• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiske-Tjatter

F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Håller med dig. Kör man med svenska > finska och sedan tillbaka till svenska så ser man hur det förvrängts.

Dock har jag skickat en hel del till goda vänner i Taiwan/Kina och dom brukar kunna begripa, trots grammatiska fel vilket gör att det kan bli tokigt ibland.

Eller som när en norsk god vän till mig ringde en gång och min fru svarade att jag var i källaren och pulade. Hon förstod inte varför han skrattade då, men nu vet vi.

Det gäller att passa sig.

F

F.d. 410

Guest

Kanske du skulle lagt in en tumstock i bilden så man fått en uppfattning om längden. Kanske även funkar med en mikrometer.

Dessutom tycker jag "fångsten" fortfarande är i sitt rätta element, då är det väl ingen fångst ännu. Den skall väl upp ur böljan den blå.

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

för mig är det fångst! 2,5-3 cm, och jag menar inte avståndet mellan ögonen.
För de inte invigda, så är fisk i vatten ganska svår fotograferade objekt.
De lyssnar inte på givna direktiv precis......

Senast ändrad:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Ja nu på morgonen var det inget trevligt väder för fiske, snöglopp,och knappt en grad varmt. Så det får bli en dag att gå igenom fiskeprylarna, så att det är ordning och reda inför fisket om ett par dagar.

Jag tog upp båten i går,kanske lite tidigt men när man ser på vädret i dag så lär det inte bli varmare framöver. Så det blir att fiska från landbacken framöver, men det spelar ingen större roll bara det blir fiske.

En sån där har jag fångat jag med Pennti (storleksmässigt) fast av abborresläktet, Pekka har ett foto av den "stora fångsten",som han tycker att det är roligt att visa upp då och då.

Men va fan fisk är fisk!?!?.

F

F.d. 410

Guest

Stackars dig Hasse. Fiska från land.
Men vad gör man inte för sina vänner. Kom hem till mig så fixar jag upp ett skynke, s.k. fiskdamm så får du låna ett metspö av mig och jag sitter bakom skynket och häktar mört på kroken så du blir glad. Tror inte du kommer att märka/förstå att jag finns där.

Anders

F

F.d. 52909

Guest

* En sån där har jag fångat jag med Pennti (storleksmässigt) fast av abborresläktet, Pekka har ett foto av den "stora fångsten",som han tycker att det är roligt att visa upp då och då. *

Tack för påminelsen Hasse...kanske sätter in den ikväll :) kanske t.o.m är dags för ett potpurri utav foton för o pigga upp i höstrusket.

Önskar er alla ett riktigt skitfiske, dels på Öland o de mörka vattnen runt Kolmården.

...o så glöm inte att bifoga era foton !

Pekka

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Jag bävar inför kvällens fotovisning. Men släng in lite bilder Pekka för det piggar alltid upp tillvaron.

Jag skall försöka att bidra jag med,bara jag kommer på tekniken.

Tjingeling.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: FISKDAMM va kul det är taget, men skit i mörten jag vill ha godis i form av lakrisfiskar. Är du bara tyst bakom skynket, och inte frågar mig hur du skall få på lakrisfisken på kroken så är det okey för mig.

ps Det går med skummfisk oxå.

F

F.d. 410

Guest

Nä Pentii, dammigt får det inte vara men damigt är OK tycker jag.

OK då skippar jag mörten och kör med lakritsfiskar och skumma fiskar. Förstår att jag då blir tvungen att ta fram bägge metspöna för med dylika fångstchanser lär du väl inte få åka ensam.

Pekka
Ser fram mot Öland, en prövning för kropp och själ. Blir det för j-----t väder får vi väl sitta inne i värmen och binda flugor.

Alla spön och kläder kommer med till denna säsongs Grand Finale!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 410

Guest

Snyggt Hasse,
men jag tycker du har svårt att välja grill som passar för fisken som skall grillas.

F

F.d. 52909

Guest

:)...undrar om jag inte har sett den lille innan, tycker mig känna igen ryggfenan.

F

F.d. 52909

Guest

Anders...kan nog behövas mycket kläder men varför Grand Finale för säsongen ? Har inte Hasse lärt dig att säsongen varar året runt ?

Kommer ju en härlig vinter snart med angel o pimpelfiske...:)

Pekka

F

F.d. 410

Guest

Pekka, jo det var lite ogenomtänkt skrivet av mig, jag menade fiske kombinerat med husbilsåkat. För den ställer jag nog av i slutet av november och båten åker nog in i garaget i samma svep.

Men dagsturerna till fisket hemmavid fortsätter tills isen lägger sig men där går nog gränsen för mig.
Något som jag kanske omprövar ifall det kommer någon inbjudan om vinterfiske norr ifrån. Isfiske har ju inte varit med i kursplanen ännu.

F

F.d. 52909

Guest

Anders... Isfisket ingår automatiskt i min kursplan, sidan 2359 övre stycket till höger. :wink:

Blir premiär för mig denna vinter med husbilen, nyss hängt på dubbisar...blir spännande o tanken är inte bara fiske utan också långfärdsskridskoturer.

Ena dan fiske o den andra skridskor...o en varm o go husbil som väntar vid sjökanten.

..o du, inbjudan kommer säkert !

Pekka

F

F.d. 410

Guest

Det låter intressant Pekka. Förstår att den Högre Allmäna Fiskskolan har en bred utbildning som innefattar det mesta. Tror säkert att min andra lärare även besitter kunskaper i detta område men han har ju inte haft mig som elev under "istider" ännu.

Sen är det ju förstås det här med kylan. Nog har jag en hel del kläder att krypa in i men att rensa upptagen fisk med varma lovika-vantar kanske jag inte klarar men det kanske ingår i kursen.

Jag är lite kluven när det gäller att montera dubbdäck på husbilen och köra året runt. Min hustru visar inget större intresse för detta, vill nog hellre sitta hemma och stoppa pinnar i järnspisen när nordan viner.

...visst kommer det säkert en inbjudan norr ifrån, hoppas jag!

Glöm inte att hänga isdubbarna runt halsen!

Anders

Toppen