• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fibernät

F

F.d. 53267

Guest
Ryktet om att Fibern är på tillbakagång är betydligt överdrivet.
I år satsas det ca 10 miljarder på utbyggnad av Fibernät i Sverige.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fibernät

Det vet vi inte förrän 2018 när 5G börjar byggas men den årliga forskningsbudgeten för Ericsson, Nokia och Huawei är på över 100 miljarder, merparten på 5G.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Men nu jämför du äpplen och päron. Satsning på utbyggnad respektive satsning på forskning för en framtida utbyggnad är två helt olika saker. Hur mycket forskning satsades på fibernät innan det var verklighet och utbyggnaden kunde börja?

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025

Nej, så är det säkert. Fiber forskas det inte alls på längre (ironi).

Fiber står för merparten av all kommunikation i världen. Mobil radiobaserad kommunikation används för "hobbybruk" och användare utan krav och behov av funktionsgarantier (SLA & viten).

Utan fiber stannar internet och det forskas därför febrilt på fiber för att möta även framtida behov.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Selv innstallerte jeg min første fiberforbindelse rundt 1990, men vurderte det for et prosjekt hos Norsk Hydro allerede i 1980. Den gangen ble det for kostbart i forhold til alternative løsnĩnger.

Men Televerket i Norge startet på 1980 tallet utbytting av hele stamnettet for telefoni fra tykke jordkabler med hundrevis av kopperpar til fiberkabel. Mye av utbyttingen ble gjort uten graving ved at papirisolasjonen på koppertrådene ble brennt og koppertrådene kunne så trekkes ut og fiberkabelen blåses inn. De gamle jordkablene hadde blykapsling med asfaltbeskyttelse. Mens en stamkabel ble byttet ble trafikken formidlet over microbølgelinker med langt større båndbredde enn det som foreslås for 5G.

Det store her er at kapasiteten på disse relativt tidlige fiberforbindelse stadig oppgraderes ved å bytte elektronikkboksene i endene av hver fiber. Her er det snakk om investering for fremtiden, lys har langt høyere teoretisk maksimal båndbredde tilgjengelig enn radiobølger kan oppnå. Av denne grunn eksperimenteres det nå med lys som kommunikasjonsmedia mellom satelliter for sending av mobil data.

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

I vårat villaområde har det grävts för fiber ganska länge nu, vi fick satsa 16500 för anslutningen . Men vilket elände det det har varit med detta , vi har en kabel tv förening här sedan många år tillbaka med en stor gemensam parabol sen grävdes det ner kabel till husen och eftersom grävningen för fiber pågått en längre tid har det grävts av kablar ideligen så sedan före jul har det varit i stort sett omöjligt att se på TV utan stora störningar , men eftersom det hela tiden tillkommit fler hushåll som vill ha fiber får vi nog dras med störningar ett tag till som det verkar. :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nej, så är det säkert. Fiber forskas det inte alls på längre (ironi).

Fiber står för merparten av all kommunikation i världen. Mobil radiobaserad kommunikation används för "hobbybruk" och användare utan krav och behov av funktionsgarantier (SLA & viten).

Utan fiber stannar internet och det forskas därför febrilt på fiber för att möta även framtida behov.

Jo, även 5G måste ha intern fiber men frågan är om jag på landsbygden behöver när 4G redan har hastighet uppemot 100 Mbit/s.

Jag såg på TV igår att majoriteten av oss svenskar har hastighet över 50 Mbit/s på det mobila nätet. När operatörerna börjar höja maxvolymerna igen blir det ännu bättre. 100 GB/månad lär knappast räcka i framtiden.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Jo, även 5G måste ha intern fiber men frågan är om jag på landsbygden behöver när 4G redan har hastighet uppemot 100 Mbit/s.

Jag såg på TV igår att majoriteten av oss svenskar har hastighet över 50 Mbit/s på det mobila nätet. När operatörerna börjar höja maxvolymerna igen blir det ännu bättre. 100 GB/månad lär knappast räcka i framtiden.

Det är långt ifrån alla som har bra hastighet på 4g och INGEN har vid nytecknade helt fri surfmängd vilket är en självklarhet vid fasta linor.

Jag såg också på TV igår och majoriteten hade över 50Mbit men det som avsågs var FASTA linor!

För att återknyta till den förra tråden om fiber vs trådlöst för fasta installationer där jag aldrig fick se något svar på dessa frågor:

När är 5g jämförbart i pris/prestanda med dagens fiberlösning?

och vad ska man göra innan den dagen kommer?

Som prisexempel kan jag ju nämna att framåt hösten kommer jag att ha möjlighet till en anslutning som ligger stadigt i alla väder på 100/10Mbit för 209:-/mån när kommer trådlös teknik att slå det?

//Peter

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Som prisexempel kan jag ju nämna att framåt hösten kommer jag att ha möjlighet till en anslutning som ligger stadigt i alla väder på 100/10Mbit för 209:-/mån när kommer trådlös teknik att slå det?

//Peter

Varken uppladdningshastighet eller avgift kan konkurrera med mitt 4G.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Vad ger du för det då? och hur mycket trafik ingår?

Nerhastighet, stabilitet, access utifrån, datamängd osv lär ju för övrigt sopa mattan med ditt abonnemang men det är ju klart lämpligt att bara nämna de få fördelarna med 4g.

För övrigt börjar det ju te sig löjeväckande att inte svara på de andra två frågorna som jag har ställt ett flertal gånger vid det här laget!

Jag vill återigen poängtera att jag inte på något sett är negativ till 4g eller kommande standarder, men då för mobilt bruk.

//Peter

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Här är det en utopi med fiberkabel. Det skulle behöva grävas mer än en kilometer för att komma till en anslutning och utanför samhällena får man heller inte tillgång till de rabatterade priser som ibland ges.
Dock så fungerar G4 oftast tillfredsställande här trots att vi ligger i utkanten av mastens täckning. Det är i alla fall klart bättre än den gamla kopparkabeln som vi klippte för två år sedan.
Vi hoppas naturligtvis på G5 och att vi hamnar inom täckningsområdet för en mast, vilket inte är någon självklarhet.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En km koster ikke mye å legge, om det er åpen landevei og en kan få lov til å legge kabelen langs veien. Et par dager med en traktor eller gravemaskin og røret er på plass nede bakken. Fiberkabelen blåses gjennpm røret når det er på plass. Har sett endel tilfeller av at mobiloperatørene legger noen mil med fiber for en sendermast, bedre og billigere enn microbølge link.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Här är det en utopi med fiberkabel. Det skulle behöva grävas mer än en kilometer för att komma till en anslutning och utanför samhällena får man heller inte tillgång till de rabatterade priser som ibland ges.
Dock så fungerar G4 oftast tillfredsställande här trots att vi ligger i utkanten av mastens täckning. Det är i alla fall klart bättre än den gamla kopparkabeln som vi klippte för två år sedan.
Vi hoppas naturligtvis på G5 och att vi hamnar inom täckningsområdet för en mast, vilket inte är någon självklarhet.

Vad det gäller priserna så är min uppfattning det motsatta, Jag bor i näst största tätorten i våran kommun, det kommunala energibolaget har haft prioriteringsordningen: Centralorten, Landsbygd, småorter, och till sist våran större tätort. Nu har en annan stor aktör kommit in i bilden och har tagit beslut på byggnation hos oss och några andra mindre tätorter samt två större områden på landsbygden. Detta är jag givetvis oerhört glad för men vi betalar i runda slängar 17000:- för anslutningen i samhället och på landet har man hamnat mellan 7-10000:- oavsett om man anlitat det kommunägda alternativet eller konkurrenten. Det ska tydligen finns mer bidrag att söka på landet och man sparar en hel del pengar på att gräva i "mjukmark" i huvudsak.

Det kan ju givetvis skilja i olika delar av landet men lite konstigt kan man ju tycka att det är!

//Peter

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag vill återigen poängtera att jag inte på något sett är negativ till 4g eller kommande standarder, men då för mobilt bruk.

//Peter

I väntan på tingens internet har jag endast behov av mobilt bruk, från och till på åtta enheter. Från nästa år varhelst jag befinner mig i hela EU, förhoppningsvis redan i sommar även utanför Norden och Baltikum.

När man lyssnar på vissa argument rörande hastighet, volym och driftsäkerhet förstår man att fiberförsäljarna kan prata omkull de flesta. Ungefär som i elektronikbutiken där det gäller att sälja det för dagen mest lönsamma och inte bry sig om kundens önskemål.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kan inte klaga på stabiliteten på mitt mobilnät hemmavid, kanske blir det si och så med den saken i övriga EU 2017.

Men å andra sidan lär inte fiber hjälpa upp varken mobilitet eller stabilitet i husbilen.

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025

Knarrevik, roligt att du är nöjd med din 4G-prestanda när du använder det från hemmet. Alla har inte lika bra förutsättningar som du.

Nu gäller det för dig att hålla din antennlob från 4G-masten ren från annan trafik så du får behålla din fina förbindelse. Några små tips i all välmening så du inte plötsligt blir utkonkurrerad av andra användare:
- Inför grannarna - prata illa om 4G i allmänhet och din operatör i synnerhet så de inte tecknar 4G hos dem
- Övertyga dem om att installera fiber istället
- Håll medelåldern hög i grannskapet så att det inte flyttar in barnfamiljer som tar all bandbredd
- Promota utflyttning i allmänhet för att hålla antalet användare nere

Ta nu detta från den skämtsamma sidan! Eftersom jag har fiber behöver inte jag slåss med bandbredden med mina grannar så jag har inte samma problem...

Toppen