Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
----------------------------------------------------------------------------------------------Jag har en Fiat 130 multijet 2012 6 växlad. Är det samma problem med denna växellåda? Ej chippad.
................
Jag har en Fiat 130 multijet 2012 6 växlad. Är det samma problem med denna växellåda? Ej chippad.
--------------------------------------------------------------------------------------------------När man ser Gunnar's bilder blir man onekligen lite skraj. En sådan smäll vill man inte åka på långt hemifrån. Det blir till att plocka av kåpan & inspektera. Kostnaden för en renovering är överkomlig & själva arbetet är relativt enkelt så jag gör det på samma gång som det planerade kamrem- & vattenpumpsbytet.
Bennie![]()
----------------------------------------------------------------------------------------Enligt uppgift så satta man i en annan typ av växelåda från 2001-2002 år modeller, där detta fel inte uppträder.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Uno, inte alls i samma omfattning, men jag har tittat in i kraschade sexväxlade lådor som också har gett upp i stil med Gunnars bilder.
De lådorna har inte alls samma konstruktion. Alla växlarna ligger inne i lådan på vanligt sätt. Men troligen för att få en sexväxlad låda så kort som möjligt så är det tre axlar inne i den, en ingående och två utgående med dubbla drev mot kronhjulet (har tyvärr ingen bild på det innehållet i lådan)
På den som jag hade tillfälle att studera mest var dreven till troligen sexans växel och lagret till den axeln bara mos.
Det borde nog inte vara någon fara med din bil, utan risken är nog störst med 3L motorn på uppåt 200hk. boggie och maxvikt............Tror jag.
M.v.h. JANKRO.
--------------------------------------------------------------------------------------------Tack för den upplysningen, nu känner jag mig mycket lugnare. Bilen har gått 1700 mil, anser du det är vettigt att byta olja i motor och växellåda nu ?
Hej Jankro
Som framgår av dina bilder verka det som om man har belastat kuggarna innan fullt ingrepp.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan decker, sorry jag såg inte ditt inlägg/fråga förrän nu, nej de brukar se ut så där av ren utmattning från vibberationer av segdragning m.m.
Det stukade är ju på ringen bara vid yttre biten av ingreppskuggen, men problemet är att de har inte mera ingrepp än den stukade biten.
Om du tittar på ingreppskuggen på drevet där ringens kugg går in, så ser man att djupet bara är omkring tre till fyra m.m. och dessutom är tapparna spetsiga för att styra upp drevet och ringen mot varandra när man trycket i växeln, och de gör ju ingen nytta för greppytan när växeln ligger i.
Det är därför växeln kan börja hoppa ur när nötningen börjar få så stor vinkel att belastningen inte bara blir i sidled utan även pressar utåt.
Lite snålt ingrepp kan tyckas. På rallylådor som man kan växla utan att frikoppla så är ingreppskuggen uppåt 1,5 cm. stora fyrkantiga klackar som smackar in i varandra.
M.v.h. JANKRO.
------------------------------------------------------------------------------------------------------Har tittat på Getriebeteile 5 Gang - Autoteile Augustin men det närmaste jag kommer är drev Gear wheel 5.gear/speed 31 sperckets 53 till skillnad på vad du skrev,53x34 i din beskrivning, om någon kunde ge lite klarhet i detta så vore jag tacksam
--------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen, ja oljebyte är den stora frågan nu för tiden.
Nya motorer i kombination med svindyr olja har ju någon intervall på runt 3.500 mil.
De flesta tror jag (som har bilar som lite hobby) och är rädd om bilen brukar nog byta vid max 1.500 mil eller ev. varje eller vartannat år lite beroende på om man kör lite eller jättelite. Ev. med en något billigare olja än superlonglife om man ändå skall byta oftare.
Nya Fiat med partickelfilter verkar ju ofta kräva oljebyte efter runt 800 mil, så där kan man ju inte vänta ens om man vill.
Växellådor har ju alltid förr klarat lifetime utan oljebyte, men det kan väl också verka lite snålaktigt.
En ny växellåda släpper nog alltid ifrån sig lite tillverkningsrester och metalldamm när den sliter in sig och det tycker jag det är synd att köra runt med i all framtid. Så det borde kanske motivera till ett oljebyte i början.
Så min personliga uppfattning är nog ungefär så här.
Motor:
Max 1.500 mil med ev. lite billigare olja än den värsta longlifeoljan.
Växellåda:
Byte på en ny bil efter kanske 2.000 mil, och ur med oljepluggen direkt efter en rejäl landsvägskörning medans rasket i lådan fortfarande är blandat med oljan. Det finns ju också oftast en magnetisk oljeplugg som tar hand om metallspån, och i många lådor sitter det även en kraftig magnet monterad inne i lådan som tar hand om större particklar.
Sedan kan man minst köra 10.000 mil mellan bytena.
En husbil är ju så mycket mer än "bara" en bil, så på något sätt känns det mer motiverat med lite överdriven service, som man troligen har igen när bilen blir äldre eller t.o.m. gammal men fortfarande förhoppningsvis värd rätt mycket pengar. Sedan är väl i.o.f. frågan om elektronik-ras och svårighet att hålla avgasvärden kommer att döda nyare husbilar i förtid som det nu börjar göra med halvgamla personbilar.
Men som sagt, min personliga uppfattning, och det finns många teorier om det, och jag vill mycket gärna höra flera än min.
M.v.h. JANKRO.