• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske Öland & Kalmarsund

F

F.d. 410

Guest
Sv: Norra Öland

Hasse om nu detta är så effektivt kanske man skall ha med sig en lök till N Öland också. Om öringen ser mig stå där i vattnet med tårarna rinnande ner för kinderna, tror du att den hugger, av medlidande?
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Njae säg så här, jag har provat allt och då menar jag allt utan lök ( bön,svordommar, ilska,gråt mmmm). Det skadar väl inte att prova?

Men sen kommer ju frågan VIKKEN sort av löken= Röd,Gul,Vit,Ramslök,Vårlök,Purjo????.

Det finns bara ett sätt att ta reda på det Anders, Kan du ta med en säck av varje sort så gnider vi in oss för ett vetenskapligt prov?:wideeyed::swoon::twitcy:
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Norra Öland

OK men jag skippar vitlöken. Gnider vi in oss med den får vi nog stå mycket långt ifrån varandra vilket blir lite osocialt. För det är väl så Hasse att det sociala umgänget efter ett misslyckat fiske. förhoppningsvis gör att träffen ändå blir en positiv upplevelse.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: En liten rättelse bara Anders, det finns inget MISSLYCKAT fiske.

Parametrarna för att mäta tur....otur tillskrivs spel & Dobbel och det har inget med fiske att göra för som fiskare är man skicklig vid fångst, och skulle man mot förmodan inte vilja ha fisk med sig hem den dagen ja då tar man helt sonika inte upp någon fisk.

Det kan tyckas vara övermaga att se på saken så här, men att stå och kasta ut drag i vattnet utan att få fisk eller meta med för den delen är ju bar ett sätt att se att utrustningen fungerar tills den dagen kommer när man vill ha fisk med sig hem? :wideeyed::swoon::twitcy:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Norra Öland

ATT FISKA ÄR ATT IDIOTISERA SIG, sa Strindberg.

Förstå detta rätt! Han menade med det något positivt, nämligen att fisket ger stor möjlighet till avkoppling och att gå ner i varv för den på den tiden hårt stressade stadsmänniskan.

Jappe
 
Senast ändrad:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Ursäkta men jag glömde att kommentera avarten av så kallade fiskare som ger dåligt ryckte till oss inbitna.

Den företeelse jag tänker på är så kallad floting,och är avhandlat i ett tidigare inlägg på föregående sida.

Varför jag vill förklara dom här olika variablerna är på grund av att dessa kan förväxlas
när man ser som hastigast på företeelsen med att ha ett spö i handen.

Fiskare har en tydlig tendens att vara aktiv med sitt redskap SPÖT medan en flotare i allmänhet kan ses i liggande ställning, som om döden har avlöst honom i från väntan att ölen skall bli kall. :D
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Calle Calle Calle

Tror du på fullaste allvar att en inbiten fiskare utsätter sig frivilligt för naturens olika krafter typ regn, snålblåst,storm, is , kyla ,hetta, knott,mygg, och som grädde på moset inse att ölen blev kvar hemma och sen kalla det för avkoppling????????:confused:
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Norra Öland

"Det kan tyckas vara övermaga att se på saken så här, men att stå och kasta ut drag i vattnet utan att få fisk eller meta med för den delen är ju bar ett sätt att se att utrustningen fungerar tills den dagen kommer när man vill ha fisk med sig hem?"

Tack Hasse, det var detta argument jag sökt efter varje gång man får gliringar när man kommer hem utan fisk.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Varsågod Anders min förhoppning är att det argumentet inte skall användas på öland.

ps: Jag avslutar nu för att åka till Valdemarsviks kommunhus för ett möte med politiker och turistchefen samt Tekniska chefen om eventuella ställplatser i kommunen.

Jag återkommer med info från mötet.
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Norra Öland

Tror inte att jag ger fiskarna dåligt rykte. Att se intresserad och upptagen ut, det är en av mina paradgrenar. Alla vedermödor som fiskare utsätter sig för, dom finns nog bara i historierna efteråt. Av någon konstig anledning har man alltid "glömt" kameran hemma när det varit riktigt "besvärligt"
4.gif

Calle
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Calle, nu tyar ja inte mä mer!

Vad är det för vits med att dokumentera en tokig fiskare på bild, som i avsaknad av bättre vetande och på eget bevåg envisas med att var utomhus när inte naturen vill sammarbeta??????

Och vad ordet "besvärligt" har för betydelse kan jag här med förklara så här.
Besvärligt är när det hällregnar och man försöker att hålla en torrfluga riktigt torr.

Och riktigt J-..ligt är att stå i en strid Fors när det är 15 grader kallt och försöka knyta på en pytteliten flyga med stelfrusa fingrar. Det första du undrar över då är troligtvis inte var har jag kameran för här ser det ut att bli en bra bild?

Nä Calle sälg kamera J-..veln och köp pilsner för pengarna, då kan du både bli varm inombords och skratta åt alla tokar som är ute i ogjort väder.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Norra Öland

Jag kommer tillbaka där jag började:
Tänk att få sitta i en gräsbacke, i skuggan. Titta på ett flöte, ta en pilsner och se upptagen ut......
3.gif

Calle
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Norra Öland

En Rapport från fisket i dag ,lade ner 8 timmar på ingen ting,som vanligt alltså.Ok en massa frisk luft fick man.Premiär fisket i Värnanäs gick av stapeln i dag,2,5 grader i vattnet +3 i luften. En öring på 1,5 kg och en liten gädda blev det och några tappade fiskar.Jag själv var bara med och blötte redskapen.Nu får mitt fiskesjälvförtoende snart en knäck om det fortsätter så här.Några bilder men inga fiskar.:( Det kom i alla fall 10-12 personer i dag.Och korven var god.Så helt kass`t var det inte.
Nu är det stor satsning till den 3-4 april som gäller.Har till o med inhandlat ett elag.2000 watt....:DKan man köra ner stömmen i vattnet ??????:confused:;nej det var bara en förtvivlad tanke som kom just nu.
Jag hoppas att vi ses på Öland .
Ha det bra
Anton
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    55 KB · Visningar: 403
  • 2.jpg
    2.jpg
    55,2 KB · Visningar: 405
  • 3.jpg
    3.jpg
    53,1 KB · Visningar: 396
  • 4.jpg
    4.jpg
    63,9 KB · Visningar: 394
  • 5.jpg
    5.jpg
    58,2 KB · Visningar: 390
  • 6.jpg
    6.jpg
    59,3 KB · Visningar: 388
F

F.d. 410

Guest
Sv: Norra Öland

"Nu får mitt fiskesjälvförtoende snart en knäck" skrev du. Säsongen har ju knappt börjat! Du får väl ge firrarna en chans, dom har ju glömt dig sen i höstas. Men som du skriver, du har ju fått frisk luft och det är värt mycket. Sen är det väl så att oavset om ni fått eller inte fått någon fisk så skall ju densamma kvar-stanna i vattnet. Kan alltså aldrig bli någon smakfull fyllning i magen.
Var nöjd med dagen Anton när det blir dax för Norra Öland, ja då j....r, då skall även magen få sitt.
Anders
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Jo du Anton, han har helt rätt Anderspojken i vad han skriver och jag instämmer helt och fullt.

OM det är någon tröst för dig så kan jag säga dig att den känslan du hade när du åkte hem den känslan känner jag nu när jag skriver inlägget.

Men som både du och jag och alla andra obevekliga fiskare vet så är minnet av en SÅNN dag, bara ett par mickrosekunder lång, så spotta pån och i med skiten igen snart hör du någon skrika FISK och lyckan är fullständig.:D
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Glömde att skriva Anton att du har ju i alla fall berikat dina fiskekamrater med jättefina bilder.

Och dom behöver ju varken du eller vi rensa?:wink:
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Norra Öland

mmm man är väll bortskämd , från i fjol o känna hugget..linan drar iväg 15-20 meter
när den tok rusar....försöker ställa sig bakom en sten...man lyfter lite lätt på spö`t...där är den...fortfarande kvar...drillar försiktig....ny rusning ner i en djuphåla,vänder några gånger...drillar försiktigt...spänd lina...drillar till`s den märker att vattnet börjar ta slut..
rusar igen 10 meter ca....lyfter spö toppen...den är kvar...börjar drilla igen..nu börjar den gå i sidled..kortare rusningar...hela tiden spänd lina...en rusning till ett hopp...ner i en håla igen...det enda man har i huvudet att känna kontakten med fisken..spänd lina..drillar sakta,sakta...den lägger sig på sidan och följer med till strandkanten..ett sista försök till rusning.. den är för trött..fisken inser sitt öde..70cm öring.Den vet inte att det är en snäll fiskares fluga den tog på.Man hakar av försiktigt får den att syresätta gälarna,vips så är den tillbaka hos sina kompisar.Klart det var i mai 2008.
Det är det jag längtar efter,sen kan jag åka och köpa en Gyrostalrik o en öl som jag gjorde i dag.:rolleyes:
Anton
 
Toppen