• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

First Camp Kalmar Stensö

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En del med diffrentierad prissättning lagrar/sätter kakor så dom vet om du kollar priset en andra, tredje gång.
När du kollar en andra gång har DITT pris gått upp, men inte för din kompis som kollar samtidigt, men för första gången.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Johan Söör:
Du har ingen aning om hur vi husbilsfolk fungerar! Mestadels +60 som lever i ett rullande fritidshus. Vi har allt med oss och har behov med tömning av gråvatten/toa och fylla dricksvatten. Sen klarar vi oss några dar!
Vi har inget behov av övrig sysselsättning och oljud som en camping erbjuder.
F.ö. är vi olika - en del gillar campingplatser, andra avskyr. För mig peronligen gäller frihet, tystnad och kronor.
 

Mose

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33996
Medlemskap
2024
Hej!

Vi uppskattar alltid feedback, så tack för synpunkter. Jag ska försöka förklara lite mer hur vi på First Camp jobbar.

Ja det stämmer att vi använder dynamisk prissättning, så priserna varierar beroende på bland annat bokningsläge. Precis som hur flygbolag, hotell, charter och andra jobbat under lång tid. Billigare när det är låg efterfrågan, högre när väldigt många vill campa.

För att hjälpa alla våra gäster att se var och när de lägsta priserna finns, har vi en lågpriskalender på vår hemsida där man enkelt kan se en översikt. Se Lågpriskalendern

Jag kan också passa på att tipsa om vår bonusklubb First Camp Club, där man tjänar poäng på sina vistelser som kan användas för att boka nya vistelser. Som medlem får man även ett antal andra förmåner, och de allra mest lojala gästerna har t ex fri tömning/fyllning på First Camps destinationer, även om man inte bott där den gångna natten.

Allt överskott vi årligen gör i First Camp går tillbaka in i verksamheten, och de senaste åren har vi rekordsatsat på ännu bättre gästupplevelser – alltifrån investeringar i bättre servicehus och sportaktiviteter, till vårt populära aktivitetsprogram med träning, yoga, och kvällsunderhållning. Detta är gratis för våra gäster.

Vänliga hälsningar

Johan, VD First Camp
:mad:
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag förstår inte att folk blir upprörda över prisdifferentiering.
Tror ni verkligen att ett företag höjer priser för att djävlas? Eller höjer priset för att det är kul? Det finns ju en klar affärsmodell som (förmodligen) bygger på erfarenhet/efterfrågan/utbud.
För min del så undrar jag hur man kan ta extra extra betalt när dom säger att det är tillgången
som sätter priset. Då ökar man priset när tillgången ökar. = fler lediga platser.
Känns ju som om dom tar betalt för att dom vet att dom kan pga att vi vill vara kvar en natt till.
Detta är på gränsen till ............. JA jag tänker inte skriva vad jag tänker.
Och sedan struntar dom i att dom får dålig feedback och gör ingenting åt detta.
Sådana bolag kommer med tiden att byta namn och ev byta strategi.

Jag såg de andra trådarna också. Verkar vara en följetong som VD:n Johan försöker att
kväva. Men det verkar inte gå så bra.
Undrar om han själv åker husbil eller bara vill göra reklam för bolaget.
Är detta verkligen rätt enl forumreglerna?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För min del så undrar jag hur man kan ta extra extra betalt när dom säger att det är tillgången
som sätter priset. Då ökar man priset när tillgången ökar. = fler lediga platser.
Känns ju som om dom tar betalt för att dom vet att dom kan pga att vi vill vara kvar en natt till.
Detta är på gränsen till ............. JA jag tänker inte skriva vad jag tänker.
Och sedan struntar dom i att dom får dålig feedback och gör ingenting åt detta.
Sådana bolag kommer med tiden att byta namn och ev byta strategi.

Jag såg de andra trådarna också. Verkar vara en följetong som VD:n Johan försöker att
kväva. Men det verkar inte gå så bra.
Undrar om han själv åker husbil eller bara vill göra reklam för bolaget.
Är detta verkligen rätt enl forumreglerna?

Ja, nu är han ju bara registrerad som intresserad, borde väl vara som företag för att marknadsföra sitt företag i forumet?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag har inte en aning vad som gäller för företagare.
Han presenterar sig som VD och inte som "intresserad medlem".
Skriver i egen sak (Företagsnamnet).
Han har ju skrivit 3ggr och detta kallar jag reklam.
Är det så reglerna kringgås kanske.
Ursäkta att jag låter lite sur men det är inte på dej. ;)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Johan Söör:
Du har ingen aning om hur vi husbilsfolk fungerar! Mestadels +60 som lever i ett rullande fritidshus. Vi har allt med oss och har behov med tömning av gråvatten/toa och fylla dricksvatten. Sen klarar vi oss några dar!
Vi har inget behov av övrig sysselsättning och oljud som en camping erbjuder.
F.ö. är vi olika - en del gillar campingplatser, andra avskyr. För mig peronligen gäller frihet, tystnad och kronor.

Jag gillar inte olika priser vid olika tillfällen för samma campingplats, skulle ganska nyligen ta in på en First Camp och priset via webben var så jag svimmade i förhållande till nyttan. Vi skulle inte duscha, inte tömma eller fylla vatten, inte ens koppla in elsladden och dom skulle ha 540kr för en natt.

Vid dom summorna så kallar jag det parkeringsböter så vi åkte till närmaste fritidsområde, stod gratis som enda husbil endast ett par minuter ifrån First camp och då fick vi fina vandringsleder på köpet. Fungerar tills campingen lyckas få igenom parkeringsförbud mellan 00-06 alla dagar.


Johan Söör har nog bättre koll på husbilsfolket än man kan tro, han vet att dom flesta vill koppla in elsladden, duscha i riktiga duschar och använda deras toaletter.

Jag gissar på att 90% inte använder duschen i husbilen.
Förmodligen 5% som inte använder toaletten, dom gör i alla fall inte nr 2.
Minst 1% använder inte gasen utan är alltid beroende av elsladd där dom ska övernatta.

Skulle tro att det är mindre 1% av husbilsägare som är aktiva skribenter, sanningen över hur vi husbilsåkare vill ha det kanske inte överensstämmer med vår verklighet, tror Johan redan vet det.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag gillar inte olika priser vid olika tillfällen för samma campingplats, skulle ganska nyligen ta in på en First Camp och priset via webben var så jag svimmade i förhållande till nyttan. Vi skulle inte duscha, inte tömma eller fylla vatten, inte ens koppla in elsladden och dom skulle ha 540kr för en natt.

Vid dom summorna så kallar jag det parkeringsböter så vi åkte till närmaste fritidsområde, stod gratis som enda husbil endast ett par minuter ifrån First camp och då fick vi fina vandringsleder på köpet. Fungerar tills campingen lyckas få igenom parkeringsförbud mellan 00-06 alla dagar.


Johan Söör har nog bättre koll på husbilsfolket än man kan tro, han vet att dom flesta vill koppla in elsladden, duscha i riktiga duschar och använda deras toaletter.

Jag gissar på att 90% inte använder duschen i husbilen.
Förmodligen 5% som inte använder toaletten, dom gör i alla fall inte nr 2.
Minst 1% använder inte gasen utan är alltid beroende av elsladd där dom ska övernatta.

Skulle tro att det är mindre 1% av husbilsägare som är aktiva skribenter, sanningen över hur vi husbilsåkare vill ha det kanske inte överensstämmer med vår verklighet, tror Johan redan vet det.
Snart är det billigare att ta böterna mellan kl00:00-kl06:00.
Sedan är det nog liten risk att bli bötfälld men jag skulle inte nattparkera där
det är förbjudet pga att jag tycker att det är fel. :)
Det är lättare att fråga någon husägare med stor gårdsplan om man får stå där mot betalning.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Om det är för dyrt med campingplats, ja alltså.
Då står man ju inte på campingplats....?

Att bråka om priser som privata företag sätter är ju lite som att köra huvudet i väggen. Dom prissätter så högt det går, så länge de får kunder/ konsumenter av sin tjänst.

Men man ska väl ha en hobby, så är det ju.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Om det är för dyrt med campingplats, ja alltså.
Då står man ju inte på campingplats....?

Att bråka om priser som privata företag sätter är ju lite som att köra huvudet i väggen. Dom prissätter så högt det går, så länge de får kunder/ konsumenter av sin tjänst.

Men man ska väl ha en hobby, så är det ju.
Som jag se det är inte campingnäringens prissättning det grundläggande problemet. Det är påverkan på kommuner och andra för att ta bort alternativen som är allvarligt.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Jag gillar inte olika priser vid olika tillfällen för samma campingplats, skulle ganska nyligen ta in på en First Camp och priset via webben var så jag svimmade i förhållande till nyttan. Vi skulle inte duscha, inte tömma eller fylla vatten, inte ens koppla in elsladden och dom skulle ha 540kr för en natt.

Vid dom summorna så kallar jag det parkeringsböter så vi åkte till närmaste fritidsområde, stod gratis som enda husbil endast ett par minuter ifrån First camp och då fick vi fina vandringsleder på köpet. Fungerar tills campingen lyckas få igenom parkeringsförbud mellan 00-06 alla dagar.


Johan Söör har nog bättre koll på husbilsfolket än man kan tro, han vet att dom flesta vill koppla in elsladden, duscha i riktiga duschar och använda deras toaletter.

Jag gissar på att 90% inte använder duschen i husbilen.
Förmodligen 5% som inte använder toaletten, dom gör i alla fall inte nr 2.
Minst 1% använder inte gasen utan är alltid beroende av elsladd där dom ska övernatta.

Skulle tro att det är mindre 1% av husbilsägare som är aktiva skribenter, sanningen över hur vi husbilsåkare vill ha det kanske inte överensstämmer med vår verklighet, tror Johan redan vet det.
Däremot ska man enl uppgift få tömma o fylla på alla deras anläggningar för 60:-.
Passar oss alldeles utmärkt.

Hejs
Claes 105
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Nu förstår jag varför Limhamns småbåtshamns ställplats är så populär, Full service!!! samt havsbad ett stenkast där bredvid!!!!!!!!
a` 250 kr / natt, för tömning av "båda", tanka färskvatten, dusch & toa!!!
Tvätt möjlighet finns, samt 150 m till " LPG " tank ställe 12kr/l, samt flaskfyllning!
Köpenhamn är tvärs över sundet!
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Nu förstår jag varför Limhamns småbåtshamns ställplats är så populär, Full service!!! samt havsbad ett stenkast där bredvid!!!!!!!!
a` 250 kr / natt, för tömning av "båda", tanka färskvatten, dusch & toa!!!
Tvätt möjlighet finns, samt 150 m till " LPG " tank ställe 12kr/l, samt flaskfyllning!
Köpenhamn är tvärs över sundet!
För samma peng kan man parkera helt facilitetsfritt i Vellinge.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
För samma peng kan man parkera helt facilitetsfritt i Vellinge.
Hej låter intressant, "Dygnsavgift och el betalas vid toalettbyggnaden nere i hamnen, och där finns även tillgång till vatten och tömning".
Vad kan tömmas där, & hur? gärna beskrivning.
Gäller det Skanör, vem har lyckats tömma gråvatten i hålet, som är högsta pungten där, prova gärna!
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Vi undviker alltid firstcamp om vi kan. Det händer att vi står där någon natt tex 2 nätter vid römö i Danmark nu i våras. Men helst inte alls.
Mvh Hasse o Annika
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Hej låter intressant, "Dygnsavgift och el betalas vid toalettbyggnaden nere i hamnen, och där finns även tillgång till vatten och tömning".
Vad kan tömmas där, & hur? gärna beskrivning.
Gäller det Skanör, vem har lyckats tömma gråvatten i hålet, som är högsta pungten där, prova gärna!
Inga problem med toa o gråvatten när slang är med.
 
Toppen