F
F.d. 53267
Guest
Ryktet om att Fibern är på tillbakagång är betydligt överdrivet.
I år satsas det ca 10 miljarder på utbyggnad av Fibernät i Sverige.
I år satsas det ca 10 miljarder på utbyggnad av Fibernät i Sverige.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Nej, så är det säkert. Fiber forskas det inte alls på längre (ironi).
Fiber står för merparten av all kommunikation i världen. Mobil radiobaserad kommunikation används för "hobbybruk" och användare utan krav och behov av funktionsgarantier (SLA & viten).
Utan fiber stannar internet och det forskas därför febrilt på fiber för att möta även framtida behov.
Jo, även 5G måste ha intern fiber men frågan är om jag på landsbygden behöver när 4G redan har hastighet uppemot 100 Mbit/s.
Jag såg på TV igår att majoriteten av oss svenskar har hastighet över 50 Mbit/s på det mobila nätet. När operatörerna börjar höja maxvolymerna igen blir det ännu bättre. 100 GB/månad lär knappast räcka i framtiden.
Som prisexempel kan jag ju nämna att framåt hösten kommer jag att ha möjlighet till en anslutning som ligger stadigt i alla väder på 100/10Mbit för 209:-/mån när kommer trådlös teknik att slå det?
//Peter
Varken uppladdningshastighet eller avgift kan konkurrera med mitt 4G.
Här är det en utopi med fiberkabel. Det skulle behöva grävas mer än en kilometer för att komma till en anslutning och utanför samhällena får man heller inte tillgång till de rabatterade priser som ibland ges.
Dock så fungerar G4 oftast tillfredsställande här trots att vi ligger i utkanten av mastens täckning. Det är i alla fall klart bättre än den gamla kopparkabeln som vi klippte för två år sedan.
Vi hoppas naturligtvis på G5 och att vi hamnar inom täckningsområdet för en mast, vilket inte är någon självklarhet.
Jag vill återigen poängtera att jag inte på något sett är negativ till 4g eller kommande standarder, men då för mobilt bruk.
//Peter
Varken uppladdningshastighet eller avgift kan konkurrera med mitt 4G.