Muskatten: Det verkar vara ett häftigt fiske!
När du fiskar med flöte, är det glidflöte eller ett fast flöte?
Tänker att med glidflöte så kan man lätt ställa in djupet för draget.
I Spanien och Portugal så fiskas det mycket ifrån pirar och kajer. Alla som jag sett fiskar BARA med bottenmete, INGEN kastar med vanligt drag som vi gör i Norden. Varför? Finns det ingen "predatorfisk"
Jag har alltså inte vågat göra bort mig med vanligt spöfiske även om jag varit sugen på att prova.
Apropå att fiska makrill i Norge: Vi fiskar varje sommar i Norge. I år så har där varit rent otroligt mycket makrill. Undrar om den ökar?
Tack för att du håller liv i denna tråden! /Roy
Bild: e n timmas fiske i "makrillkok"
Visa bilaga 180410
Faktisk tycker jag också det.... speciellt om en stor calamri hugger
Att "meta" med flöte är nog det enklaste sättet att fiska calamari.... Jag bygger om vanliga flöten till glidflöten så det går att ställa in djupet.... denna vinter kom jag på att använda sprutor modell större som flöte.... fungerar jättebra och så kan man arrangera så att de lyser, sätt in en LED med ett knappbatteri
Att fiska med drag går bra från en pir eller i en hamn.... här i Grekland är det som du skriver att de fiskar med bottenmete, men yngre personer har börjat spinnfiska,
När man spinnfiskar i östra delen av Medelhavet (har bara erfarenhet av den östra delen) så är det bra att veta vilka fiskar som finns i havet och under tiden man fiskar, för många predator (jägare) har sin egen säsong... även om det finns en del som man kan fånga året runt ...typ Lavraki (havsabborre) och även Barracudan
Jag brukar säga såhär till Grekerna när de frågar varför jag står här och spinnfiska.... testar man inte så får man inget..
Här är bästa tiden för spinnfiske från Aug -mars... sen kommer värmen och då försvinner predatorn till djupet...
Har man bestämt sig för att spinnfiska i Medelhavet så är det bra att ta reda på vilken fisk det finns i området och när det är rätt säsong att fiska dem....
För flera år sedan träffade jag en tysk som också övervintrade i Monemvasia, han ville börja fiska så han köpte ett spö och rulle av mig.... sen hade jag "fisk lektioner" jan, feb och mars.... inte en enda fisk fick vi... han lärde sig kasta långt men det hjälpte inte..... i april månad bestämde jag att köra till Neapoli för att prova fiskelyckan där.... medan jag "packade ner H-bilen" så fångade han sin första fisk.... en Barracuda på ca 1kg.
Många som spinnfiskar här nere använder små wobbler och vevar in långsamt....
Jag började spinnfiska när jag var i Mesini... köpte ett spö och en rulle samt en stor Wobbler (Max Rapala no17) .... sen ställde jag mig bredvid andra i hamnen.... alla tittade på mig då jag tog i när jag kastade .... och vevade in rent för snabbt...
En fiskekompis berättade då hur jag skulle göra...
De fick en massa Barracudor.... även om jag gjorde som de sa så fick jag inget.
Detta var ändå lite frustrerande ...för jag gjorde ju som de..... jag såg flera ggr fisken attackera Wobblern men de hög aldrig.
En dag när jag var själv i hamnen så tänkte jag om jag vevar snabbt.... så kanske fisken inte ser att det är en fake fisk.... och så började jag veva snabbare....
Först tog jag en Barracuda.... sen en liten Litza... Nu kändes det mycket bättre
Med tiden lärde jag mig hur jag skulle ta fisken.... Jag började veva så snabbt att wobblern ibland surfade på ytan.... och detta var väldigt effektivt...för nu både syntes och hördes betet mycket bättre, och fisken hade nu inte tid att fundera över om det vare en fake fisk... så de hög... och många ggr snabbt och kraftigt....
Nackdelen med denna typ av spinnfiske blev att jag fick värk i kroppen..... men som jag ser det så är det det bästa sättet att spinnfiska runt Medelhavet.....
Jag använder mig av flera olika fiskemetoder.... bl.a. fiskar jag med ballong (stor sopsäck) och 900 meter lina
Jag har under åren hört många olika sätt att fiska här runt Medelhavet... bl.a med zoga...... Zoga är en bly klump på 100-300gr... en fast krok och möjligheter att montera fler.... men ingen har velat visa mig hur det fungerar.
För ett par veckor sedan så såg jag att en fiskare försökte reparera en skada på sin platbåt.... fått en större reva på kölen....
Jag pratade lite med honom ....men han var inte intresserad.... så jag gick vidare...... Några dagar senare tar han upp båten igen.... reparationen av skadan hade inte lyckats.... så han får hjälp av en lokal reparatör..... och han börjar täta skadan med glasfiber.... då jag går förbi 2 ggr om dagen (ut med hundarna)... så såg jag vad de gjorde..... på kvällsturen så är där ingen så jag går fram och känner på reparationen....plasten hade inte härdat och allt var mjukt......
Nästa dag vid morgonturen..... och det är ingen där så känner jag på reparationen.... och den har fortfarande inte härdat.....
När jag kommer tillbaka från hund turen så är båda där.... jag tycker synd om dem då jag inser att de inte förstår så mycket om plastning....och här på Limnos är det nog inte lätt att hitta en duglig hantverkare.... så jag berättar för dem vad jag anser och reparationen och att jag har kunskaper att laga skadan.... De acceptera mina kunskaper och så har jag mitt första "jobb" här i Grekland....
Det tog ca 1 vecka att laga allt snyggt ... 2-3 tim om dagen... och det är vad jag klarar även om jag fick ge upp efter 5 min när jag skulle slipa med vinkelslipen.... slipjobben fick de nu göra... jag behövde bara berätta hur jag ville ha det.
Båten kom i sjön och allt fungerar perfekt.
En dag säger Manoli (ägaren av båten) i morgon får du följa med och fiska....vi avtalade tid kl 06
Kl 06.15 är jag klar med hundarna... och så går jag till båten där Manoli redan väntar på mig....eller oss... för Wovi fick följa med...
Båten är 6,5 M och har en 150 Hp utombordare...
Wovi är båtvan och hoppar själv ombord... jag är lite stelbent av all värk i kroppen.... men om jag tar det lugnt så skall jag nog komma ombord....
Vi kör snabbt ut till den vanliga fiskeplatsen här för calamari.... och så säger Manoli, vi måste fånga många calamari för vi skall fiska med levande calamari.... när vi har ca 12-15 st så åker vi vidare (han har en tank i båten där vi håller calamari levande under turen)....
För att inte göra en lång historia av en fantastisk fiskedag, så kan jag säga att Manoli lärde mig nu hur man fiskar med zoga....
På fotot ser ni en av fiskarna jag tog (en Fagri comodo Gr.) på nära 10kg. .... och den största fisken vi tog var på 24,5 kg....(en Amberjack)
Totalt fångade vi över 50kg fisk på denna fisketur
Så nu har jag lärt mig det bästa sättet att fånga en större fisk i medelhavet.... Vi körde ut 25 sjömil så jag inser nu att med min lilla båt så funkar det inte.....
Nu har jag en önskan i vart fall som jag vill skriva på min julklapps lista till jultomten...

Så ge aldrig upp om ni är ute efter en stor fisk......