• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Finska vintertäcket"

Lotta & Håkan

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Monchique
HBK-Nr
15072
Medlemskap
2023
I helgen provade vi det nyinköpta finska vintertäcket på vår husbil.
Det blev riktigt busväder, regnet vräkte ner och vinden var riktigt hård i byarna. Täcket satt som gjutet hela natten... och vattnet bara rann av, inget gick igenom till rutan. Täcket var torrt på morgonen förutom en liten flik i ena nedre hörnet!! Ingen kondens på rutorna!:wink:

Huruvida det sparar energi eller inte går i dagsläget inte att säga men det måste absolut göra nytta, det är jag övertygad om.

Det är superlätt att lägga på även när man är ensam, passformen perfekt!

Som mycket sykunnig måste jag säga att det är otroligt välsytt det finns dock två små detaljer som jag ska lägga till på mitt...gissa den som kan!

Hett tips alltså :yes:

MVH//Lotta
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Hej Per-Erik!
Var förbi hos Matti i Torneå i torsdags med ett par beställningar.
Han hade en tjock lunta med beställningar som var under produktion. Har en bestämd minnesbild av att i de jobb han höll på med just då fanns även en med märkning Järfälla. Kommer dock inte ihåg i vems namn beställningen var.
Kan kolla med honom hur arbetsläget är i morgon, torsdag.

Hälsningar Kjell
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Hej på er

Nu har mitt täcke kommit tillrätta, beställde i början av okt, men ingen avi dök upp...
kontaktade Matti och fick postens kollinr, sen blev det till att leta... efter et par dagar var jag inne på mitt post kontor och där fanns både "täcket" och avin.. dom hade missat att skicka det till mig.. hm postens service... men nu är täcket hemma och det passar perfekt, och det var dessuton riktigt snyggt. Nu ska det ut och provas i helgen och se om det blir varmare inne... ha det gott allihop.

mvh Claes
HusbilsBjorK
 

per-erik.lundblad

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6631
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Nu har mitt vintertäcke också kommit tillrätta.
Posten måste ha problem med säckarna som säkert ställs åt sidan och inte blir registerade på rätt sätt.
Men tack vare Kjell i Haparanda fick jag kolli nr och åkte själv ner till vårt lokala paket-kontor dvs tobaks/spel butik ( kanske inte den bästa ordning i varken butik eller huvud).
letade på hans lager och VIPS där stod en säck adresserad till mig.

Tack för hjälpen Kjell!
Ska bli spännande och testa nu.
Ha det bra i höstmörket! :twitcy:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Hej.

Vi har nyttjat det "Finska" vintertäcket i två säsonger, positivt!
För oss som nyttjat bilen året runt, så är täcket säkerligen betalt på ~5år.
Ingen kondens, KLART behagligare inne klimat. (mindre energi förbrukning)
Om inte i pengar "betalt" så då verkligen i inne klimat & Ingen kondens!

Vi beställde vårt täcke som första Bavaria ägare/första gångs beställare inkl. spec. mått enl. skiss/mall.
Detta blev gjort under sen sommaren då vi funderat "ett" tag... :wink: Fick det inkl. specialmått lev. på ganska precis 2 veckor.

Enl. oss finns det Enbart Positivt att säga om täcket, bemötande & service!
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Sitter och tittar på M.Huhtalo's hemsida och funderar på att beställa ett vintertäcke. Kan det vara så att kulörerna det tillverkas i är endast blå, mörkblå, röd och mörkröd eller finns det möjlighet att välja färg? Jag har mejlat honom men ej fått något svar.
Någon som vet?
//Nilhen
 

Persson

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Laholm
HBK-Nr
3089
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Hej ! Har också tittat på täcke men funderar på vinter eller sommar täcke är vinter o sommar täcke samma kvallite och är vinrertäcket svårare att sätta på
någon som vet.

Gunnar HBK 3089
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Väven är den samma på sommar- och vintertäcket. Däremot är det tjockare isolering i vintertäcket + att det även går över hela dörren.
Båda är däremot lika lättmonterade, tycker jag. Ett par minuters jobb. Vi är ute just nu. Mona monterade täcket på samma tid som jag kopplade in elsladden i bilen och elskåpet.
//Kjell
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Det är lättmonterat och bra. Bra funktion! Jag hade använt det betydligt mer under sommaren om det fanns möjlighet att "öppna" fälla ned fronten utan att ta bort hela täcket. Men då tullar man färstås på den kompletta funktionen. Jag saknar utsikten när man sitter inomhus.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: "Finska vintertäcket"

Hej ! Har också tittat på täcke men funderar på vinter eller sommar täcke är vinter o sommar täcke samma kvallite och är vinrertäcket svårare att sätta på
någon som vet.

Gunnar HBK 3089

Gunnar! Vi har vintertäcket, det är inte svårt att sätta på, lite tajt men man lär sig!

/Annette
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Gunnar! Vi har vintertäcket, det är inte svårt att sätta på, lite tajt men man lär sig!

/Annette

Han gör dem aningen större nu. Gav bort vintertäcket till -08:an och köpte ett nytt till nybilen. Trots den lilla förändringen kändes en märkbar skillnad. Den sitter dock mycket stabilt och säkert.
//Kjell
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Sitter och tittar på M.Huhtalo's hemsida och funderar på att beställa ett vintertäcke. Kan det vara så att kulörerna det tillverkas i är endast blå, mörkblå, röd och mörkröd eller finns det möjlighet att välja färg? Jag har mejlat honom men ej fått något svar.
Någon som vet?
//Nilhen

Blir fortfarande inte klok på vilka färger man kan välja på. Vilka färger har ni på era vintertäcken?
//Nilhen
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: "Finska vintertäcket"

Kan inte se någon skillnad på den mörkblå och den silverfärgade sidan på vårt sommartäcke vad gäller duken.
Har alltid den silverfärgade sidan utåt för att minska solens uppvärmning i bilen.
Vändbart!

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Vårt är inte vändbart.
Den silvriga insidan har ju en funktion och är inte i samma material som utsidan
Både den kulörta som den silverfärgade sidan är precis lika användbara utåt.
Det kulörta tyget är dock glattare än det silverfärgade. Skillnaden vid
vinteranvändning är den att nedfallande kall snö som lätt glider av
den kulörta väven, medan det tenderar att ligga kvar på silverväven.
Har skrivit om detta i någon "täckestråd" för något år sedan.
I övrigt är vävarna mycket rivstarka. Jag klippte ett litet hål i väven och försökte
sedan med våld vidga hålet genom att försöka trycka ett finger genom det.
Det visade sig vara helt omöjligt.
//Kjell
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Hej!

Vi har nu använt oss av "finska täcket" under ett par vintersäsonger (du kan faktiskt se det på lilla bilden) och det fungerar jättebra.
Materialet är av hög kvalitet och tåligt och verkar inte alls nämvärt mattas av väder/sol/vind. Att slippa kondens på insidan av rutorna är GULD!

Det är lätt att montera och ta av. När du gjort det ett par gånger så tar det 2-3 minuter.

Om du åker vintertid och inte har något så rekommenderas detta varmt.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: "Finska vintertäcket"

Och gör ni som vi, ställer av husbilen vintertid så är sommartäcket toppen och räcker väl till. Skyddar mycket bra mot kondens och gör att bilen inte blir så varm.
Uppmonteringe går snabbt det håller jag med om. Tar dock lite längre tid att få ned det i påsen igen. Sytt en lite större påse, så var det problemet ur världen.

Roadglider
 
Toppen