• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fibernät

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fibernät

Kan inte klaga på stabiliteten på mitt mobilnät hemmavid, kanske blir det si och så med den saken i övriga EU 2017.

Men å andra sidan lär inte fiber hjälpa upp varken mobilitet eller stabilitet i husbilen.

Allt beror på vad man gör. Vi skulle inte kunnat vara ute med bilen som vi är utan mobilt bredband. Samtidigt klarar vi oss inte utan fast bredband med med låga pingtider och fast ip nr. Det har vi löst genom att koppla upp oss via VNC till andra stationära datorer där själva jobbet skall utföras.

Vissa typer av utrustningar kräver fasta ipnr. Dynamisk ip tycker vissa tjänster är för låg säkerhet. Att köra 40 tusen transaktioner där varje transaktion måste klarmarkeras automatiskt före nästa körs, går inte med för högt ping. Det tar för lång tid.

Mobilnäten duger inte ens som redundans i en modern telefonväxel.

Men fr.o.m oktober bryr jag mig inte längre. Då är frugan pensionär och då duger mobilt bredband (som drivs av fiber)

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

I väntan på tingens internet har jag endast behov av mobilt bruk, från och till på åtta enheter. Från nästa år varhelst jag befinner mig i hela EU, förhoppningsvis redan i sommar även utanför Norden och Baltikum.

När man lyssnar på vissa argument rörande hastighet, volym och driftsäkerhet förstår man att fiberförsäljarna kan prata omkull de flesta. Ungefär som i elektronikbutiken där det gäller att sälja det för dagen mest lönsamma och inte bry sig om kundens önskemål.

Så du menar således att vi som har behov nu ska vänta 5-10år på att bättre teknik (kanske) kommer?

Jag kan medge att en som inte tittar på streamad media, kanske inte är så många i hushållet, föredrar tablå tv, inte har något behov av access utifrån osv kan klara sig med ett 4g abonnemang idag, och framtiden kan man ju bara sia om, vi andra har reella behov redan idag.

Jag har ett övervakningssystem som kräver access utifrån, Klarar Mobilt bredband det? Svar Nej!
Jag vill komma åt min NAS utifrån, Klarar Mobilt bredband det? Svar Nej!
Jag har ett hemautomationssystem som kräver access utifrån, Klarar Mobilt bredband det? Svar Nej!
Vi är 4 personer i hushållet som inte sällan kollar på streamad media samtidigt, Klarar Mobilt bredband det? Svar Nej, inte i dagsläget hos oss och även om det hade gjort det så hade även ett stort abonnemang räckt till 10-20timmar per månad totalt dvs 20-40 minuter om dagen per person.

Att roamingavgifterna är på väg bort inom EU gläder mig mycket, det hade jag nytta av redan i somras när vi var i Norge och jag kommer använda det i helgen när vi ska till Danmark men när det gäller internetaccess till mitt hus är det av mindre betydelse då det i regel inte är ute och reser så mycket.

Jag hoppas att du inte tror att jag är påverkad av fiberförsäljare, för då kan du inte ha mer fel det kan jag lova!

//Peter

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Lite om riskerna att välja en privat aktör på fibermarknarden:
Stor risk för monopol på bredbandsmarknaden

Den oron har jag absolut förståelse för, men det blir ju egentligen ingen skillnad från idag när kopparnätet är privatägt och i vårat fall har vi två alternativ, IPonly som jag idag anser har en fördelaktig prisbild på sina operatörer eller det kommunala alternativet som redan idag är lite åt monopolhållet med få aktörer i sitt nät.

Jag har hört vissa som (med rätta?) resonerar i linje med resonemanget i länken och förespråkar det kommunala alternativet, men jag kan inte se varför man ska välja något som är dyrt redan idag för att man är rätt för att något som är billigt idag ska bli dyrt i framtiden..

//Peter

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag är fullt medveten om att man kan behöva fiber under vissa speciella förutsättningar.

Jag själv som förbrukar ca 100 GB/månad med nästan fiberhastighet och med en avgift på 174,50/månad vore det slöseri med pensionen att ansluta till fiber.
Pensionen skall räcka till så mycket annat som är mer behövligt.

Mitt övervakning sker med GSM-larm och en utrangerad iPhone som fångar upp ljud och bild vid minsta rörelse på 100 meter.

image.png
Hittills är det bara vi själva, postbilen och de envisa skatorna som fångats på video.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det hjälper ofta inte att prata ned en operatör, de delar ju ofta mast och sändare. tyvärr?! :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Bara av nyfikenhet, vilken operatör tillhandahåller 100gig/mån för 174.50:-?

//Peter

Operatörerna är ytterst måna om att behålla sina kunder även efter låst förfallodatum.
I mitt fall var det Tre som ringde och erbjöd abonnemanget en tid före förfallodatum för några år sedan.
Några vänner blev uppringda efter de sagt upp sitt abonnemang och erbjöds dubbel volym till halv avgift.

Att själv ringa och förhandla är svårare eftersom ordinarie kundmottagare inte har samma befogenhet att förhandla om avgiften.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Då kan jag ju bara gratulera till att du har lyckats pruta ner något till en femtedel av de priserna som anges på hemsidan, det känns som ett ärligt företag att ha samröre med!

tre.JPG

EDIT: ska vi jämföra på lika villkor så kanske jag skriva ut siffror som är 20-30% av listpriset också.. :rolleyes:

//Peter

Senast ändrad:

ThomasA

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2025

Kan inte klaga på stabiliteten på mitt mobilnät hemmavid, kanske blir det si och så med den saken i övriga EU 2017.

Men å andra sidan lär inte fiber hjälpa upp varken mobilitet eller stabilitet i husbilen.

Du kanske har tur med placeringen. Vi bor i Hovås strax söder om Göteborg. Vi har en 4G-antenn ca 130 meter från oss. Trots detta har vi bara Edge i våra telefoner. Här har inte mobilnätet varit ett alternativ över huvud taget. Har nu fiber med 100 mbps, vilket vi betalar för. Möjlighet att köpa 1 GBPs finns, endast en kostnadsfråga.

4G är jättebra som mobil lösning när vi är på resa med husbilen, inget snack om detta.

Ha det!

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Jag har ett övervakningssystem som kräver access utifrån, Klarar Mobilt bredband det? Svar Nej!
Jag vill komma åt min NAS utifrån, Klarar Mobilt bredband det? Svar Nej!
Jag har ett hemautomationssystem som kräver access utifrån, Klarar Mobilt bredband det? Svar Nej!

//Peter

Nu måste jag ju fråga. Vad har du för "supersystem" som du måste ha sån bandbredd för accessa???

Jag har alla tre system hos mig, och använder det via mina mobilabb. Med en upload via adsl.
Funkar utmärkt. Brassar jag för hög bitrate på plexservern så blir det inte supebra, men det hänger 100% på mitt adsl, inte mitt mobilabb.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Nu måste jag ju fråga. Vad har du för "supersystem" som du måste ha sån bandbredd för accessa???

Jag har alla tre system hos mig, och använder det via mina mobilabb. Med en upload via adsl.
Funkar utmärkt. Brassar jag för hög bitrate på plexservern så blir det inte supebra, men det hänger 100% på mitt adsl, inte mitt mobilabb.

Det enda som drar lite mer bandbredd upp är ju nasen, nu är det bra segt med 1,5Mbit upp på adsl.

Mobilt bredband har ju aldrig varit aktuellt för mig hemma men sist jag kollade upp möjligheten att köra en IP kamera i dåvarande verkstaden över 4g så kunde ingen av de vanliga operatörerna erbjuda en lösning där man kan logga på sitt ip-nummer utifrån, med en mobil lösning förstod jag det som att man är en del i ett större nätverk snarare än har en egen adress på internet. Men jag kollade inte det jättenoga då det löstes med en kraftfull wifilänk istället. Men vet någon mer om hur det är med den saken nu för tiden?

//Peter

ThomasA

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2025

Förutsättningen att "nå" sin NAS utifrån, är att man har en statisk IP-adress, men det har du väl redan. Eller...?

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Nja, jag har ju dynamisk ip-adress med mitt adsl och använder då en DNS tjänst som rullar på en dator och gör att jag "hittar in" någon av mina IPkameror har det inbyggt dessutom. Men som jag förstod det då har man inte ens någon "äkta" ip-adress i regel om man har ett mobilt bredband

No-IP.com har gratis dyndns tjänster.

//Peter

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Precis, operatörerna NATar sina mobila bredband numera, vilket ställer till en del problem. Hos Telia kan man begära att få en "riktig" o-NATad adress utan kostnad, men man måste ta kontakt med dem och begära det. Hur övriga operatörer gör vet jag inte.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Mengden med tilgjengelige ip-4 adresser er hovedsaklig brukt opp. Skal en i mobilnettet få fast ip adresse så må en over på ip-6.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Nja, alla adresser är väl utdelade till operatörer, men många används inte pga segmentering. Så det finns lediga adresser ännu, det gäller bara att hitta dem/få ta del av dem.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Svært få teleoperatører har fått mer enn noen få tusen adresser, og ser en på nye isp så er det flere som ikke har en adresse for hver kunde. Dette før til en utstrakt bruk av private adresser fra de 3 blokkenesom tidlig ble reservert til slik bruk.

10.0.0.0/8 er den store slike med 2^24 interne adresser = 16 777 216
172.16.0.0/20 er en noe mindre med 2^20 adresser = 1 048 576
192.168.0.0/16 ble sett på som 256 smånett av 256 adresser
På toppen av dette er 127.0.0.0/8 blokkert for lokale adresser innenfor en maskin.
224.0.0.0/8 er reservert for multicast.

Ip versjon 6 derimot har 8 med 28 nuller ganger antall adresser enn ip versjon 4. Det blir et tall med 39 siffer.

Ip4 har 32 bit adresseområde, ip6 har 128 bit.

S

Sören-6830

Guest

Det är långt ifrån alla som har bra hastighet på 4g och INGEN har vid nytecknade helt fri surfmängd vilket är en självklarhet vid fasta linor.

Jag såg också på TV igår och majoriteten hade över 50Mbit men det som avsågs var FASTA linor!

För att återknyta till den förra tråden om fiber vs trådlöst för fasta installationer där jag aldrig fick se något svar på dessa frågor:

När är 5g jämförbart i pris/prestanda med dagens fiberlösning?

och vad ska man göra innan den dagen kommer?

Som prisexempel kan jag ju nämna att framåt hösten kommer jag att ha möjlighet till en anslutning som ligger stadigt i alla väder på 100/10Mbit för 209:-/mån när kommer trådlös teknik att slå det?

//Peter

Men anslutningen kostar väl något?

S

Sören-6830

Guest

Då kan jag ju bara gratulera till att du har lyckats pruta ner något till en femtedel av de priserna som anges på hemsidan, det känns som ett ärligt företag att ha samröre med!

Visa bilaga 108994

EDIT: ska vi jämföra på lika villkor så kanske jag skriva ut siffror som är 20-30% av listpriset också.. :rolleyes:

//Peter

Mitt abonnemang hos 3 kostar 199:-/mån för 100 GB. Det var ett tillfälligt, begränsat, erbjudande för drygt ett år sedan. Visserligen 3G, hade förut 4G hos Telia.
Tyvärr inte med högre hastighet än 3:s 3G. Har väl med bostadens placering att göra.
Hastigheten räcker väl till för våra behov, använder AppleTv regelbundet utan problem.

Toppen