• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

D

DeVille

Guest
Tjena,

Som jag nämt i några trådar så har vi nyligen skaffat vår första husbil för att testa på det livet, har mest ägnat oss åt båtliv och husvagn tidigare.
Det är en Dethleffs från -92 byggd på en Fiat Ducato med 2,5TD motorn.

Tänkte samla lite frågor och redovisa småprojekt här.
Vilka mestadels kommer ligga inom elektronik området då det är där jag är mest hemma. Det övriga får jag lära mig och fråga mig fram.
Har läst Brors och juans trådar bland annat, så några gurus finns det ju här!! De har ju gjort/gör ett fantastiskt jobb!

En liten bild på "skönheten"
Bilen.jpg


Till att börja med har jag en liten fråga ang turbotryck på en diesel.
Det finns ju inte någon uppsjö av mätare på en gammal Ducato :)
Så jag satte in en Laddtrycksmätare och en varvräknare är på G också.

Nu till frågan... Hur mycket ska dessa motorerna ladda? Som mest laddar min 0,2-0,25bar, tycker det känns lågt, även för en diesel. eller?

/DeVille
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Hej väldigt trevlig bil hade en sån som första bil på min låg trycket runt 0,8 när det putte på beror lite på vart du hämtat trycket till mätaren men den största förbättringen blev när man justerade upp pumpen lite (gav lite mer soppa)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Hej!
0.25 bar låter lite i underkant, 0.8 är mer normalt och 1 helt OK.
Mer än 1.5 tycker inte jag man bör ladda. Att din levererar bara 0.25 påverkar klart effekten. Du kan börja med att kolla slangarna så att det inte läcker någonstans, sedan kan du kolla att turbos spjäll stänger ordentligt, vilket de ofta inte gör.
Vad gäller trycket så bör du ha lite varv i motorn också, så du inte mäter vid tomgång..
Skall du pigga upp gamlingen, när du löst laddtrycket, börja med bättre IC och sedan skruva upp pumpen, kanske ett halvtvarv, men inte så att det ryker onödigt svart...
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Hej DeVille, vilken fin husbil du har. Den ser ut att vara i mycket bra skick.

Precis som Mikael o Carina anser jag att runt 0,8 bar är korrekt laddtryck och din har så lågt laddtyck att rökgasbegränsaren knappast tillåter korrekt bränslemängd!
Så just nu har du lägre effekt än standard.
Vid ca 0,6-0,8 bar har du rätt bränslemängd och då ger den rätt effekt, om den skulle ge bränsle för full effekt vid ditt låga tryck skulle den ryka en hel del.
Det är bränslemängden som styr effekten hos en diesel och denna motortyp går med luftöverskott, turboladdaren ger alltså den erfoderliga luftmängden för att man ska kunna förbränna mer diesel och ändå ha luftöverskott.
Vill du ha mer effekt får du öka bränslemängden men jag föredrar att först montera laddluftskylare om den saknas.
Att öka trycket mer till och över 1,0 bar hus en sådan här klassiker ger inte högre effekt som många tror, ofta tvärt om!
När turbons maximala flöde har uppnåtts ger ökat laddtrck endast mer avgasmottryck och sänker effekten på höga varv.
Man behöver alltså en större turbo och ännu mer bränsle och så vidare....

Om din bil inte har tyckläkage har den troligvis en kärvande "Wastegate"-arm och/eller dålig förspänning av den.
Wastegate är en laddtrycksstyrd ventil som släpper avgaser förbi turbons turbin när korrekt laddtryck uppnåtts.
Jag sänder med lite bilder på en wastegate (inte en husbil, min är tyvärr inte här hemma)

Först en bild där jag med en mejsel visar mot WG-armen.

Sedan med löstagen "ögla", det är denna som du ökar tycket med genom att du kortar avståndet när du gängar in öglan på reglerstången.

En bild visar förspänningen på ca 8 mm ( denna motor har 300hk, bensin och endast 1000cc!), jag skulle gissa att din ska ha 5-8mm.

Sedan har du två bilder när jag visar hur WG armen ska kunna röra sig, är den fastrostad är det värme, 5-56 och milt våld som gäller.
 

Bilagor

  • IMG_2320.JPG
    IMG_2320.JPG
    1,9 MB · Visningar: 149
  • IMG_2321.JPG
    IMG_2321.JPG
    1,9 MB · Visningar: 116
  • IMG_2322.JPG
    IMG_2322.JPG
    1,8 MB · Visningar: 113
  • IMG_2323.JPG
    IMG_2323.JPG
    1,7 MB · Visningar: 117
Senast redigerad av en moderator:
D

DeVille

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Vad trevligt med någon som haft likadan bil, det kryllar inte A642 vad jag sett.

Satt precis och kollade på lite bilder jag tog häromdagen..
De är tagna underifrån bilen. En bild för att visa wastegaten.
På andra bilden fick jag själv se att slangen på turbon ser lurig ut. Ser nästan ut som att klämman sitter utanför flänsen och drar av slangen. Ska kontrolleras imorgon!

turbo1.jpg
turbo2.jpg


Turbomätaren satte jag på slangen som går mellan pumpen och insuget.
Finns det något bättre ställe att sätta den?
På tomgång är det inte mycket tryck, snarare vacuum..

Mitt uppmätta tryck är när jag gasade på 2an 3an.

Angående dieseltrycket..
När jag hämtade bilen var den Jättetrött, men å andra sidan hade jag inte en susning om hur den skulle gå.
Skänkte en tanke till de som har bilar med 70hk utan turbo.. har dom trampor att hjälpa till med i backarna?

Hursomhelst så skruvade jag upp Dieseltrycket undan för undan.. efter 3varv började den ryka lite, drog tillbaka ett halvt varv. Där står jag nu, ryker ytterst lite vid kallstart, annars ingenting.
Det gjorde massor, nu kan jag hålla 90km/h på platta backen, gick inte innan. Den är ju inte någon raket förståss.

Har planerat att montera IC, men vill få ordning på allt först.
Bäckmark här på forumet bygger ju små fina IC´s kanske får bli en sådan.
Har också span på en IC från en Saab 9-3 , fast med in/ut i separata ändar.

/DeVille
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

trycket ska infinna sej vid gasning och belastning kommer ihåg på de gamla saab turbo skulle trean växel va i och 1/3 dels gas samt broms för att få fram rätt mät tryck den gummislangen sitter på sugsidan och påverkar inte nåt marginellt om inte luftfiltret är bomtätt placeringen av mätslang är den bästa då den klockan påverkas av turbotryck
kan ju även va så att turbon kanske inte är helt frisk och inte bygger upp mer tryck typ
ps har en ic som ligger ivägen ducce original
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Slangen är till turbons inlopp., ej trycksatt luft.
Om denna slang lossnar får du ofilterad luft (inte bra) men inget tryckfall.
Du har mätt trycket på ett bra ställe, är det så lågt som du skriver bör du justera upp det eller leta tryckbortfall (läkage).
Du har alltså ingen IC?
Börja där direkt efter du har uppnåt rätt tryck.

På tomgång kan en diesel ge ett lätt, kanske mätbart, undertryck i insuget (förlusterna i luftfilter mm kan generara det) och en sugdiesel kan ge lite mer undertryck vid last.
En turbodiesel ger övertryck när man lämnar det olastade området men det finns en liten tids-"lag" som gör att man kan få vänta ett par hundra varv/någon del av en sekund innan man får tryck.
Man bör inte justera upp dieselmängden om man inte har bra med laddtryck, rökgastätheten ökar och motorn får högre förbränningsrumstemperatur.
En diesel ska ha massor med luft och inte allt för tidig insprutningstidpunkt, då håller den!

Men man kan mata på med diesel och ställa upp tidpunkten massor, då blir det åka av.
En riktigt stor turbo, gigantisk laddluftskylare och masor med diesel som tillförs jättetidigt, det är kul!

(Till alla med utbildning: det heter inte "undertryck" men tryck som är lägre än 100 kPa +/- 5% benämns med "undertryck" bland oss obildade mekaniker)

// Alf
 
D

DeVille

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Ojdå, det hade kommit in inlägg före mitt med bilderna.
Tackar för infon och alla tips är välkomna!

Ska börja med att kolla WG ventilen så att allt löper fint där.

Orginal IC låter intressant återkommer om det, när jag blivit medlem (kan inte skicka PM som HBK intresserad). Gjorde inbetalningen för några dagar sedan.

/DeVille
 
D

DeVille

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Nu så har jag läst igenom alla fina inlägg lite mer noga.
Denna tråden blev ju rena turbo-kursen, perfekt även för andra hoppas jag!

Citat Bäckmark: "Man bör inte justera upp dieselmängden om man inte har bra med laddtryck, rökgastätheten ökar och motorn får högre förbränningsrumstemperatur."
Fråga: Bör jag skruva ner diesel mängden nu när jag inte är säker på laddtrycket? Bilen blir hiskeligt slö om jag går tillbaka till ursprungsläget. Men hellre det än att riskera motorn på något sätt


Jag satt just och kikade lite mer på mina bilder av WG nu före jag ska ut och smutsa ner mig.


Infästningen av armen på WG-ventilens axel ser lite mysko ut?

Nästan som om det skulle fattas en bit.
turbo3.jpg



Finns det någon som har bilder på en orginal IC monterad? Jag har inte hittat något. Ducato har ju hängt med länge så man hittar mest nyare grejor när man googlar.


Tydligen finns det många olika varianter av fiats 2,5TD motor.

Om man ser på bäckmarks 2,5TD så ser det nästan ut som att hans motor är vänd åt andra hållet.
Bäckmarks motor måste ju vara felmonterad då :spinny:

Bäckmarks bild/motor

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -


Min motor

4.jpg


Mikael & Carina;

Hade du rättmonterad motor eller felmonterad som Bäckmark? :spinny:
Med lite tur så kanske din IC passar väldigt bra på min bil.


Nu ska jag ut och smutsa ner mig. Tur att jag är ledig från jobbet idag.

Har ju inte förmånen att få svarta händer på jobbet.

/DeVille
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Ser ut som om armen till WG'n är trasig. Har ett grenrör med turbon monterad hemma i gagaget, skall ta en bild när jag kommer hem.
// Bror
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Det ser ju ut som att någon har varit framme med stora rörtången, kan nog gissa att wastegaten sitter fast eller har suttit fast? :confused:
 
D

DeVille

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Hej Bror, trevligt att du tittar in :)

Jag tyckte också att det såg ut som att armen till WG var trasig.
När jag väl kom ut under bilen så såg jag hur det var..

Om man tittar noga på bilden så ser man att det är en tjock ståltråd som sitter istället för en saxsprint. Det är det som lurar ögat.

Jag skruvade ut den yttre muttern och skulle ta loss armen från stången till "klockan".
Då är stången för lång för att den ska komma ur armen.
Därför får jag ta loss armen från axeln.

Eftersom jag vet att detta har varit isärtaget strax innan mitt köp, på grund av byte av grenröret.
Så undrar jag om de kan ha monterat armen "upp å ner" om ni förstår, ett halvt varv fel alltså.
Men om jag vänder armen, så blir ju axel-rörelsen inverterad...

Som den sitter monterad nu, får jag heller inte stängt WGn riktigt tror jag.
Då det inte är gängat tillräckligt långt in på stången.
Därför börjar jag misstänka att det är något felmonterat..

Ska ut och ta lite bilder nu.. får se om någon blir användbar :)

"edit" Ja armen har lite "tugg-märken". Men armen/WG rör sig väldigt lätt och fint. Den ska inte vara fjäderbelastad väl? Det är den inte...


/DeVille
 
Senast redigerad av en moderator:
D

DeVille

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Nu har jag varit ute och micklat lite till.
Här kommer lite bilder på hur det ser ut.. Inte helt lätt att få systemkameran i rätt läge :)

OM det är så att armen till WGn är felvänd 180grader, så att WG är helt öppen. Finns det då någon chans alls att få pyttelite tryck som jag ändå fick? (0,2-0,25bar)

Här syns att det inte är så mkt gängor kvar när den är i ändläget.
turbo4.jpg

Bild på stången
turbo5.jpg

Bild på WG armen, den ser värre ut på bilden än vad den är.
Ser ut som att någon haft problem att få av armen från axeln.
turbo6.jpg

/DeVille
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Tyvärr har jag ingn turbo lös här hemma (halv arbetsdag, kom hem nu) så jag kan inte visa exakt vad jag menar men jag anser att din turbo måste demonteras för reparation.
Axeln som går in i turbon till ventiltalriken i turbinhuset har lossnat från armen där WG-klockasn ögla ska fästas och det beror ytter våld.
Den verkar sitta lite lätt men inte bra alls.
Troligvis har axeln fastnat (vanlig) och någon har våldat så att armen lossnat(vanlig).
Nu sitter armen i fel läge och du kan därför inte justera in korrekt förspänning för att uppnå rätt turbotryck.
Lätt att fixa med TIG-svetsen, är något annat trasig (ventilen i turbohuset, axeln, klockan) så går det också att fixa.

Du bör inte ha för hög dieselmängd med för lågt laddtryck, rökgastätheten ökar, HC-värdet skenar (men NOx sänks) och motorn kan gå varm.
Jag tror dock att din rökgasbegränsare inte tillåter full mängd, annars skulle din bil fungera son en rökgasgranat när du ger fullt.
Du kommer att få en helt ny bil med fungerande turbo om du redan har justerat upp mängden.
En IC rekomenderas som sagt starkt, tyvärr passar inte min rakt av då vi har olika motorer.
Vår bil har en som b.la. Citroen CX har använt.
Jag ska se om jag kan måtta på en likadan bil som din.
Hör av dig om du vill ha hjälp med turboladdaren.

Edit: såg just dina nya bilder, din arm måste TIGas tillbaka på rätt ställe och sedan bör man kolla upp WG mm.
Lös med turbon bara

// Alf
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Nu har jag varit ute och micklat lite till.
Här kommer lite bilder på hur det ser ut.. Inte helt lätt att få systemkameran i rätt läge :)

OM det är så att armen till WGn är felvänd 180grader, så att WG är helt öppen. Finns det då någon chans alls att få pyttelite tryck som jag ändå fick? (0,2-0,25bar)



/DeVille

Även med fullt öppen WG kan man få en hel del tryck på höga varv, inget på låga.

Armen är knappast felvänd men inte på rätt ställe sett till axeln.
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

hej om du söker på bildelsbasen på fiat ducato 94-01 och laddluft intercoller så hittar du original som passar perfekt intill kylen, sen tittar man hur Bäckmark har gjort på sin. har själv påbörjad detta arbete tack vare Bäckmark. mvh kent
 
D

DeVille

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Pratade lite med Bäckmark i telefon, så jag fick lite tips.
Mycket trevlig och hjälpsam prick den där Bäckmark
Om jag nu ska våga mig på att demontera turbon, bultarna sitter ju inte på det lättaste stället direkt. Känns som att jag skulle behöva få upp bilen lite, då det är trångt att få upp armarna när man ligger under bilen på min grusplan.

Har tittat lite på bilder på turbos/ICs på bildelsbasen, som kentsynne tipsade om.

Där får man lite överblick också, tycker att min turbo är mer lik de som sitter på 98-02 bilarna. Kanske har den blivit bytt någon gång.
Förra ägaren hade haft den länge, så det måste vara gjort före hans tid isåfall.


Nu till en helt annan fråga.. jag har många på lager ska ni veta :)

Ser ni vad detta är?
armstöd2.jpg

Just precis, ett armstöd till en av mina ISRI stolar.

De skulle kläs om var tanken.. Men HUR får jag bort justerratten så att jag får väck plasten?

Hoppas att någon sitter på kunskap också om detta :)
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Hej jag skall försöka komma under min bil imorgon ock försöka ta ett kort på min turbo vi har samma maskin tror jag mvh kent
 
D

DeVille

Guest
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Om du orkar/kan så vore det väldigt snällt!
Tittade på din husbil, vad är det du har på taket? En lyftkran kan det väl inte va? Ser ut så i mina ögon..

/DeVille
 

Gert O.

FD HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022
Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD

Hej alla!
Har av nifikenhet/vetgirighet följt denna tråd. Oaao, säger jag bara! Denna kunskapsmassa i motorteknik och framför allt det som kanske ännu mera imponerade: denna vilja att hjälpa en kompis i kluppen!
Jag vet, det är inte första gången utan det här händer ganska ofta så bl.a. därför är HBK klubben i mitt hjärta!!
Tack alla ni som kan o vill hjälpa till när det behövs.
Hel-coolt skulle mitt barnbarn säga!
Gert:music-icon:
 
Toppen