• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Finska vintertäcket"

Lotta & Håkan

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Monchique
HBK-Nr
15072
Medlemskap
2023
I helgen provade vi det nyinköpta finska vintertäcket på vår husbil.
Det blev riktigt busväder, regnet vräkte ner och vinden var riktigt hård i byarna. Täcket satt som gjutet hela natten... och vattnet bara rann av, inget gick igenom till rutan. Täcket var torrt på morgonen förutom en liten flik i ena nedre hörnet!! Ingen kondens på rutorna!:wink:

Huruvida det sparar energi eller inte går i dagsläget inte att säga men det måste absolut göra nytta, det är jag övertygad om.

Det är superlätt att lägga på även när man är ensam, passformen perfekt!

Som mycket sykunnig måste jag säga att det är otroligt välsytt det finns dock två små detaljer som jag ska lägga till på mitt...gissa den som kan!

Hett tips alltså :yes:

MVH//Lotta
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

I helgen provade vi det nyinköpta finska vintertäcket på vår husbil.
Det blev riktigt busväder, regnet vräkte ner och vinden var riktigt hård i byarna. Täcket satt som gjutet hela natten... och vattnet bara rann av, inget gick igenom till rutan. Täcket var torrt på morgonen förutom en liten flik i ena nedre hörnet!! Ingen kondens på rutorna!:wink:

Huruvida det sparar energi eller inte går i dagsläget inte att säga men det måste absolut göra nytta, det är jag övertygad om.

Det är superlätt att lägga på även när man är ensam, passformen perfekt!

Som mycket sykunnig måste jag säga att det är otroligt välsytt det finns dock två små detaljer som jag ska lägga till på mitt...gissa den som kan!

Hett tips alltså :yes:

MVH//Lotta

En detalj som jag saknar är ev en ventil eller någon fiffig anordning så man kan få ut luften vid packning, samt att det skulle kunna öppnas en liten yta för nyfiken är man ju

Hälsningar

P-zon
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: "Finska vintertäcket"

Jag såg ett täcke på en Frankia helintegrerad med 'luckor' både fram och på sidorutorna.
Vad jag kunde se på bilden så använder man breda kardborreband på de 3 sidorna som inte är fastsydda i täcket.

Kollade med Forsbergs men Frankia gör inget sådant till halvintegrerade bilar bara till helintegrerade.

Försökte då få vår finske vän att sy ett täcke med dylika luckor, i alla fall en fram men han vägrade då han menade att det skulle inte gå att få det tätt.
Så jag fick nöja mig med ett vanligt.

Och som sagt, det tar lite tid att få ut luften ur täcket men att göra hål i det kanske inte heller är en så bra ide.
 

Lotta & Håkan

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Monchique
HBK-Nr
15072
Medlemskap
2023
Sv: "Finska vintertäcket"

Jag betalade 2 500:- totalt för det finska vintertäcket! Ingen HBK- medlemsrabatt.

Helt klart behövs någon form av ventil/öppning för att få ut luften. Jag tänker mig i nederkanten på två, tre ställen. Lätt fixat.

Jag tycker även att det behövs en förstärkning i dörrarnas flikar (de är lite för små som det är från början), ett band av något material som inte är töjbart. Jag testade mitt i ganska hård blåst och det satt kvar bra men det frestar på dessa ställen och jag tycker att det är bättre att sy på en förstärkning INNAN det går sönder. En liten detalj som är lätt att fixa själv till minimal kostnad. Detta skulle även göra det svårare att stjäla täcket när det sitter på bilen.

"Tittlucka" tycker jag är helt överflödigt om man har trevligt sällskap med sig... Skojar bara, visst vore det trevligt på dagtid att kunna se även framåt men inte på bekostnad av att det sitter sämre eller läcker in luft vatten etc.

MVH//Lotta
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Tack, Lotta! Jag framför Din förbättringssynpunkter till Matti. Han är väldigt lyhörd och tar gärna emot och till sig synpunkter och idéer. Sedan tar han självfallet också hänsyn till alla de praktiska erfarenheter som finns och som når honom från väldigt många av de tusentals nordiska ägarna av dessa täcken.
Helt riktigt P-zon! Jag lade inte upp bilden av "boxershortsen" d.v.s. sommartäcksvarianten då ämnesrubriken ju är "Finska vintertäcket".
//Kjell
 
Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Tack, Lotta! Jag framför Din förbättringssynpunkter till Matti. Han är väldigt lyhörd och tar gärna emot och till sig synpunkter och idéer. Sedan tar han självfallet också hänsyn till alla de praktiska erfarenheter som finns och som når honom från väldigt många av de tusentals nordiska ägarna av dessa täcken.
Helt riktigt P-zon! Jag lade inte upp bilden av "boxershortsen" d.v.s. sommartäcksvarianten då ämnesrubriken ju är "Finska vintertäcket".
//Kjell

Tycker mig se en del av boxershortsen i er avatar, så den finns allt med :rolleyes:

P-zon ;)
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: "Finska vintertäcket"

Ifall det blåser mycket bör man kunna förankra det bättre med töjbara laststroppar t.ex. från vardera sidospeglarna eller dörrarna. På så sätt avlastar man bandens fästpunkter.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Tar veckor att få svar via epost från honom.
Har mailat honom flera gånger under sista tiden men inget svar.
SYND, annars hade jag köpt ett av honom också.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

Hej Affezell!

Behöver Du hjälp med att kontakta Matti? Fixar det i så fall. Pratade med honom per telefon senast i går kväll.
Hör av Dig om Du vill ha hjälp.
Hälsningar Kjell
 

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: "Finska vintertäcket"

I dag kom avin att man kunde hämta ut finska vintertäcket från Matti som vi beställde den 13/10 alltså för bara 8 dagar sedan !!!! Detta kan man tala om service.
Vill även rikta ett tack till Mona & Kjell som även var över och talade med Matti så att beställningen per mail kom fram.
Nu väntar man med spänning att få prova detta, blir troligen på träffen i Seglora, om man nu orkar hålla sig till dess, är ju en hel vecka kvar tills dess.;)
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: "Finska vintertäcket"

Hej vad kostar täcket nu till 244 karossen nu undras?? ursäkta hytten ska det vara orsaken till att jag frågar är att jag har ett över som använts 2 ggr som jag ska sälja
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen