• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiats växellådor

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiats växellådor

När man titta på det lilla drevet kan det faktiskt vara överhärdning, tänderna har blivit genomhärdade och är därför spröda, i stället för sega inuti och hårda på utsidan, som det skall vara.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Fiats växellådor

Grannen köpte ny traktor och chippade denna. Motorn blev jättestark, men inte växellådan, den rasade. Tyvärr ingen garanti då motorefekten inte stämde. Kan det vara samma fenomen med Fiats växellådor?
Jag har en Fiat 130 multijet 2012 6 växlad. Är det samma problem med denna växellåda? Ej chippad.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiats växellådor

Hej, onekligen riktigt rejält gjort, och det rådde ju ingen tvivel om att det dags att byta drev :D.

Vad jag vet och hört så är inte sådana totalkrascher så vanliga och borde som du skriver med största anledning bero på felaktig härdning. Det räcker nog att ett kugg brister så kuggen kommer i otakt sen blir det rent.

De här vanligare lite snälla felen som jag visade bilder på är ju rätt ofarliga för lådans fortsatta levnad, och det går ju bra att åka hem på fyrans växel även om det är långt i värsta fall.

När det är så dant som i din låda så kan ju ev. en bortplockning av dreven och några distanshylsor göra att man kan halta sig hem utan helrenovering på plats om lagren i väggen bakom femman har klarat sig.

Lite nyfiken.... Räckte drevbyte och upprensning eller slogs mera sönder i lådan?

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiats växellådor

Jag har en Fiat 130 multijet 2012 6 växlad. Är det samma problem med denna växellåda? Ej chippad.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Uno, inte alls i samma omfattning, men jag har tittat in i kraschade sexväxlade lådor som också har gett upp i stil med Gunnars bilder.

De lådorna har inte alls samma konstruktion. Alla växlarna ligger inne i lådan på vanligt sätt. Men troligen för att få en sexväxlad låda så kort som möjligt så är det tre axlar inne i den, en ingående och två utgående med dubbla drev mot kronhjulet (har tyvärr ingen bild på det innehållet i lådan)
På den som jag hade tillfälle att studera mest var dreven till troligen sexans växel och lagret till den axeln bara mos.

Det borde nog inte vara någon fara med din bil, utan risken är nog störst med 3L motorn på uppåt 200hk. boggie och maxvikt............Tror jag :).

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fiats växellådor

När man ser Gunnar's bilder blir man onekligen lite skraj. En sådan smäll vill man inte åka på långt hemifrån. Det blir till att plocka av kåpan & inspektera. Kostnaden för en renovering är överkomlig & själva arbetet är relativt enkelt så jag gör det på samma gång som det planerade kamrem- & vattenpumpsbytet.

Bennie:yes:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiats växellådor

Kan nog instämma i misstanken om felaktig värmebehandling av drevet ifråga.
Men riktig säker kan man inte vara utan att ha sett själva brottytan (helst i mikroskop).
Kugghjul härdas oftast i två steg, det första är en seghärdning (sker lite beroende på materialets legering) för just seghetens skull och slutligen brukar man ha en nitrerhärdning (upphetning i Nitrogen, kvävgas)) som ger en extrem hård men relativt tunn yta.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fiats växellådor

Bensann, Tror att våra växellådor upp till 1993 är mer invecklade. Inte så lätt att kolla. Har ingen koll själv på det men vill återigen minnas att jag har läst det på forumet. Men om du kollar din låda så fota gärna och lägg ut på forumet. Så kan även jag som inte begriper så mycket om växellådor lära mig något nytt.
Ha det
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiats växellådor

När man ser Gunnar's bilder blir man onekligen lite skraj. En sådan smäll vill man inte åka på långt hemifrån. Det blir till att plocka av kåpan & inspektera. Kostnaden för en renovering är överkomlig & själva arbetet är relativt enkelt så jag gör det på samma gång som det planerade kamrem- & vattenpumpsbytet.

Bennie:yes:
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Bennsan, som peter nilsson påpekar så är lådan 1982 t.o.m. 1994 lite krångligare även om idén är samma som -95 till -02.

På den finns det ingen plåtkåpa som tar fem minuter att demontera, utan det är det i stället en gjuten "skål"/kåpa som tyvärr ena motorfästet också sitter i.
Men demontera fästet med en domkraft under lådan och lossa växellinkgaget, håll sedan koll på eller lossa kablarna till bromljuskontakten, hastighetsmätarvajern m.m. och sänk ner lådan lite (håll koll på drivaxeln) så går det att få bort aluminiumkåpan och se dreven.
Synkringen och ingreppskuggen ser annorlunda ut i din låda och det går inte att vända på ringen som jag visade tidigare, för den är inte dubbelsidig, men det är inget problem att lossa dreven för att kolla upp delarna rejält, och nya delar finns hos Axel A. i Tyskland. Allt eller styckvis.

Ungefär så här, det skiljer lite på skalet.
bensinlåda.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiats växellådor

Enligt uppgift så satta man i en annan typ av växelåda från 2001-2002 år modeller, där detta fel inte uppträder.
----------------------------------------------------------------------------------------
Hej Gunnar, ja 2001/2002 kom det en nyare låda som var mycket hålbarare men den var fortfarande femväxlad och ändrades ca. 2006 till de ännu nyare sexväxlade som är helt annorlunda.

De femväxlade känner man igen på följande.....

1982 till 1994 femväxlad.............Rattväxel.

1994/1995 till 2001/2002 femväxlad.......... Backläget till höger och bakåt.

2001/2002 och uppåt, femväxlad........ Backläget till vänster och framåt.

Sedan kom de sexväxlade.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Fiats växellådor

----------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Uno, inte alls i samma omfattning, men jag har tittat in i kraschade sexväxlade lådor som också har gett upp i stil med Gunnars bilder.

De lådorna har inte alls samma konstruktion. Alla växlarna ligger inne i lådan på vanligt sätt. Men troligen för att få en sexväxlad låda så kort som möjligt så är det tre axlar inne i den, en ingående och två utgående med dubbla drev mot kronhjulet (har tyvärr ingen bild på det innehållet i lådan)
På den som jag hade tillfälle att studera mest var dreven till troligen sexans växel och lagret till den axeln bara mos.

Det borde nog inte vara någon fara med din bil, utan risken är nog störst med 3L motorn på uppåt 200hk. boggie och maxvikt............Tror jag :).

M.v.h. JANKRO.

Tack för den upplysningen, nu känner jag mig mycket lugnare. Bilen har gått 1700 mil, anser du det är vettigt att byta olja i motor och växellåda nu ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53079

Guest
Sv: Fiats växellådor

Kan bara hålla med Jaktfalken, "Vilken föredömlig instruktion har inte sett bättre." detta är vad jag ville göra med min låda men kommer inte underfund med vilka drev jag borde välja, som du skriver Linden, Fiat Ducato 2,8 idTD 2000, känner inte igen idTD, kanske det var som min,2,8 JTD eller?
Har tittat på Getriebeteile 5 Gang - Autoteile Augustin men det närmaste jag kommer är drev Gear wheel 5.gear/speed 31 sperckets 53 till skillnad på vad du skrev,53x34 i din beskrivning, om någon kunde ge lite klarhet i detta så vore jag tacksam, vill samtidigt tacka Jankro för den kunskap han har visat prov på många gånger.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiats växellådor

iDTD är bilar med mekanisk insprutning, hette ocks TDi innan VW ansåg sig ha ensamrätten på det begreppet. 2,8L var på 122 Hk. JTD har elektronisk insprutning och 2,8L har 128 Hk så info om lämplig utväxling överensstämmer säkert. :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiats växellådor

Tack för den upplysningen, nu känner jag mig mycket lugnare. Bilen har gått 1700 mil, anser du det är vettigt att byta olja i motor och växellåda nu ?
--------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen, ja oljebyte är den stora frågan nu för tiden.
Nya motorer i kombination med svindyr olja har ju någon intervall på runt 3.500 mil.
De flesta tror jag (som har bilar som lite hobby) och är rädd om bilen brukar nog byta vid max 1.500 mil eller ev. varje eller vartannat år lite beroende på om man kör lite eller jättelite. Ev. med en något billigare olja än superlonglife om man ändå skall byta oftare.

Nya Fiat med partickelfilter verkar ju ofta kräva oljebyte efter runt 800 mil, så där kan man ju inte vänta ens om man vill.

Växellådor har ju alltid förr klarat lifetime utan oljebyte, men det kan väl också verka lite snålaktigt.
En ny växellåda släpper nog alltid ifrån sig lite tillverkningsrester och metalldamm när den sliter in sig och det tycker jag det är synd att köra runt med i all framtid. Så det borde kanske motivera till ett oljebyte i början.

Så min personliga uppfattning är nog ungefär så här.

Motor:
Max 1.500 mil med ev. lite billigare olja än den värsta longlifeoljan.

Växellåda:
Byte på en ny bil efter kanske 2.000 mil, och ur med oljepluggen direkt efter en rejäl landsvägskörning medans rasket i lådan fortfarande är blandat med oljan. Det finns ju också oftast en magnetisk oljeplugg som tar hand om metallspån, och i många lådor sitter det även en kraftig magnet monterad inne i lådan som tar hand om större particklar.
Sedan kan man minst köra 10.000 mil mellan bytena.

En husbil är ju så mycket mer än "bara" en bil, så på något sätt känns det mer motiverat med lite överdriven service, som man troligen har igen när bilen blir äldre eller t.o.m. gammal men fortfarande förhoppningsvis värd rätt mycket pengar. Sedan är väl i.o.f. frågan om elektronik-ras och svårighet att hålla avgasvärden kommer att döda nyare husbilar i förtid som det nu börjar göra med halvgamla personbilar.

Men som sagt, min personliga uppfattning, och det finns många teorier om det, och jag vill mycket gärna höra flera än min.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiats växellådor

Hej Jankro

Som framgår av dina bilder verka det som om man har belastat kuggarna innan fullt ingrepp.:confused:
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan decker, sorry jag såg inte ditt inlägg/fråga förrän nu, nej de brukar se ut så där av ren utmattning från vibberationer av segdragning m.m.
Det stukade är ju på ringen bara vid yttre biten av ingreppskuggen, men problemet är att de har inte mera ingrepp än den stukade biten.
Om du tittar på ingreppskuggen på drevet där ringens kugg går in, så ser man att djupet bara är omkring tre till fyra m.m. och dessutom är tapparna spetsiga för att styra upp drevet och ringen mot varandra när man trycket i växeln, och de gör ju ingen nytta för greppytan när växeln ligger i.
Det är därför växeln kan börja hoppa ur när nötningen börjar få så stor vinkel att belastningen inte bara blir i sidled utan även pressar utåt.

P8010126mark.jpg


P8010133mark.jpg



Lite snålt ingrepp kan tyckas. På rallylådor som man kan växla utan att frikoppla så är ingreppskuggen uppåt 1,5 cm. stora fyrkantiga klackar som smackar in i varandra :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiats växellådor

Har tittat på Getriebeteile 5 Gang - Autoteile Augustin men det närmaste jag kommer är drev Gear wheel 5.gear/speed 31 sperckets 53 till skillnad på vad du skrev,53x34 i din beskrivning, om någon kunde ge lite klarhet i detta så vore jag tacksam
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen tur att man är påtvingad nattuggla:D.

Skall försöka hjälpa dig lite med dreven.

Original borde det sitta drev.... 58 X 35 det ger en utväxling/uppväxling på ca. 1 till 1,66

Du måste ha tittat på fel sida hos Axel A...Vad har du för årsmodell på din bil??
Här har du rätt sida om du har lådan mellan -95 till -02. Backläget till höger och bakåt på väx.spak.
Getriebeteile 5 Gang - Autoteile Augustin

Dreven som kallas "kurz" är......53 X 34 som linden's drev. Det ger en utväxling/uppväxling på ca. 1 till 1,56

Om man räknar lite på det så ger det en motorvarvtalsökning med ca. 128 varv/min om man utgår från en diffus åkhastighet runt 90/100 km/tim vid 2000rpm som drevsatsernas omväxling brukar redovisas vid.
Motorn behöver i stället snurra 2128rpm för att hålla samma hastighet på bilen som tidigare.
I Sverige finns det satser att köpa som höjer motorvarvet till 2200rpm och 2400rpm för att fortfarande hålla samma hastighet.

Det har blivit ett lite dumt sätt att visa motorvarvet men kanske enklast ändå för det är ju i landsvägsfart som det är intressant. Det rätta vore i procent av motorvarvet, för det är ju så, om man har 400rpm satsen i lådan och "råkar" att åka 150km/tim om det gick, så skulle motorn behöva varva 600rpm mer än innan omväxlingen :p:..........
Med Axel A. satsen 192rpm mer vid 150km/tim.

Jag skriver som vanligt...Hoppas det blev begripligt. Fråga annars :).


M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Fiats växellådor

--------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen, ja oljebyte är den stora frågan nu för tiden.
Nya motorer i kombination med svindyr olja har ju någon intervall på runt 3.500 mil.
De flesta tror jag (som har bilar som lite hobby) och är rädd om bilen brukar nog byta vid max 1.500 mil eller ev. varje eller vartannat år lite beroende på om man kör lite eller jättelite. Ev. med en något billigare olja än superlonglife om man ändå skall byta oftare.

Nya Fiat med partickelfilter verkar ju ofta kräva oljebyte efter runt 800 mil, så där kan man ju inte vänta ens om man vill.

Växellådor har ju alltid förr klarat lifetime utan oljebyte, men det kan väl också verka lite snålaktigt.
En ny växellåda släpper nog alltid ifrån sig lite tillverkningsrester och metalldamm när den sliter in sig och det tycker jag det är synd att köra runt med i all framtid. Så det borde kanske motivera till ett oljebyte i början.

Så min personliga uppfattning är nog ungefär så här.

Motor:
Max 1.500 mil med ev. lite billigare olja än den värsta longlifeoljan.

Växellåda:
Byte på en ny bil efter kanske 2.000 mil, och ur med oljepluggen direkt efter en rejäl landsvägskörning medans rasket i lådan fortfarande är blandat med oljan. Det finns ju också oftast en magnetisk oljeplugg som tar hand om metallspån, och i många lådor sitter det även en kraftig magnet monterad inne i lådan som tar hand om större particklar.
Sedan kan man minst köra 10.000 mil mellan bytena.

En husbil är ju så mycket mer än "bara" en bil, så på något sätt känns det mer motiverat med lite överdriven service, som man troligen har igen när bilen blir äldre eller t.o.m. gammal men fortfarande förhoppningsvis värd rätt mycket pengar. Sedan är väl i.o.f. frågan om elektronik-ras och svårighet att hålla avgasvärden kommer att döda nyare husbilar i förtid som det nu börjar göra med halvgamla personbilar.

Men som sagt, min personliga uppfattning, och det finns många teorier om det, och jag vill mycket gärna höra flera än min.

M.v.h. JANKRO.

Hej och tack för upplysningen, nu byter jag olja i motor och växellåda.
Jag tycker HBK är toppen när man kan få hjälp och tips på detta sätt.

Tack JANKRO
 
Toppen