• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT

F

F.d. 2577

Guest
Sv: FIAT

Eftersom vi redan tappat FIAT-spåret kan jag väl ge min erfarenhet. På min Volvo v40t4 -98 satt ett Feritta effektsystem. Bilen har nu gått 28500 mil, hur lång systemet suttit på vet jag inte. Bilen hade gått 12500 mil när jag tog över. I våras började det mullra mer än vanligt, en klamma vid bakaxeln hade givit upp. Ringde Feritta som direkt skickade en ny skarvdel. Naturligtvis även det i rostfritt. Vet inte om livstids garanti gäller avgassystemet eller på mig?
Leffe
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: FIAT

Hej.
Nästan 100a på att det följer ägaren som låtit montera det!

Anders
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Ferittas garantier:
affarside.png
Garanti & leveranser av våra avgassystem till personbilar

Ferrita lämnar livstidsgaranti på varje system, den gäller så länge köparen äger produkten/ bilen. Garantin innefattar ej, flexibla-, upphängnings- och monteringsdetaljer.
Skriftlig garanti medföljer varje system, den är personlig och kan ej överlåtas.
På sportsystem förändras ljudnivån och ferrita fråntar sig eventuella reklamationer med hänsyn till detta.
Ingen garanti lämnas på universaldelar och katalysatorer.
Leverans sker normalt samma dag av de produkter som finns i standardsortiment.
Genomsnittlig frakttid är 1-2 dagar.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Jänkebilar har väl inte blivit kända för sin goda kvalitet eller rostskydd på senare år heller för den delen men det kan väl åndå vara intressant att jämföra priset på bilarna. om man tar ett fiat chassie utan husbilsdelen är det en billig bil. En GMC pickis är väl ingen lågprisbil direkt. Sedan saknade den säkert just den delen som gör att avgasrören på nyare bilar rostar så fort. Katalysator, eller? Vilket du säkert har på husbilen.


Dessa påstående måste jag svara på. Bilen på bilden har inte stått på museum, klart den hade katalysator. Bilen jag hade före GMC:n var en Chevrolet Full-sice pick-up Silverado 1990 och även den var utrustat med katalysator.

Och nu till en jämförelse angående lågprisbil. För en Svensk hantverkare som köper en Fiat flakbil kostar den cirka 285 500 exkl.moms
http://oobnet.oob.se/Archive/Caprislistor_Fiat/CaprisfiattranspDUCATO.pdf 202 500:-
http://oobnet.oob.se/Archive/Caprislistor_Fiat/CaprisTILLVALfiattranspDUCATO.pdf 83 000:-

och för en hantverkare på andra sidan atlanten som köper en flakbil kostar den cirka 266 000:- Tax, title, license, dealer fees not included. Då bygger jag en bil som liknar Fiaten så gott det går. Enkel hytt, långa flaket, lagom utrustad, dieselmotor dock mer än dubbelt så stor men det är den minsta som erbjuds.
GMC | 2009 Sierra Truck: Full-Size Pickup Truck

att Amerikanska bilar sedan är dyra att köpa här hemma är en helt annan sak. Vad ni är ute efter är att jämföra bilens pris kontra kvalitén. Har inte tagit hänsyn till deras löner, tycker ändå det kan vara en rolig jämförelse.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: FIAT

Det är väl lite udda att jämföra vad den importerade Fiaten kostar här och GMC:n på en helt annan marknad, med helt andra förutsättningar? Bägge skall väl jämföras på samma marknad.
Det är ju faktiskt i Sverige vi är? ;)
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Hmmm... Aron.
Citat/:Oavsett vad folk säger...:Slut Citat/ Underbar kommentar! :rolleyes:

Vad har du för erfarenhet gällande motorutveckling inom fordonsindustrin???

Utvecklingen går framåt, "mjuka värden" så kallade ;software, är det som fordonsindustrin fokuserar sig på i allt högre utsträckning gällande eftermarknad!
Det är där som pengarna finns kontra utvecklings kostnader.

= Vi kommer framöver att se fler och fler Original leverantörer som tillhandahåller mjukvara uppdateringar inom flera områden till sina varumärken.
Med förhoppning om att detta kan vara till nytta, Aron... ;) By the way, I'm working with the shi.... I Know...
//MS


Tror inte att det finns, har aldrig hört talas om nån biltillverkare som säljer trimchip till sina egna modeller. Det finns en anledning till att en bilmodell har en viss effekt.
Även om samma motor finns med olika effekter så är det i regel betydligt mer än bara ett chip som skiljer. Oavsett vad folk säger...
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Dethleffskvalite;

Här är en mycket nöjd FIAT-ägare. Ljuddämparens skick kan jag absolut inte klaga på :) ....Nåja... den är ju inte vinterkörd så det förklarar väl en del.





Kul att läsa att du är mycket nöjd. Av någon anledning så tar du dig besväret och fotograferar en ljudämpare på en 07:a vilket inte är relevant, dessutom kan där vara garanti kvar på en så pass ny bil. Är det för att håna mig och de problem jag har med bilen? Jag kan inte påverka på något sätt med underhåll eller rostskydd för att förhindra att avgasröret går av. Kan bara tycka att det är alldeles för tidigt på ett chassi som byggs som arbetsfordon därav jämförelsen med ett annat arbetsfordon.
Fiaten äter nu direkt ur plånboken, 5:e driftåret består av vanlig service samt kamremsbyte med spännrullar/löphjul, främre hjullager och nu avgasröret som pajade lite väl tidigt.
Ser att du överhuvudtaget inte har rostskydd på Fiaten alls, intresserad att göra en avstämning med dig om cirka 3-4 år om du fortfarande är så nöjd. Men då får du ut och rulla med bilen, står den i lada hela tiden så är det inte intressant.


Svar. Det är deinitivt inte för att håna dig eller någon annan som jag visar bilden och det är defintitvt inget besvär att fotografera ljuddämparen. Däremot är det ett visst besvär att krypa omkring under husbilen i akt och mening att sköta om densamma. Där ligger själva besväret. Särskilt om man har med sig ett antal rostskydsmedel för att spruta på underrdet. Min anledning att visa bilden var ett sätt att visa hur man kan göra för att förlänga ex. ljudämparens livstid genom underhållsarbete. Konstigt att det kunde uppfattas som ett hån.
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: FIAT

Dessa påstående måste jag svara på. Bilen på bilden har inte stått på museum, klart den hade katalysator. Bilen jag hade före GMC:n var en Chevrolet Full-sice pick-up Silverado 1990 och även den var utrustat med katalysator.

Och nu till en jämförelse angående lågprisbil. För en Svensk hantverkare som köper en Fiat flakbil kostar den cirka 285 500 exkl.moms
http://oobnet.oob.se/Archive/Caprislistor_Fiat/CaprisfiattranspDUCATO.pdf 202 500:-
http://oobnet.oob.se/Archive/Caprislistor_Fiat/CaprisTILLVALfiattranspDUCATO.pdf 83 000:-

och för en hantverkare på andra sidan atlanten som köper en flakbil kostar den cirka 266 000:- Tax, title, license, dealer fees not included. Då bygger jag en bil som liknar Fiaten så gott det går. Enkel hytt, långa flaket, lagom utrustad, dieselmotor dock mer än dubbelt så stor men det är den minsta som erbjuds.
GMC | 2009 Sierra Truck: Full-Size Pickup Truck

att Amerikanska bilar sedan är dyra att köpa här hemma är en helt annan sak. Vad ni är ute efter är att jämföra bilens pris kontra kvalitén. Har inte tagit hänsyn till deras löner, tycker ändå det kan vara en rolig jämförelse.

OK jag trodde faktiskt att det var en äldre bil än vad det tydligen var då. Men hur mycket en GMC kostar på andra sidan Atlanten är väl ganska oväsentligt i detta fallet? I så fall får man ju kolla vad en Fiat kostar där med, eller vad den kostar i Italien. Eller kanske det mest rättvisa jämföra priserna på den markand vi befinner oss.
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: FIAT

Hmmm... Aron.
Citat/:Oavsett vad folk säger...:Slut Citat/ Underbar kommentar! :rolleyes:

Vad har du för erfarenhet gällande motorutveckling inom fordonsindustrin???

Utvecklingen går framåt, "mjuka värden" så kallade ;software, är det som fordonsindustrin fokuserar sig på i allt högre utsträckning gällande eftermarknad!
Det är där som pengarna finns kontra utvecklings kostnader.

= Vi kommer framöver att se fler och fler Original leverantörer som tillhandahåller mjukvara uppdateringar inom flera områden till sina varumärken.
Med förhoppning om att detta kan vara till nytta, Aron... ;) By the way, I'm working with the shi.... I Know...
//MS

Vad som händer i framtiden det får vi väl se då. Men med det resonemanget du för menar du då att biltillverkaren kommer att sälja en bilmodell med endast en motoreffekt och sedan kommer man kunna köpa trimchip för några tusingar och få den effekt man egentligen vill ha??
när jag själv beställde ny personbil för 1,5 år sedan kostade det ca 25000 för 35 extra kh, ville man ha starkaste dieselmotorn kostade det ca 50000:- extra. Pengar som jag tror bilindustrin kommer vara intresserade av även i fortsättningen. Men jag kan ha fel naturligtvis.
Men om vi ska försöka svara på frågan som ställdes i stället??:cool:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Kostnads spekulationen får stå för dig, men principen kommer att tillämpas ja.
Detta inom ramarna av av tillverkarens motorstorlekar, det kallas utveckling... Bara att hänga med...
Gällande att hålla sig till "ämnet", jajamensan... Stoppar här, hahaha, jag vart ju liksom inte den som slank utanför ämnet från början...;)
//Magnus
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Hmm, när jag läser inläggen så tolkar jag det som att det gör ingenting att Fiaten är så dålig för det är ju en billig bil. Och att GMC:n måste vara felfri för den är så dyr. GMC är inte dyr och Fiaten är inte billig. Tycker ni att en Fiat för 357 000:- kronor inkl.moms med enkelhytt och flak är billigt? Ja jag vet att det är ingen företagare som betalar momsen på en flakbil men jag väljer att skriva priset med moms för jämförelsen. För samma summa får man en större sedan bil.
Pris på olika marknader, jag vill påvisa att GMC inte är en dyr bil konstruktionsmässigt. Det finns dyra exklusiva bilar som har dyra tekniska lösningar, byggs större delen för hand och i små serier. Fullstora pick-uper GMC, Chevrolet, Ford och Dodge är världens mest tillverkade bilar. Att dessa bilar är dyra i Sverige är att oftast så sidoimporteras dom och i mycket små volymer och är nästan alltid fullt utrustade. Alltså har den svenska prislappen ingenting med kvalitén, produktionen eller kvalitetskontrollen att göra. Därav min jämförelse mellan lätta lastvagnar.

Vill visa Fiaten underifrån igen, när jag bytte avgasröret så råkade jag titta på kylaren och den ser ut som på bilden. GMC:n hade 4 kylare motor/vatten, motor/olja, AC/kondensor och växellådskylare och jag bytte ingen av dessa på 12 år. Om någon noggrann läsare har synpunkt på detta så har jag inte bytt kylare på Fiaten än, kan bara konstatera att det ser inte bra ut.

Ps. Hur ni än rostskyddsbehandlar era bilar så hjälper det inte på avgasröret eller kylaren.
 

Bilagor

  • Kylare Fiat.jpg
    Kylare Fiat.jpg
    111,3 KB · Visningar: 36
F

F.d. 3088

Guest
Sv: FIAT

Vad har hänt med det, på min 03.a ser kylet nästan nytt ut. ditt ser ju ut som det är blästrat med grus :confused:

Gurra
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Ja du Gurra, jag har ingen aning alls varför min kylare ser ut på detta vis. Kan inte se hur jag som vårdnadshavare av bilen skulle kunna förhindra det. Bilen är gubbakörd sedan den var ny och ytterst lite vinterkörd som jag beskrivet i annan tråd. Observera att bilden visar kylarens baksida.
De felen som jag visar er i denna tråd och i mina bilder Dethleffs A6881 ADVANTAGE elegance Globetrotter Fiat Ducato 2,8JTD -04 Alkov - Dethleffskvalite’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - kan någon förklara för mig hur dessa fel skulle kunna uppstå "mellan ratten och sättet". Välj ut precis vilken bild som helst och skriv hur just det felet skulle kunna uppstå "mellan ratten och sättet".
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: FIAT

Ja du Gurra, jag har ingen aning alls varför min kylare ser ut på detta vis. Kan inte se hur jag som vårdnadshavare av bilen skulle kunna förhindra det. Bilen är gubbakörd sedan den var ny och ytterst lite vinterkörd som jag beskrivet i annan tråd. Observera att bilden visar kylarens baksida.
De felen som jag visar er i denna tråd och i mina bilder Dethleffs A6881 ADVANTAGE elegance Globetrotter Fiat Ducato 2,8JTD -04 Alkov - Dethleffskvalite’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - kan någon förklara för mig hur dessa fel skulle kunna uppstå "mellan ratten och sättet". Välj ut precis vilken bild som helst och skriv hur just det felet skulle kunna uppstå "mellan ratten och sättet".

Jo det är ju en del fel du har, men tråden handlar ju om Fiats kvalite. Dina fel förknippar jag med bodelen (Dethleffs) förutom kylet vilket tillhör bilen.

Gurra
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Fiat kvalité javisst, just därför skriver jag i denna tråd. När jag började skriva i denna tråd så beskriver jag avgasrörets upphörande på en 5år gammal bil. Som står still 10 månader om året! Och i mitt fall så är avgasröret Fiat original hela längden. Du skriver "förutom kylet" följande delar tillhör Fiat: avgasröret, hjullagret, rost bakom grillen, oljetråget, värmeventilen och två resistorer till kupéfläkten.
Trådskaparen skriver och får 33 tack:
ALLA BILAR HAR SINA FEL OCH BRISTER.

Det störrsta felet ligger nog mellan ratten och sätet.

Hur dessa fel skulle ligga bakom "ratten och sättet" är svårt för mig att förstå.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: FIAT

Jag måste bara fråga, du skriver att din bil är mycket lite vinterkörd, men ändå ser både avgasrör och kylare ut som de har gått hela vintrar i salt? Är du förste ägare på bilen, eller har någon annan kört den på vintrarna före dej?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Klart du skall fråga. Jag är den enda vårdnadshavaren på denna bil, och jag har behandlat den väl hela tiden. Hämtade den själv och har nästan kört alla mil själv då den är tung lastbil. Varför är alla inne på saltspåret? Bilen är körd tur och retur till vintersportlovet 2005, 2006, 2007 och 2008 och det ger cirka 8 ! dagars vinterkörning. Och då kör man en del av sträckan på packad snö och då är där inget salt.

När jag nu nämner vinterlov så kan jag passa på att säga att det är inga problem att vintercampa, även då det var minus 25 grader så fungerade allt.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: FIAT

Vintercampa är ju en definitionsfråga. Två helt olika saker att stå på camping med tillgång till el och att fricampa. Säger detta bara för att de som funderar på vilket behov vintercamping ställer på husbilar skall inse att det är helt andra krav på fricampande vinterhusbilar.
 
Senast redigerad av en moderator:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Dethleffskvalite:
...........Ser att du överhuvudtaget inte har rostskydd på Fiaten alls, intresserad att göra en avstämning med dig om cirka 3-4 år om du fortfarande är så nöjd. Men då får du ut och rulla med bilen, står den i lada hela tiden så är det inte intressant.[/quote]
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Svar till Dethleffskvalite:
Dags att göra den avstämningen som du önskade för exakt 3 år sedan idag. Bilen har inte stått i en lada sedan dess utan den har bl.a. besökt samtliga landskap i Götaland och Svealand. Dessutom en sväng till Härjedalen. Så här ser ljuddämparen ut efter 6 säsonger. Den underredsbehandling du inte kunde se är linolja. Tack vare den är allt material väl skyddat. Dessutom är den ALDRIG vinterkörd så det förklarar det mesta! Så... jag är fortfarande mycket nöjd med husbilen. Det var ju det du ville veta !
Mvh Tommy F
 

Bilagor

  • P1040205.JPG
    P1040205.JPG
    3,1 MB · Visningar: 5

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Tack för återkopplingen. Kan bara gratulera dig och att bilen ser fin ut. Här fortsätter det att rosta. Tandkransen för höger ABS sensor fram var så rostskadad att den delat sig. Fiaten fortsätter att äta direkt ur plånboken. Lagt pengar på byte av båda ABS kransarna fram och båda hjullagerna fram där jag bytt ena en gång tidigare. Hur har du rostskyddat dina ABS kransar?
 
Toppen