• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske Öland & Kalmarsund

F

F.d. 50064

Guest
Sv: Norra Öland

:cool:Mmmmmm,va skulle vi annannas tjöta om?????Fiske är mycket allvarligt,spåtta på kroken
en gång eller två gånger?Vinkel på utkastet för att få det riktiga ner slaget i vattnet,den beräkningen är inte att leka med.Vind från höger eller vänster eller till o med motvindar kan förstöra den finaste dagen.Inga enkla ställningstagande man behöver gå igenom.Jag säger bara blood sweat and tears.
Du är välkommen,kan vi tjöta på plats,
Antonio:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Norra Öland

Det där med att kasta och svinga, placera flugan på rätt plats, drilla in fisk med en alldeles för klen lina, vada i strömmande vatten med risk för att det rinner över in i vadarbyxorna, bli knottbiten och ändå få åka via fiskaffären för att ha nåt att visa när man kommer hem. Nä, det tycker jag är jobbigt.
För mig är fiske avkoppling. Ett metspö och ett flöte att titta på, sitta i en gräsbacke i skuggan med en kasse pilsner inom räckhåll. Det är livskvalitet.
Calle
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Calle, hoppa med och lär oss nördar hur man kan lämna en kasse full med öl, för att eventuellt kroka av ett fiskyngel.

Det allvarliga med fisket, är att det är just allvarligt så Anton du har rätt, det är för allvarligt för att inte ta det på fullt allvar.:D
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Norra Öland

Kroka av????? Jag har ingen krok att kroka av.....
Jag fiskar ju som avkoppling, tittar på flötet, tar en pilsner, ser upptagen ut....
Calle
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Calle, det du beskriver kallar vi för floting och då ligger ölen på sjöbotten för kylning fastknuten i reven.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Norra Öland

Pripps???? Jag pratar om öl. Tänk dig en vältempererad Pilsner Urquell. Går att njuta av direkt ur flaskan, men häller man upp den långsamt i ett ganska djupt och smalt glas så det blir 3 cm skum överst, då är man väldigt nära himlen.
Calle
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Ska du delta i ölprovarträffen Calle?. Jag kan inte säga emot dig i det här fallet,för jag har inte haft äran av att avnjuta denna ädla Urguell med tilhörande skum. Men att ölen ska vara sval och ha ett betydande skum på toppen när den avnjuts, det står helt klart för mig. Rätta mig om jag inte har fel.:msn_beer:
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Norra Öland

Jodå, visst ska jag till ölprovarträffen. Dom andra skulle nog bli ganska besvikna om jag inte kommer eftersom det är jag som är organisatör.
En öl ska inte vara för sval. Kylskåpskall är för kallt. Jag dricker den gärna rumstempererad för då kommer smaken fram ordentligt. För det mesta sätter jag bara 6-packen på köksgolvet, och vi haqr golvvärme.
Calle
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Tack för tipsen Calle, dom skall jag ta till mig. Ursäkta att jag inte var observant på din upgift som organistör. Är skälv ingen större ölkännare, men en bira slinker alltid ner.

Ha en bra kväll, och en underbar morgondag.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Norra Öland

En "ölkännare" skulle nog inte ta mig på största allvar heller, men det spelar ingen roll. Jag tycker helt enkelt att det är gott med öl. Särskilt då om man får grilla till, och varför inte en fisk då.
Ha ett trevligt fiskafänge.
Calle
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: I sommar inför Fiskeriverket nya regler för att begränsa fritidsfisket efter gädda i Östersjön.

Fångsterna för yrkesfisket har gått ner med 80 procent dom senaste 15 åren på gädda.

För att skydda gäddan får den som fiskar med handredskap bara ta upp 3 st gäddor per dag. Dessutom blir det bara tillåtet att ta upp gäddor som är mellan 40 och 75 centimeter, så gammelgäddan på 75 cm och uppåt måste sättas tillbaka samt små stekgäddor.

Martin Rydberg på Fiskeriverket menar att åtgärderna måste inriktas på fritidsfiskarna för att Yrkesfiskarna står bara för 4 procent av gäddfångsterna.

Vem vet det kanske blir restriktioner på Abborre och gös med vad det lider?.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Norra Öland

Ja du Hasse. Kommer liknande begränsningar på abborre blir jag ledsen. Den gillar jag att både fiska OCH att äta upp. Gäddan är ju kul för fightens skull men att äta klarar jag mig utan. Att ta upp fler än 3 gäddor torde väl räcka och vad jag förstått av fiskekompisar här så släpper dom vanligtvis tillbaka gäddor som dras upp.

Det närmar sig Öland nu, ser ut som det blir bättre väder i nästa vecka.
Åker upp till Vildmarksmässan på fredag, tänkte kika efter vadare och flytoverall

Anders
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Norra Öland

På tal om gädda,det var en kille här idag som var ute och fiskade,men vad gjorde han med gäddorna? Jo ner med dom ihålet igen.
Bästa gäddsjön i Sverige sa han också kul att lilla Landsjön är så populär./susanne
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Jo du Anders jag tror att dom flesta fritidsfiskare tar nog inte upp mera än ett par gäddor för husbehov men det blir väl ett ansenligt antal om man ser till hur lång och vid skärgården är i vårat avlånga land.

Ha det så trevligt på Mässan och glöm inte att pruta på priset om du hittar vad du söker, här får du ett knep att ta till om handlarn är hårdhudad, ta en bit gullök och stryk under ögonen så du blir riktigt tårögd säg sen att du inte har mera pengar än du har erbjudit honom, tårar har även handlare svårt för.;)

Jag kan hålla med dig Susanne att Landsjön är en bra gäddsjö, det skulle vara kul att få veta vad den största gäddan som har landats i sjön vägde.
 
F

F.d. 14924

Guest
Sv: Norra Öland

Blir vildmarksmässa här med. Brukar vara en hel del fiskegrejor där och alltid brukar man trilla dit på nåt.:cool:
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Norra Öland

Hasse, tror du inte att handlarn känner lökdoften?

Mattematt, antar att ni syftar på Sportfiskemässan i Kista eller....?
 
F

F.d. 14924

Guest
Sv: Norra Öland

Nja...nu blir det vildmarksmässa...lite fiskegrejer har dom väl..? :)
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Nej då han stirrar bara in i dina tårögda ljusblå ( om du har den färgen?) och sen brister det för honom, och efter att affären avslutats skils ni troligtvis som blodsbröder ( typ Pekka&mej).
 
Toppen