• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

hej här kommer lite bilder på min turbo

husbil 012.JPG

husbil 011.JPG

husbil 010.JPG

husbil 013.JPG

var det där du koppla slangen till trycket? mvh Kent
 
D

DeVille

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Tack för bilderna, bra tagna!
Det ser ut som att vi har likadana turbos och motorer.

Det stämmer bra att jag satte mätar slangen på den du visar.
Jag satte mitt kors framme vid pumpen, var lättare att lossa där.

Bra att veta att någon har likadan motor, kan ofta vara något man undrar hur det sitter på andra. Går ju åt båda hållen, så undrar du nåt bara hör av dig så ska jag försöka hjälpa till / fota efter bästa förmåga.

/DeVille
 

Emppu

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Olofström
HBK-Nr
3702
Medlemskap
2024
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

"Citat Bäckmark: "Man bör inte justera upp dieselmängden om man inte har bra med laddtryck, rökgastätheten ökar och motorn får högre förbränningsrumstemperatur."
Fråga: Bör jag skruva ner diesel mängden nu när jag inte är säker på laddtrycket? Bilen blir hiskeligt slö om jag går tillbaka till ursprungsläget. Men hellre det än att riskera motorn på något sätt"

Hej!
Var sitter justerskruven för dieslmängden? :confused:
Har 2,5 tdi-97. Låg på rökgränsen vid besiktining, blev godkänt. :)

/Emppu

 
D

DeVille

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Äntligen något som jag tror mig kunna svara på. :spinny:
Justerskruven sitter i gaveln på dieselpumpen.

pump.jpg


Det är en låsmutter som du får släppa på (13mm nyckel), sedan skruvar du på skruven med en flatmejsel.

Inåt = mer diesel.

Men gör inte som jag, att justera flera varv, i ditt fall räcker det nog med kvart/halv varv i taget.


Börjar den ryka så får du justera tillbaka.

Jag skruvar bara när bilen är avstängd, så du måste inte ha den igång.

Lycka Till
/DeVille
 
D

DeVille

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Är det verkligen inte någon som har plockat isär ett armstöd till framstolarna??

Har inte ens Bror gjort det?
Han brukar ju vilja ta isär det mesta till molekylnivå :spinny:


/DeVille
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Nej du DeVille, inte ens Bror har gjort detta.
Kastade de gamla stolarna och köpte stolar från SAAB 9-5. Utmärkta stolar förresten
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 25083

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Hej, vi klädde om våra stolar förra året och vad jag kommer ihåg så sitter ratten till justeringen sitter på splines, dra bara rakt ut, de kan sitta hårt! Ev. så kan du behöva knacka ut de.
Hälsningar Leif
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Hej här får du lite bilder hur jag gjorde när jag satte in ic
husbil  mont ic 001.JPG

rör mellan turbo och insug. Efter inpassning och svets och slangdragning ser det ut så här.sista bilden är vinterförvarning mvh Kent
 

Bilagor

  • husbil  mont ic 012.JPG
    husbil mont ic 012.JPG
    3,5 MB · Visningar: 48
  • husbil  mont ic 019.JPG
    husbil mont ic 019.JPG
    3,3 MB · Visningar: 40
  • husbil  mont ic 013.JPG
    husbil mont ic 013.JPG
    3,4 MB · Visningar: 37
  • husbil  mont ic 015.JPG
    husbil mont ic 015.JPG
    3,4 MB · Visningar: 49
  • husbil  mont ic 014.JPG
    husbil mont ic 014.JPG
    3,2 MB · Visningar: 67
  • husbil  mont ic 007.JPG
    husbil mont ic 007.JPG
    3,1 MB · Visningar: 64
  • husbil  mont ic 009.JPG
    husbil mont ic 009.JPG
    3,2 MB · Visningar: 54
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Du säger att den är ifrån 92 och är en 2,5 TD. 92 var väl en förkammardiesel? TD motorn kom väl inte förän 94-95 ? Jag har en 95 med laddtryck 1,2 som max. Med detta laddryck ryker inte min och går väldigt bra. 110 marchfart utan problem.
 
D

DeVille

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Tack för bra bilder det kommer jag och säkert andra ha mycket nytta av!

Min motor är en diesel, har turbo och kommer från -92. Typen av motor är likadan som sitter i kentsynne´s bil.
Han hjälpte mig dessutom med extra information via telefon.

Ska köra ner bilen till en bekant som har garage och är erfaren dieselmek.
Ska börja med att plocka av turbon och se vad det är för strul med WG-spjället.

När allt det är ok så får det bli IC.

Kan berätta att jag besiktigade bilen för första gången i min ägo nu i veckan.
Gick igenom utan problem alls. var lite orolig för avgaserna då jag skruvat upp bränslet lite. Men se det gick fint!

/DeVille
 
D

DeVille

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Nu händer det mer saker..

Igår var jag och hämtade husbilen från en tillfällig uppställning.
Körde 1,5mil hem, gick finfint.

Parkerade och stängde av bilen, då kom jag på.. Nä jag backar lite till.
Startar bilen och jisses!! Det dunkade och levde om ifrån motorrummet.

Stängde av fort som attan.. Konsulterade en HBK bekant som tänkte att det kunde vara spridarna som var knepiga..

Vågade inte starta igår igen, så en mekaniker kom förbi idag och lyssnade.

Ljudet kommer från kopplingen..
När vi gjorde ett starttest för att lyssna på ljudet så försvann det, ersattes av ett vinande ljud, dunkandet kom tillbaka efter 10sekunder igen. förmodligen är det något som lossnat och lever om. En fjäder?

Var får man tag på koppling billigast i Sverige?

Såg att någon tipsade om Autoteile Axel-Augustin , har någon handlat därifrån och hur funkade det?

Hoppas att någon kan komma med bra tips till en HBKare i nöd.

/DeVille
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Billigast i Tyskland. Handla hos Axel Augustin. Enkelt och snabbt, betala med kontokort
// Bror
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

hej på dig, BDS har koppling men det är nog levtid den kostar 2519:- hos dom så där har du ett pris här hemma , men kolla där som bror föreslår det är säkert billigare mv h Kent ps kolla jag rätt så skulle den kosta 1465:- tyskland plus frakt
 
Senast ändrad:
D

DeVille

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Hej på er!

Tackar för tipsen! Jag hoppade på brors ledtråd direkt.
Ringde ner till Autoteile Augistin, pratade med 2st mycket hjälpsamma killar. Den ene pratade dessutom väldigt bra engelska.

Mycket riktigt är det den kopplingssats som Göte&Ingbritt länkar till
Frakten skulle kosta 12€ och kopplingen 169€.

Betydligt bättre pris än det billigaste här i sverige som jag hittat iaf.
~2700kr exl frakt är det bästa.

Har bogserat bort husbilen till min mekare, han skulle ta ner kopplingen och kontrollera vad som strular före jag beställer.

Det konstiga nu är att vid bogseringen så "fastnade" kopplings pedalen i nereläge. Kanske kan vara gaffeln vid urtrampningslagret som det hänt nåt med. Vi får se.. Återkommer med rapport.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Hej igen,
du skall få ytterligare en adress i Tyskland som har bra priser.
Har handlat alla delar till min motorrenovering därifrån.

www.emm-motoren.de Tel 08382 27768-0 Fax 08382 2776829.
Ägaren heter Erwin Schwitzer.

Frågan är ju fri..........
// Bror
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Det är för lågt.bör vara upp till o,8 Bar, OBS skall mätas vid full belastning.
Insprutningspumpen kan lätt justeras upp med en skruv i pumpgaveln, skall skruvas in för rikare bränslemängd, motorn är från början inställd med riktig europadiesel, ger lägre tryck med MK1 diesel.

Jägarn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Det konstiga nu är att vid bogseringen så "fastnade" kopplings pedalen i nereläge. Kanske kan vara gaffeln vid urtrampningslagret som det hänt nåt med. Vi får se.. Återkommer med rapport.

Heisan - dette lyder kjent, akslingen for gaffeln kan forskyve seg og vri seg snett. Hendte på en 1999 modell jeg hadde. Med litt flaks er feilen enkel å rette om det ikke er blitt for stor skade på huset rundt kopplingen. Orginal låsning av akslingen er endast en plastdings - vi modifisert slik at vi kunne sette dit en skruv som låste akslingen. Jobben blir da ned med lådan - fiks feilen og opp med lådan igjen. Noen timer om du ikke har tatt ut disse lådorna tidligere.
 
D

DeVille

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Hej Alla!

Nu har äntligen kopplingen blivit isärtagen. Det visade sig som ni ser på bilderna, att urtrampningslagret inte riktigt är vad det har varit...
Urtramp.jpg
Ett lager är ju inte några problem att få tag på.

Kopplingen är bytt för 1-2 år sedan så den är helt ok i skick. Antagligen så byttes inte lagret vid det tillfället.

MEN, min fråga nu gäller de 2 sista bilderna.
Där ser ni en "ring" det splansade hålet. Ringen är av plast, hylsan från bild 1 stöter nog emot denna ringen, när lagret skar så har hylsan följt med runt och skadat plastringen.

koppling1.jpg
koppling2.jpg

Vad har den här plastringen för funktion? Är den viktig och i sådana fall, hur löser man detta?

Hoppas på mer toppen råd! :)

/DeVille
 
D

DeVille

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Sådär, för att dela med mig om vad som händer, kommer här en uppdatering.

Jag bytte hela kopplingen och urtrampningslagret, kopplingen var i bra skick men jag ville inte chansa. Passade på när det ändå var isärtaget.
Bytte också damaskerna runt drivknutarna.

Sen till vad som egentligen var problemet med turbon!
Som ni ser på mina bilder längre upp i tråden, så sitter det en mutter på varje sida om "armen" till WG spjället.
Det visade sig när man fick ner turbon att det räckte inte för att stänga spjället helt. Båda muttrarna får sitta på samma sida, för låsa varandra.

Sedan sätter man clipset över muttrarna och armen.

De som har haft loss turbon tidigare har förmodligen missat detta.
MEN, jag har sett flera andras bilder och det finns de som har en mutter på vardera sida. Undrar hur många som kan ha samma problem som mig, att turbon inte laddar som den ska.

Nu laddar turbon 0,85bar på topp och stabilt på 0,8bar.
Är som att jag fått en annan bil :msn_laugh:, mycket bra!

Jag har temporärt installerat en turbotrycksmätare, kan inte förstå varför det inte sitter orginal? Är ju ganska värdefull information.
Nu ska min mätare få ett litet hus och bli fast installerad.

Dessutom ska jag kanske få till en varvräknare om jag hittar ett hus som passar på A-stolpen, någon som har tips på sådana hus?

Nästa projekt efter omklädning av armstöden till pilotstolarna får bli intercooler tror jag. Men nu vill jag njuta av en turbomotor original först :msn_laugh:

En extraljusbåge a´la bäckmark står också på önskelistan.

Sedan sist har jag också satt upp en TV på en svängarm, luskar just nu på snygg kabeldragning och på hur jag ska göra för att slippa koppla om sladdar när man växlar mellan 230V och 12V.
Både TV och box ska ju ha ström.


/DeVille
 
Toppen