• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Helt novis men frågar man inte får man inget veta:

Om man skruvar dit en KCR-box, ökar inte det risken för trubbel med växellådan eftersom kraften på transmissionen blir större?


Det gäller väl att man kör med vettet i så fall och inte segar på låga varv på femman. Jag törs nog inte hetsa upp vår 2,8 JTD utan nöjer mig med det som fabriken ansett vara en lämplig kombination på en Hymer, Ducato årsm 2005. Hittills har det räckt mer än väl även i motorvägsfart.
 
S

suneAl

Guest
Sv: FIAT

Helt novis men frågar man inte får man inget veta:

Om man skruvar dit en KCR-box, ökar inte det risken för trubbel med växellådan eftersom kraften på transmissionen blir större?

Det gäller väl att man kör med vettet i så fall och inte segar på låga varv på femman. Jag törs nog inte hetsa upp vår 2,8 JTD utan nöjer mig med det som fabriken ansett vara en lämplig kombination på en Hymer, Ducato årsm 2005. Hittills har det räckt mer än väl även i motorvägsfart.

När det gäller 2,8l JTD 127hk är den upphettsat från fabriken till 146hk, så Du kan med gott samvete montera in en chip.

Det oxå samma basmotor som är ombyggd till 3,0l 157hk Multi Power samt som 176hk.

När det gäller KCR-chip är det som jag har fått upplysning en produkt som KCR köper och döper till sitt eget namn. Samma chip finns oxå på marknaden under fabrikantens eget namn till lägre pris.

Men derva om 5:ans växel.

Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: FIAT

Helt novis men frågar man inte får man inget veta:

Om man skruvar dit en KCR-box, ökar inte det risken för trubbel med växellådan eftersom kraften på transmissionen blir större?

Turbomotorernas värsta fiende är värme. Men om man väljer att chipstrimma en turbomotor, då är det en sak som man absolut bör välja till: sportavgassystem. Genom att avgaserna får strömma friare minskar mottrycket och temperaturerna kan hållas på ungefär samma låga nivå som biltillverkaren själv valt.
Sen blir man av med all garantier om inte chipet år ett orginal tillbehör.
Sen att startspärren på en del bilar kopplas bort vid installationen.(Tycker inte försäkringsbolagen om)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: FIAT

Helt novis men frågar man inte får man inget veta:

Om man skruvar dit en KCR-box, ökar inte det risken för trubbel med växellådan eftersom kraften på transmissionen blir större?

Turbomotorernas värsta fiende är värme. Men om man väljer att chipstrimma en turbomotor, då är det en sak som man absolut bör välja till: sportavgassystem. Genom att avgaserna får strömma friare minskar mottrycket och temperaturerna kan hållas på ungefär samma låga nivå som biltillverkaren själv valt.
Sen blir man av med all garantier om inte chipet år ett orginal tillbehör.
Sen att startspärren på en del bilar kopplas bort vid installationen.(Tycker inte försäkringsbolagen om)

Är det någon som känner till ett sportavgassystem till Fiat Ducato?
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: FIAT

Finns det originalchip till FIAT Ducato ? Någon som har detta? Vad kostar de?


Tror inte att det finns, har aldrig hört talas om nån biltillverkare som säljer trimchip till sina egna modeller. Det finns en anledning till att en bilmodell har en viss effekt.
Även om samma motor finns med olika effekter så är det i regel betydligt mer än bara ett chip som skiljer. Oavsett vad folk säger...
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: FIAT

Här är en mycket nöjd FIAT-ägare. Ljuddämparens skick kan jag absolut inte klaga på :) ....Nåja... den är ju inte vinterkörd så det förklarar väl en del.





Kul att läsa att du är mycket nöjd. Av någon anledning så tar du dig besväret och fotograferar en ljudämpare på en 07:a vilket inte är relevant, dessutom kan där vara garanti kvar på en så pass ny bil. Är det för att håna mig och de problem jag har med bilen? Jag kan inte påverka på något sätt med underhåll eller rostskydd för att förhindra att avgasröret går av. Kan bara tycka att det är alldeles för tidigt på ett chassi som byggs som arbetsfordon därav jämförelsen med ett annat arbetsfordon.
Fiaten äter nu direkt ur plånboken, 5:e driftåret består av vanlig service samt kamremsbyte med spännrullar/löphjul, främre hjullager och nu avgasröret som pajade lite väl tidigt.
Ser att du överhuvudtaget inte har rostskydd på Fiaten alls, intresserad att göra en avstämning med dig om cirka 3-4 år om du fortfarande är så nöjd. Men då får du ut och rulla med bilen, står den i lada hela tiden så är det inte intressant.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 660

Guest
Sv: FIAT

Olika frukter? Båda fordonen är arbetsfordon och kan vara registrerade som lätta lastbilar och båda har dieselmotorer. En skillnad är att GMC mognat i Canada och Fiaten i Italien.


Jänkebilar har väl inte blivit kända för sin goda kvalitet eller rostskydd på senare år heller för den delen men det kan väl åndå vara intressant att jämföra priset på bilarna. om man tar ett fiat chassie utan husbilsdelen är det en billig bil. En GMC pickis är väl ingen lågprisbil direkt. Sedan saknade den säkert just den delen som gör att avgasrören på nyare bilar rostar så fort. Katalysator, eller? Vilket du säkert har på husbilen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: FIAT

Men det är ju inga seriösa sportavgassystem?! Snarare enligt metoden grövre rör är bättre än smalare rör.?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: FIAT

Om du menar att INTE Ferrita bygger seriösa avgassystem så får du nog läsa på lite!
De hittar verkligen effekt! Är du det minsta insatt hur dina tankar om hur ett fullflödessystem skall se ut för just din bil så platsbygger de det! Helsvetsat med TIG, skitsnygg som ett extra plus! Ferrita - Effektmtning





Anders
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: FIAT

Om du menar att INTE Ferrita bygger seriösa avgassystem så får du nog läsa på lite!
De hittar verkligen effekt! Är du det minsta insatt hur dina tankar om hur ett fullflödessystem skall se ut för just din bil så platsbygger de det! Helsvetsat med TIG, skitsnygg som ett extra plus! Ferrita - Effektmtning





Anders

Tror det var -91 som jag var uppe i Köping och fick ett platsbyggt system på min Volvo 760 GLE -88 automat. Det blev både snyggt o bra och vilket härligt muller från V6:an .... till ett överkomligt pris. Det satt på bilen i många år. Jag sålde bilen vid 17000 mil i alla fall. Det ar nog den mest komfortabla bil jag haft:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: FIAT

Om du menar att INTE Ferrita bygger seriösa avgassystem så får du nog läsa på lite!
De hittar verkligen effekt! Är du det minsta insatt hur dina tankar om hur ett fullflödessystem skall se ut för just din bil så platsbygger de det! Helsvetsat med TIG, skitsnygg som ett extra plus! Ferrita - Effektmtning





Anders

Håller tyvärr inte med, det finns mycket bättre, och ja, jag vet mycket väl hur svårt det är att bygga ett bra sportavgassystem one off. Att det sedan kan vara o.k. att se på har inte med saken att göra, när det gäller effekt och vridmomentsförlopp. Ett bra sportavgassystem tar mycket lång tid att prova ut ordentligt, att betala kostnaderna för ett riktigt bra, har de flesta av oss inte råd med om det inte byggs i serie.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: FIAT

Hej igen!

Jag vill inte kämpa för Ferritas skull för det har jag inget för:wink:, men vi har erfarenhet att det ger pulver i tester på våran 968CS.
Sedan är det ju bara att GOOGLA runt för var och en som är intresserad av ett nytt avgassystem och avgöra vad som är bäst!
Fast visst är det skoj att ha olika åsikter:), och det måste man ju få ha annars blir det för tråkigt!

Anders.
 

Bilagor

  • Nytt system på CS´n.jpg
    Nytt system på CS´n.jpg
    6,5 KB · Visningar: 1.263
Senast redigerad av en moderator:
Toppen