Sv: Fiats växellådor
Problem är det naturligtvis "bara" för de som drabbas. Att det är ett fel specifikt för just den lådan är nog de flesta överens om, även de som kör utan problem.
--------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen, ja man kan faktiskt köra utan problem fast ingreppskuggen har börjat rasa samman.
Det finns lite olika varianter på problemet har jag sett (på ca. fem sex olika lådor mod. 1995 till 2002).
Det ena är att ingreppskuggen blir nötta och stukade så växeln helt enkelt pressas/hoppar ur vid belastning, och det märkar man inte förrän den hoppar ur första gången. Man kan möjligtvis kolla genom att gasa på femmans växel och dra lite lätt i växelspaken mot friläge, och då se om den har tendens att hoppa ur eller strävar efter att ligga kvar.
Den andra varianten är att ingreppskuggen helt enkelt brister och försvinner (jag tror att det är 44 st. om jag minns rätt). I en låda som jag plockade sönder var det bara omkring 15 kuggar kvar resten låg nere i plåtkåpan. Den lådan fungerade helt ok. och man märkte inget av problemet. Den lådan hade funkat till de sista 15 kuggen hade gett upp och då har man ingen drivning kvar på femman utan förvarning, fast växelspaken fortfarande ligger kvar i femmans läge.
(Man kan ha lite slirdrivning kvar ev. för synkkonorna kan orka att slira fram bilen lite, men det skall man akta sig för, för då blir det varmt.)
Sen finns det naturligtvis några mellanting på de här varianterna.
En sak som kan hända och stöka till det lite extra är nog om ingreppskuggen när de brister hoppar in i mellan kuggarna i drivkuggen som i princip har nollpassning och då skall mala sönder ingreppskuggen till tunna spånor eller själva brista...............
Som jag skrev i inlägget ovan så kan man ta bort kåpan och skapligt syna ingreppskuggen utan att plocka bort dreven.
Man behöver inte ens tömma lådan på olja för den enda oljan man blir av med är en eller två dl. som ligger i plåtkåpan. De kan man ersätta genom att fylla i backkontakthålet enl. linden's instruktioner
.
Till sist som Montreal skriver så är nog rädslan för femman lite överdriven, kanske p.g.av verkstäder som skrämmer kunder och tar rätt bra betalt för ett lätt jobb.
På många äldre bilar som nu rullar är nog kanske dreven redan bytta men det finns inte med i några papper.
Om man i förebyggande syfte vill säkra upp sig så billigt som möjligt, så kan man köpa och byta bara det stora drevet med sina ingreppskugg för kanske 1500:- samt vända på den utvändiga ringen med motsvarande ingreppskugg på insidan. Den är liksidig och tillverkad för två st. växellägen men används bara på ena sidan till femmans växel, och blir nästan som ny om man vänder på den. (Funkar tyvärr inte på de älsta lådorna mellan 1982 till 1994.)
Ett drev med ett brustet ingreppskugg mitt i bilden och de andra lite stukade.
Ett nytt drev.
Ett drev med stukade ingreppskugg.
En ring med stukade ingreppskugg.
Samma ring men vänd ett halvvarv och frisk som ny för snålreparation tillsammans med bara ett nytt drev eller ev. båda dreven om man har köpiver
.
Hoppas det blev begripligt. M.v.h. JANKRO.