Sv: Fiats växellådor
Hej Jankro
Som framgår av dina bilder verka det som om man har belastat kuggarna innan fullt ingrepp.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan decker, sorry jag såg inte ditt inlägg/fråga förrän nu, nej de brukar se ut så här av ren utmattning från vibberationer av segdragning m.m.
Det stukade är ju på ringen bara vid yttre biten av ingreppskuggen, men problemet är att de har inte mera ingrepp än den stukade biten.
Om du tittar på ingreppskuggen på drevet där ringens kugg går in, så ser man att djupet bara är omkring tre till fyra m.m. och dessutom är tapparna spetsiga för att styra upp drevet och ringen mot varandra när man trycket i växeln, och de gör ju ingen nytta för greppytan när växeln ligger i.
Det är därför växeln kan börja hoppa ur när nötningen börjar få så stor vinkel att belastningen inte bara blir i sidled utan även pressar utåt.
Visa bilaga 80487
Visa bilaga 80488
Lite snålt ingrepp kan tyckas. På rallylådor som man kan växla utan att frikoppla så är ingreppskuggen uppåt 1,5 cm. stora fyrkantiga klackar som smackar in i varandra.
M.v.h. JANKRO.
Kanske bäst att tillägga att på sådana växellådor måste man trycka in växlarna snabbt och bestämt, annars blir det inte bra. Inget lämpligt för en husbil alltså?!![]()