laddström för att visa att laddningsströmmen till batteriet kommer nära 0,x Ampere - dvs 99% laddning.
Vi får se.

Fortsättning följer. :msn_wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Stegvisa förbättringar och renovering av el - innan EBL

Nu har jag test installerat LED-varselljus vilket kan öka den tillgängliga spänningen med 0,2 till 0,3 volt.

LEDlygter.jpg

Så jag hoppas att det blir snabbare laddning av batterier.

Vi får se vid nästa test efter förbrukningen av 250 watt, hur snabbt der laddas.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Stegvisa förbättringar och renovering av el - innan EBL

Så var resultatet av varselljus/DRL testade och högre spänning och slutlig laddningen erhölls.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/427492

Nya och förbättrade bodels batteriet installerat - nu 2 x AGM och 1 x fritidsbatteri ( 6 år) - allt 70 amp.

Parking clock installerad
Nya kablar 25 kv.og säkring (150 amp) mellan 2x70 amp batterier i motorrummet och max. 1200watt inverter.
parkometer.jpg HeavyDuty.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Stegvisa förbättringar och renovering av el - innan EBL

Ytterligare ett steg mot att förbättra den elektriska installationen.
Ett AGM-batteri Biltema mer - nu 3 x 70 Ah AGM + 1 x 70 Ah SMF.
Totalt 280 Ah som laddas med en ny Biltema 20A mot tidigare 10A.
Ett säkrare djup laddning och desulfatering etc.
Nya kablar med krympmanschetter i en parallellkopplade installation gör bodel batterierna laddas snabbare när man kör, utjämning spänningsfall, ström och förberedan 1 ekstra 1000 watt inverter.

opstilling040512.jpg,ny20Alader.jpg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Stegvisa förbättringar och renovering av el - innan EBL

Senare tid har jag ersatt den sista SMF batteriet med ett AGM-batteri, så det finns nu 4 x 70 Ah AGM batteri med fantastisk snabbladdning och en kapacitet på minst 2,1 Kwh.

Det har installerats en mer DC/DC-omvandlare 5,1 volt för externa PC-enheter: Hub med 2 x GPS, TV-mottagare, mbb router mm.
Detta avlastar PC och ger bra effekt till anordningarna.
routerstrom.jpg

En fjärrkontroll för att slå på och stänga av kaffebryggaren, ugn, motorvärme etc. byggdas och installerad.
Det är med kabel för att undvika utilsiktet verksamhet längs vägar fron hushåll mm. och kan slå på kaffemaskinen eller pizza i ugnen på vägen utan att stanna.
kontrolboxdia2.jpg , ny skjerm.jpg
En ny 20 tums monitor skärm och TV 15 watt som framstycket i en låda med torra förnödenheter i köket,
och en mer kraftfull 11,6 tums laptop PC 12 watt i taket bak om solskytt ovanför förarsätet (2. generationen i taket).

Överskottet av ström efter att batterierna är laddade på mindre 2 tim, är stor, och spänningen är ofta mellan 14,5 och 15 volt till en kostnad för byte av lampor i strålkastarna.
Därför jag ibland helt har frånkopplad generatorn och kan köra mer än 200 mil enbart på batterikraft.
Nu arbetar jag med en automatisering som även slås på och av motor generatorn.
Vi får se.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Stegvisa förbättringar och renovering av el - innan EBL

Jo men det är viss skillnad mot min användning av fjärrkontrollen. Den ska bara användas ute i bushen där jag bor numera och där är det långt till grannarna så att risken att att något ska bli fel är obefintlig! Jag tror att räckvidden är max 30 meter.

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Stegvisa förbättringar och renovering av el - innan EBL

För husbilister med insikt och erfarenhet i det elektriska fältet.

Efter mer än ett år mycket nöjd, har jag utökat strömförsörjningen på 220 volt till 2000 + 1000 watt.
Fortfarande endast fyrkantsvåg.
Lite små justeringar etc.

total 271213.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen