• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

First Camp Kalmar Stensö

Alf o Rosita

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2024
Det blev resa ner till Kalmar Betalde på First Camp 10e 11e 12e juni 762kr 3 nätter trodde vi de räknar dagar, vi åkte ner den 9e juni tänkte stanna på vägen men fick fel på gasolen, så vi ringde ville komma in den 9e gick men då var höjt pris 390:- när vi tänkte lämna den 12e insåg jag att efter fest tog en dag till då kostade det 456 kr, , jag frågade vad de hade för prisbild, tillgång och efterfrågan lite folk billigt mycket folk så blir det dyrare, Är det sant att det är ett Engelskt Riskkapitalbolag om äger first Camp? aldrig mer first Camp
 

Alf o Rosita

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2024
Vi åkte ner till Kalmar 3 veckor tidigare betalt för 10,11,12 juni som vi räknade som betalda , men de räknar dagar. så det var 2 nätter vi åkte ner den 9e, tänkte stanna på vägen men vi fick inte igång gasolen för kylskåpet, ringde och ville komma en dag tidigare det gick bra men nu var priset 390 kr en natt, vi insåg att den 12 före 12.00 skulle vi vara ute , men det inte fungerade efter fest gick jag in och tog en natt till och då var priset 456:- för en natt till, jag frågade om priset, och det var eftertillgång och efterfrågan kan vara biligare på förmiddagen och dyrare på eftermiddage, på campingen träffade jag en man som sa att First Camp är ett Engelskt Risk kapitalbolag ?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ja Alf o Rosita, i dagens ränte och orosläge får man ingen mängdrabatt
utan ett mängdtillägg.
Verkar som om tänket är
""Boka på nätet är för billigt (konkurrens och kunden kan ju se hur billiga vi är) och gör kunden tillägg på plats (så gillar ju kunden oss) så då kan vi öka priset"".
Så där var det för oss också för flera år sedan på Öland. Vi åker inte till den campingen mer.
Dom hade så konstiga prislistor att man som kund inte kunde få rätt info innan man pratat med personalen.
Och det gillar inte jag. Det skall vara läsbart vad man skall betala. Där stod det en sak på ett ställe o en sak på annat ställe
och efter det blev liksom dubbel taxa per natt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja Alf o Rosita, i dagens ränte och orosläge får man ingen mängdrabatt
utan ett mängdtillägg.
Verkar som om tänket är
""Boka på nätet är för billigt (konkurrens och kunden kan ju se hur billiga vi är) och gör kunden tillägg på plats (så gillar ju kunden oss) så då kan vi öka priset"".
Så där var det för oss också för flera år sedan på Öland. Vi åker inte till den campingen mer.
Dom hade så konstiga prislistor att man som kund inte kunde få rätt info innan man pratat med personalen.
Och det gillar inte jag. Det skall vara läsbart vad man skall betala. Där stod det en sak på ett ställe o en sak på annat ställe
och efter det blev liksom dubbel taxa per natt.

Vi bojkottar helt First Camp p.g.a. deras prispolitik.
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Det blev resa ner till Kalmar Betalde på First Camp 10e 11e 12e juni 762kr 3 nätter trodde vi de räknar dagar, vi åkte ner den 9e juni tänkte stanna på vägen men fick fel på gasolen, så vi ringde ville komma in den 9e gick men då var höjt pris 390:- när vi tänkte lämna den 12e insåg jag att efter fest tog en dag till då kostade det 456 kr, , jag frågade vad de hade för prisbild, tillgång och efterfrågan lite folk billigt mycket folk så blir det dyrare, Är det sant att det är ett Engelskt Riskkapitalbolag om äger first Camp? aldrig mer first Camp
Har aldrig förstått Husbilsägare som står på DYRA Campingplatser när allt du behöver finns i bilen I Kalmar finns dessutom bra ställplatser
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
En anledning (för oss i alla fall) har varit att det går att förboka plats på campingar och då veta att man har någonstans att bo när man kommer fram. Vilket kan vara skönt när man inte har tid eller ork att åka runt och leta ställplatser (som allt oftare är fulla nuförtiden).

Men visst: pengen kan svida när man betalar för service som man inte behöver.
 

Mose

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33996
Medlemskap
2024
*"jag frågade vad de hade för prisbild, tillgång och efterfrågan lite folk billigt mycket folk så blir det dyrare"*
Mycket konstigt!
Det måste vara tvärtom, den som tar bästa platsen måste betala mer och den som är tvungen att få sämsta måste betala mindre!
Av mig ville de 557 kronor för bara en natt i 10e juni trots jag betalade den 5e juni 310 kronor i First Camp Lugnet - Falun.
Värme kanske påverkar på deras priser,
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Interessant diskusjon dette, med tanke på at de er i ferd med å etablere seg i Norge. Litt OT, men jeg styrer også unna Topcamp, da de bryter norske lover og nekter kontant betaling, hvilket er lovpålagt.
 

Johan Söör

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Stockholm
Hej!

Vi uppskattar alltid feedback, så tack för synpunkter. Jag ska försöka förklara lite mer hur vi på First Camp jobbar.

Ja det stämmer att vi använder dynamisk prissättning, så priserna varierar beroende på bland annat bokningsläge. Precis som hur flygbolag, hotell, charter och andra jobbat under lång tid. Billigare när det är låg efterfrågan, högre när väldigt många vill campa.

För att hjälpa alla våra gäster att se var och när de lägsta priserna finns, har vi en lågpriskalender på vår hemsida där man enkelt kan se en översikt. Se Lågpriskalendern

Jag kan också passa på att tipsa om vår bonusklubb First Camp Club, där man tjänar poäng på sina vistelser som kan användas för att boka nya vistelser. Som medlem får man även ett antal andra förmåner, och de allra mest lojala gästerna har t ex fri tömning/fyllning på First Camps destinationer, även om man inte bott där den gångna natten.

Allt överskott vi årligen gör i First Camp går tillbaka in i verksamheten, och de senaste åren har vi rekordsatsat på ännu bättre gästupplevelser – alltifrån investeringar i bättre servicehus och sportaktiviteter, till vårt populära aktivitetsprogram med träning, yoga, och kvällsunderhållning. Detta är gratis för våra gäster.

Vänliga hälsningar

Johan, VD First Camp
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Hej!

Vi uppskattar alltid feedback, så tack för synpunkter. Jag ska försöka förklara lite mer hur vi på First Camp jobbar.

Ja det stämmer att vi använder dynamisk prissättning, så priserna varierar beroende på bland annat bokningsläge. Precis som hur flygbolag, hotell, charter och andra jobbat under lång tid. Billigare när det är låg efterfrågan, högre när väldigt många vill campa.

För att hjälpa alla våra gäster att se var och när de lägsta priserna finns, har vi en lågpriskalender på vår hemsida där man enkelt kan se en översikt. Se Lågpriskalendern

Jag kan också passa på att tipsa om vår bonusklubb First Camp Club, där man tjänar poäng på sina vistelser som kan användas för att boka nya vistelser. Som medlem får man även ett antal andra förmåner, och de allra mest lojala gästerna har t ex fri tömning/fyllning på First Camps destinationer, även om man inte bott där den gångna natten.

Allt överskott vi årligen gör i First Camp går tillbaka in i verksamheten, och de senaste åren har vi rekordsatsat på ännu bättre gästupplevelser – alltifrån investeringar i bättre servicehus och sportaktiviteter, till vårt populära aktivitetsprogram med träning, yoga, och kvällsunderhållning. Detta är gratis för våra gäster.

Vänliga hälsningar

Johan, VD First Camp
Ni kanske skulle överväga något enkelt och billigt alternativ för husbilsfolk som bara vill övernatta.
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Hej!

Vi uppskattar alltid feedback, så tack för synpunkter. Jag ska försöka förklara lite mer hur vi på First Camp jobbar.

Ja det stämmer att vi använder dynamisk prissättning, så priserna varierar beroende på bland annat bokningsläge. Precis som hur flygbolag, hotell, charter och andra jobbat under lång tid. Billigare när det är låg efterfrågan, högre när väldigt många vill campa.

För att hjälpa alla våra gäster att se var och när de lägsta priserna finns, har vi en lågpriskalender på vår hemsida där man enkelt kan se en översikt. Se Lågpriskalendern

Jag kan också passa på att tipsa om vår bonusklubb First Camp Club, där man tjänar poäng på sina vistelser som kan användas för att boka nya vistelser. Som medlem får man även ett antal andra förmåner, och de allra mest lojala gästerna har t ex fri tömning/fyllning på First Camps destinationer, även om man inte bott där den gångna natten.

Allt överskott vi årligen gör i First Camp går tillbaka in i verksamheten, och de senaste åren har vi rekordsatsat på ännu bättre gästupplevelser – alltifrån investeringar i bättre servicehus och sportaktiviteter, till vårt populära aktivitetsprogram med träning, yoga, och kvällsunderhållning. Detta är gratis för våra gäster.

Vänliga hälsningar

Johan, VD First Camp
Så du menar att om vi tycker att det passar oss att åka till t.ex Rättvik några dagar så ska vi gå in på Lågpriskalendern om det är billigare någon annanstans Då är jag övertygad om att ni har missat något om hur vårt fritidsliv fungerar
Beträffande Siljansbadet i Rättvik så hoppas jag verkligen att det blir någon upprustning av denna eftersatta camping
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Hej!

Vi uppskattar alltid feedback, så tack för synpunkter. Jag ska försöka förklara lite mer hur vi på First Camp jobbar.

Ja det stämmer att vi använder dynamisk prissättning, så priserna varierar beroende på bland annat bokningsläge. Precis som hur flygbolag, hotell, charter och andra jobbat under lång tid. Billigare när det är låg efterfrågan, högre när väldigt många vill campa.

För att hjälpa alla våra gäster att se var och när de lägsta priserna finns, har vi en lågpriskalender på vår hemsida där man enkelt kan se en översikt. Se Lågpriskalendern

Jag kan också passa på att tipsa om vår bonusklubb First Camp Club, där man tjänar poäng på sina vistelser som kan användas för att boka nya vistelser. Som medlem får man även ett antal andra förmåner, och de allra mest lojala gästerna har t ex fri tömning/fyllning på First Camps destinationer, även om man inte bott där den gångna natten.

Allt överskott vi årligen gör i First Camp går tillbaka in i verksamheten, och de senaste åren har vi rekordsatsat på ännu bättre gästupplevelser – alltifrån investeringar i bättre servicehus och sportaktiviteter, till vårt populära aktivitetsprogram med träning, yoga, och kvällsunderhållning. Detta är gratis för våra gäster.

Vänliga hälsningar

Johan, VD First Camp
som numera långledig skulle jag kunna tänka mig att vara ute måndag-torsdag mot ett reducerat pris,+tillägg för el mm.Det vore ett sätt att öka beläggningen,men det måste vara en någorlunda skillnad på priset för att vara intressant.
//
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ja nu förstår man att en parkering kostar fruktansvärt med pengar.
Dags att skapa en karta utan First Camp Campingar.
Undrar vad han menar med "hur andra jobbat under lång tid"?
Att det finns säsongs priser är jag med på men att priserna kan gå upp 50-70% eller mer (som tex Rättvik)
på ett dygn utan att det blivit fler på Campingen är ju lite konstigt.
Tror du verkligen att Campare inte ser hur det ser ut på Campingen medans man går till
receptionen för att ta en natt till.
Sista gången vi var på en First Camp så var det färre besökare än då vi kom och det blev dyrare
tredje dagen. (2+1dagar). Hur tror du att vi resonerade och kände oss när vi åkte därifrån.
Vi tyckte att det var mycket pengar dom två dagarna men att det var värt det, sedan
saltade ni räkningen inför sista dagen.
Ni kommer inte att få mina pengar igen.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Jag förstår inte att folk blir upprörda över prisdifferentiering.
Tror ni verkligen att ett företag höjer priser för att djävlas? Eller höjer priset för att det är kul? Det finns ju en klar affärsmodell som (förmodligen) bygger på erfarenhet/efterfrågan/utbud.

Att ha en quick stop vore ju bra, men då skulle det komma folk och vilja ett "quick stop" på 3-5 dar,,,,,,,
Sedan kan man kanske förmoda att First Camp har en affärsmodell där man inte ser att en ytterligare differentiering av kunderna är nödvändig.

Det kom väl tillstånd ett samarbete förra året med HBK ? Hur föll det ut?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag förstår inte att folk blir upprörda över prisdifferentiering.
Tror ni verkligen att ett företag höjer priser för att djävlas? Eller höjer priset för att det är kul? Det finns ju en klar affärsmodell som (förmodligen) bygger på erfarenhet/efterfrågan/utbud.

Att ha en quick stop vore ju bra, men då skulle det komma folk och vilja ett "quick stop" på 3-5 dar,,,,,,,
Sedan kan man kanske förmoda att First Camp har en affärsmodell där man inte ser att en ytterligare differentiering av kunderna är nödvändig.

Det kom väl tillstånd ett samarbete förra året med HBK ? Hur föll det ut?

Nej, dom höjer priserna tills det tar emot för att öka vinsten, det är väl självklart? Det är varje företags uppgift!
Det har säkert gått bra under högkonjunktur och med Glamping som modegrej, men hur det går när vi nu får
prishöjningar på allt, och många måste hålla mer i pengarna det kan man ju undra.
Såg en uppgift att någon som kom sent en dag i högsäsong förra året till Solvik i Väjern hade fått betala 900:-
för en natt, om det stämmer tror jag att dom kommer att få problem på sikt! :(
Billigaste ställplatsen från lågprislistan på Solvik nu V27-31 är 480:- dyrast 630:- för en natt. Före First Camp köpte campingen
betalade vi om jag inte minns alldeles fel 180-240:- ungefär.
Tidigare under de förra ägarna har vi varit en hel del på Solvik, både hyrt stugor och med husbilen men med
den nuvarande prisbilden är det slut med det!
 
Senast ändrad:

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Den fria marknaden har sina för och nackdelar så länge den är fri. Camping- och ställplatspriserna kan vi inte göra mycket åt. Vad vi kan göra är att bevaka våra hemkommunen så att de inte går i näringens ledband och i onödan begränsar alternativen. Så här inför höstens val kan det vara läge att ställa frågor om onödiga förbud.
 
Toppen