• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

demontering växellåda

F

F.d. 22918

Guest
Hej!
Har en ducato -92 2.5 td med havererad växellåda och har börjat demonteringsjobbet. Rensat motorrummet, lossat växelföraren och lite andra slangar för att komma åt ordentligt.

Min fråga är hur jag nu ska fortsätta?

Hur får jag smidigast ur drivaxlarna ?

Måste jag vinkla ner motorn för att få ur lådan? Tycker att balken ser ut att ligga nära lådan.

Tänkte passa å att byta koppling och lager samtidigt, behövs det speciella verktyg för detta?

Evigt tacksam för den som kommer med bra info

// jocke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Senast ändrad:
F

F.d. 22918

Guest
Sv: demontering växellåda

Nä, det är värre än så! lagerfel m.m rasslar och skrapar i hela lådan så den ska skickas in till en firma som totalrenoverar den.

Tar tacksamt emot tips på mina tidigare frågor med drivaxlar m.m
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: demontering växellåda

Du må i praksis ut med begge drivakslene, løsne nedre hjuloppheng og trekk de ut av lådan - litt fikling må til for den høyre den har en opplagring under motoren.

Når den venstre drivakselen er dratt ut og svingt vekk kan en trekke lådan ut til venstre etter å ha fjernet alle skruver på svinghjulhuset. Litt mer fikling rundt utløserarmen for koplingen.

Har gjort jobben en gang for mange år siden med bilen på 2 bukker og en garasjejekk som hjelpemann for å løfte ned den tunge lådan. Har en rett vektøy så tar det et par timer å få lådan ned på golvet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: demontering växellåda

Hejsan, två av av de tre motorfästen som finns sitter i lådan, så det är lämpligt att såga till en stor träbit så den passar under motortråget och sedan en domkraft under den, samt något extra att säkra upp motorn med för den blir helt "lelös" utan lådans två motorfästen :).

Lossa batterikabelskorna på alla batterier.
Lossa först och ta bort hjul och bromsoket på vänstersidan samt fästena för bromsslangarna, och häng upp det, och ta bort skivan.
Lossa hela hjulnavet på vänstersidan genom att... Lossa P-ändens kona, och sedan är det enklast att lossa de fyra bultarna som håller styrspindeln i stället för att börja slåss med konan och kanske sabba gummitätningen.
Tryck sedan ner "hundbenet" så att allt bara hänger i McPherson benets övre fäste.
Vänster drivaxel sitter med en snäppring i lådan, så med ett bra bändverktyg tryck/snäpp loss drivaxeln från lådan. Akta så att inre drivknuten inte åker isär för då måste du ta bort gummibäljen för att få ihop det igen, men inget går sönder. Dra bort Mcpherson med drivaxeln en bit bakåt så det inte är i vägen

Motorfästena och lådans fastsättning ser du nog, och hur mycket du kan och behöver sänka lådan (jag är mest van vid bensin-Ducato men de är väldigt lika). Om någon håller koll på höger drivaxel när du drar bort lådan (och monterar den) så skall du inte behöva plocka bort något alls på den sidan. Det finns ingen (brukar inte finnas) snäppring som håller den drivaxeln i lådan utan det är bara stödlagret som håller drivaxeln i sidled, och som axeln fint brukar hänga kvar i utan lådans hjälp.
Koppling och urtrampningslager är som vanligt och enkelt, och behöver inga specialverktyg.

Åter en gång...Säkra motorn så den inte ramlar ner när du håller på för då hänger den upp sig i slangar och kablar eftersom bara motorfästet vid vattenpumpen finns kvar.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22918

Guest
Sv: demontering växellåda

Tack Knut och Jankro!!!!!

Jankro: Jag undrar bara lite om den där snäppringen? Är den precis inne vid lådan eller? Tyvärr har jag redan skjutit av bälgen vid den inre vänster drivaxel (trodde det var där man lossade den...kladdigt var ordet ;)

Du nämde också de 4 bultara? Är det dom som sitter på växellådan runt drivaxeln?

Hur mycket ska lådan skiljas från motorn innan dessa separeras? Tycker det ser så trångt ut mellan balken och växellådan.

Tack för en fin förklaring och tror jag kommer få stor nytta av instruktionen!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: demontering växellåda

Hej igen, skall försöka vara tydligare.

Snäppringen sitter i inre splinesen på drivaxeln och håller den kvar i morsvarande hylsa i växellådan.


Ringen sitter längs ut till höger på korta drivaxeln.
PICT0194.JPG


Ringen på den nedre (rosa pil). Den långa hålls som sagt på plats med stödlagret (grön och rosa pil bilden ovan), och saknar ring. De gröna pilarna är O-ringar som skall hindra vatten från att komma in, så inte splinesen rostar, det skall också in Molybydenfett i splinesen innan montering.
PICT0197.JPG


Man får sätta något (ev. en kofot eller specialgaffel om man har) mellan en bultskalle och "klumpen" på drivaxeln, och bända till så ringen går ihop och splinesen åker ut. Det finns alltså ett spår i hylsan som axeln är inträdd i, så ringen är både i axelns spår och lite i hylsans spår och det håller axeln på plats. När man bänder till så går ringen som har en öppning (som en kolvring) ihop lite och släpper då greppet i hylsans spår och axeln går att dra ut........... Om ringen är skadad så den inte släpper, då har man problem :(.
PICT0164.JPG


Bultarna som skall lossas är absolut inte de som bilden ovan visar. Rör inte dom för under locket sitter shimsbrickor för lagren till kronhjulet i växellådan.
Bultarna som jag menar är fyra stycken andra som håller styrspindeln/kulbulten på plats under hjulnavet. Det är alltså den som vrider sig när man styr. Den kommer då att sitta kvar på undre bärarmen (ser ut som ett hundben, därav smeknamnet) som man trycker ner efter att man tagit bort de fyra skruvarna.
Har tyvärr ingen bild direkt på dem, men gul pil upp under hjulnavet (svarta klumpen).
P-änden jag skrev om är alltså styrstagets kulbult som skall bort från McPhersonbenet (röd pil).
När du har lossat de här två sakerna så hänger hela McPhersonbenet bara i övre fästet (tallriken högst upp) och man kan bända loss drivaxeln med snäppringen från växellådan och vika bort alltsammans utan att behöva lossa drivaxeln från navet i styrspindeln. För den muttern sitter så "ögona blöör :D" när/om man skall ha loss den.
PICT0200pil.jpg


Här syns två av hålen för de fyra bultarna i högra kanten på bilden, gula pilar.
PICT0135pil.jpg


Lådan måste backas mer än en dm. innan centrumaxeln kommer ut ur lamellen. Som jag skrev tidigare så sitter två av motorfästena i växellådan så motorn behöver både stöd under oljetråget med träbit och en liten garagedomkraft samt mer som hindrar den från att helt enkelt tippa framåt eller bakåt. När de två fästena i lådan är borta så sänker du ner lådan så mycket som behövs för att gå under balken. Motorn och växellådan hänger alltså då bara i vattenpumpen på högersidan och sedan snett ner på vänstersidan med stöd av domkraften och någon mer lämplig uppfinning :p:.
Kolla slangar kablar m.m. så de inte blir för sträckta.

Välkommen med fler frågor. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: demontering växellåda

Vi borde utnämna JANKRO till kung i instruktion för villrådiga hempulare man undrar hur mycket misstag som sluppits och även medlemmar som vågar ge sig på bytet av 5:an man hoppas att det kommer lite bra bilder om vxl 6:an men hoppas att slippa gå i klinche med den eftersom den är som en sedvanlig 6:a i en tvärställd bil antar jag. Och det skall man inte ge sig på om man inte är väldigt kunnig. Och vill tacka för bra skrivning om oljebyte för bil o motor som överensstämmer med min egen tanke.
 
Toppen