• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiats växellådor

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiats växellådor

Hej Jankro

Som framgår av dina bilder verka det som om man har belastat kuggarna innan fullt ingrepp.:confused:
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan decker, sorry jag såg inte ditt inlägg/fråga förrän nu, nej de brukar se ut så här av ren utmattning från vibberationer av segdragning m.m.
Det stukade är ju på ringen bara vid yttre biten av ingreppskuggen, men problemet är att de har inte mera ingrepp än den stukade biten.
Om du tittar på ingreppskuggen på drevet där ringens kugg går in, så ser man att djupet bara är omkring tre till fyra m.m. och dessutom är tapparna spetsiga för att styra upp drevet och ringen mot varandra när man trycket i växeln, och de gör ju ingen nytta för greppytan när växeln ligger i.
Det är därför växeln kan börja hoppa ur när nötningen börjar få så stor vinkel att belastningen inte bara blir i sidled utan även pressar utåt.

Visa bilaga 80487


Visa bilaga 80488



Lite snålt ingrepp kan tyckas. På rallylådor som man kan växla utan att frikoppla så är ingreppskuggen uppåt 1,5 cm. stora fyrkantiga klackar som smackar in i varandra :D.

M.v.h. JANKRO.

Kanske bäst att tillägga att på sådana växellådor måste man trycka in växlarna snabbt och bestämt, annars blir det inte bra. Inget lämpligt för en husbil alltså?! :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiats växellådor

Kanske bäst att tillägga att på sådana växellådor måste man trycka in växlarna snabbt och bestämt, annars blir det inte bra. Inget lämpligt för en husbil alltså?! :)
-----------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Motreal, nej det är väl ingen låda man ens skulle vilja ha i en personbil :D. Det är ju oftast en spårrulle som driver växelgafflarna så man får ju trycka eller rycka i växel efter växel, men ibland är det ju kopplat till cylindrar med tryckluft som växlar och bara en joystick att peta på.

Vi tar väl en klassiker som visar hur en växelspak kan hanteras om man struntar i kopplingen.
Den svarta spaken närmast föraren är växeln den blanka närmast kameran är en slags handbroms.

DC SHOES: KEN BLOCK'S GYMKHANA FIVE: ULTIMATE URBAN PLAYGROUND; SAN FRANCISCO - YouTube

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiats växellådor

Det där tycker jag är rena fusket, växlingarna sköts ju av bilens dator, han behöver bara rycka i spaken, inte ens lätta på gasen! :confused:
 

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Sv: Fiats växellådor

Hej!
Som nybliven ägare till en Fiat Ducato 1987 Weinsberg följer man intresserat växellådstråden. Med motorstyrka på blygsamma 55kW, samt lite överfylld växellåda, kanske man inte behöver oroa sig alls? Köpte oavsett en verkstadshandbok på MarGie Bookshop (445kr) för information och helst sprängskisser, men där stod endast hur man kollar oljestickan i växellådan. Mycket om karossen, men inte heller något om den kamkedja, som lär finnas på min årsmodell? - Om jag fattat rätt, så behöver motorfästet lossas för att avlägsna växellådskåpan, om man skall titta på eller byta drev. Är det någon som har tips på annan verkstadshandbok eller har beskrivning på "rattväxlad" äldre växellåda och hur man demonterar?

Hälsningar
OnsdagsArne
 
F

F.d. 53079

Guest
Sv: Fiats växellådor

.---------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen tur att man är påtvingad nattuggla:D.

Skall försöka hjälpa dig lite med dreven.

Original borde det sitta drev.... 58 X 35 det ger en utväxling/uppväxling på ca. 1 till 1,66

Du måste ha tittat på fel sida hos Axel A...Vad har du för årsmodell på din bil??
Här har du rätt sida om du har lådan mellan -95 till -02. Backläget till höger och bakåt på väx.spak.
Getriebeteile 5 Gang - Autoteile Augustin

Dreven som kallas "kurz" är......53 X 34 som linden's drev. Det ger en utväxling/uppväxling på ca. 1 till 1,56

Om man räknar lite på det så ger det en motorvarvtalsökning med ca. 128 varv/min om man utgår från en diffus åkhastighet runt 90/100 km/tim vid 2000rpm som drevsatsernas omväxling brukar redovisas vid.
Motorn behöver i stället snurra 2128rpm för att hålla samma hastighet på bilen som tidigare.
I Sverige finns det satser att köpa som höjer motorvarvet till 2200rpm och 2400rpm för att fortfarande hålla samma hastighet.

Det har blivit ett lite dumt sätt att visa motorvarvet men kanske enklast ändå för det är ju i landsvägsfart som det är intressant. Det rätta vore i procent av motorvarvet, för det är ju så, om man har 400rpm satsen i lådan och "råkar" att åka 150km/tim om det gick, så skulle motorn behöva varva 600rpm mer än innan omväxlingen :p:..........
Med Axel A. satsen 192rpm mer vid 150km/tim.

Jag skriver som vanligt...Hoppas det blev begripligt. Fråga annars :).


M.v.h. JANKRO.[/QUOTE]


Jag har en 2.8 JTD (244) modellår 03 med backen till vänster och framåt.
frågade Bossings och han föreslog 33x49.
Mvh Esset
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Fiats växellådor

Var får man tag i en riktig verkstadshandbok till Fiat Dukato 130 hp multijet 2012 ?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Fiats växellådor

----------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Uno, inte alls i samma omfattning, men jag har tittat in i kraschade sexväxlade lådor som också har gett upp i stil med Gunnars bilder.

De lådorna har inte alls samma konstruktion. Alla växlarna ligger inne i lådan på vanligt sätt. Men troligen för att få en sexväxlad låda så kort som möjligt så är det tre axlar inne i den, en ingående och två utgående med dubbla drev mot kronhjulet (har tyvärr ingen bild på det innehållet i lådan)
På den som jag hade tillfälle att studera mest var dreven till troligen sexans växel och lagret till den axeln bara mos.

Det borde nog inte vara någon fara med din bil, utan risken är nog störst med 3L motorn på uppåt 200hk. boggie och maxvikt............Tror jag :).

M.v.h. JANKRO.

Tror på det också dom gör inte kraftigare låda för att motorn är större det finns inte pengar till därför torde den mindre motorn bevara lådan bättre med försiktigt handhavande.
 
F

F.d. 53079

Guest
Sv: Fiats växellådor

Hej!
Jag har en 2.8 JTD (244) modellår 03 med backen till vänster och framåt.
frågade Bossings och han föreslog 33x49.
Mvh Esset
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiats växellådor

Hej!
Jag har en 2.8 JTD (244) modellår 03 med backen till vänster och framåt.
frågade Bossings och han föreslog 33x49.
Mvh Esset
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan igen, jaha den nyare lådan alltså. Det vanligaste med den är nog att byta dreven för utväxlingens skull och inte för hållbarheten. Till den lådan har jag bara sett de två dreven lösa en gång för det var allt som skulle bytas.
Jag vet tyvärr inte vilken utväxling som är original, kan kanske t.o.m. finnas flera originalutväxlingar beroende på motorstyrka och tumtal på hjulen.

Som du skrev så är det lite rörigt på Axel A. sidan med drev till din låda, men om du fick 33X49 som förslag till din bil, så verkar det inte att finnas på Axel A.
Han har.......33X45.......33X51.......31X53....... och ca pris för två drev, 1.700:-

Någon eller några av dem borde kanske vara originalutväxlingar.

Om man räknar ut utväxlingen på de olika så hamnar man så här.

49X33 ger en utväxling/uppväxling på ca. ...................... 1 till 1,48

45X33 ---------------------------------------- ........... 1 till 1,36

51X33 ---------------------------------------- ........... 1 till 1,54

53X31 ----------------------------------------- ........... 1 till 1,7


Ta de här siffrorna med en stor nypa salt för jag vet inte originalutväxlingen och inte heller originalmotorvarvet vid landsvägsfart...Men ungefär så här.

Det innebär att 33X45 ger ca. 180 rpm högre motorvarvtal än de föreslagna dreven vid landsvägsfart.

Och 33X51 ger ca. 120rpm lägre motorvarvtal än de föreslagna vid landsvägsfart.

Och 31X53 ger ännu lägre, ca. 280rpm lägre motorvarvtal än de föreslagna dreven vid lansvägsfart.

Du kanske inte har så mycket nytta av alla dessa siffror, för mest nytta skulle man ha om man visste vad som är originalutväxlingen för då kan man ju lättare se hur mycket drevsatserna/motorvarvtalet avviker från den, för normala uppväxlingar från originalvarvtalet på motorn vid landsvägsfart brukar ligga på 120 till 400 varv/minuts ökning av motorvarvtalet vid landsvägsfart beroende på storlek, tyngd och alkov eller inte på bilen.

(Vad tar Bossings betalt för enbart två drev?)

Hoppas jag räknat rätt :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Fiats växellådor

Har Fiat, Citrouen Jumper, och Renault samma låda?

/Jocko
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiats växellådor

Hej!
Som nybliven ägare till en Fiat Ducato 1987 Weinsberg följer man intresserat växellådstråden. Med motorstyrka på blygsamma 55kW, samt lite överfylld växellåda, kanske man inte behöver oroa sig alls? Köpte oavsett en verkstadshandbok på MarGie Bookshop (445kr) för information och helst sprängskisser, men där stod endast hur man kollar oljestickan i växellådan. Mycket om karossen, men inte heller något om den kamkedja, som lär finnas på min årsmodell? - Om jag fattat rätt, så behöver motorfästet lossas för att avlägsna växellådskåpan, om man skall titta på eller byta drev. Är det någon som har tips på annan verkstadshandbok eller har beskrivning på "rattväxlad" äldre växellåda och hur man demonterar?

Hälsningar
OnsdagsArne
---------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan Arne och välkommen.
Som du säkert har märkt så är det lite segt med bra rep. böcker till Duc----------------------------llllllllkkkkkkkkkkkkk (Nu gick faktiskt katten på tangenbordet, men det får stå kvar :D.)

...........rep.böcker till Ducato alla modeller. Det finns några som är billiga, skapliga men enkla i A5 format och svart/vitt. Men inget avancerat om växellådan i dom tyvärr.

55kw...75hk och kamkedja, då borde du ha en bensinmotor i din bil. Det är en Peugeotmotor som satt i 504'or m.m. men ungefär samma låda som i dieslarna.

Det finns mycket delar till dem på Mekonomen, Autoexperten m.m. Det finns också det mesta på internet till mindre än halva priset mot i Sverige.

Här har du den enkla boken från tillverkaren. Kolla ordentligt så du beställer rätt.
Om du har bensin så skall du rulla ner till "1.8 and 2.0 Litre from 1982 Petrol mod."

Klicka här.
Citroen vehicle manuals

Om du inte läst redan, så kan du läsa den här tråden om växellådan.
Klicka här.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/611975


Om man skall ha instruktioner till lådan m.m. så måste man få tag på en "riktig" verkstadshandbok, vilket är svårt. Men som allt annat så finns de på internet för nedladdning mot betalning på seriösa firmor, vilket brukar funka bättre än de skumma gratissidorna.
Det är lite olika nivå på kopiorna och man behöver ofta ett RAR program för att öppna dem, men för det mesta blir det skapligt eller mycket bättre än ingenting :).

Det finns flera ställen som säljer om man söker på google men här har du en sida.
Jag tror din bil finns en bit ner. Man får se upp om så alla motorer finns med m.m. Men verkstadshandböckerna brukar innefatta alla motoralt. De är rätt billiga så man kan ha råda att få fel i värsta fall.

Klicka här.
Documents / eBooks: DOWNLOAD: Fiat Ducato

(Det går också att få lite mera fart på bensinmotorerna om man vill :D, men det kan vi ta någon annan gång.)

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiats växellådor

Var får man tag i en riktig verkstadshandbok till Fiat Dukato 130 hp multijet 2012 ?
-------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, som svaret till Arne, så måste man försöka hitta en för nedladdning om man vill ha en "riktig" annars är det nästan omöjligt att köpa. Jag är rädd för att din bil är för ny ännu för att verkstadshandböcker skall finnas för nedladdning. Jag provade lite men hittade ingen på direkten.
Försök med Google och sök på "repair manual download" o.s.v. för att hitta nedladdningsställen...Sedan får du söka där på bilen, så kan det dyka upp.
Akta dig lite för de oseriösa firmorna för det kan komma med mer än man vill ha om man inte har bra spärrar i datorn. Kanske inte virus, men underlig reklam, nya verktygsfält m.m. som man kan leva utan.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiats växellådor

Har Fiat, Citrouen Jumper, och Renault samma låda?

/Jocko
--------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, nja, Renault har nog oftast gått sin egen väg, men Fiat, Peugeot, Citroën och Talbot har i stort sätt samma låda. (Det är i princip samma bil.) Peugeot har en egen dieselmotor i en del gamla bilar och då tror jag det blir lite olika men ändå samma grund.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53079

Guest
Sv: Fiats växellådor

Hej!
Det verkar lite svårt att hitta rätt, och som du skriver så känner man inte till originalutväxlingen, har tyvärr ingen prisuppgift på dreven hos Bossings.
Tack för all hjälp.
Mvh Esset
 
F

F.d. 53079

Guest
Sv: Fiats växellådor

Hej!
Här har jag en dagsfärsk prisuppgift från Bossings!

Hej!

Vi har en drevsats som ökar varvet 200 vid 90 på 5:an, en som ökar varvet 300 vid 90 på 5:an och en som ökar varvet 500 vid 90 på 5:an.
Den som ökar 300 är den vi oftast använder.

Om vi gör jobbet, är totala priset 6904 kr. inkl. 3l. ny olja i växellådan.
Om du köper drevsatsen är priset för den 4040 kr.
Vi har delarna på hyllan.
Mvh Esset
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiats växellådor

Hej igen :).

Om det var dreven som ökar varvet med 300rpm som du fick som förslag första gången från dem "33X49".

Då blir Axel A. utväxlingar så här.

31X53...................Originalutv.

33X51...................Ca. 220rpm ökning vid landsvägsfart.

33X45...................Ca. 500rpm ökning vid landsvägsfart.

Med res. för felräkning ;) JANKRO.
 

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Sv: Fiats växellådor

Hej!

JANKRO skrev "Det går också att få lite mera fart på bensinmotorerna om man vill :D, men det kan vi ta någon annan gång." och visst vore det intressant. Enligt instruktionsboken klarar 55kW-Ducaton ett hyggligt motlut (flygande start och höga varv), men bara start på plan mark kräver mycket lamellslirning och start i alpbacke vill jag inte ens tänka på. Synd också att backväxeln är lika högt utväxlad som ettan, annars kunde den varit ett nödalternativ. Så JANKRO, trimning av kamaxel, förgasare eller något annat knep? Gammal bil och ökad bensinförbrukning talar för bibehållen prestanda, men uppförsbackarna............

Hälsningar
OnsdagsArne
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Fiats växellådor

Ja nästa HB blir nog något annat märke än Fiat den saken är klar för min del
vi funderar på RMB istället vid nästa byte dom är byggd på mercedes och vi har haft två husbilar byggda på mercedes och det var aldrig något krångel med vare sig motor eller låda . Jag ger inte mycket för den "spagettilådan"
dom bidrager med , en bil ska väl hålla för vad den är byggd för betalar man hundratalstusen för en Hb o hela tiden ha i bakhuvudet att att femman kan rasa
och dessutom veta att det är nästan normalt nej tack FIAT.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Bilagor

  • Översatt från ryska.docx
    297,6 KB · Visningar: 46
Toppen